Bukefalos 28 år!

Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Just detta ämne barfota är väldigt populärt ämne att diskutera, allt som har med det att göra kan vi ta under denna tråd. Nya trådar om detta kommer oavkortat att flyttas in under denna tråd, det blir lite väl många i samma ämne.

MVH Boj/moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

vad har ni för erfarenheter av strassermetoden? alltså ingen hörsägen utan verklig fakta? Både neg.+ pos.svar önskas.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det finns bara två examinerade i hela Sverige. Alltså bara två som har rätt att verka enligt strasser på andras hästar
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

o vilka är det ? erfarenhet själv eller? vad gör dom o hur?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

jag har ingen erfarenhet av dessa två annat än att jag läst på ena personens hemsida, men däremot har jag hört skräckhistorier om vad andra gjort i strassers namn. Det är inte roligt, men å andra sidan har de människorna inte heller varit utbildade.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej,

Usch nu kommer väl alla att hoppa på mig. Jag har två hästar, varav en är barfota. Han rids inte särskilt mycket och han sliter rätt bra på sina hovar själv eftersom han går på frigång, dvs har en stor yta av olika sort att gå på, berg, gräs med mera med mera. Går in och ut i stallet som dom vill gör dom. Ja, i alla fall. Min hovslagare kommer hit och verkar och skor var åttonde vecka. Vi har i alla år pratat om att jag ska verka själv. Och nu har jag då börjat med det. Folk som haft hästar i alla tider har verkat själv. Även om man inte kan sko, så kan man, tänker jag, fila lite på sin hästs hov så att de inte blir för långa. Hur en frisk hästhov ska se ut vet man ju ändå. Strassermetoden, verkar något brutal. Min hovis rekommenderade ett radioprogram som jag nogsamt lyssnade på och där hävdades det att Sverige har en ganska naturvänlig skotradition och därmed behövs inte Strasser. Men i Tyskland där de skor hästar ganska extremt inför prestation så blir Strasser ngt revolutionerande. Jag vet inte, det kan ju ligga något i det.

Här skos hästarna, om jag förstått saken rätt enligt, militärtradition, med en "fältutrustning" dvs kallskoning. Det är inget konstigt att en häst som tex ställs av inte är skodd. Dvs don efter person. Och att vi därmed har en ganska okej tradition.

Vildhästverkningen däremot såsom den presenteras, ser inte så annorlunda ut, mot det som min hovis naturligt gör. Rundare hovar möjligen, mer medvetet verkade för barfotaverksamhet.

Någon sa, var...??? Läste jag det i någon hästtidning? Att hästskon uppfanns på medeltiden, när man färdades låååångt med hästar, och stallade upp dem i stall full med dynga som fullständigt förstörde deras hovar. Att dagens hästhållning är annorlunda och att man måste vara mer pragmatisk och kanske se på var och ens hästs behov.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det där om att hästskon uppfanns under medeltiden är ett påhitt från barfotatalibanerna, den är mycket äldre än så.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja den kan så vara. Jag har läst det nånstans. Men att man ser pragmatiskt på skoning och verkning. Det måste väl vara bäst. Eller hur?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja, jag beskrev ju lite granna vad jag tänker och tycker ovanför dådå. Vad tycker du? Jag förstår att du myntat ett nytt uttryck, som för övrigt är rätt skojigt. Men hur ser du på detta ämne, eftersom du ovan skriver att det kommer att bli längsta tråden????
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

*lånar knapp*

Jag förstår inte vikten av att få veta när folk började sko...
Hjälper inte direkt mig idag.

Jag tycker det är rätt roligt att folk har börjat fundera på alternativet barfotagång, innan fanns knappt det alternativet (iallafall inte om man använde sin häst). Jag tror att fler å fler kommer att slänga av skorna när man upptäcker att det itne är så farligt och det är ju bara positivt för hästarna. Dessutom är det inte så dumt att folk tar reda på mer informatin om sin hästs hovar för den är ganska dålig hos hästägare idag tyvär.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Egentligen är det inte viktigt att veta när folk började sko men det blir det när en felaktig historiebeskrivning används som argument mot skor.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tycker att det är jättebra om man kan ha sin häst oskodd o anser att det är bäst för hoven.
Barotatalibanerna målar enligt min mening upp en total skräckbild av faran med skor som är fylld av ovetenskapliga överdrifter, lösryckta bitar ur seriös forskning eller opublicerade rapporter.
Den som anser att hästen behöver skor för att användas till det ägaren vill syssla med skall inte behöva ha dåligt samvete för det.
Man måste också diskutera hur länge det är djurskyddsmässigt motiverat att låta en häst vara ömfotad i hagen, jag provade alldeles för länge. Här är många barfotatalibaners mening att alla hästar vänjer sig o det gör ju att folk försöker LÄNGE.
Gärna barfota men inte till varje pris.
Dålig skoning är skadlig för hoven likaså dåligt verkade barfotahovar det senare är ett lika stort problem om man pratar djurskyddsfall.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det är aldrig någon som klagar om det motsatta, att man har en häst som blir öm efter skoning. Det är inte så ovanligt att hästen är öm några dar eller en vecka efter skoning, varje skoning. Inte alla hästar men en del, jag vet några nära mig.

Det är då man kan fundera, och diskutera, hur länge det är djurskyddsmässigt motiverat att låta en häst vara ömfotad i hagen bara för att man till varje pris vill ha den skodd? Jag prövade alldeles för länge. (för att vända på inlägget)


Tio skoningar om året, hästen lever kanske i tjugo+ år, det blir 200 veckor ömfotad eller fyra års gående på ömma fötter. Det är lika mycket, eller mer, djurskyddsfall än någon barfoting producerar.

En barfota-avskoning tar i värsta fall ett år, i bästa fall ingen tid alls med ömma fötter. Eller kanske ett helt liv med ömma fötter, men då får man helt enkelt sko igen. Individen bestämmer, hästen alltså.


Poängen med inlägget är alltså att folk i allmänhet inte tycker att det är djurplågeri med flera års ömma fötter pga skoning, men att det är djurplågeri med lika många års ömma fötter pga avskoning.

Vem innehar problemformuleringsprivilegiet här egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Problemformuleringen är fri. Men nog var din ganska krystad.
Om nu verkning/skoning av dessa hästar var korrekt utförd kan man fråga sig om de hade klarat barfotagång bättre.
Jag har aldrig sett en häst som varit öm en vecka efter varje skoning. Men visst har jag träffat vissa konstant ömfotade där bara skor med sula fungerat men dessa har inte kunnat gå barfota heller.
PL
 
Strasser verkning!!

(Kanske det här hamnar under något annat forum men jaja)

Jag har en person i mitt stall som verkar sina hästar själv enligtn strassarmetoden, en av dem är jätteöm om har alldeles för korta hovar men tydligen är det så strasser metoden ska användas säger hon. Vad jag undrar är alltså vad STRASSER metoden egentligen ÄR? :confused:
Jag har ingen kunskap om detta förutom at jag läst diverse negativa artiklar i ämnet men nu kanske någon kan förklara vad det är och vad det går ut på? :confused: (gärna bilder etc)
 
Sv: Strasser verkning!!

Den är precis så som personen i ditt stall utövar den, verka ner hoven brutalt tills den ser ut som den "ska" (enligt Strasser) och ta ingen hänsyn till hur hoven ser ut från början eller om hästen får ont! :mad:

Inte första gången man hör/läser om en Strasserverkad häst som har ont... :(

Tror att denna tråd hör hemma under "barfotatråden" som är fastklistrad här ovanför.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Men visst har jag träffat vissa konstant ömfotade där bara skor med sula fungerat men dessa har inte kunnat gå barfota heller.
PL

En sådan hade jag ett par år, MEN han kunde gå barfota och gjorde så till slut när det inte fanns något att sko i för att hovarna ramlade sönder innan jag kom på var problemet låg.

Känns uttjatat, men han hade fång och haft så i många år av en ekförgiftning, men eftersom han inte uppvisade "standardsymtom" så var det heller ingen som gjorde ngt. åt det utan det berodde på att han var "plattfot" (han var ej plattfot igentligen) och så på med sulor och det gick ju så länge det fanns hovar att slå i söm i även att han var ngt. öm ibland även med dem. När det inte fungerade längre så tog jag av skorna och slutade anlita min hovis som ändå inte trodde på mig för jag var övertygad om fånget och vid den tidpunkten innan det ens fanns nån utbildad här i Sverige så hade jag hittat "strasser" och så läste jag på och verkade enl. den läran. Testade en annan hovis också, men det var inte heller till ngn. hjälp, vettarna hade jag "gjort slut" med också ett tag i samma veva.

Hans hovar var det helaste och finaste på hästen när han dog och han hade klarat sig från rotation reds som vanligt en tid våren innan sista sommaren då han blev sämre och sämre i sitt allmäntillstånd. Och jag fick då äntligen hjälp och blev betrodd och röntgen visade vad jag sagt likaså gällande förgiftingen som ingen ville lyssna på..Så där var det tack vare Strasser och min egna våghalsighet som räddade hans hovar.

Sedan har vi nästa problem där jag står med en unghäst som blivit allt annat än skött i hovarna som liten, han skulle behöva skor bak, har pratat med en, men den tyckte jag skulle vänta med att sko, hade en annan ute som erbjöd sig själv att komma för den var nyfiken på hästens hovar. Vi diskuterade och jag skulle fundera över hur jag ville ha det, gjorde det och meddelade att jag ville ha skor p.g.a. ............... och undrade om det var rätt tänkt och ok. Har inte hört ett ord från människan.

Hästen i fråga är 1.5 år och har lidit, men ingen hittils har velat hjälpa honom genom att ge honom skor ett par perioder som med största sannorlikhet är precis vad han borde fått.

För mig är det helt sjukt alltihop, det är inte konsigt att man försöker klara sig själv, man har många gånger inget val om man utgår från hästens väl och ve. Nu är han visserligen ngt. tillfälligt bättre efter lite testande på egen väg, men det slutar väl med att jag köper och slår på skona själv också!

MVH/
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

:bow:
När det gäller hästar med sönderfallande hovar håller jag med om att de oftast mår bättre barfota om ägarna klarar av att fixa rätt miljö så att de slipper gå ömma en lång period.
De som inte klarar ngt dera är egentligen avlivningsfall.
Ofta är ägarna för rädda att försöka o propsar på att kunna rida hästen vilket oftast inte går på ett bra tag.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
384
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 473
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
144
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp