Bukefalos 28 år!

Barfota verkning

F

Finasteponnyer

Hejsan, jag är själv för barfota verkning och "tänker" enligt SANHCP. Min fråga då är några andra som verkar sina hästar enligt någon barfota "modell" (SANHCP, strasser, vanlig hovslagare). Nackdelar och fördelar med barfotahäst. Ni som inte tycker att hästen ska vara barfota- varför?

Det skulle vara intressant att läsa :) Gillar att diskutera barfota-skod ämnet :)
 
Sv: Barfota verkning

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1110280




Jag har mina 3 Barfota, verkar själv. Går inte efter någon speciell "metod" utan plockar ut det jag tycker är vettigt.

En av hästarna har varit barfota hela sitt liv, har jättefina hovar som måste verkas en del även fast jag rider honom mycket på grus/asfalt = han sliter absolut inte för mycket. Och ömmar ingenting.

Den andra har varit skodd i ungefär 4-5 år av sitt liv. Skorna åkte på en kort tid efter att jag köpt honom, vet egentligen inte varför. Det var väl mest för att hovslagaren jag hade då tyckte så. (:crazy:)
Har nu varit barfota i ett år ungefär och det fungerar bra. Han sliter inte heller för mycket och ömmar inte nämnvärt. De gånger han ömmar (bara lite) är på stor sprängsten - Bootsen åker på fram om jag planerar att rida där. Annars går han utan.

Den tredje vet jag har varit skodd tidigare, men hade sedan gått utan att bli verkad på 2-3 år när jag fick hem henne. De hovarna var inte fina men det har hänt mycket bara under det halvåret jag haft henne.
Dock ömmar hon lite på grus fortfarande så hon får boots fram om jag ska rida på grus helt enkelt.

Jag använder Cavallo Simple boots, de är väldigt smidiga att ta av/på och formar/töjer sig bra så de passar hovarna.

Jag har som sagt aldrig haft något problem med att de sliter för mycket på hovarna, och då rider jag ändå mycket på grus/asfalt.
Jag tycker heller inte de halkar på is/gräs. Har sett fler bambi på hal is-hästar som varit skodda MED broddar, än barfotahästar.

Jag har fotat hovarna på den andra och tredje hästen från när jag fick av skorna resp. fick hem hästen för att kunna jämnföra:D
Vilket jag tycker är intressant (att se skillnaden).
 
Sv: Barfota verkning

Om det funkar för hästen att gå barfota i det som den används till så är väl det bäst för hästen/hovarna att vara barfota:)
Men, om den har ont eller andra problem som barfota ska man antingen inte använder den till det som inte funkar barfota eller också sko den.
Vet hur ont våran har bara han får en tapp sko, vill inte han ska ha så ont nån längre tid. Sen må vilhästar vara oskodda i alla tider men sen vi människor börjat använda hästarna till att rida/arbeta så då måste nog en del ha skor på, funkar dom utan skor så är det ju bra annars på med skor.
 
Sv: Barfota verkning

Hejsan, jag är själv för barfota verkning och "tänker" enligt SANHCP. Min fråga då är några andra som verkar sina hästar enligt någon barfota "modell" (SANHCP, strasser, vanlig hovslagare). Nackdelar och fördelar med barfotahäst. Ni som inte tycker att hästen ska vara barfota- varför?

Det skulle vara intressant att läsa :) Gillar att diskutera barfota-skod ämnet :)

Fördel är det väl om hästen kan vara barfota, nackdelen är väl när det brister i kunskapen av olika "modeller". Det finns bara en "modell" och det individuell fysiologisk verkning utifrån dom fysiologiska förutsättningarna.

Barfotaverkning,, vad är det ??? Jag har aldrig hört någon säga skoverkning.

En sak man bör tänka på innan man nämner olika modeller och att man själv utger sig för att inneha kunskapen om hovens anatomi och hästens fysiologiska förutsättningar är den lagstiftningen som trädde i kraft för snart 2 år sedan.

Endast av Jordbruksverket godkända hovslagare får "barfotaverka" hästar med kroniska skador,akuta skador (ex. fång, sen/gaffelbandsskador, hovsprickor,hornklyftor, strålbenshälta,spatt,ledpålagringar i benets nedre del,) mm mm.

Jag vill dra mig till minnes att denna lagstiftning som tvingades i kraft på mkt kort varsel till stor del berodde på folk som tänker som du, med boskadskombinationer och en tysk doktorand i fiskens anatomi.

Jag e öppen för en diskuttion,, du ska dock få ett råd redan nu.

Nämn inte ett ord om att du genom ngn av dessa "modeller" räddat en häst med kronisk/akuta problem för du gör dig direkt skyldig till att ha begått ett lagbrott.

Säg mig,, varför finns det inte EN ENDA person inom SANCHP eller Strasser som är av jordbruksverket godkänd hovslagare. Svaret är enkelt och det beror förmodligen inte på bristande intresse utan enbart ren okunskap.

P.S. Ove Onnoff gick i kunkurs i dag enligt Aftonbladet.:angel:
 
Sv: Barfota verkning

Jag har två hästar som båda klarar av att jobba barfota och därför är barfota. Ingen annan än en traditionellt utbildad hovslagare rör mina hästar.
 
Sv: Barfota verkning

Nämn inte ett ord om att du genom ngn av dessa "modeller" räddat en häst med kronisk/akuta problem för du gör dig direkt skyldig till att ha begått ett lagbrott.
Men där tar du väl ändå i!
Säg mig,, varför finns det inte EN ENDA person inom SANCHP eller Strasser som är av jordbruksverket godkänd hovslagare. Svaret är enkelt och det beror förmodligen inte på bristande intresse utan enbart ren okunskap.
Kanske därför att skoning ingår i kraven.
Hor många procent av utbildade hovslagare har idag SJVs godkännande?
Jag har inga problem med duktiga barfotaverkare så länge de inser att många hästar faktiskt måste skos för att fungera (Ove hör till idioterna!)
PL
 
Sv: Barfota verkning

Nämn inte ett ord om att du genom ngn av dessa "modeller" räddat en häst med kronisk/akuta problem för du gör dig direkt skyldig till att ha begått ett lagbrott.

Känner mig tyvärr tvungen att poängtera att detta gäller även Sveriges veterinärkår så som lagen för dagen är skriven.

Som ex: en legitimerad veterinär har en fånghäst i sin kundkrets som veterinären har kännedom om att hovvården utförs av en "modell".

Ja då begår enligt lagen den som utför hovvården genom sin "modell" ett lagbrott, värst av allt den behandlande veterinäreren (om det kommer till kännedom) riskerar minst en varning men i detta fall då det är så allvarligt att veterinären inte ens har kännedom om Jordbruksverkets regler och lagstiftning så är risken mkt stor att legitimationen blir indragen med obedelbar verkan.

Glöm att Jordbruksverket har kännedom om att Dr Strasser har svensk veterinärlegitimation (eller hade???)

Känner mig manad till att återigen poängtera vad man genom egen text delger på internet.
 
Sv: Barfota verkning

Roligt att höra, det mesta. Förstår inte varför vissa är så kritiska till olika barfota "modeller" eller vad man ska säga. Självklart så måste man vara kritisk, men ändå så tkr jag att man ska kunna tänka utanför det "traditionella och klassiska". Men håller med om att man ska verkligen inte ska låta vem som helst verka sin häst. Men precis som många "barfotaverkare" inte är bra så är många hovslagare inte bra. Jag är öppen för ny info osv. Men jag tkr att SANHCP låter logiskt. Ska nämna att jag inte har verkat (eller låtit någon annan verka åt mig) en häst enligt SANHCP. Men jag håller inte med alla hovslagare riktigt heller. Men tror att nästan alla hästar kan gå barfota. Men det är ju mer än bara att verka hovarna för att få en frisk häst (och friska hovar!).

ps. såg att den fanns en liknande tråd (länkningen)..
 
Sv: Barfota verkning

Ursäkta, men jag vet en utbildad hovslagare som inte skor längre utan bara "barfotaverkar" och hon är otroligt duktig. Så där har du faktiskt fel...

Jag tycker vi alla ska försöka hålla oss till sanningen utan överdrifter, på det sättet kan vi behålla respekten för varandra...:love:

Jag kanske ska säga också att mina fyra hästar är barfota. Om de inte kunde det på grund av min ridning eller något annat skulle jag sko dem, men nu mår de bra.
 
Sv: Barfota verkning

Ursäkta, men jag vet en utbildad hovslagare som inte skor längre utan bara "barfotaverkar" och hon är otroligt duktig. Så där har du faktiskt fel...

Jag tycker vi alla ska försöka hålla oss till sanningen utan överdrifter, på det sättet kan vi behålla respekten för varandra...:love:

Jag kanske ska säga också att mina fyra hästar är barfota. Om de inte kunde det på grund av min ridning eller något annat skulle jag sko dem, men nu mår de bra.

Du behöver inte be om ursäkt, heller inte påpeka att det finns utbildade hovslagare som är otroligt duktiga på att inte bara sko hästar. Jag har redan noterat det..:p

Jag håller med dig att vi ska hålla oss till SANNINGEN,,, utan överdrift och tar du del av hur lagen är utformad så tror jag du kommer uppfatta mig som både informativ och sannings delgivande.

Skyll inte på mig,, jag är den första att beklaga att denna lagstiftning kom till,, vänd dig om så kommer du oxå förstå varför denna lagstiftning trädde i kraft.

Vem avgör om den enskilda individen mår bra och utifrån vems kunskap och synsett??

Det har gått så lång i okunskap att Jordbruksverket lagstiftat att man måste vara "av dom" godkänd hovslagare för att ens verka en häst som inte är frisk...

Börjar du förstå nu hur illa ställt det är med med både okunskap och välbefinnande när man t.o.m. måste lagstifta om ren självbevarelsedrift.

Slutord: har man inte helhetsbilden klar för sig så kan man inte utföra sitt yrke till fullo för den enskilda individens välbefinnande. Att som utbildad hovslagare sluta sko och enbart utföra verkningar "kan bero på" att det kräver större precition, mer noggranhet och främst är mera fysiskt krävande att sko en häst en att verka den.

Det är både mera kroppsbesparande att endast verka en häst, krävs mkt mindre material och ekonomisk "lagerhållning" det är mera tidsbesparande och ekonomiskt så tjänar man mera om man verkar 10 hästar på en dag än om man skor fyra.

Du skriver: Jag kanske ska säga också att mina fyra hästar är barfota. Om de inte kunde det på grund av min ridning eller något annat skulle jag sko dem, men nu mår de bra.

Det är bra för du har förstått att din ridning inte utsätter ngn av dina fyra hästar för större slitage än hovarnas tillväxt.

Naturligt vis är enbart fysiologiskt verkning det bästa för varje enskild individ, det jag säger som alla förstår men vissa inte vill kännas vid är hur lagen är utformad och jag försöker bara ge ett råd till vad som framkommer,, tänk först och delge sedan information.

För att nu föra diskutitionen framåt när det gäller "barfotaverkning" kan du förklara för mig hur du går till väga för att framkalla en bra fysiologisk individuell balans för individens framtida hållbarhet. Hur söker du att skapa en belastning i benets styvaste riktning, vilken led i nedre benet är den första leden som i obalans utsätts för förslitnings skador och hur verkar du hoven för att återställa balancen???

Du ska inte tro att vi är idioter som av jordbruksverket blivit godkända hovslagare, du ska bara noter att det om det nu finns en stor brist i antal godkända hovslagare i deras register så brister det inte deras krav på utbildning.

Det tråkiga är att man känner sig som en idiot utifrån att denna lagstiftning ens varit tvungen att skapas,,, tack för det alla "kollegor"
 
Sv: Barfota verkning

Jag tycker inte att man ska virra in sig i olika "tänk" och "modeller", man får titta på individen och gå därefter. Det är inte alla som ser hela hästen, och jag kan tänka mig att många outbildade som filar hemma och gör lite svartjobb, endast tittar på hoven och får det att se "bra ut" utifrån, medan benställning och vinklar osvosv glöms bort. Sen drar jag inte alla över en kant för jag både tror och vet, att det faktiskt finns dom som är duktiga på hovar och har det som intresse utan att för den delen hålla på och experimentera en massa.

Undrar dessutom om någon skulle låta en outbildad person SKO deras häst? Att verka hästen rätt är lika viktigt som att den ska skos rätt, men det tycks vara mycket vanligare att folk låter "vem som helst" verka deras hästar.

Jag är varken för eller emot någonting, kan en häst vara barfota är det jättebra, behöver man använda boots ibland, okej! Funkar det inte och hästen ömmar hela tiden, sätt på skor.

Själv har jag en häst som verkligen inte kan vara barfota, han ömmar överallt, t.o.m på vanlig slät asfalt. När han köptes hade han hovar som inte verkats på länge som var väldigt spruckna så där fanns inget att sätta skor i så jag hade han barfota i 6-8 månader tror jag, innan han fick skor. Under tiden blev hans hovar väldigt fina men vi fick alltid hålla oss på mjukt underlag. Antagligen har han väldigt tunn sula också, när han sedan äntligen kunde få skor så gick han fram överallt och fick även ett luftigare steg :)

Finns en ponny i stallet utan skor som går överallt utan att bry sig det minsta :)
 
Sv: Barfota verkning

Överlag blir jag mer och mer skeptiskt till många företagare inom hästnäringen. Lite kluven är jag också för om man ser till att om det finns ett behov så ska självklart en företagare få bedriva ett vinstdrivande företag.

Min stora skepsism kommer sig av att jag som kund inte på något sätt kan tro på vare sig deras kunskaper eller erfarenhet eftersom det inte finns något examensbevis/gesällbrev etc. Jag betalar gärna för en tjänst som jag ser någon form av resultat av.

För att återgå till ämnet i tråden så, visst kan barfotaverkare vara duktiga och vissa av dessa metoder kan om något kanske tillföra något positivt. Men det jag inte förstår är varför barfotaverkarna inte satsar själva på att bli mer seriösa. Bli hovslagare först. Ta till sig allt man möjligen kan av erfarenhet och beprövad vetenskap. Välj sedan att använda skor eller ej.

Det här med att vara självlärd kan i vissa sammanhang vara positivt och att man är ett "geni".... Men för mig är det att ta genvägar och risken är att man tappar det stora sammanhanget samt att man plockar bitar av vetenskapen, förminskar och förstorar detaljer för att det ska passa in i sin tro/tes! Det finns ett ord för det - Pseudovetenskap!

(Vet att nämnt i någon annan tråd om hur jag såg på en barfotaverkares hemsida och förfasades över hur stolt man deklarerade hur självlärd man var och vilka egen metoder man kommit fram till....)

Jag har själv gått en ganska lång naturvetenskaplig utbildning - på heltid. Det är en lång resa. Ibland måste man acceptera att andra vet mer och har mer erfarenhet än du. Hur ska man annars lära sig. Sedan är det bra om man inte lyssnar på vem som helst - för det kan ju vara självutnämnda experter!
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota verkning

Att tro på en "modell" för hovarna är som att säga att jag tror på storlek 37 till mina barn!! Det är inte troendet på en modell som styr utan behovet hos hästen.
 
Sv: Barfota verkning

Att tro på en "modell" för hovarna är som att säga att jag tror på storlek 37 till mina barn!! Det är inte troendet på en modell som styr utan behovet hos hästen.

hmm jag undrade just vad begreppet modell betydde i tidigare inlägg, trodde nästan det betydde ngt annat :)
 
Sv: Barfota verkning

Att tro på en "modell" för hovarna är som att säga att jag tror på storlek 37 till mina barn!! Det är inte troendet på en modell som styr utan behovet hos hästen.

Det är just det som jag funderat på. Kan man verkligen verka alla hästar efter samma modell? Mina hästar ser inte likadana ut i hovar och benställningar, och verkas därför för att det ska fungera just för den hästen. Kan inte mkt alls om verkning så vore kul med svar från nån kunnig inom ämnet :)
 
Sv: Barfota verkning

B. Hampson i Australien har precis publicerat sin avhandling om vildhästar.
http://www.wildhorseresearch.com/

Har endast läst referat i Ridsport men en av slutsatserna är just att det inte finns någon generell hovform. Hovformen ändras efter vilken miljö hästen lever i och vilka påfrestningar den utsätts för.
 
Sv: Barfota verkning

Och det intressanta där är ju att man verkligen studerat MÅNGA hästar på ett högst vetenskapligt sätt och då också kommit fram till att vildhästarna knappast har de fantastiska hovar som barfotarörelsen alltid talar om. I stället var det ju, t.ex., så att endast 3 av 100 vf-hovar som studerades inte hade några fel. Alla andra hade problem i varierande grad...
 
Sv: Barfota verkning

Så är det ja hos alla hovdjur, zebran te x har förhållandevis små och höga hovar med utgångsläge från sin storlek men de rör sig oftast på ett sådant underlag att en annan form skulle bli destruktiv för rasen.

Przewalski hästen har en rätt kort och mycket rund hovform, även den med utgångsläge från underlaget. Jag har foton på flera sådana hästar, dessvärre har ju dessa hästar spår av människans verkning vilket gör att de är totalt ointressanta om man inte får se ursprunget vilket jag faktiskt har gjort en gång i tiden. Men hornet på den här rasen växer oerhört långsamt, även vid utfordring med kvalitativt foder så är tillväxten långsam genetiskt.
 
Sv: Barfota verkning

Självklart så ska man "skräddasy" verkningen efter den specifika hästen. Man ska heller aldrig låta vem som helst (speciellt utan utbildning) verka sin häst. Men jag tycker att SANHCP låter vettigt, kanske inte håller med om allt. Men söker alltid nya möjligheter i min hästhållning, för hästens bästa.
 
Sv: Barfota verkning

Men söker alltid nya möjligheter i min hästhållning, för hästens bästa.



Här har du det grundläggande problemet, söka nya möjligheter för hästens bästa.

Den först dagen man glömmer att hästen sedan urminnes tider inte ändrat sina fysiologiska förutsättningar, sin exteriör är den första dagen man bör fundera över sin hästhållning och vad man igentligen försöker dölja i sin bristande grundläggande kunskap om hästen genom att alltid söka nya möjligheter.

Hästen som djur kommer aldrig ändra på sig, allt hänger på den männskliga interligensen att förstå att det är JAG,DU som måste ändra på sig och uppvisa en större förståelse för hästen bästa.

Tyvärr är det vanligare att hästen inte förstår vad människan menar när ordet "för hästens bästa" näms utan uppfattar det mera som för människans bästa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 558
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp