Bukefalos 28 år!

Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej
Jag har aldrig påstått att jag har någon sanning att leverera...Jag trodde att detta var ett diskussionsforum och att det var fritt att väcka tankar och ideer...visste inte att man var tvungen att läsa samtliga inlägg i hela tråden (20 sidor...) innan man fick göra ett inlägg...men men, min tanke var att man oftare kan låta hästarna vara om vädret är skit (om man nu inte använder brodd odyl). Vid prof. gångartsträning mm, antar jag att man har tillgång till banor/ridhus som har någorlunda underlag. Och visst kan man väl få fina gångarter utan skor! Titta lite utanför islandsvärlden, så finns det många exempel på det (inom t ex travvärlden), förhoppningsvis (enligt min åsikt, obs ingen"sanning") beror gångartens kvalitet på rätt träning och hästens förutsättningar och inte på ett par järnklumpar på fötterna! Har sett underbara gångarter på "fria" oskodda hästar. Eller är det inte så? Välkommen att diskutera utan spydig ton! Jag är villig att lära, både om och nytt... ;)
mvh
Bisse
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja och som du skrev själv så är broddningsbara boots ett bra sätt att klara t ex skogskörning...vad är då problemet?
mvh
Bisse
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag måste säga att jag inte hittills träffat på en häst som tål att gå på sulan. De hästar som går barfota här, måste få behålla någon mm kvar av hovväggen, annars klarar de inte att gå i någon annan hage än sommarhagen, där det är bara gammal vall. Detta får till följd att jag inte kan verka trakten i den omfattning som skulle behövas, detta är också en följd av att tån på den största hästen med långa kotor som regel måste tas mer än trakten (underifrån), annars får hon en bakåt bruten tåvinkel som jag inte vill ha. Det är inte heller möjligt att skapa tillräckligt snabb överrullning genom att bara korta in tån framifrån.

Jag har hittills inte träffat på någon barfotaverkare som har haft något vettigt att säga om kot/kronvinklar och de ev skadliga effekter på dessa som deras verkning åstadkommer. Skulle jag verka mitt sto enligt barfotatrim, skulle jag i princip förstärka den felaktiga hovform hon får om det går för långt mellan verkningarna. Däremot fungerar det bättre på de kortkotade nordsvenskarna, där faller sig allt mera naturligt.

I meningen "alla hästar klarar av att gå barfota om de har rätt förutsättningar" borde fokus flyttas från första delen till andra. Låååångt ifrån alla har möjlighet att ge sina hästar de förutsättningar de behöver för att klara barfotagång och de borde respekteras för sina beslut att låta hästen ha skor.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har bara brovat två sorters boots dels den tidiga varianten av Easy boot som inte alls var bra o dels Marquis som går att brodda men brodden är inte lika effektiva som rejäla brodd i vanliga skor. De fungerar inte särskilt bra i djup snö eftersom snön packar sig i bakre delen av skon o blir till is, antingen ramlar booten av eller så blir det skavsår. Vidare tycker jag den är för klumpig för att ge ett bra steg.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Drottning skrev:
Ja och som du skrev själv så är broddningsbara boots ett bra sätt att klara t ex skogskörning...vad är då problemet?
mvh
Bisse
Att jag ville veta vilka boots som var bra till det.
Det finns flera olika Boots och jag vet inte vilka som jag skall välja.
Jag ville då ha olika förslag på vilka Boots som passar bra till det.

Jag skall själv prova Old Mac's på Nordsvensken i sommar, men det hade du ju redan vetat om du orkat att läsa tråden.
Och ja, man bör läsa hela tråden även om den är 20 sidor innan man svarar på ett inlägg.
Annars så kommer man liksom in fel i debatten, för det som man har att komma med är redan gammalt liksom.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Drottning skrev:
beror gångartens kvalitet på rätt träning och hästens förutsättningar och inte på ett par järnklumpar på fötterna!
Jag har då aldrig fått det att fungera utan dessa järnklumpar på fötterna.
Jag rider in unghästarna barfota men när jag skall börja med att töltsätta behöver jag skor för att det skall bli lättare att få till takten.
Och jag vet då ingen som har lyckats att få till så tävlingsmässiga gångarter utan skor att de tävlar utan skor.
Jag har provat att tölta med boots, men de bara flyger all världens väg på en god töltare.
De sitter kvar max 100m.

Jag tror att effekten är en kombination av vikt och glid.
Bakfötterna behöver kunna glida lätt för att tölten skall bli bra.
Som på dans-skor.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tack för svaret! Jag ska inte verka själv utan det blir hovis som gör det men det han visade var att han verkade in till vita linjen. Jag fick även se på en annan häst han precis verkade och då var ju bärranden innanför vita linjen så den borde väl inte påverkas? Eller? Är han ute och cyklar? Jag har inte kollat på någon bild på en hov underifrån på ett tag så jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.

/Linda
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

När jag skodde av mitt fullblod med långa veka trakter var jag lite nervös för vilken inverkan de lägre trakterna skulle få på hennes kotvinkel. Till min förvåning så blev de MINDRE vinklade, inte mer, och tåvinkeln har aldrig varit bakåtbruten.

Till moderator: Borde du inte släppa barfotatråden fri snart? Det pågår minst 10 parallella diskussioner på den här tråden, och varför ska man behöva hålla reda på vad folk skrev för 10-20 inlägg sedan för att kunna delta i diskussionen? Jag tycker det känns som en ren åtstramningsåtgärd, VILL bukefalos inte ha barfotafolket här? Bara en fråga...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tar mig nu, trots din rekomendation, rätten att gå fortsatt gå in i diskussionen utan att ha läst alla 20 sidorna... :angel:

Jag håller med dig, boots kan vara ett problem, dels blir det stumt mot underlaget och dels så flyger de av. En kompis till mig använder "herrtubsockor" i bootsen på vintern för att de ska sitta bättre! Men är det inte så att det först nu blivit tillåtet att tävla utan skor? Det ska bli spännande att se om någon utnyttjar det. Kanske kan det leda till en snabbare utveckling av nya boots eller varför inte träningstekniker för att hitta en bra taktmässig tölt, även utan skor!

mvh
Bisse
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Visst kan det vara bra med nya lösningar för de hästar som inte fungerar barfota men hittills har ingen lyckats att slå den gamla beprövade järnskon.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Drottning skrev:
Det ska bli spännande att se om någon utnyttjar det. Kanske kan det leda till en snabbare utveckling av nya boots eller varför inte träningstekniker för att hitta en bra taktmässig tölt, även utan skor!
Det går säkert att träna takten med div. bootsar.
Och när den väl sitter så sitter den ju oftast.
Men så länge som poäng-givningen både på tävling och avelsvisning premierar att lyften skall vara så stora som möjligt, så har man byggt fast järnskorna i det Islänska tävlings- och avelsvisnings-systemet.

Dessutom kan det nog vara i det närmaste omöjligt att få ryttarna på Island att offra att rida med skor.
Hästen används som kommunikationsmedel och marken är på många håll stenig och lavatäckt .
Om du nu skall driva in fåren, så är det vad du vill göra, inte spänna om bootsar eller välja en annan väg.

Men det går säkert utmärkt att rida på barfota hästar om man bara vill "fjutta runt" litet på ängarna.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men så länge som poäng-givningen både på tävling och avelsvisning premierar att lyften skall vara så stora som möjligt, så har man byggt fast järnskorna i det Islänska tävlings- och avelsvisnings-systemet.

Om det nu enbart lyften man är ute efter, så är ju boots av typ klockor eller liknande på oskodd hov möjlig. Men sanningen är ändå den att hela hästens rörelsemekanik blir påverkad av en sko, rörelser blir större än utan skor så enkelt vad det med det.

Det är ju också rörelser man vill se på tävling och avelsvisning, enbart lyft räcker inte långt om rörelseran uteblir.

Jag tror iofs att vi kommer att hitta oskodda hästar på tävling, men dessa kommer antagligen att finnas i lätta klasser.

Att hitta takten i gångarten utan skor tror jag också är möjlig, däremot kan vi få se många hästar som inte klarar av takten kanske pga skolöshet inte passar just denna häst fast ägaren tycker det.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

hmm jag håller inte alls med om att rörelserna blir större utan skor, dom sätter ju tyngre skor på dressyrhästarna just för att rörelsen skall bli mer luftig över knäet.
Om hästarna hade fått bättre rörelser utan skor hade ju alla dressyrhästarna gått oskodda.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja men naturligtvis, nu vände jag fel på hela paketet. Rörelsen blir större med skor, det kom ett inte för mycket där. Tack för rättelsen. Fast det framgick nog senare i inlägget att rörelsen blir större med skor än utan.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ang verkning o vita linjen, om inte jag missförstår dig så blandar du eller din hovis ihop vita linjen med den opigmenterade delen av hornlagret.
Alltså forst hornlager, på mörka hovar skiftar det till ljust/vitt efter ca halva tjockleken, sen bärranden, näst intill osynlig om den är frisk, sen vita linjen.
Så att verka in till vita linjen blir inte bra, sen undrar jag vad han menar med att verka, jag hoppas att innebörden var att "bryta kanten" på hornväggen med raspen för att det inte skall vara ett vasst hörn som kan fläkas upp.

Ang skor o utstick vid trakten så har Stopek redan gett en ganska god bild tycker jag :) :bow: vad jag skulle vilja tillägga är väl vikten av att skon inte får vara smal i trakten utan den skall vara ganska bred, efterssom hoven breddas i bakkant då den belastas. Skor man för trångt finns risken att hoven växer över kanten och låser sig effektivt och blir stel och orörlig, dvs att stötdämpningen försvinner.
Att gå in på hovsalgarföreningens sida och få det beskrivet är en bra ide :)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Boj skrev:
Ja men naturligtvis, nu vände jag fel på hela paketet. Rörelsen blir större med skor, det kom ett inte för mycket där. Tack för rättelsen. Fast det framgick nog senare i inlägget att rörelsen blir större med skor än utan.


Så långt läste jag inte :o hetsade alltså upp mig i onödan då :D
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hovis menade (om jag förstod rätt) att han skulle raspa så att ytterkanten på hoven slutade vid vita linjen. När jag kollade på en hästs hov som han visade för mig var det först enfärgat horn sedan en vit rand och sedan en lite bredare rand som han förklarade var bärranden. Jag ifrågasatte nämligen om man inte tar för mycket men då visade han.

Ingen som har en bra bild på en hästs hov underifrån, barfota? Ska kolla i mina gamla böcker om det finns någon bild på en hov där.

Hoppas att det går bra iaf, jag vill ju inte att han ska verka för mycket. Varför kan man verka in till vita linjen vid tån om man skor? Borde inte det störa bärranden också? Iofs har man skon som skyddar men ändå?

Tacksam för svar!

/Linda
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
384
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 473
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
144
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp