Bukefalos 28 år!

Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.
 
Film om forskningen.
Här säger ju Peder att både han och flera andra som plockat av skorna upplever att hästarna blivit mycket friskare sedan dom blev barfota. Så ni som bestämt hävdar att järnskor inte är ett problem vad säger ni om det? Även Agrias representant säger ju att dom vill forska vidare för att få veta hur det kan bli mindre skador på hästarna.

Det är ett stort problem idag med hältor och vi kan inte bara ha skygglapparna på och hävda att hästarna inte tar skada av skoning med metallskor, det är inte ett tyckande det är ett faktum. Med det sagt så är det självklart att ingen häst ska gå och ha ont, varken i hagen eller någon annanstans och tyvärr är det en jobbig övergång för många att gå från skodd till barfota. Tyvärr så finns det heller ingen enhetlig forskningsbaserad kunskap om hur man bäst går från skodd till barfota utan det är uppdelat i massa olika läger inte bara mellan hovslagare och barfota verkare utan även inom barfota gruppen så finns det mängder med olika teorier och alla hävdar att just deras sätt är det enda som fungerar. Det gör det svårt för många att våga och dom som vågar kanske inte ens får den rätta hjälpen och stödet och ger då istället upp. Det är jätte tragiskt och jag hoppas innerligt att denna nya forskning gör så att det blir någon form av enhetlighet, även om det alltid måste individanpassas, så att vi faktiskt kan få friskare mer välfungerande hästar! För det måste vi ju ändå anse vara målet för alla, ingen vill ju sin häst illa i grund och botten. Och ingen tycker det är jätte kul med skadade hästar.
Jag är ganska övertygad om att det hos en del hästar finns klara paralleller mellan den effekt som en järnsko har och hästens hållbarhet, kanske speciellt hos de hästar som dras med återkommande skador som verkar dyka upp till synes utan direkt anledning.
 
Film om forskningen.
Här säger ju Peder att både han och flera andra som plockat av skorna upplever att hästarna blivit mycket friskare sedan dom blev barfota. Så ni som bestämt hävdar att järnskor inte är ett problem vad säger ni om det? Även Agrias representant säger ju att dom vill forska vidare för att få veta hur det kan bli mindre skador på hästarna.

Jag tycker det är jätteintressant men samtidigt måste man ju inse att de flesta av deras hästar går inte och bär på ett uns fett och är vältränade.

Man måste forska mer på ponnys, hästar av tyngre typ och de som går med 20-100 kg övervikt, vilka är tämligen många i Sverige. Den största delen av hästpopulationen skulle jag tro, mellan tumme och pekfinger.
 
Jag menar att forskningen alltid sker av forskare och i en kontext.redan i valet av frågan finns en partiskhet.

Däremot strävar forskning efter transparens
Men det är ju inte samma sak som att någon är partisk. Forskning som betalas av statliga medel är ju inte till för att gynna någon part.

Kontext ska ju alltid tydligt framgå, även urvalskriterier, vilket kunskapsbidrag som studien vill bidra till samt studiens svagheter. All forskning bygger på tidigare forskning.
 
Jag tycker det är jätteintressant men samtidigt måste man ju inse att de flesta av deras hästar går inte och bär på ett uns fett och är vältränade.

Man måste forska mer på ponnys, hästar av tyngre typ och de som går med 20-100 kg övervikt, vilka är tämligen många i Sverige. Den största delen av hästpopulationen skulle jag tro, mellan tumme och pekfinger.
Jag håller absolut med om att många hästar är för feta och många verkar misstolka fett som muskler. Men en samtidigt är ju Peder inte pytteliten så han bidrar ju med en del vikt oxå.
Jag tror tyvärr snarare att ju tyngre häst desto värre påverkan av metallen. Det har ju varit stora problem med hovbroskförbening på tyngre raser och det tror jag har mycket att göra just med skoningen tyvärr. För lättare hästar kan ju oxå ha hovbroskförbening men utan att påverkas. Min första häst hade hovbroskförbening utan någon påverkan medan en senare hade det redan som treåring och tyvärr trodde varken jag eller vet att det skulle påverka honom. Senare visade det sig att han hade stora strukturella problem med hovarna och fick tyvärr somna in redan som 9 åring, vilket är en stor sorg då han var en helt fantastisk häst. Jag önskar att jag vetat då vad jag vet idag, då KANSKE jag hade kunnat rädda honom. Men det kan man ju aldrig veta.
 
Jag tycker det är tråkigt att det blir sådana läger. Mina är barfota men behöver de mer skydd blir det i första hand boots, i andra hand vanliga järnskor. Jag är verkligen ingen barfotataliban som vill ha hästen barfota oavsett vad, men jag tror ändå att väldigt många hästar skulle må bättre av att vara barfota - med rätt hjälp och stöd. Min erfarenhet säger mig att barfotahästar är friskare I LÄNGDEN, OM de får rätt skötsel och hjälp och verkligen INTE spänt struttar runt och har ont.

Kommer det skos av hästar som skulle mått bättre av att ha skor och/eller som inte har rätt förutsättningar för att skos av just nu? Ja, det är jag övertygad om. Men sådana ägare gör oftast en massa annat knasigt också, vi kan ju inte begränsa utvecklingen för att ett fåtal gör knasiga saker.
 
Men det är ju inte samma sak som att någon är partisk. Forskning som betalas av statliga medel är ju inte till för att gynna någon part.

Kontext ska ju alltid tydligt framgå, även urvalskriterier, vilket kunskapsbidrag som studien vill bidra till samt studiens svagheter. All forskning bygger på tidigare forskning.

Avser partisk enligt Harraway. Det finns alltid ett perspektiv.

Det andra stycket beskriver transparens

Ja det bygger vidare på annan forskning och blir aldrig klart.
 
Jag hade velat veta hur många av pållarna i vårt fantastiska guldlag som var barfota i år :).

Det är STORT. Prestation på absolut högsta nivå, barfota. Dom har visat att det är inte bara möjligt att tävla barfota på elitnivå, dom vann ju.

Jag har försökt kolla på bilderna noga och jag tror både King Edward och Peders hästar är barfota. Mäktigt.
 
Avser partisk enligt Harraway. Det finns alltid ett perspektiv.

Det andra stycket beskriver transparens

Ja det bygger vidare på annan forskning och blir aldrig klart.
Detta är vad jag hittar vid googling https://www.gp.se/kultur/donna-haraway-apor-cyborger-och-kvinnor-att-återuppfinna-naturen-1.1197838
Låter inte direkt som något allmänt vedertaget som en skulle kunna förstå att du syftar på?

Om du använder ett begrepp i en mycket specifik betydelse knuten till viss teori/författare/etc. som inte överensstämmer med vare sig normalspråkligt bruk eller gängse vetenskapsteoretiskt bruk är det bra om du upplyser om det ifall det är meningen att den som läser ska kunna följa ditt resonemang.
 
Jag hade velat veta hur många av pållarna i vårt fantastiska guldlag som var barfota i år :).

Det är STORT. Prestation på absolut högsta nivå, barfota. Dom har visat att det är inte bara möjligt att tävla barfota på elitnivå, dom vann ju.

Jag har försökt kolla på bilderna noga och jag tror både King Edward och Peders hästar är barfota. Mäktigt.
Tre av dem, förutom de två nämnda även Cosmo.
Den enda med skor är Indiana.
 
Tror också marken har mycket med barfota vs icke barfota. Hur blir hovarna att stå i väta halva året? (Ja ni fattar, det regnar/snöar osv). Skyddar järnskon lite då? Hade det varit torrt hade det nog varit bättre för hovarna. Peder osv har ju fina mindre hagar och anställda som fixar allt hela tiden, men vi som har hästar som hobby, som går ute 12 timmar om dagen alla dagar året runt i stora hagar.
 
Tror också marken har mycket med barfota vs icke barfota. Hur blir hovarna att stå i väta halva året? (Ja ni fattar, det regnar/snöar osv). Skyddar järnskon lite då? Hade det varit torrt hade det nog varit bättre för hovarna. Peder osv har ju fina mindre hagar och anställda som fixar allt hela tiden, men vi som har hästar som hobby, som går ute 12 timmar om dagen alla dagar året runt i stora hagar.

Ingen häst ska behöva stå i lera konstant, skodd som oskodd.

Jag har mina på lösdrift, har en hårdgjord grusyta där det är mest trafik och fodrar inne i ligghallen om det är någon extra blöt period.

Men visst påverkar det :). Hovar anpassar sig hela tiden till underlaget. Det är därför mustanghovar i halvöken slipas av underlaget, medans camarguehovar i träsket har en helt annan strategi och växer snabbare och tunnare för att kunna flikas av istället.

Och vi på nordliga breddgrader har tuffare förutsättningar än resten av världen med de tydliga säsongerna som vi har, inklusive minusgrader och snö. Hovarna har en tendens att bli "träskfötter" men vi vill kunna rida dom på mustangunderlag.

Jag skulle misstänka att Grevlunda har torra och fina hagar i princip året runt, grus är inte så dyrt ens för oss hobbyfolk.
 
Ingen häst ska behöva stå i lera konstant, skodd som oskodd.

Jag har mina på lösdrift, har en hårdgjord grusyta där det är mest trafik och fodrar inne i ligghallen om det är någon extra blöt period.

Men visst påverkar det :). Hovar anpassar sig hela tiden till underlaget. Det är därför mustanghovar i halvöken slipas av underlaget, medans camarguehovar i träsket har en helt annan strategi och växer snabbare och tunnare för att kunna flikas av istället.

Och vi på nordliga breddgrader har tuffare förutsättningar än resten av världen med de tydliga säsongerna som vi har, inklusive minusgrader och snö. Hovarna har en tendens att bli "träskfötter" men vi vill kunna rida dom på mustangunderlag.

Jag skulle misstänka att Grevlunda har torra och fina hagar i princip året runt, grus är inte så dyrt ens för oss hobbyfolk.
fast jag skrev inget om lera och att hästar ska stå i lera konstant.
 
fast jag skrev inget om lera och att hästar ska stå i lera konstant.

Du menar bara fukt generellt alltså? Exempelvis fuktigt grus, fuktigt gräs?
Det vore ju fint att få forskning på.

Min personliga erfarenhet är att mina hästars hovar inte verkar bli nämnvärt påverkade i kvalité, tillväxt eller tjocklek under årets växlingar av vädret i sig, det enda som blir påtagligt är strålhygienen är mer krävande under höst och vår (har snötäcke november till april). Däremot så ökar tillväxten rejält när/om dom får beta gräs. Rejäla köldknäppar kan lämna en minskad-tillväxt-ring men det rör sig ju om någon millimeter, så den blir inte märkbar när den växt ner.
 
Du menar bara fukt generellt alltså? Exempelvis fuktigt grus, fuktigt gräs?
Det vore ju fint att få forskning på.

Min personliga erfarenhet är att mina hästars hovar inte verkar bli nämnvärt påverkade i kvalité, tillväxt eller tjocklek under årets växlingar av vädret i sig, det enda som blir påtagligt är strålhygienen är mer krävande under höst och vår (har snötäcke november till april). Däremot så ökar tillväxten rejält när/om dom får beta gräs. Rejäla köldknäppar kan lämna en minskad-tillväxt-ring men det rör sig ju om någon millimeter, så den blir inte märkbar när den växt ner.
Är just vintern här hos mig som är problemet. Det går från vått (inte lerigt, skulle hagen vara mindre så skulle de bli lera) till barmaksfrost tillbaka till vått för att sedan bli barmaksfrost igen och så vidare.
Så här finns alternativen att sko med någon form av skor, boots i hagen vid barmaksfrost, stänga in i mindre hage som är grusad när det är vått eller låta framförallt ena hästen stapla fram och få hovbölder och andra att inte vilja lämna ligghallen.

Snö låter som drömmen.
 
Detta är vad jag hittar vid googling https://www.gp.se/kultur/donna-haraway-apor-cyborger-och-kvinnor-att-återuppfinna-naturen-1.1197838
Låter inte direkt som något allmänt vedertaget som en skulle kunna förstå att du syftar på?

Om du använder ett begrepp i en mycket specifik betydelse knuten till viss teori/författare/etc. som inte överensstämmer med vare sig normalspråkligt bruk eller gängse vetenskapsteoretiskt bruk är det bra om du upplyser om det ifall det är meningen att den som läser ska kunna följa ditt resonemang.
Inom samhällsvetenskapen väldigt vedertaget som motvikt till positivistisk teori. Jag började med att skriva rent allmänt ifrågasättande av forskning som opartisk med ett enkelt exempel om att frågeställningar bestäms av en individ.

Att journalister driver med Harraway tyder väl på att hon är relativt etablerad. Det är troligen pga hennes feministiska koppling.

Jag tyckte att jag uttryckte mig relativt enkelt. Jag kan krångla till det mer.

Vetenskap är alltid situerad från forskarens perspektiv. Forskaren ska inte begå gudatricket och tro att hen kan se allt från en neutral plats.

Eller väldigt enkelt; en forskare kan undersöka barfotahovens fördelar på fibersand eller järnskons fördelar på grusväg.
Frågeställningar påverkar resultatet
 
Jag hade velat veta hur många av pållarna i vårt fantastiska guldlag som var barfota i år :).

Det är STORT. Prestation på absolut högsta nivå, barfota. Dom har visat att det är inte bara möjligt att tävla barfota på elitnivå, dom vann ju.

Jag har försökt kolla på bilderna noga och jag tror både King Edward och Peders hästar är barfota. Mäktigt.
Ja så är det King Edward och Allan går barfota på fibersand, med järnskor på gräsbana och boots annars.
 
Betydligt mer balanserat inlägg i debatten, kanske borde hovslagarföreningen lägga munkavle på sin ordförande och låta de kvinnliga hovslagarna sköta snacket?

(Jag tycker man ändå kan se "indoktrineringen" i det här inlägget, men det är betydligt mer rimligt och sympatiskt skrivet)

https://www.hippson.se/artikelarkivet/debatt/hovslagaren-manga-missuppfattningar-om-att-lata.htm
Jag ser snarare en vilja att skydda oerfarna ägares hästar, inte stå emot om någon som haft häst länge vill ställa om.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi livesänder pressträffen på Elmia med bland andra Peder Fredricson, Minna Telde, Mads Hendeliowitz, Henrik von Eckermann och lokala...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp