Bukefalos 28 år!

Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Vilket är traditionellt använts som smärtstillande och febernedsättande men det finns mestadels i träd av videsläktet inte i asp.

Det va det svaret hon fick av sina kompisar inkl mäster själv när hon ställde frågan på Face book å deras egen hof book.

Du kanske ska gå in där och hjälpa till lite,, kunskap verkar du inte lida brist på. :bow:
 
Sv: Barfota verkning

Är det något man gör ipren av alltså då eller :laugh: eller övht läkemedel med acetylsalesylsyra? Det låter iallafall rätt likt :laugh:
 
Sv: Barfota verkning

kl

Ni som förespråkar barfota och boots, hur skulle ni göra med en häst som pga medfödd benställning sliter snett på sina hovar?

Hästen kan ju trots allt inte gå med boots dygnet runt? Om man bortser från att det blir instängt så är ju risken för skav överhängande.

Om man verkar, filar och korrigerar så finns ju efter en tid ingenting kvar:
Exempel:
Hästen sliter på insidan av hoven, man filar då på yttersidan för att få det jämnt => hästen sliter ännu mer på insidan och hornet hinner aldrig växa ut.
Påföljden är ju en obrukbar häst med ömmande hovar, och andra belasningsinflammationer kommer som ett brev på posten.

Rent logiskt är det ju då bättre att sätta på ett material (järn) som då får slitas istället för hornet, eller?
Gummiskor kan ju aldrig vara ett alternativ, eftersom bromsverkan vid nedsättning är i paritet med att ha fyrbroddat på asfalt sommartid.
 
Sv: Barfota verkning

Jag har ställt samma fråga tidigare och får inget vettigt svar. Jag ska inte sko med järnsko för det finns bättre alternativ är ett svar ett annat är att jag ska titta på travshopen där det finns massor av skor och när jag då säger att jag inte hittat något som faller mig i smaken där förutom trad järnsko får jag veta att jag inte ska bry mig om min smak utan hästens. Detta utan info om vilka som är bättre och vad som gör dem bättre. Jag tror min hästs preferenser är att hon är nöjd så länge skorna inte gör att hon får ont, vilket trad järnsko uppfyller riktigt bra.
 
Sv: Barfota verkning

KL

tänkte på en sak:

Är inte det stora problemet med dessa verkningskurser, hovkurser eller vad man nu vill kalla det för, att deltagarna inte har så mycket grundkunskaper om hästens anatomi och hovar att de faktiskt inte kritiskt kan granska det som lärs ut?

Vad jag menar är att något presenteras såsom sanning, på ett förstås övertygande sätt, och deltagarna tar till sig det okritiskt - beroende på för litet kunskap. Jag kan också tänka mig att har man mera kunskap och kritiserar/ställer adekvata frågor så kommer man inte att bli långlivad på dessa kurser.

Jag ställde frågan igår, men fick inget svar från någon som förespråkar barfota, så jag ställer den igen: hur ser Ni på att belastningen skall tas upp i benets styvaste riktning? För övrig frågeställning se gårdagens inlägg:)
 
Sv: Barfota verkning

*Kl*

Kom på ett par frågor, främst till er som skor era hästar.

Hur tänker ni med att sko runt om/bara sko fram?
En tanke slog mig, att ifall man har en häst som ömmar fram, och man väljer att sko den bara fram.
Och den sen trots allt börjar ömma lite bak också - utan att man märker detta då den lägger "all" vikt på framhovarna?
Detsamma gäller ju då om man bara har boots fram.

Hoppas någon förstod hur jag menar:angel:

Och en fråga angående överrullning, om man har en häst som med skor (kan ta min ena som exempel) - behöver boots hela tiden, då denne trampar av sig skorna annars. Framhovarna hinner liksom inte undan innan bakhovarna kommer klampandes:crazy:
Och hästen landar även alltid med tårna först (framhovarna alltså)

Båda dessa saker har blivit mycket bättre när skorna åkte av. Anledningen (som jag ser det) till detta är att han har mycket kortare tår nu.

Finns det något sätt att sko/några speciella skor som skyndar på överrullninen och tillåter en kortare tå?
 
Sv: Barfota verkning

Ja det finns några skor som tillåter det du efterfrågar, Classic Roller, NB sko, Equilibrium. Kan säkert finnas fler, fast dessa är vad jag träffat på.
 
Sv: Barfota verkning

Ja det finns några skor som tillåter det du efterfrågar, Classic Roller, NB sko, Equilibrium. Kan säkert finnas fler, fast dessa är vad jag träffat på.

Fast ingen av dessa skor kan "läka" en häst som lägger all vikt på framhovarna, (inga boots heller) Visst man kan dölja symtomen men inte få den symtomfri eftersom den primära orsaken sitter bak med en secundärt "synlig" rörelsestörning fram.

Mitt råd är att gå till grunden med själva problemet, inte söka alternativa lösningar. Det är väldigt kortsiktigt tänkande att inte tänka längre.

Inlägget ska inte anses som nedvärderande utan endast som en hjälpande hand och få igång hela tankeverksamheten.;)
 
Sv: Barfota verkning

Jag har gärna häst barfota om det funkar. Det ska passa hovarna, (hästen) samt den träning man utför och underlagen man rider på. Oavsett om jag har häst skodd eller barfota vill jag ha dem verkade av utbildad hovslagare. Just nu har jag en ponny barfota och min stora häst skodd. Om ponnyn får fortsätta vara barfota beror på hur hennes hovar tål slitaget när hon blir inriden. Det kan ju också bli så att hon blir skodd fram och kan vara barfota bak. Jag anpassar efter hästen helt enkelt.
 
Sv: Barfota verkning

Mitt svar var närmast riktat till den här frågan.

Finns det något sätt att sko/några speciella skor som skyndar på överrullninen och tillåter en kortare tå?

Men självklart måste man rådgöra med sin hovis innan, om något av detta passar eller om andra alternativ står till buds som är bättre.
 
Sv: Barfota verkning

En tanke slog mig, att ifall man har en häst som ömmar fram, och man väljer att sko den bara fram.
Och den sen trots allt börjar ömma lite bak också - utan att man märker detta då den lägger "all" vikt på framhovarna?
Detsamma gäller ju då om man bara har boots fram.
Ja visst funkar det så. min häst gick skodd fram på försök och det resulterade i just det du beskriver. Problemet var att det gick så långsamt så jag märkte det inte förrens skorna åkte på bak. Som tur var hann inget gå sönder på hästen pga detta. Jag är av den fasta övertygelsen att man ska tänka sig för både två och tre gånger innan man väljer att bara sko fram. Det kan fungera på tex ridskolehästar som går i manege större delen av tiden men rider man ute mycket så är risken stor att man lurar sig själv på hästens bekostnad.
 
Sv: Barfota verkning

Okej :) Tack för svar alla!

Mina funkar bra barfota (runt om) allihopa, frågan var mest tänkt utifall att jag någon gång skulle behöva sko någon av dom.

Då kanske inte bara framskor är något att ens tänka på, utan det får bli runt om i så fall :)
 
Sv: Barfota verkning

KL

tänkte på en sak:

Är inte det stora problemet med dessa verkningskurser, hovkurser eller vad man nu vill kalla det för, att deltagarna inte har så mycket grundkunskaper om hästens anatomi och hovar att de faktiskt inte kritiskt kan granska det som lärs ut?

Vad jag menar är att något presenteras såsom sanning, på ett förstås övertygande sätt, och deltagarna tar till sig det okritiskt - beroende på för litet kunskap. Jag kan också tänka mig att har man mera kunskap och kritiserar/ställer adekvata frågor så kommer man inte att bli långlivad på dessa kurser.

Jag ställde frågan igår, men fick inget svar från någon som förespråkar barfota, så jag ställer den igen: hur ser Ni på att belastningen skall tas upp i benets styvaste riktning? För övrig frågeställning se gårdagens inlägg:)

... om något ska kallas huvudet på spiken så är det det här inlägget :p:laugh:

Det kanske är detta som är kärnan i att ni som frågat här i tråden inte får svar på frågor som ställs, sanningen är väl kanske att de som skriver här själva inte kan motivera sina beslut och åsikter.
 
Sv: Barfota verkning

kl

Ni som förespråkar barfota och boots, hur skulle ni göra med en häst som pga medfödd benställning sliter snett på sina hovar?

Hästen kan ju trots allt inte gå med boots dygnet runt? Om man bortser från att det blir instängt så är ju risken för skav överhängande.

Om man verkar, filar och korrigerar så finns ju efter en tid ingenting kvar:
Exempel:
Hästen sliter på insidan av hoven, man filar då på yttersidan för att få det jämnt => hästen sliter ännu mer på insidan och hornet hinner aldrig växa ut.
Påföljden är ju en obrukbar häst med ömmande hovar, och andra belasningsinflammationer kommer som ett brev på posten.

Rent logiskt är det ju då bättre att sätta på ett material (järn) som då får slitas istället för hornet, eller?
Gummiskor kan ju aldrig vara ett alternativ, eftersom bromsverkan vid nedsättning är i paritet med att ha fyrbroddat på asfalt sommartid.

Så har jag löst problemet (som jag inte tycker är ett stort problem för just oss):
Min häst sliter snett och växer snett. Exakt varför han sliter snett vet jag ej, men är född innåttåad, har dessutom en medfödd kissing spines som gör att han inte är helt rak i kroppen. Han går barfota då jag testade detta för ett år sedan pga olika omständigheter. Upptäckte då en klar förbättring på hela hästen och vill inte sätta tillbaka järnskor.
Skyddar hoven med hovboots vid ridning, har inga boots i hagen där är underlaget gräs och/eller lera, snö och is beroende på årstid och sliter inte speciellt på hoven.
Bootsen är gjorda av plast och inte gummi. Jag upplever bättre "glid" med plast boots än med järnskor, men har inte gjort nån vetenskaplig studie.
På vintern broddas bootsen på ett sätt som jag upplever mer skonsamt än på järnskorna, 8 små nubbar som placeras i kanterna efter eget önskemål.
 
Sv: Barfota verkning

KL

Kan inte riktigt släppa detta med s k barfotaverkning ännu:).

Jag har en konkret fråga till alla som håller på med detta: Hur gör Ni när en häst har sulläderinflammation?

Tacksam för svar.
 
Sv: Barfota verkning

Jag kan bara svara för mig själv. Men skulle min häst få inflammation i sulan måste jag såklart ta reda på VARFÖR den fått det.
Felverkad?
Överansträngd/gått på för tufft underlag?
och såklart åtgärda detta. Låta hästen vila och vara på mjukt underlag / ta på boots. och såklart kontakta veterinär så den kan få medicinering (smärtstillande).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 634
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
582
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp