Bukefalos 28 år!

Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.
 
Precis, dock har vi ju en stor gråzon där vi i dagsläget inte har lika direkta symptom som kan härledas till sättet vi använder och skor våra hästar i vidare forskning. Ihoptryckta strålar som inte hålls "levande" genom aktiv stötdämpning påverkar ju många skodda hästar, men det betyder ju inte att dem haltar i stunden.

Jag tror vi alla är överrens över att hästar ska må bra i respektive hovsituation. Men också att vi anpassar vår ridning efter hästen och inte bara tvärtom.
Jag har ju skott i dagsläget, men det betyder verkligen inte att alla får sko min häst, att jag alltid kommer ha skott, eller att jag inte bryr mig om hur strålen/trakten/sulan ser ut.

Min häst har varit skodd hela livet, blivit utsatt för enorm tävlingsmässig belastning och fick väldigt erfaren veterinär att fråga efter åldern 3 gånger.

Det är ju bara 1 häst, ingen forskning, men det känns inte riktigt som om skorna gjort någon större negativ påverkan och de har fått rätt många år på sig :)

Men att anpassa ridningen efter hästen, jag det tycker jag är jätteviktigt och en riktig käpphäst för mig, även om min häst skulle säga att vi galopperar alldeles för lite...
 
Men är det farligt?
Barfotaverkning påverkar ju också hästen ingen av metoderna är ju egentligen naturliga vi lägger oss i hoven i båda fall :)

Den slutsatsen kan vi inte heller dra ännu :).

Vi får vänta på att dom släpper slutrapporten innan vi ser vad forskarna dragit för slutsatser.
 
Det du skriver här är egentligen intressant och har inte diskuterats alls. Just detta är ju en fördel med järnsko på tunga hästar där hoven utvidgas för mycket.

Ja, jag tror (min teori alltså) att det är just därför en del hästar behöver ha hoven "låst" med järnsko eller wrap. Boots och limskor av gummi låser inte riktigt.

Det är en naturlig funktion, utvidgningen, men med för svaga hovväggar och för hög belastning (fetma, ridning) så utvidgas hoven för mycket och det gör ont.

En del hästar tror jag också är känsligare på grund av de inre strukturerna, det är inte bara "för kraftig expansion" som är problemet. Har dom dålig stötdämpning, trasigt brosk, keratom, strålröta osv, så är det inte konstigt att dom får ont.

Så det jag skulle vilja se efter denna studie är studier om hur tränar vi hovar bäst, från början med föl och unghäst, för att de ska bli så starka att de håller för ridning utan att vi behöver mekaniskt begränsa utvidgningen.

Och nya, innovativa sätt att begränsa utvidgningen! Kanske ska vi snarare titta på något som spänner ihop hoven, istället för något som sitter under? Det känns bra tycker jag, att det äntligen äntligen börjar forskas ordentligt. Så vi varken behöver gå på tradition, skrå-hierarkiers eller identitet-fanatikers tyckande, eller "stugforskning". Det kan bara bli bättre nu :).
 
Senast ändrad:
Fast utbildade erfarna hovslagare verkar för barfota hela tiden. Unghästar, bete och ponnyer. De kanske har mer att lära, visst, men att tro att någon med 2-3 dagars utbildning kan mer är rätt tokigt.
Var fan ser du att jag påstått att någon med 2-3 dagars utbildning skulle kunna mer än en ordentligt utbildad hovslagare?
 
Ser fram emot mer forskning ”om båda lägren”

Det enda "lägret" vi alla borde vara i är lägret som är för oberoende vetenskaplig forskning.

Inget tyckande åt varken ena eller andra hållet. Inget tjafs om huruvida skråyrket eller universitetsstudenterna kan eller förstår mest. Ingen identitetspolitik.

Bara forskning, seriöst och vetenskapligt bedriven, för hästarnas välfärds skull.
 
Det finns många fördelar med barfota. Inte på alla hästar och inte i alla sammanhang. Grejen är väl den att en del tar det till en sådan nivå att hästen blir lidande. De ska vänja sig vid att gå barfota osv. Och ja det är svårt att säga generellt beror på så många olika faktorer. Problemet är att vissa inte tar hänsyn till dem. Så jag är alltid tveksam när någon säger att deras hästar måste gå barfota oavsett. Men jag vet också personer som gör allt och lite till för sina hästar och föredrar barfota och har en jätteuppsättning av olika typer av boots. Där en av Jordbruksverket godkänd hovslagare verkar dennes hästar. Och där hon också grejar med hovarna regelbundet.

En fördel är tex att det går snabbare. Därav så populärt inom travet. Men numer är det barfotastopp under vintermånaderna för hästarnas skull. Inte kul när det blöder och hästarna verkligen lider. Banorna funkar ju inte då att man kör utan skor. Det sliter alldeles för mycket på hovarna.
Så det finns en stor uppsättning av olika typer av skor inom travet. På ridsidan ligger vi efter.
 
Sedan finns det begränsningar också med barfota. Mycket lättare med skor om man tex behöver ett utlägg lateralt visst går det utan skor också men då har vi plasten som dels är dyrt men även giftigt. På föl vid behov tycker jag det är att föredra framför fölskor. Men givetvis oavsett ålder på hästen är alltid verkningen viktigast. Sedan kan man behöva korrigera och då beroende på vad det gäller kan man använda sig av skor med olika modifieringar.
Och generellt är det väldigt praktiskt skulle jag säga med vanliga 8 mm skor vintertid slippa hålla på böla med boots och allt vad det är. Och beroende på användningsområden och hur hovarna ser ut så känner jag personligen att det är bra att ha skor året om
 
Det enda "lägret" vi alla borde vara i är lägret som är för oberoende vetenskaplig forskning.

Inget tyckande åt varken ena eller andra hållet. Inget tjafs om huruvida skråyrket eller universitetsstudenterna kan eller förstår mest. Ingen identitetspolitik.

Bara forskning, seriöst och vetenskapligt bedriven, för hästarnas välfärds skull.
Problemet är ju att enåste agera under tiden och det är dessutom troligt att forskningen inte kommer med entydigt svar som gäller alla tillfällen.

Dessutom är forskning aldrig opartisk.

Med det sagt så ser jag också fram emot mer forskning.
 
Vad jag vet är det standard för barfotaverkare som ju antas veta mycket mer
Okej så du antar rätt ur luften bara sådär hux flux att jag har den åsikten bara för att jag nämnde att det finns en del traditionella hovslagare som har dålig koll på hur en funktionell barfotahov ser ut? Så bara för att man har lagt fram lite kritik mot vissa hovslagare så är man då per automatik en barfotataliban :grin:
 
Okej så du antar rätt ur luften bara sådär hux flux att jag har den åsikten bara för att jag nämnde att det finns en del traditionella hovslagare som har dålig koll på hur en funktionell barfotahov ser ut? Så bara för att man har lagt fram lite kritik mot vissa hovslagare så är man då per automatik en barfotataliban :grin:
Japp, jag skickar din huvudduk på posten!

Du får också klistermärken med "Vi Som Hatar Hovslagare".

(Obs obs obs detta är ett skämt)
 
Okej så du antar rätt ur luften bara sådär hux flux att jag har den åsikten bara för att jag nämnde att det finns en del traditionella hovslagare som har dålig koll på hur en funktionell barfotahov ser ut? Så bara för att man har lagt fram lite kritik mot vissa hovslagare så är man då per automatik en barfotataliban :grin:
Nejdå, men jag svarar ju inte bara dig utan även läsare. De här argumenten är rätt vanliga.
 
Nejdå, men jag svarar ju inte bara dig utan även läsare. De här argumenten är rätt vanliga.
Iom att du citerade mig så antog jag att det var en slutsats du drog baserat på mitt inlägg där jag ändå tyckte jag var rätt tydlig med att det gäller vissa hovslagare, inte alla.
 
Eh, bra forskning bedrivs i en kontrollerad miljö, vilket Grevlunda är.

Om den inte bedrivits på ett liknande ställe så hade kritiken istället låtit "forskningen bedrevs inte enligt god standard, den borde ha bedrivits i kontrollerad miljö."

Resultatet som dom redovisat än så länge är så vitt jag vet följande:

"Järnskor hindrade hovens expansion"

That's it. Så den "intellektuella ovanan" att dra för stora växlar av en studie kan vi se ganska tydligt hos hovslagarföreningens ordförande, den artikeln som den här tråden handlar om. Hur kan man bli så provocerad av ett så enkelt påstående? Järnskor hindrar hovens expansion.
Alltså det finns massor av ”bra forskning” som bedrivs i en icke kontrollerad miljö. Men i denna studien så underlättar det att hästarna har liknande faktorer runt omkring sig men det är också en svaghet, alla resultat i denna studien gäller ju dessa 8 hästar. För att dra slutsatser om andra hästar så behöver forskarna argumentera och koppla till studier med liknande resultat.
 
Film om forskningen.
Här säger ju Peder att både han och flera andra som plockat av skorna upplever att hästarna blivit mycket friskare sedan dom blev barfota. Så ni som bestämt hävdar att järnskor inte är ett problem vad säger ni om det? Även Agrias representant säger ju att dom vill forska vidare för att få veta hur det kan bli mindre skador på hästarna.

Det är ett stort problem idag med hältor och vi kan inte bara ha skygglapparna på och hävda att hästarna inte tar skada av skoning med metallskor, det är inte ett tyckande det är ett faktum. Med det sagt så är det självklart att ingen häst ska gå och ha ont, varken i hagen eller någon annanstans och tyvärr är det en jobbig övergång för många att gå från skodd till barfota. Tyvärr så finns det heller ingen enhetlig forskningsbaserad kunskap om hur man bäst går från skodd till barfota utan det är uppdelat i massa olika läger inte bara mellan hovslagare och barfota verkare utan även inom barfota gruppen så finns det mängder med olika teorier och alla hävdar att just deras sätt är det enda som fungerar. Det gör det svårt för många att våga och dom som vågar kanske inte ens får den rätta hjälpen och stödet och ger då istället upp. Det är jätte tragiskt och jag hoppas innerligt att denna nya forskning gör så att det blir någon form av enhetlighet, även om det alltid måste individanpassas, så att vi faktiskt kan få friskare mer välfungerande hästar! För det måste vi ju ändå anse vara målet för alla, ingen vill ju sin häst illa i grund och botten. Och ingen tycker det är jätte kul med skadade hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi livesänder pressträffen på Elmia med bland andra Peder Fredricson, Minna Telde, Mads Hendeliowitz, Henrik von Eckermann och lokala...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp