Bukefalos 28 år!

Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Boj skrev:
Då föreslår jag att ni kontaktar djurskyddsmyndigheten och ställer frågan direkt till dom, enklaste och säkraste sättet att få svar på sina undringar direkt från källan sas.


Tror ni inte att de blir lite tjuriga på djurskyddsmyndigheten om alla som kollat på denna tråd ringer dit i morgon klockan 0800, och säger att de kommer från "bukefakos" :D

Lessen om jag besvärat er moderatorer med mina inlägg i "moderatorfrågan" inte meningen att vara "bråkig" trodde bara i min enfald att frågan hade ett så stort allmänt intresse att ni skulle agera och på detta forum sprida klok och sanningsenlig kunskap om så behövdes.

Mvh stuv
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Hej alla.

Vet faktiskt inte hur jag skall utrycka mej men...

Vore det inte bättre att moderator till denna tråd kollar upp om mitt citat av ivas inlägg är sant eller falskt? istället för med näbbar och klor diskutera om islänningens hovkvalite, markens beskaffenhet på island osv.

Okej, såhär tycker Djurskyddsmyndigheten enligt telefonsamtal i morse (tyvärr skrev snillejag inte upp namnet =/).

De har INTE 'godkänt' någon typ av verkning. Eller förbjudit någon typ av verkning. DÄREMOT så måste behandlingen/verkningen vara i enlighet med nu gällande djurskyddslag. Dvs hästen skall stå under veterinärvård om den har fång, den skall om det behövs (och det ska avgöras av veterinär) få smärtlindring, och om veterinär anser att hästen av djurskyddsskäl ska tas bort så ska den det. Vidare så ska det lidande hästen under behandlingen utstätts för vara rimlig i relation till prognosen för återgång till ett normalt liv. Det där diskuterade vi lite mer ingående, för vem avgör det liksom. Men där menade de att veterinären är den som ska avgöra det om värna om djurskyddet. Och att man i all fångbehandling har ett visst mått av lidande under en kort period, som man dock gör allt man kan för att minska, men att det fnns en gräns när man har för stort lidande, och då ska hästen tas bort av djurskyddsskäl.

Sedan tryckte de HÅRT på att en häst som har fång ska, ska, ska smärtlindras och man inte får strunta i det (som t ex Strasser förespråkar, min kommentar).

Så, Iva har både rätt och fel. Det finns inget regelrätt godkännande från djurskyddsmyndigheten, däremot finns inget regelrätt förbud heller. Men att det hela tiden måste vara förenligt med svensk djurskyddslag. Och då kommer man liksom aldrig runt att hästen skall stå under (kontinuerlig) veterinärtillsyn, inte tillfogas smärta, erbjudas adekvat smärtlindring samt att det inte är motiverat att försöka hur länge som helst, dvs hästen ska inte behöva ha jätteont i tre år för att den DÅ kan bli frisk t ex.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Ok, men sliter hon hovarna själv och då sliter dem snett, så ska hon väl ha sneda hovar eller så har man missat nåt på vägen?
Var det inte så att hästarna själva sliter hovarna så som de vill ha dem?
Alltså vill hon väl ha sneda hovar då, eller ska hon inte få ha den?

Hon rids som sagt inte, är pensionär/sällskap nu för tiden.
Men det funkar i hagen så hon får fortsätta vara barfota.

Vad det gäller rehabliliteringen, så tycker jag att den inte gått ett dugg framåt det senaste 5,5 året, så jag tvivlar på att det kommer bli "bättre" än det är i dagsläget.

Kan bara tillägga att hästen blev sjuk i helgen och fick åka till klinik.
Väl hemma igen 3 dagar senare så har hela hagen/gården förvandlats till isgata....
HUR KUL var det att lasta ur en barfotahäst då och försöka ta sig till stallet??
Visserligen hade jag sandat, men till o med sanden halkade på isen (alltså hjälpte den inte då det var stenhård is) så det var slirigt vill jag lova....

Men, en fördel med barfotahästar, är ju att de inte skadar sig lika lätt i släpet :)
och därmed kan de åka barbent också....
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

jag kan inte avgöra om hon sliter snett eller sliter som hon vill ha det. Det måste jag se hovarna för att avgöra. Men har hon gått barfota i fem år och alltid haft hovar som sett ut såhär är det säkert så hon vill ha dem för tillfället.
Det syns ganska väl om hon sliter som hon vill ha dem eller sliter snett, men det går inte att avgöra via text direkt.
För att "sanda" måste du antingen blanda i salt i sanden så att den fastnar i isen, eller sanda med gammalt spån direkt från boxen. Jag känner till problematiken.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Kan du inte säga om den sliter snett eller sliter så som hon vill ha hovarna utan att se henne?? ;)
Men man kan lära sig att verka via internet/mailkontakt.. ;)

(Obs! mkt ironisk)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag läste ett annat inlägg i en annan tråd om en som hade samma problem som hade frågat! Hon fick till svar att när en häst sliter snett så kommer den delen som slits mest att växa fortare, det är ju nämligen så att egentligen så är det ganska svårt att slita ut ett par hovar eftersom att när den kommer ner till en viss gräns så stimmuleras hoven att växa fortare. Sen får man se det som ett tidsprojekt tror jag, en sådan grej kan kanske ta lite tid, det går nog inte på ett par veckor bara.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

emindy skrev:
jag kan inte avgöra om hon sliter snett eller sliter som hon vill ha det. Det måste jag se hovarna för att avgöra. Men har hon gått barfota i fem år och alltid haft hovar som sett ut såhär är det säkert så hon vill ha dem för tillfället.
Det syns ganska väl om hon sliter som hon vill ha dem eller sliter snett, men det går inte att avgöra via text direkt.

Detta är allvarligt menade frågor: hur menar du att en häst kan slita sina hovar som den vill ha dom? Hur gör den då? Går den och står som det känns bekvämast för den, eller? Hur kan man avgöra om den har slitit snett eller om den har slitit som den vill ha hovarna?

Jag vill gärna veta ert resonemang angående detta då jag har mycket svårt att förstå hur hästen medvetet kan påverka slitandet av sina hovar.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag tror att de flesta med lite erfarenhet av verkning anser att det är tvärtom. Den minst slitna o belastade sidan flyter ut o ger ännu mer belastning o slitage på den andra, om detta inte hålls efter blir det bara värre o värre.
PL
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Men det är väll bara om man inte underhåller på rätt sätt?
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Ja men det viktiga är just att det måste underhållas, hästens naturliga slitning fixar det inte.
PL
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Men det beror väll också lite på hur mycket hästen rör sig?
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

En allmän fundering bara (ej riktat till peter_lundin):
OM nu hästarna är så duktiga på att veta HUR deras fötter ska se ut och SER TILL så att de kommer att se ut SÅ SOM DE VILL HA DEM...

VARFÖR VET inte hästen exempelvis precis hur mycket KRAFTFODER den behöver, utan vräker i sig tills det tar slut (ex. om de smitit in i foderkammaren eller kommer ut på havreåkern) och därmed blir sjuk, kanske riktigt sjuk till o med....

Det skulle ju vara perfekt att radda upp en massa krubbor i boxen och fylla med diverse olika fodermedel, så tar de bara själva precis så mycket de behöver av de olika sorterna....

Finns fler ex. på vad den borde veta, men som den heller inte lever upp till...
men orkar inte rabbla upp mer....
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Men jösses vilken dålig liknelse. För det första så blir hovarna så som hästen vill ha dem eftersom att de slits som de ska. Så enkelt är det.
Det är ju inte direkt så att de sitter å slipar till hovarna själva!!
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Ursäkta mig Cecely, men fortfarande har du inte så vitt jag sett svarat på hur du använder din häst? Att sitta och upprepa gång på gång att det finns hästar som klarar av att tävlas barfota är inte samma sak som att det går för alla. Står det någonting om vad det är för fördelning av underlag i de distansritter det är frågan om på dina hemsidor ex vis?

Du kanske kan göra oss en tjänst och träna din häst för en clear round distans (det är väl 5 mil eller något sådant?) på varierat underlag varav minst 50% grusbilväg och rapportera med tränings/hovdagbok? Helt allvarligt, alltså. Då skulle vi få åtminstone ett dokumenterat exempel där det kanske fungerar.

(Själv kan jag rapportera att valacken skoddes för snart 2 veckor sedan efter att ha ömmat rejält till och från hela hösten, de andra två (ston) skoddes med hippogrip fram när det frös men har inte alls varit besvärsfria, nu går de barfota sedan snön kommit, men inte heller nu helt obesvärade, tex är de varma halvvägs upp i skenbenen när de bara går i hagen. Det blir dock bättre när de rids, eftersom vi än så länge inte fått tillräckligt mycket snö för att komma till rätta med bucklorna i hagen och vägen är slät. Valacken satte jag järnsko på för att jag misstänkte att verkningen skulle ta för mycket av sulan om vi skulle ha någon hovvägg att spika i. Förhoppningsvis kan han ha hippogrip nästa skoperiod, när hovväggarna har "full" tjocklek. En hippogrip är tappad i hagen och på en har en av broddarna vridits till liggande i materialet.)
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Då frågar jag dig också: hur bär hästen sig åt för att slita hovarna som den vill ha dom??
Är hästen medveten om hur dess hovar ser ut och går på ett visst sätt för att slita dom rätt, eller hur gör den?
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

håller med de som säger att hästarna sliter som de vill ha det. Med rätt motion.

har egna erfarenheter av det.

Syns ju även på skorna hur de vill slita , ändå verkar vi människor till hovarna så att de ska vara exakt lika o på med skor, som slits snett än en gång.

Mitt drömscenario är att kunna ha sin skodda häst oskodd mellan verkningarna, för bättre hovform än den efter sommaren finns inte! o hovisen klagar på att det inte finns nåt att slå i ...men hästen är glad :)

Den hästen jag haft barfota tränades 1 mil om dagen framför vagn på grusväg o asfalt, endast. Hon slet inte sina fötter tillräckligt ändå. verkade nåt varje vecka. Nu är hon skodd för ägaren är en trångsynt stackare som inte vill veta något om hovar.
Det finns aktiva travare som är barfota runt om alltid.
/jenny
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Säger du att hästens hovar slits efter hur naturen har format dom när den går barfota så är jag med på det.

Jag köper däremot inte uttrycket att hästen bestämmer hur dess hovar ska se ut. Hästen är inte medveten om hur dess hovar ser ut och har ingen möjlighet att påverka slitaget. Den sänder inga signaler till hovarna om hur dom ska slitas.

Det är kanske bäst att låta hästarna själva sköta verkningen av sina hovar :devil:
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

nu svarar jag allihopa på en gång, eftersom det är bekvämast för mig:
En häst anpassar på sikt sin hovtillväxt efter hur den slits. När hoven väl är i balans och tillväxten är anpassad så sliter hästen hoven vartefter den växer och man behöver "aldrig" verka. Med aldrig menas att man fortfarande bör hålla koll på hovarna eftersom det kan inträffa saker som gör att harmonin mellan tillväxt och slitning störs, men man behöver sällan eller aldrig verka.
Hovtillväxten anpassar sig t.ex. till snedslitningar etc. på sikt. Innan denna naturliga anpassning är uppnådd MÅSTE man hålla extra koll på eventuella snedslitningar eftersom en snedsliten hov bara slits mer och mer snett.

Hästen är inte i sig medveten om hur hovarna skall/vill se ut, precis som vi inte är medvetna hur tjock hud vi behöver i våra handflator eller på våra fotsulor. Däremot finns en process i hästen som anpassar hovar och styr tillväxt etc. Slitaget kan naturligtvis inte styras av denna process, däremot är den fullt kapabel att styra tillväxten! Tyvärr finns det aspekter som kan störa denna kontroll och skapa inbalanser i hoven.
Inom AANHCP försöker man lära sig hur man på bästa sätt kan hjälpa hästen återfå balansen i hovarna. De fall där hästen aldrig mer behöver verkas är visserligen en utopi, men inte för alla. T.ex. kan man behöva uppmuntra en excessiv tillväxt för att hästen skall kunna slita hovarna mer än vanligt vid extrem ridning etc. Men det är ett annat kapitel.
 
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Självklart kan jag svara på exakt allt! jag är ju avlägset släkt med Saida samt har en kusin som en gång var häst ;P

Men allvarligt så är jag lite rädd för de som enbart lärt sig verka av internet... de får pyssla med sina egna hästar på eget ansvar men mina kommer de inte i närheten av!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp