"Barfotautredningen"

Sv: "Barfotautredningen"

Det är dessutom väldigt stor skillnad på att inte leva i verkligheten och försöka ändra på verkligheten.



Mumin
Självklart skall man sträva efter att alltid göra miljön för djuren så bra som möjligt,men spilta =olycklig häst och lösdrift =lycklig häst ,det är inte hela sanningen.

Får hästen arbeta tillräckligt mkt och få annan stimulans så kan den må bra ändå.

Ser lite tendens att vissa tycker lösdrift =hästen får motionera sig själv.:crazy: Och hästen står orörlig på samma fläck hela dan..

I verkligheten kanske den som står i spilta rör sig mer på en dag jämfört med den i lösdrift.
Tänkt den tanken?;)
Inget är svart eller vitt.


Du som läser om djurs beteende har säkert stött på undersökningar om djurskötarens påverkan på djurens välmående.
En harmonisk djurskötare som älskar sina djur uppväger med råge en ngt sämre djurmiljö.

Jag har sett djur i lösdrift som inte mått bra och djur som stått uppbundna som mår utmärkt ,och tvärtom,så jag dömer inte nån utan att se djuren i ögonen.
Men självklart förespråkar jag en så naturlig miljö som möjligt för djuren.
 
Sv: "Barfotautredningen"

*KL*

Jag tycker att hästar ska hållas så naturligt som möjligt. Jag tycker att det är hemskt synd om hästar som inte får gå ute på dagen. Jag tycker det är synd om hästar som måste gå ensamma, även om jag har förståelse för allas olika situationer. Jag tycker det är synd om hästar som blir behandlade efter mänskliga känslor (oh, du fryser nog för det gör jag, så på med ett täcke).

MEN, jag tycker lika synd om hästar vars ägare utsätter dem för diverse metoder så att de ska kunna leva ett "naturligt liv". För det är bara att inse, våra hästar lever inte ett naturligt liv. Det är inte naturligt att rida på dem, det är inte naturligt för dem att gå i hagar och det är inte naturligt för dem att bli ompysslade!

JAG pysslar om mina hästar, gullar och håller på, därför att JAG behöver det. Jag rider därför att JAG vill det. Jag föröker fixa ett så bra liv för min häst som möjligt utifrån mina egna behov och förutsättningar. Jag vill att min häst ska gå ute dygnet runt och ha ordentlig tillgång på foder (vilket ju inte är naturligt). Eftersom hästen inte är skapt för att ridas på, så försöker jag träna hästar på ett sätt som gör att de inte tar lika stor skada. (AR)

Ett tag fick jag för mig att ta av Freyja skorna, eftersom hästar faktiskt borde kunna gå barfota, det är ju det mest naturliga! Så, sagt och gjort, av med skorna och ut på turer. Det fungerade bra de två första månaderna, men sedan hände det något. Freyja började ömma, hon stod stilla och spänd i hagen och såg otroligt deppig ut. Ganska snabbt bestämde jag mig för att det inte var värt allt detta. Freyja skulle inte få lida för att jag ville ha henne naturlig. Det visade sig att hon fått bärrandsröta (som tog lång tid att läka) och hon var halt på två ben. Dagen efter skorna var på igen, så var hon tillbaka till sitt gamla, underbara jag. Tack vare min fantastiska hovslagare!! När hon senare blev skadad och var konvalicent i flera månader var hon åter barfota. Men det är såklart att det inte ställde till några problem, eftersom jag inte red eller tränade henne då.

Det jag vill säga med detta något röriga inlägg, är att alla hästar är individer, och måste bli behandlade därefter. Vissa av oss människor behöver inlägg i skora, andra inte. Det är detsamma med hästar, vi är alla olika och har alla olika behov. Vi kan inte låta våra hästar lida för en befängd idé om att ha hästen naturlig. Självklart, om ens häst fungerar barfota så är det väl bara att tacka och vara glad, sålänge man är vaksam och lovar sig själv att inte utsätta sin häst för onödigt lidande. Detsamma gäller hästar med skoproblem, kanske kan man prova en period barfota och låta hästen vila för att få starkare hovar. Det gäller att vara uppmärksam och tyda sin hästs signaler, så man kan skapa de bästa föutsättningarna man har att erbjuda dem.

Och nej, jag tycker inte det är moraliskt försvarbart att utsätta sin häst för onödigt lidande, med eller utan skor!

//Julia
 
Sv: "Barfotautredningen"

Klok, du verkar mkt klok och hästkunnig.:bow:
 
Sv: "Barfotautredningen"

Jag skrev redan i det tidigare inlägget att det enda underlag han överhuvudtaget ömmade på var grus och makadam( stora stenar) Vad jag gjorde var att istället för att sko anpassade jag hans miljö. Inget grus och om grusvägar använde jag boots med vilka han rörde sig helt obehindrat. Min häst har aldrig ömmat, lidit ell genomgått någon övergång av smärta och jag är helt emot att utsätta ett djur för något liknande så som sagt hand mådde bara fint på mjukt underlag som han trivdes kanoners på. Det beror faktiskt på vad man vill göra, hur bråttom man har att kunna använda/bruka hästen. Jag släppte min i en 10 hektar stor lösdrift på mjuk lerjord/gräs. Varav han har efter lång tid av korrekt verkning (jag köpte honom på gränsen till vanvårdad) blivit så pass mkt bättre.

Jag är inte säker på att jag skulle ha kommit till bukt med hans hovproblem ganom skor eftersom hans problem ligger just i att hovarna var utflytna och kraften av att hovväggen trycks bort.

Men som sagt det är vad jag tror, dessutom har han nu starkare hovar, bättre kvalitet och inga sprickor i hovväggen längre. Att spika i en redan skör hovvägg tror faktiskt jag inte är så himla lämpligt. Idag är hans hovvägg så hård att det är problem att verka om han inte stått blött ett tag. I början var det mer eller mindre som att skära läder.
Så om jag tror att hovkvaliten hade blivit bättre med skor. nej det tror jag faktiskt inte. Om han inte som sagt är helt bra vid fem åker skor på, men under betessäsången åker de av igen för att stärka hovarna.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: "Barfotautredningen"

Kan inte göra annat än att hålla med. Precis i min smak. Avgöra efter individer. Försöka hålla så naturligt som möjligt men endå utgå från vad individen är kapabel till. Skulle aldrig låta min häst ömma/lida eller ha ont för mina egna värderingar. Då skulle jag slå på skor utan att tveka.
Tycker dock inte att det är försvarbart alls att hålla häst i spilta utan tillgång till utevistelse ell liknande, någon slags botten/ribba måste det finnas för hur mycket vi får anpassa hästen efter våran egen bekvämlighet och syften.
Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Du har redan skrivit om just detta oc jag har redan svarat om just detta. Varför måste du ta ordet naturligt så ordagrant? Det finns ordet naturligt med i våran djurskyddslag men självklart finns det saker i naturen vi inte vill ha att göra med. Med naturligt menar jag att sådanna beteenden som djurena behöver få utlopp för , för att må bra. Det måste finnas regler som reglerar hur illa vi får behandla våra djur. Djur ska få tillfälle i våran "fångenskap" att betee sig, annars får vi saker som stress och beteenderubbningar. Läs nya hästfocus när du får den i brevlådan, där fanns dels en artikel skriven av John Moore som jag tyckte var superbra samt en om beteendestörningar och det projektet som kommer igång nu på slu.

Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Hej!

Mycket vettigt skrivet! Klart man vill ha hästen så naturligt det går. Min går fortfarande ute dygnet runt med fri tillgång på mat. Skor försökte vi utan när hon ändå stog i somras, men så fort vi satte igång henne började hon ömma och då åkte skorna på.

Håller med om att det är ok med barfota om hästen inte lider, tyvärr är inte alla hästgare kunniga nog för att se hur deras häst mår och då kan det tyvärr bli nödvändigt med regler för att skydda dessa hästar..

/ Lavinia, vars häst är mycket gladare som "naturlig" häst
 
Sv: "Barfotautredningen"

Det du skriver om och citerar i inlägg nr. 9 handlar om etologi. Det är sant att hästens beteenden inte har förändrats speciellt mkt, dock har den genom den medvetna aveln förändrats betydligt mer fysiskt.

...o hovarna är i högsta grad fysiska.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: "Barfotautredningen"

Heeej :)
vet du vad ? i ditt inlägg står det lite saker, och längst ner finns en artikel om Swartlings ridskola. Jag är Frida Rudling. du tror säkert inte på mig men de är jag, komiskt eller vad ?:rofl: :D
 
Sv: "Barfotautredningen"

Visst tror jag dig :) Hoppas att det inte gjorde något att jag tog er text hit, tyckte ni lät som så vettiga unga hästtjejjer :D

Började också på en ridskola fast en i Norrköping så förstås, hur går det med Swartlings, är du kvar?

Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Visst tror jag dig :) Hoppas att det inte gjorde något att jag tog er text hit, tyckte ni lät som så vettiga unga hästtjejjer :D

Började också på en ridskola fast en i Norrköping så förstås, hur går det med Swartlings, är du kvar?

Mumin

Hej,, undrar bara om det är vanligt och utifrån god sed här på Bukefalos att man "tar" text och istället för egna ord länkar in eller citerar långa stycken från andra länkar i stället för att skriva med egna ord och ha en egen åsikt.??

Swartlings Ridskola är väl sedan "länge " historia eller har jag förstått fel???
 
Sv: "Barfotautredningen"

Det är inte ok att citera långa stycken, då är det bättre att länka om det nu absolut är ett måste. Bäst är att redogöra med egna ord så slipper man detta dilemma, vad som är rätt eller fel. Men kanske kan ibland en länk vara nödvändig, men som sagt bäst är att undvika citat för att slippa den här typen av påminnelser, nämligen att någon känner igen texten som är citerad. Tar man dessutom upp den utan källhänvisning, så kan det bli en del sura miner från te x författaren.

Har du fler frågor i ämnet, kan du vända dig till Bukefalos hjälpen.
 
Sv: "Barfotautredningen"

Ursäkta men jag har faktiskt egna åsikter i allra högsta grad, det var endast två meningar jag klippte in med hänvisning till sidan samt namnhänvisning så man kan tydligt även se att detta inte är min text så jag förstår faktiskt inte din ton :mad:

Det var inlistrat för att visa hur dessa unga tjejjer enligt mig hade vettigare tänkande i hästväg en de vuxna proffesionella jag disskuterade med som tycker att det är helt okey att hålla hästar bundna större delen av tiden.

Så länge citaten är hänvisade till och har något med disskussionen att göra förstår jag inte problemet, om man inte vill uttala sig alls ska man nog undvika att ge intervjuer i tidningar eller?

Mumin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp