Bukefalos 28 år!

Barfotalöpning?

Jag funderar över det här med sockar, jag har generellt lätt för att få skavsår på fötterna. Är det bäst att springa med eller utan sockar i fivefingers? Borde jag skaffa mig ett par att prova tillsammans med skorna? :confused: Hur gör ni andra som använder fivefingers?

Jag har bara strumpor i mina FiveFingers på vintern på grund av att det blir för kallt annars. Resten av året kör jag utan och har aldrig haft problem med skav. Det finns vinterfodrade FiveFingers också men jag tycker att det räcker med strumpor. Bor iofs i Skåne...
 
Beställde:
Bikila
KomodoSport
Spyridon LS (vad står LS för? Åh, nu har jag säkert köpt en "lång smal" eller ngt annat dumt va?)
SeeYa

Fick dem igår. Sjukt snabbt att få hem 2 beställningar på 1 arbetsvecka! Gillade inte snörningen, den hindrar min redan breda fot stt breda ut sig ännu mer där fram o då tippar foten inåt istället, det ständiga problemet bla.

SeeYa var lättast o mjukast, ska ha till hästen. Bikila mittemellan o superfin färg, ska ha civilt. KMD Sport var rejälast efter att Spyridon gick bort pga snörningen, ska ha till hästen.

Är tanken efter att ha prov hit o dit igår inne. Ska börja använda KMD Sport ute nu o helgen tänkte jag för o se om jag vill behålla 3 par. Hittills mkt trevliga! Känns som att min fot började räta upp sig typ direkt, ska bli spännande att gå o ute.
 
Jag har också fått hem mina skor och jag kommer behålla Spyridon LS :) Jag har hunnit testa dem på ett par korta promenader med hunden och de känns väldigt sköna! Har testat att jogga några korta (!!) sträckor och jag upplever det som att det naturligt blir ett bra löpsteg. Än så länge inga problem utan strumpor, det känns inte ens kallt även fast det fläckvis är snö kvar där jag bor och inte så många grader ute. :)

Ett bra första intryck :bow:
 
Var på XXL-sport i helgen och provade två olika modeller av Five Fingers samt en barfotasko, Merell minns ej modell. Skon kändes skön, men tror min fot var lite bred. Inte så att det klämde jättehårt, men ändå inte hundra. Det ena paret FF i storlek 39 fick jag inte på mig ens, jävla meck med tårna! Det andra paret storlek 40 gick på och kändes bra, men glappade väldigt lätt i hälen så blev osäker på om det verkligen skulle vara så. Dessutom var det asgrälla färger, fanns en svart lite mer diskret sko för män, men där började storlekarna i storlek 41.

Hur tight sitter era FF? Glappar de i hälen?

Blev en barfota barfotatur på stranden istället.

180 steg/minut ska man tydligen ta enligt instruktioner på Youtube, gäller att pinna på! :D
 
Var på XXL-sport i helgen och provade två olika modeller av Five Fingers samt en barfotasko, Merell minns ej modell. Skon kändes skön, men tror min fot var lite bred. Inte så att det klämde jättehårt, men ändå inte hundra. Det ena paret FF i storlek 39 fick jag inte på mig ens, jävla meck med tårna! Det andra paret storlek 40 gick på och kändes bra, men glappade väldigt lätt i hälen så blev osäker på om det verkligen skulle vara så. Dessutom var det asgrälla färger, fanns en svart lite mer diskret sko för män, men där började storlekarna i storlek 41.

Hur tight sitter era FF? Glappar de i hälen?

Blev en barfota barfotatur på stranden istället.

180 steg/minut ska man tydligen ta enligt instruktioner på Youtube, gäller att pinna på! :D

Mina fivefingers sitter inte jättetajt. Jag kan garanterat få in ett par tåstrumpor i dem men de glappar ändå inte när jag går/joggar. Storleken under kändes väldigt liten. Jag är ju dock nybörjare på det här med fivefingers så någon annan har säkert mer vettigt att komma med :o Och kanske ändrar jag uppfattning om storleken efter en period av användning :p
Hur man ska lyckas med 180 steg/minut är däremot ett mysterie?! :confused:
 
Var på XXL-sport i helgen och provade två olika modeller av Five Fingers samt en barfotasko, Merell minns ej modell. Skon kändes skön, men tror min fot var lite bred. Inte så att det klämde jättehårt, men ändå inte hundra. Det ena paret FF i storlek 39 fick jag inte på mig ens, jävla meck med tårna! Det andra paret storlek 40 gick på och kändes bra, men glappade väldigt lätt i hälen så blev osäker på om det verkligen skulle vara så. Dessutom var det asgrälla färger, fanns en svart lite mer diskret sko för män, men där började storlekarna i storlek 41.

Hur tight sitter era FF? Glappar de i hälen?

Blev en barfota barfotatur på stranden istället.

180 steg/minut ska man tydligen ta enligt instruktioner på Youtube, gäller att pinna på! :D
Mina sitter tight men inte så det klämmer någonstans. Tveksamt om jag får plats med en strumpa i.

Dom är lite kluddiga att ta på dom första gångerna :D
Typ som när jag försöker få på fingervantar på min ettåring.
Men det blir lättare efter några gånger.

Det är svårt att spreta med tårna :laugh:
 
Fick dem igår. Sjukt snabbt att få hem 2 beställningar på 1 arbetsvecka! Gillade inte snörningen, den hindrar min redan breda fot stt breda ut sig ännu mer där fram o då tippar foten inåt istället, det ständiga problemet bla.

SeeYa var lättast o mjukast, ska ha till hästen. Bikila mittemellan o superfin färg, ska ha civilt. KMD Sport var rejälast efter att Spyridon gick bort pga snörningen, ska ha till hästen.

Är tanken efter att ha prov hit o dit igår inne. Ska börja använda KMD Sport ute nu o helgen tänkte jag för o se om jag vill behålla 3 par. Hittills mkt trevliga! Känns som att min fot började räta upp sig typ direkt, ska bli spännande att gå o ute.
Jag älskar mina SeeYa :love:. Har alltid känt mig klumpig när jag springer men med dessa skor är det en helt annan känsla. Benen är så lätta!
 
Jag älskar mina SeeYa :love:. Har alltid känt mig klumpig när jag springer men med dessa skor är det en helt annan känsla. Benen är så lätta!

Jag håller med om lätta ben och fötter! Det kommer vara svårt att hålla sig till korta rundor nu i början, när det känns så lätt vill man bara fortsätta springa :love:
 
Mina glappar inte ett dugg. Mocka o torvat 2 boxar o bara pyttelite torv i skon. Dessutom blir jag inte blöt heller verkar det som, KMD Sport.

Lite tajta om stortån både runt om o på längden men i övrigt bra. Inget skav eller tryck dock. Assköna!!
 
Mina sitter tight men inte så det klämmer någonstans. Tveksamt om jag får plats med en strumpa i.

Dom är lite kluddiga att ta på dom första gångerna :D
Typ som när jag försöker få på fingervantar på min ettåring.
Men det blir lättare efter några gånger.

Det är svårt att spreta med tårna :laugh:
Precis så sitter mina med. Och att peta in tårna i individuella fodral blir lättare efter ett tag!
 
Hur går det för er barfotamänniskor? Jag är uppe i 1,8 km jogging. Älskar, älskar, älskar att springa barfota :love:! Lätt att överanstränga vaderna så jag får lägga band på mig själv för att inte springa för långt!

PS har inte skaffat skor än, kör helt barfota.
 
Fortfarande inte hittat några barfotaskor. Provat flera modeller både med hel tåbox och fivefingers, som inte varit sköna. :(. Jag har breda fötter, provade för skojs skull herrmodellen som var för stor. De är lite bredare och strl 39 i herrmodell hade varit perfekt tror jag. Tyvärr verkar de finnas från strl 40 bara. Strl 41 (?) Iaf den största dammodellen som fanns hemma var för trånga. Tips?
 
Fortfarande inte hittat några barfotaskor. Provat flera modeller både med hel tåbox och fivefingers, som inte varit sköna. :(. Jag har breda fötter, provade för skojs skull herrmodellen som var för stor. De är lite bredare och strl 39 i herrmodell hade varit perfekt tror jag. Tyvärr verkar de finnas från strl 40 bara. Strl 41 (?) Iaf den största dammodellen som fanns hemma var för trånga. Tips?
Finns ju lite olika typer av skor. Jag har gått över till Joe Nimble skor. Deras löparvariant Powertoes är underbar. Finns butik i Göteborg (vet inte vart du bor).
 
Finns ju lite olika typer av skor. Jag har gått över till Joe Nimble skor. Deras löparvariant Powertoes är underbar. Finns butik i Göteborg (vet inte vart du bor).
Lite långt till gbg tyvärr. Efter att ha provat så många med för trånga tåboxar vågar jag inte beställa online heller. Upplevde du också fivefingers som trånga på bredden?
 
Lite långt till gbg tyvärr. Efter att ha provat så många med för trånga tåboxar vågar jag inte beställa online heller. Upplevde du också fivefingers som trånga på bredden?
Ja. Joes är helt annorlunda. Dom är gjorda just för att vara breda. Tanken är att tårna skall ha gott om plats. Man går också oftast upp 1-2 storlekar. Inte för att skorna är små i storleken utan för att man haft för små skor. Trots det känns inte skorna för stora. Har att göra med hur dom är gjorda. Svårt att förklara utan att man provat. Tex jag har 40 i vanliga fall nu har jag 41,5 istället.
Finns i Stockholm också tror jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 483
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 597
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp