Bukefalos 28 år!

Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men finns det verkligen hästar som strasser metoden fubngerar på då? Och varför får folk verka med denna metod om den är skadlig? :confused:

Jag fattar inte riktigt hur man ska kunna verka en hov till att bli naturlig. (ska läsa länken om strasser strax)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej...min isis är barfota och han verkas av en hovslagare och själv har jag gått en kurs i en annan "anda" en Strasser. Jag hjälper till lite själv om det behövs innan hovisen kan komma. Det går jätte bra. Han var öm i ca 5-6 månader nu kan vi galoppera på grusväg...(om man nu promt måste det???) Stora krossade väg-grus-stenar är väl ingen hit men vem vill gå på det?

/Hanna
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nu vet jag att jag är riktigt elak, men ibland undrar jag om det här med barfota hästar som t.o.m. skall gå distans och de som nu kommit på att man inte ens behöver ett stall till sin häst, något litet vindskydd av några plankor räcker, det är samma personer. Vips vad det blev billigt nu att ha häst. Inget strö, inget stall, inga hovslagarkostnader.
:devil:
Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har min häst ute och barfota och jag har aldrig förr lagt så mycket pengar på henne som jag gör nu!=o)
Tänk på att en häst som står ute äter nästan dubbelt så mycket och man måste ju verka en häst som går utan skor också så det argumentet är helt fel.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vad är det då du lägger ner mer pengar på? Fri tillgång på grovfoder bör ju hästarna ha ändå även om de får komma in och ligga torrt om natten. Verkning kommer ju inte ens i närheten av priset för en skoning. Nu menar jag inte att alla hästar måste skos, det beror ju på hur man använder dem. Däremot menar jag att alla hästar behöver tillgång på en torr och dragfri plats att kunna ligga ner på.
Så kanske jag inte var helt ute och cyklade när jag antog att de som har sina ridhästar barfota också är det som anser att stall ej behövs.
Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men eftersom att det är kallare att stå ute så gör hästarna av med mer energi och behöver därför mer mat än när de står inne. Jag har dessutom tillgång till stall och betalar lika mycket hyra som jag gjorde när jag hade henne inne tidigare. Min verkare som är barfotaverkare tar nästan lika mycket som en vanlig hovslagare gör.
Jag tror du är lite ut och cyklar, jag vill att min häst ska ha ett ställe som är dragfritt och torrt som den kan ligga ner på men anledningen till att hon går ute dygnet runt är för att då rör hon på sig hela dygnet och det är det bästa för en hov!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Stopek skrev:
...är det som anser att stall ej behövs.

Tja, jag skulle snarare vända det så att vad behövs stall till ;).

Hästen är skapt/utvecklad (välj själv :D) till att gå ute dygnet runt i ur och skur... Detta har hästen gjort miljoner år; långt innan människan ens kom på idén att sätta sig upp på den.

Som alltid bör ju hagen vara ändamålsenlig och hästen ha fri tillgång till skydd och torrt utrymme. Följ med hästar som går ute så och se hur ofta de väljer att gå in "under tak"!

Som jag ser det är det mer ägarens bekvämlighet som gör att hästen är uppstallad :D.

Jo, vår häst tillbringar natten i stall och är skodd :D.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tjae.. jag kan gå med på att låta en häst leva ett naturligt liv om man inte använder den till mänskliga nöjen. Om man låter hästarna ströva över milsvida områden, där de kan leta upp skydd i skogarna och mat på vidderna.

I samma ögonblick som man skall lägga en sadel på ryggen var och varannan dag så bryter man det naturliga för hästen och villkoren förändras. Pälsen som under vintern bör vara upprest för att hålla värme, trycks ner osv. Så nog behöver man ta hänsyn till de nya villkoren för hästen när vi vill bruka den.

Till Cecely: jag är för att inte utsätta en häst för för stora temperaturskillnader. Mitt stall är lika kallt som det är ute. Men torrt och dragfritt, därför går det åt massor av mat till mina hästar med. Med det är inte sagt att jag har något emot folk som ställer sina hästar i varmstall. De behöver ju då klä på sina hästar när de skall gå ut i vinterkylan och det gör de med.

Jag är dock rädd för att människor bara huxflux ändrar på hur de sköter sina hästar här i nordanland, bara för att de läst några enstaka artiklar i någon tidning som de köper månadsvis. Själv läser jag även denna tidning, men jag sållar bland informationen och ser alltid till att även lära mig om den andra sidan.

Jag kan dessutom även tycka synd om rådjur och älg när det blir så där vansinnigt kallt vintertid och de får trycka under någon gran och kanske t.o.m. frysa ihjäl. Det är inte något som jag anser att man skall utsätta sina husdjur som varit husdjur i årtusenden och därmed inte längre har samma förutsättningar som de vilda djuren. Anser ni också att er hund skall bo ute utan tak över huvudet dygnet runt?

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tror att du inte har fått helt rätt bild av hur det är att ha en häst barfota och utomhus för jag använder min häst lika mycket som innan (förstår inte varför man ska ställa av när man har en häst ute?), hon är iofs täckad ute, speciellt när det regnar, så man måste anpassa sig efter hästen och dess behov ( min anledning är att hon har ganska känsliga muskler). Annars så har hon aldrig mått så bra som nu och då har hon alltid stått på stall innan och har alltid haft skor osv, hon är idag 10 år. Jag tycker man tvärtom ska försöka vidga vyerna när det gäller hästhållning för det finns många possitiva delar med det också!

Men det är inte lösdrift denna tråden handlar om utan barfotagång så jag tycker vi fortsätter med den diskutionen istället.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag kan dessutom även tycka synd om rådjur och älg när det blir så där vansinnigt kallt vintertid och de får trycka under någon gran och kanske t.o.m. frysa ihjäl. Det är inte något som jag anser att man skall utsätta sina husdjur som varit husdjur i årtusenden och därmed inte längre har samma förutsättningar som de vilda djuren. Anser ni också att er hund skall bo ute utan tak över huvudet dygnet runt?

Hmm ja, om rådjur och älg har tillgång till mat, då klarar de kylan galant. Därför stödfodras många vilda djur, orsaken är i sig inte av vänlighet från människan utan därför att viltet inte skall frysa bort så gubbsen sen har något att jaga. Mat är djurets största värmekälla, inte täcken eller stall och annat konstlat utan ren och skär mat. Får de tillgång till mat konstant, klarar de mycket starka köldgrader. Detta gäller även häst, som inte är så porslinslika som vi gärna vill tro.

Hundar lever utomhus, draghundar och många jakthundar. Detta är helt normala raser som kan påträffas i vilken familj som helst, men är i den formen en arbetshund och lever ute. Även de klarar sig utmärkt genom att få den mat som behövs, sen gräver den själv ner sig och skapar på så sätt ett skydd.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Måste bara få berätta om min erfarenhet av strasser! har ett kallblod som fick hovbensrotation, tyckte inte det blev bättre av "vanlig" hovsl. så efter mycke letande och en massa läsande om studier och dylikt så bestämde jag mig för strasser, skickade iväg hästen efter jag varit dit först och sett hur det var där. Han var borta i en månad och jag var dit varannan vecka för att se att han mådde bra, allt var frid och fröjd när jag sen skulle ta hem honom fick jag en snabbkurs i hur jag skulle hålla efter själv hemma, det var inge stora grejor jag skulle göra, höll på så 2-3ggr i veckan men tyckte att han var så ömfota fast det vid det här laget hade gått 2,5 mån ringer till den som verkat och frågar om hon kan komma och titta om jag ens har gjort rätt och inte bara titta på fotona som jag skickade 1g/veckan men fick till svar att allt ser bra det behövs ej fortsätt du bara, häromdagen kunde han knappt gå så öm var han, beslutar mig för att ringa vet. som kommer ,hästen hade fått fång, ringer ännu en gång till den som verkade och ifrågasatte hur han kunde få fång fast jag verkade enligt vad dom sa, fick då svaret att jag hade verkat fel, blev arg som ett bi och slängde på luren, ringer genast efter min ord. hovis som kommer och kapar tån och upptåcker då att inuti hoven har en hovböld nästan "ätit" sig igenom upp till kronranden, så nu har han bakåtvända skor med tjock sula och jag säger bara från egen erfarenhet "prova inte" strasser på sjuka hovar. hästen mår för stunden hyggligt och han tar sig framåt.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Visste du att vi människor också kan tillvänjas till att tåla stark kyla? När vi levde i grottor åt vi enorma mängder (och det är samma människor som vi är idag exakt samma ras alltså inte en annan art) fett för för att hålla värmen.

Såg ett program om en kvinna som blivit tillvänjd hela sitt liv till att tåla kyla. Hennes föräldrar lät henne sova utan täcke, för öppet fönster. Så kunde hon också simma en "mile" (ca. 1,5 km) i Antarktis och överleva. Vilket inte du och jag skulle klara. Vilken annan människa som helst skulle ha dött på bara några meters simmande. Hon såg till att ha ordentligt med späck på kroppen för att klara kylan.

Kanske skulle jag börja kräva det av mina barn. Ja, menar en dag kan de ju då simma i Antarktis vatten.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Visste du att vi människor också kan tillvänjas till att tåla stark kyla? När vi levde i grottor åt vi enorma mängder (och det är samma människor som vi är idag exakt samma ras alltså inte en annan art) fett för för att hålla värmen.

Jodå jag såg samma program som du, dock är det så att de fysiska förutsättningarna skiljer sig markant åt mellan människa och häst. Tex håller hästen värmen genom att äta, magen är den största värmekällan i hästen. Detta funkar inget vidare på oss människor, även om vi behöver mat och blir frusna, om maten uteblir så räcker det inte för oss en kylig vinterdag att få mat men det gör det för en häst.

Så att vänja dina barn vid att klara antarktiskt vatten, verkar du ju inte tycka är ok så varför är det då ok att förmänskliga hästen? :confused:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Lånar knapp lite nu.


Någon som kan förklara detta med Strassermetoden?? Har ingen aning om VAD det är, bara att det tydligen är väldigt negativt!??
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det är inte bara programet jag grundar mitt påstående på utan historisk forskning även. Man menar att det var så att människor - precis som hästar - använde maten till sin värmekälla när vi levde utan centralvärme och kläder. I början bar vi inte några djurhudar på vår kropp alls för att hålla värmen, det var något som kom med tiden.
Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Strassermetoden är utvecklad av en tysk vetrinär och bär hennes namn.
För att göra en läng historia kort:
Hoven verkas på ett specielt sätt med noggrant framtestade vinklar och ett riktigt urtag av sulan.
Så långt är allt frid och fröjd för det färdiga resultatet på en "omprogramerad" häst fungerar mycket bra.
Nu kommer men-et, hästen verkas utan någon som helst variation, skall det vara si så skall det, metoden lämnar inget utrymme för improvisation eller övergångstid, därför blir många hästar ömma under en övergångsperiod.
Metoden kan oxå användas för att "bota" fånghästar, principen är att hoven verkas ner på ett sätt som gör att hovbenrotationen motverkas och hovbenet hamnar parrallelt med marken igen, detta är dock svårt och är en mycket långdragen process, vi talar kanske om upp till ett år, dvs den tid det tar för en helt ny hov att växa ut.
Metoden är i princip mycket bra och resultatet är väl fungerande hovar, men lite mer sans och individuellt tänkande hos utövarna skulle bespara många hästar ett antal veckor eller månader med ömma fötter. :eek:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hudar som skydd kom med klimatet. När människan drog sig längre norrut så började vi även att skydda oss mot kölden. Precis som djur som lever norrut får tjockare päls än de som lever i tropiska klimat. :smirk:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Du glömde att även barfotahästar får fång, så själva strasserverkningen i sig varken motverkar eller botar fång. :smirk:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nejdå, det är klart att även barfotahästar kan få fång, men en barfotahäst har lite, läs LITE, bättre förutsättningar från grunden p.g.a. bättre blodcirkulation.
Och givetvis är Strassermetoden inte den enda "medicinen" men att verka en häst (Strasser eller annat) så att hovbenet inte vinklas ner mot marken och i värsta fall penetrerar sulan hjälper hästen att må bättre, men det tar tid!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

I så fall så borde ju inte shettisar ha så lätt för att få fång. Det är inte ofta jag sett en shettis skodd, men jag kanske har fel.
Hälsning Maja
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
409
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
221
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp