Bukefalos 28 år!

Barfotalöpning?

Ja. Joes är helt annorlunda. Dom är gjorda just för att vara breda. Tanken är att tårna skall ha gott om plats. Man går också oftast upp 1-2 storlekar. Inte för att skorna är små i storleken utan för att man haft för små skor. Trots det känns inte skorna för stora. Har att göra med hur dom är gjorda. Svårt att förklara utan att man provat. Tex jag har 40 i vanliga fall nu har jag 41,5 istället.
Finns i Stockholm också tror jag.
Har nog närmare till Tyskland där jag såg att det fanns butik. ☺. Ska lägga namnet på minnet! Tack!
 
Jag insåg min dåliga kondis. Mot alla kollegors tjat om dämpning började jag springa med mina fivefingers. Jag får ju ändå alltid direkt problem med benhinnorna oavsett vilka skor jag haft. Redan när jag går mer än skrittarav hästen.

Efter 3 gånger sprang jag hela rundan lätt o enkelt. Ev hade jag lite ont i baksidan av benet efter första turen men det var också dagen efter 2 dagars terräng m hästen så svårt o säga. Annars INGET. O de är jättelätt o springa i. Precis det där naturliga jag letat efter när jag kan sluta tänka på hur jag landar hela tiden o börja fokusera på allt annat jag spänner.

Min runda är 2 km o jag springer typ vara på stenhård grusväg för att slippa de stora stenarna (som besvärar mig pyttelite) o gräset är för högt så det pallade jag inte sikta på mer än första rundan när jag verkligen gick in för att göra det lätt o bara lite spring i taget.
 
Hur går det för er barfotare? Jag har tvingats att springa med skor, "vanliga". Helt förfärligt!!! Fötterna somnar under tiden jag springer! Jag har sprungit barfota på stranden (kallt!!) och blivit "heltjävladum-förklarad" x flera. Lite snål för att köpa Joes för 2000 online. Fivefingers känns lite billigare... ingen med breda och höga fötter som har en modell att tipsa om?
 
Hur går det för er barfotare? Jag har tvingats att springa med skor, "vanliga". Helt förfärligt!!! Fötterna somnar under tiden jag springer! Jag har sprungit barfota på stranden (kallt!!) och blivit "heltjävladum-förklarad" x flera. Lite snål för att köpa Joes för 2000 online. Fivefingers känns lite billigare... ingen med breda och höga fötter som har en modell att tipsa om?
Det kommer en ny kollektion nu på Joes så har man tur så kan man fynda en hel del. Finns två butiker i Sverige som säljer Joes.

Jag har trailvarianten av löparskorna. Helt underbara. Köpte mina första Joes i juni. Dom är för små nu (var för stora när jag köpte dom). Har gått upp två storlekar i skor. De vanliga skorna jag har hemma är på tok för små.

Du kan kolla på Lems utbud. De är lite billigare. Också mycket trevliga skor där foten verkligen får plats.
 
Det kommer en ny kollektion nu på Joes så har man tur så kan man fynda en hel del. Finns två butiker i Sverige som säljer Joes.

Jag har trailvarianten av löparskorna. Helt underbara. Köpte mina första Joes i juni. Dom är för små nu (var för stora när jag köpte dom). Har gått upp två storlekar i skor. De vanliga skorna jag har hemma är på tok för små.

Du kan kolla på Lems utbud. De är lite billigare. Också mycket trevliga skor där foten verkligen får plats.
Små-joeysen kanske behöver flytta? :D

Hittade inga på rea tyvärr men kanske kommer, 1900 kostar de jag vill ha! Synd att det inte verkar finnas budgetalternativ när det kommer till minimalistiska löparsko. Ju mindre desto dyrare typ :cautious:.
 
Fastnade helt i denna tråden! Googlade på fivefingers o känner igen vibram från mina favoritjobbskor som var de enda som inte gav mig ont när jag stod upp 8.5 h/pass varav ngn h på betonggolv. Det var dock vanliga stålhätteskor.

Nåväl. Jag drar mig för att promenera med min häst bara för att jag upplever det som att min fot aldrig är kompatibel med marken. Alltså aldrig, i några skor, någonsin. Gummistövlar och foppatofflor är favoriten men med dem spänner jag mig för att de inte sitter fast på foten istället. Jag får ont av att gå, bara för att jag spänner mig så mycket. Springa har alltid varit lättare men inte avslappnat. Jag vet inte hur många gånger (senast idag) jag tänker vi ska ut på en lång promenad då hästen är under igångsättning men så hittar jag på en ursäkt att göra annat bara för att jag inte vill ta alla de där jobbiga stegen. Det är ffa isättningen i marken som känns fel hur jag än gör och jag spänner mig tills jag typ har kramp på framsidan o har ont ngn dag efteråt. Jag hittar liksom inte var jag har balansen (åt något håll!) eller var jag ska lägga vikten. Vet att jag dunsar i med hälen för det har känts stadigast och tryggast men samtidigt känns det alltid som att jag landar på en kant av skon och min lösning blir att landa hårdare för att inte vingla... jag känner mig som en trångskodd häst med skyhöga trakter och strålen way ovanför någon som helst markkontakt! Gräsligt.

Min feldenkraisare har börjat göra mig mer uppmärksam på hur jag står, går o har vikten i foten men vi har bara rört det kort (rider för hen o klart fokus där). Bla att lägga vikten längre fram i foten och några försök att få mig att landa med hälen först för att jag släpper ner den först och inte för att jag vinklar upp hela foten i vartenda steg (kramp på framsidan var det ja...). Nu blir jag jättenyfiken av att läsa detta!

Behöver köpa nya skor att gå i men bara det har jag sjukt upp samtliga av hästens konvalescenser i 2 år just pga att de ju aldrig känts bra. Alltså vad ska jag göra?!
Sorry, såg att du redan hittat skor!
 
Inte ett barfotatips men har du provat Bluntstone? Finns många kopior av dem som inte är hälften så bra men jag tycker de är oslagbara när man går så många steg som i stallet. Kolla också upp om du pronerar, isåfall köp inlägg så foten kan slappna av.

Japp. Avskyvärda :D

Bra tråden kom upp! Var köper man strumpor? Både att ha civilt och för att kunna börja använda skorna nu på våren igen, längtar!!
 
Små-joeysen kanske behöver flytta? :D

Hittade inga på rea tyvärr men kanske kommer, 1900 kostar de jag vill ha! Synd att det inte verkar finnas budgetalternativ när det kommer till minimalistiska löparsko. Ju mindre desto dyrare typ :cautious:.
:rofl:
Lems har en sneakersko som är utmärkt till löpning. Kostar 1300kr.

Om du skall köpa något så vänta till slutet av denna vecka. Vårkollektionen skall bli offentlig på deras hemsida.
 
Nån som provat kopior? Tex muddus utter eller Myley? Hittade för nån hundring och det känns lite bättre för plånkan. Kvaliteten lär inte vara samma, men jag springer ju Max 45 min.
 
Bra tråden kom upp! Var köper man strumpor? Både att ha civilt och för att kunna börja använda skorna nu på våren igen, längtar!!
Jag har ett par tunna strumpor från Falke (tror jag märket heter) som jag köpt på Löplabbet. Men då har jag Merrell Trailglove med tåbox, inte separata tår som i t.ex. Five Fingers. Jag tycker dock att strumpor är onödiga så länge temperaturen inte börjar röra sig ner mot -10 eller kallare - fötterna blir ju snabbt varma när jag springer.
 
Snabb fråga till er som har Fivefingers, man kan alltså springa i dem på vintern? Hur låga temperaturer känns "för kallt"? Jag har varit rädd att förfrysa tårna och därmed inte använt dem när det är under 15 grader. Vet att det är individuellt men vill gärna höra lite input.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 637
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 413
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 526
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 671
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp