Bukefalos 28 år!

Barfotalöpning?

Jag har bara testat tre olika modeller, och tycker nog att det är ganska stor skillnad. Lite olika styvhet i sulan, lite olika material i ovandelen som gör att de känns mer eller mindre "ombonade", sulans tjocklek och så klart greppmönster. Jag började med KSO, som i princip är som en mjuk handske med extremt mjuk, tunn och följsam sula. Direkt efter den kändes Bikkila som rena kängan! Den är betydligt styvare i sulan och lite mer sportsko i känslan, KSO är mer strumpa.

Mitt tips är att åka till XXL eller liknande och testa, de brukar ha en riktigt minimalistisk variant och en med lite mer stabil sula. Jag gillar verkligen när det är så lite som möjligt, men på blöt mossa är det inte helt fel med lite greppmönster ;)

Men det är typ samma passform? Coolt ändå att det finns så olika av en så "begränsad" sko!

Diskuterade detta med @lady_vip o jag kan inte riktigt förlika mig med tanken att stoppa in mina barfota tår i en sko o sedan lämna tillbaka den :o
 
Jag har provat barfota och nej, jag byter inte löpsteg från mellanfotlandning/aningen häl till framfota för att jag byter till barfotaskor (eller springer helt barfota). Har ni gjort det alla här som bytt? Jag springer exakt lika i dämpade som odämpade skor och även helt barfota, dvs rullar fram på foten. I perioder jag försökt ändra fotisättningen till framfot har benhinneproblemen knackat på direkt.
 
Nu har mina kommit. De i storlek 41 passade perfekt. Brukar ha 40 för det mesta men händer att jag behöver 41. Tex eccoskor brukar jag behöva 41. Upplever att ecco är lite mindre i storlekarna.

Känns jättesköna att gå i. Jag älskar att gå barfota :D

image_zpsrmkau57a.jpeg


De måtten som fanns på Vibrams hemsida stämde inte alls. Enligt dom skulle 41 vara på tok för små. Jag chansade dock och beställde i min vanliga storlek.

Så nu måste jag bara skicka tillbaka de i storlek 40.
 
Fick mina med. Hur tajt ska de sitta? Känns som att de kommer trycka på framsidan av stortån. Funderar på o beställa 38. Jag bar en ev ngn mm över 37 enl tabellen o beställde 37.
 
Jag kan inte lyfta stortån lika högt som utan sko när jag står på foten pga att skon stramar. Visst är den för liten då? I övrigt galet skön haha
 
Jag har provat barfota och nej, jag byter inte löpsteg från mellanfotlandning/aningen häl till framfota för att jag byter till barfotaskor (eller springer helt barfota). Har ni gjort det alla här som bytt? Jag springer exakt lika i dämpade som odämpade skor och även helt barfota, dvs rullar fram på foten. I perioder jag försökt ändra fotisättningen till framfot har benhinneproblemen knackat på direkt.
Landa på mellanfoten är inte fel. Det är när hälen är först i. Dunket som blir när du landar. Om du inte känner att det blir rejäla stötar utan att du ändrar teknik så kan det ju vara så att du redan har rätt fotisättning :)

Sedan. Var försiktig! Bygg upp försiktigt! Annars kommer skadorna på överansträngda muskler och leder! Går inte alltså att bara byta sko och fortsätta sin vanligt direkt.
 
Alltså 37 var ju för små så ville inte grisa ner dem :D Det lilla jag klev runt inne var de megasköna minus att ngra tår klämde på längden.

Mao har bara gått på beskrivningarna o ville testa ngn lite mer rejäl o ngn lättare.

O jag ska fortf inte springa :D in my dreams kanske men eg vill jag bara kunna promenera med hästen utan att bli knäpp på skodonet.
 
Beställde:
Bikila
KomodoSport
Spyridon LS (vad står LS för? Åh, nu har jag säkert köpt en "lång smal" eller ngt annat dumt va?)
SeeYa
 
Alltså 37 var ju för små så ville inte grisa ner dem :D Det lilla jag klev runt inne var de megasköna minus att ngra tår klämde på längden.

Mao har bara gått på beskrivningarna o ville testa ngn lite mer rejäl o ngn lättare.

O jag ska fortf inte springa :D in my dreams kanske men eg vill jag bara kunna promenera med hästen utan att bli knäpp på skodonet.
Haha, just det, så var det ja! :)
 
Jag springer också med barfotaskor. Har Vibrams five fingers KSO evo och ett par New balance minimus zero.

Efter min olycka har jag inte kunnat löpträna pga mindre dropfot på ena foten. Men så provade jag barfotaskor och nu kan jag löpträna igen :banana:
 
Hmm.... Nu har jag, delvis inspirerad av denna tråden, beställt ett par skor med bara 4 mm drop. Så vi får väl se hur det blir!
Tycker annars att jag springer rätt lika oavsett skor och att jag medvetet kan byta mellan att sätta i "trampddyna" och häl först (även om hälen nog vid hälisättning bara kommer väldigt marginellt före övriga delen av foten). Att sätta i trampdynan först ger snabbare och "lättare" löpning, men kräver mer, tycker jag, av kondition, koordination och muskelkontroll. Ont eller träningsvärk får jag inte av någondera. Springer alltid blandat asfalt, grusväg och skogsstig (alla mina vanliga löprundor innehåller allt detta). Har en gammal knäskada (korsband) som jag dock inte känner av oavsett löpstil.
Skall bli spännande att prova nya skor! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 483
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 595
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp