Bukefalos 28 år!

Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Om nu har en åsikt om något jag skrivit kanske det vore det inte lättare om du bemötte det?

Vad är ditt budskap? Vad baserar du dina åsikter om hovar på? Vilken erfarenhet har du?

Jag väljer att försöka tillgodogöra mig den kunskap jag behöver ha som hästägare, för hästens bästa. Ibland händer det att jag läser om alternativa metoder som ett sätt att ha ett öppet sinne. Men oftast slutar det med att jag ändå vill ha en vetenskaplig referens. Är det något konstig med det?

Jag väljer ffa. att fråga/lyssna på experter som har mer erfarenhet än jag själv. Jag väljer experter som har erfarenhet av fler hästar än vad jag själv har. Jag baserar inte mina åsikter endast på mina hästar. Det är ett på tok för litet urval. En yrkesverksam ser olika hästar med olika problem. Den erfarenheten som dom får av mångfalden kan jag aldrig tillgodogöra mig om jag inte själv börjar arbeta inom yrket.
 
Sv: Barfota verkning

Jaha,, och då tänker jag så här utifrån min ringa erfarenhet. Det finns inte en tjans i hela universum att denna häst är varesig i exteriör obalans eller fysiologiskt sjuk,, jo den kan faktiskt vara frisk om den sliter sina hovar rätt så länge den inte belastas av en yttre påverkan (läs ryttare) Sliter den snett enbart vid yttre inverkan så kanske även ryttaren borde se över sin egen fysiologiska balans och exteriöra förutsättningar. Det finns ett stort problem för många av dagens hästar som vi "förtäckt" kallar för hästens s.i.s. problem.


Du skriver: Du måste använda boots när du rider för i annat fall slits hovarna felaktigt. Detta beroende på individens benställning och mekanik.


Och det är helt uteslutet att den inte besitter en skada i en kroppsdel som ofelbart ger en överbelastning i en annan kroppsdel??

Ööh ursäkta men vad är detta för svar??? Jag undrade bara vad de bra bootsen du nämnde hette...Då jag är intresserad av detta.
men strunt i det för all del...
 
Sv: Barfota verkning

Många storlekar och många typer av inlägg.

Har försökt få igenom order, senast igår kväll, men det fungerar inte. Skall försöka maila dem under dagen.
 
Sv: Barfota verkning

Tack för infon:). De har nu också flera storlekar som heter long, dvs samma bredd men längre, finns i de större storlekarna.

Jag är som sagt väldigt nyfiken på dessa. Har prövat en väldans massa olika boots (som jag inte är nöjd med), ger de inte skav, så är de så tunga så de förändrar rörelsemönstret till ett högt och kort steg m.m m.m. Den bästa har så långt varit en "sjukboots" som man får göra litet tillpassningar på, klippa litet här och där och sedan är den kanon, men den är svår att få tag i och saknar inlägg. Den är lätt i vikt, lätt att sätta på när man har klippt upp litet, men är också ganska rund i formen. Boj, får jag namnge?

Måste säga att jag är imponerad att människor kan rida med boots, Ni som gör det, märker Ni inget förändrat rörelsemönster hos Era hästar?
 
Sv: Barfota verkning

Nu har jag pratat med och beställt av supertrevlig hovslagare på Ultuna. Spännande, har dem i veckan om allt går som det skall.

Tyvärr hade de inte longvarianten, ej heller de olika inläggen, utan endast det som är standard, men men....

Hovslagaren sa samma som Du Coari, jättebra resultat. Så jag ser med spänning framemot leveransen.
 
Sv: Barfota verkning

Delvis KL

Nu är vi ju i den situationen där du säjer dej ha belägg för att någonting som OL går ut och berättar inte är sant.
Eller har han ens sagt det eller är det bukefalisten som skrev det som snappat upp informationen själv och sprider vidare?
Jag vet inte så mkt om varken eller i barfotafrågan av den anledningen att jag fn. är hästlös och inte kan pröva något annat än trad. hovis och därför inte har någon åsikt.
Men det jag faktiskt har en åsikt om är denna disskusion och andra jag följt här på buke.
Det kommer fram information från bägge håll, olika saker som ska vara absolut sant men ingen bryr sej om att opartiskt bena ned allting ordentligt utan de som följer OL tänker per automatik att du med ditt inlägg far med osanning och inte vill förstå (eller..har jag fel?).

Jag för min del blir rätt så förvirrad för det som är genomgående i alla inlägg varesej det är för eller emot är att de som skriver anser att för hästens skull är deras vis det bästa.
Och det tror jag ju på såklart, att de flesta faktiskt självklart har hästens bästa för ögonen.
Men om man ställer två rätt så olika saker mot varandra men som bägge ska vara det bästa och enda rätta sättet att göra någonting på (hovar och dess funktion) så borde det vara vilket som man väljer eller?
Om inte, vilken del av hästbefolkningen är det som är missinformerad? Vilken metod är i själva verket inte alls så värst bra utan kanske rent av skadlig?
Eller är det så att allt faktiskt svävar i en stor gråzon, att en klant är en klant oavsett om det är en utbildad hovslagare med alla tillstånd och kunskaper man ska ha eller en som gått verkningskurs?
På samma vis kan en bra person vara bra oavsett om han eller hon är en hovslagare eller inte..

Bara några funderingar från mej, jag är faktiskt intresserad av frågan men ärligt talat vet jag inte vad man ska tro på.


:laugh:
 
Sv: Barfota verkning

Så klokt skrivet:)

det jag framför allt tror på är det som Coari hela tiden försöker inpränta:

belastningen måste tas upp i benets styvaste riktning.

Där tror jag är grunden till allt, oavsett om man är verkare eller hovslagare.

Det vore kul att höra alla sidors synpunkter på detta, så Ni som förordar barfotaverkning, hur ser Ni på att belastningen skall tas upp i benets styvaste riktning?

Är detta Er grund också, fast det uttrycks på ett annat sätt?

Om inte, vad är Er utgångspunkt vid verkning?
 
Sv: Barfota verkning

Jag blir förvirrad av ditt inlägg, här finns 2 parter i diskussionen som jag uppfattar det.

Den ena är emot skoning - åtminstone järnskor.
Den andra parten tycker man ska sko/ha barfota utifrån hästen förutsättninger. De menar att vilket som kan vara bäst beroende på förutsättningar.

Vem anser du vara emot att ha hästar barfota över huvudtaget?
 
Sv: Barfota verkning

Skrev väl lite flummigt kanske -det jag menade var att det finns de på buke som är emot barfota-metoden som disskuteras som är "skapad" av en viss namngedd person och jag vet inte vad forumreglerna säjer om det därför skriver jag inte ut något namn :p
Jag menade inte att trad. användare är emot barfota övht (eftersom trad. hovis verkar barfota).
Det kan jag åtminstonde inte fått om bakfoten ;) det är bara att läsa en hel del inlägg i alla barfotatrådar som finns.
 
Sv: Barfota verkning

Delvis KL

Nu är vi ju i den situationen där du säjer dej ha belägg för att någonting som OL går ut och berättar inte är sant.
Eller har han ens sagt det eller är det bukefalisten som skrev det som snappat upp informationen själv och sprider vidare?

Jag för min del blir rätt så förvirrad för det som är genomgående i alla inlägg varesej det är för eller emot är att de som skriver anser att för hästens skull är deras vis det bästa.
Och det tror jag ju på såklart, att de flesta faktiskt självklart har hästens bästa för ögonen.
Men om man ställer två rätt så olika saker mot varandra men som bägge ska vara det bästa och enda rätta sättet att göra någonting på (hovar och dess funktion) så borde det vara vilket som man väljer eller?
Om inte, vilken del av hästbefolkningen är det som är missinformerad? Vilken metod är i själva verket inte alls så värst bra utan kanske rent av skadlig?
Eller är det så att allt faktiskt svävar i en stor gråzon, att en klant är en klant oavsett om det är en utbildad hovslagare med alla tillstånd och kunskaper man ska ha eller en som gått verkningskurs?
På samma vis kan en bra person vara bra oavsett om han eller hon är en hovslagare eller inte..

Bara några funderingar från mej, jag är faktiskt intresserad av frågan men ärligt talat vet jag inte vad man ska tro på.


:laugh:

Belägg att OL inte varit hos barfota hästarna i Houston. Det räcker med en enkel google-sökning. Där polismannen själv skriver om vägen till barfota. Det är möjligt att OL nu varit där på besök och men jag tror inte han på något vis ansvarig för hovvården där. Det verkar för det första som att poliserna själva utför hovvården.

Jag är av den skolan att jag helt enkelt inte tror på allt som en "säljare" för en vara/tjänst säger, så enkelt är det. Har väl fått det bevisat för mig alltför många gånger hur det överdrivs och vänds om vrids på "fakta".

Det kommer fram information från bägge håll, olika saker som ska vara absolut sant men ingen bryr sej om att opartiskt bena ned allting ordentligt utan de som följer OL tänker per automatik att du med ditt inlägg far med osanning och inte vill förstå (eller..har jag fel?).

Jag kritiserar inte OL:s metod så mycket, helt enkelt för jag är inte insatt i metoden.

Jag är kritiskt till hans sätt att marknadsföra sig och frånvaro av riktiga referenser. Och nej, en egenförfattad artikel är inte en riktig referens. Han har dessutom valt att hålla sig borta ifrån kunniga människor som representerar den lite mer traditionella skolan. Det tyder på att man inte vill bli granskad.

Håller med om mycket du skriver. Det är komplicerat - kanske för att det i vissa delar av Sverige råder brist på hovslagare. Barfotaverkarna har vunnit mark hos människor som har dåliga erfarenheter och blivit framgångsrikt på grund av att vissa hästar klara av barfota. (De flesta diskussioner om barfotaverkning brukar ju sluta med att det flesta anser att barfota är bra om det funkar för just den hästen.)

Men att fabricera fakta, dra slutsatser i från ofullständig bakgrundsfakta och göra egna metoder som dessutom inte tål en granskning, är inte rätt väg att gå.
 
Sv: Barfota verkning

Vad menar du med "faller dig i smaken"? Jag skulle istället börja fundera på vad som kan falla hästen i smaken. Skor som tillåter stråle och sula i mer kontakt med marken antingen i direktkontakt eller indirekt med hjälp av skon än de vanliga järnskorna.

Nu blir jag JÄVLIGT FÖRBANNAD hur fan kan du kläcka ur dig något sådant (Shaggy censurerar sig själv hårt). Du har aldrig funderat på ifall jag kanske möjligen kan tänkas fundera utifrån min hästs rörelsemönster, benställning samt de erfarenheter jag har av olika beslag samt olika sätt att sko hästen på och därmed kan göra ett aktivt val att ha den vanliga järnskon. INGET beslag på travshopen, förutom den klassiska järnskon, har ens en möjlighet att få finnas på min hästs hovar just för att de inte passar henne. Jag tycker lite för bra om min häst för att riskera att sätta på ett beslag som jag vet kommer leda till förstört rörelsemönster och därmed att hästen faller krafitgt på bogarna vilket gör att jag skulle få ta bort henne inom 1 år. Men jag tänker inte på att man måste göra allt för att slippa den förhatliga järnskon, frågan är bara varför den är så förhatlig. Den skon skulle kunan få vara avsevärt mycket dyrare och jag skulle välja den iallafall, till den hästen. Jo det finns en anna sko (tror jag) som skulle vara bättre till henne och det är en sko som endast har hål för sömmarna (ingen fals) där sömhuvudet går ner helt i skon så det blir helt slätt under.
Svara på frågan istället
Vilka beslag på travshopen är så bra och vad är det som gör dem så mycket bättre än den klassiska järnskon?

Jag kan ta att vissa hästar kan gå barfota men kom inte och säg att min häst kan gå så för det kan hon inte. Jag börjar undra om vissa här anser att jag ska plåga hästen med skador samt förstörda hovar eller skjuta henne för att hon inte passar in i barfotamallen?
 
Sv: Barfota verkning

Det jag har så svårt för med barfotaförespråkarna är att man talar om att detta är fel men det går aldrig att få svar på vad som är fel/farligt. Jag har ställt ett antal frågor i den här tråden och det blir inga ordentliga svar utan bara ytterligare lite skit kastat på trad. järnsko och dess användare. Det känns som om många har fått höra att såhär är det och använder det som en sanning utan att ha den minsta lilla kunskap om bakgrunden till uttalandet. Om man bara återberättar det någon talat om för en så får man ta att folk inte köper dessa "fakta" framförallt om folk desutom rent praktiskt har rakt motsatt erfarenhet.
 
Sv: Barfota verkning

Det känns som om många har fått höra att såhär är det och använder det som en sanning utan att ha den minsta lilla kunskap om bakgrunden till uttalandet. Om man bara återberättar det någon talat om för en så får man ta att folk inte köper dessa "fakta" framförallt om folk desutom rent praktiskt har rakt motsatt erfarenhet.

Ja, jag är väl iofs lite skadad av den akademiska världen när jag "kräver" referenser. Men någons slag grundnivå borde finnas på dessa barfotautövare och alla alternativa metoder. Det borde liksom ligga i deras egna intresse att "kvalitetsäkra" sig själva. Då räcker det inte med att visa upp ett kursintyg.

Jag är definitivt inte helt emot. Jag är bara skeptisk till framfarten.

Ett tips är att gå in på http://www.vof.se/. Där
 
Sv: Barfota verkning

Ööh ursäkta men vad är detta för svar??? Jag undrade bara vad de bra bootsen du nämnde hette...Då jag är intresserad av detta.
men strunt i det för all del...

Men är det bara jag som är blind, men coari ställer en fråga till dig.

Om din häst sliter snett så kan det ha olika skäl, frågeställningen blir således om du helt uteslutit fysiska orsaker på hästen. Om du har det så kan skälet också finnas i din kropp, dvs pga dig för att du är sned någonstans så sliter hästen snett.
 
Sv: Barfota verkning

Måste säga att jag är imponerad att människor kan rida med boots, Ni som gör det, märker Ni inget förändrat rörelsemönster hos Era hästar?

Ärligt talat en ganska onödig frågeställning. Naturligtvis gör dom det för i annat fall skulle dom inte inneha kunskapen om hur viktigt det är med boots när hästen ska röra på sig.

Förändringen i rörelsemönstret är ju helt enkelt att hästen helt plötsligt självmant och utan yttre tvång börjar röra på sig och t.o.m. gå framåt. För många blir detta en riktig "kick". ;)
 
Sv: Barfota verkning

Håller med dig och tar mig friheten att göra ett litet tillägg här också.
Alla 38 polishästarna i Houston är barfota, detta trots att de tillbringar många timmar i veckan patrullerandes på Houstons gator. Alltså har alla de 38 hästarna klarat av omställningen från skodd till oskodd så pass bra att de klarar av att utföra sina uppgifter som polishäst. Vissa använder ibland boots, allt beroende på individens behov. De själva beskriver det som "a great sucess". Gissa vem som hjälpt till med hovutbildningen för dem? Jo, Ove Lind ;)

Houstons polishästar har varit uppe i en barfotatråd tidigare och de verkas mer åt Strasser hållet.
Om det nu är något att ta upp som ett gott exempel?

http://www.thehorseshoof.com/success_Houston1.html
 
Sv: Barfota verkning

Intressant det han säger om att bära vikt på den blodkärlsrika sulan och vad som händer då. Är i Anatomy of the Hoof part 2.
 
Sv: Barfota verkning

Poliserna i Houston gick en 2-veckors utbildning hos Martha Olivo.

"Martha Olivo was a farrier for 25 years before hanging up her hammer and committing herself to natural hoofcare. Martha currently tours the U.S. holding clinics that help horse folks understand the benefits of barefootedness. Martha graduated in 2001 from Dr. Strasser's Certification Course, and then developed her own system that is based on Strasser's basic principles of natural living conditions and trimming to create a healthy hoof. Martha's week-long "Hoof Groom Certification Courses" teach students how to correctly trim a healthy hoof, and are geared towards horseowners learning how to trim their own horses."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 636
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 675
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
586
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp