"Barfotautredningen"

Sv: "Barfotautredningen"

*lite halvt knapplån*

Fast eftersom vi har hästen på relativt begränsade ytor så MÅSTE vi ju ibland ingripa, även om man har vildhästapproach.

I det vilda (eller nästintill vilda, tex Camargue eller Mustanger i USA) så har de så pass stora ytor att hamnar två hästar ihop som inte kommer överens (kanske en hingst med sto-vädring och en valack, som vid annan tidpunkt på året är en vän) så har de möjlighet att gå iväg, det leder alltså inte till några jättestora olyckor, om det inte är en kamp som båda hästar gått in i (två hingstar som vill ta över varandras ston tex). När vi har dem i hagar (kanske ibland inte ens räcker med 10-20 ha stora) så är det så pass begränsad yta att den underlägsna hästen inte kan gå undan så mycket att den överlägsna hästen blir nöjd, och då sker det olyckor.

Särar man inte på hästarna i detta läge så står man nog där snart med en häst mindre.

Däremot släppa ihop hästar som gör upp om rangen, men som inte går in för att döda varandra, där kan man ju ibland bara göra hästarna en otjänst. Sen får man ju se till omständigheterna också. Eftersom vi har hästen tam så kanske vi tränar den. När man släpper ihop hästar som gör upp om rang ganska hårt sliter det ganska mycket på deras kroppar och kan ju göra att hästen måste vila rätt länge och det försenar träning etc. Men då kanske inte lösningen är att ha hästen själv, utan att ha den med hästar den fungerar ihop med.

/Karin, som har hästen barfota på lösdrift (dessutom har han gått VILD, nästintill utan mänsklig kontakt sina första 3-3½ år i livet i Camargue), men tränar honom och måste därför ibland göra vissa begränsningar för honom.
 
Sv: "Barfotautredningen"

Ja precis håller till fulla med. Jag menar inte att vi ska släppa hästarna fria. Alla har olika anpassningsförmåger efter ekonomi och div andra faktorer.

Ville även påpeka att jag är mycket väl medveten om att det finns andra faktorer berörande ex munproblem/ryggproblem. Jag belyste bara de faktorer som har med mänsklig interfearence att göra. Här har vi anpassat oss med kunskap om anatomi, sadeltillpassning, tandläkare osv. För att kunna använda hästen till våra syften men endå försäkra oss om dess välfärd.



"Att inte ta hänsyn till djurs beteendebehov är en av de viktigaste belastningarna vi utsätter dem för "
"
Hur stor avvikelse kan man göra för att djuret ska må bra?"
citat lånat av Maria Andersson

Hörde om någon undersökning som jag ska sätta mig in i om att ca : 50 % av alla ridskolehästar undersökta på djurskjukhus hade magsår. Magsår kan relateras till stress. Varför är de stressade?
Behöver vi inte göra något åt det bara för att de ska anpassas till den grad att de mår dåligt?

Varför jag började disskutera vildhäst var ju inte att mena på att vi alla ska hålla våra hästar som vildhästar utan för att hovis menade på att vi inte kan lära oss något av deras behov osv pga av att våra djur är domesticerade. Det finns mycket forskning skrivet på området bla av
Prince E.O
Boken The covenant of the vild. (ska kolla upp vilken författare)
Mark Bekoffs uppslagsverk.

Så jag skulle nog mena att det utan tvivel går att härröra mycket av våra tamdjurs beteenden till deras förfäder samt mustangerna.(förvildade tamhästar)

Att det sedan i naturen finns naturlig selektion som förhindrar att de allra sårbaraste och dåliga individerna inte överlever får man ta i beräkningen när det gäller överföring till våra tamdjur och i den punkten är jag mkt kritisk till barfotarörelser.
Alla hästar kan inte. Man kan inte säga att alla kan då det även ligger på individuell plan. Vi rehabiliterar och behandlar och får avkommer som inte behöver genomgå naturlig selektion. Därför finns det individer med olika slags förutsättningar.

Dessutom beror det på vilka förutsättningar man har, vad vill man rida på för underlag, hur länge är man beredd att vänta på hästen, hur kan man/vill man anpssa sitt liv efter dess behov. Det jag vänder mig emot i den traditionella hästvärlden är att många bara gör utan att veta/prova/förstå osv. Man gör vissa saker pga av mode, ovisshet, man följer strömmen. För att utveckling ska ske måste det finnas personer som kämpar mot strömmen också. Annars skulle utvecklingen stagnera.


Det jag ställer mig emot är att SVRF ställer sig emot forskning och hästars behov med åsikter som att samhällets värderingar och traditioner samt kostnader för pappersarbete , säkerhetsproblem vid förflyttning osv skulle gå före. Vart finns deras forskning? Ät det inte en grundförutsättning i att kunna hålla och rida häst att man kan transportera den mellan olika faciliteter?

Jag skulle vilja påstå att det finns tillräcklig forskning gjorda på ämnen om beteenderubbningar idag att vi faktiskt vet vad dessa beror på. Att justifiera att samhället inte går vidare inom kärfrågor över djurens välbefinnande pga av traditioner och att anpassningen till människan skulle vara viktigare är i mina ögon inte hållbara.

För att hålla tamdjur bra är det vi som måste anpassa oss. Eftersom det är vi som har den förmågan.


Jag förstår att alla inte har tillgång till lösdrift och enorma hagar, jag är få förunnat det är jag mer än medveten om. Men de regler som har presenterats idag tycker jag att alla kan tillgodose.
Att en häst är ett socialt djur med behov av rörelse är vi väl alla eniga om lr?


Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: "Barfotautredningen"

Är det någon som allvarligt tycker att en häst mår bättre av att stå i en spilta resterande tid av dygnet då den inte arbetas av människan:confused:

I de nya reglerna kommer inte hästarna tvingast till flockliv utan reglerna handlar ju om att hästar maximum får stå i spilta 16 timmar om dygnet och få tillgång till fri rörelse varje dag. Hur kan detta anses vara för hårda regler av Svenska ridsportsförbundet och är detta verkligen den gemena tycket i risportssverige eller gräddan av societeten?

Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Vi har våra kor ute hela sommaren med krav på frigående i flock. Men de reglerna gäller inte tjurar.

Viktigt att tänka på att dessa regler är inte till för att tvinga hingstägare att hålla sina hingstar i flock. Det finns undantag som man kan få dispans för.

Mitt stall är för lågt i tak/ gammal byggnad som byggts om. Inte fick jag någon anmärkning för det eftersom alla annat är exemplariskt. Regler måste ses som en ram för en teckning. Så länge det mesta är målat inom linjerna så ser det fortf ut som en teckning som föreställer något. Målar man åt helv.. fel eller för mycket utanför måste man göra om den :rofl:
 
Sv: "Barfotautredningen"

Men samtidigt är ju hela bedömningen avhängd på situation, måhända att du fått ditt stall godkänt trots låg takhöjd. Hade du däremot haft någon form av verksamhet, då hade det varit stopp och stallet hade inte blivit godkänt.
 
Sv: "Barfotautredningen"

Nej ingen här utan SVRF menar ju uttryckligen på det i sin protest.
Mumin

Nu har inte jag läst just denna skrivelse, men man måste ju också betänka undertonen och avsikten med skrivelsen. Jag antar att man åsyftar på ridskolehästar, för 16 timmar ståendes i en spilta är enormt mycket. Men dessa hästar står ju inte 16 timmar i ett sträck, man får ju förmoda att de deltar i någon form av lektionsverksamhet också.

Detta handlar inte om att försvara enskilda uttalanden, att belysa varför de har gjorts ur ett annat perspektiv. Allt är ju inte precis vad det ser ut för att vara, och om man inte känner till bakgrunden till vissa uttalanden kan de se förskräckligt ut.:eek:
 
Sv: "Barfotautredningen"

Ja jag tycker att protesten verkligen ser förskräcklig ut. Bara en massa ursäkter och dagisnivå.
Så förklara mer än gärna mer om bakgrunden så att en annan också kan förstå?
Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Ja jag tycker att protesten verkligen ser förskräcklig ut. Bara en massa ursäkter och dagisnivå.
Så förklara mer än gärna mer om bakgrunden så att en annan också kan förstå?
Mumin


Hur skall man kunna få ngn som inte vill förstå att förstå????
 
Sv: "Barfotautredningen"

Hum, förstå att ekonomiska och mänskliga intressen kommer före hästens och djurets välbefinnande ja då vill jag nog inte helt enkelt förstå utan istället kämpa för att de ska få det bättre. Ingen häst ska behöva stå i spilta i dagens samhälle. Har vi inte kommit längre än så? Tom spaltgolv hos nöt är mkt ifrågasatt ska vi var sämre? När vi har möjligheter till förbättring varför klamra oss fast vid det förgångna?

Vänd frågan till dig själv också. Varför vill du inte förstå vad en häst är , dess bakgrund, naturliga behov och varför dom idag i många lägen är stressade och får beteendestörningar. Eller en ännu viktigare fråga varför är du inte intresserad av att göra något åt det. Det är den frågan som förbryllar mig mest.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: "Barfotautredningen"

Vänd frågan till dig själv också. Varför vill du inte förstå vad en häst är , dess bakgrund, naturliga behov och varför dom idag i många lägen är stressade och får beteendestörningar. Eller en ännu viktigare fråga varför är du inte intresserad av att göra något åt det. Det är den frågan som förbryllar mig mest.

Mumin

Vänder frågan till mig själv.

Jag har erfarenhet av hästar sedan 1960, allt från hantering,avel,ridning,tävling. Det har passerat drygt ett par hudratal hästar genom dessa år.

Dom senaste tio åren har jag även som yrke varit verksam som hovis med en fast kundkrets på drygt 250 hästar, allt från föl, fölston,hobbyhästar, tävlingshästar upp till int.Nivå på världs rankingen.

Jag förstår inte vad det är du pratar om.

Beteende störningar har jag aldrig sett en enda häst ha, däremot väldigt många hästägare utifrån deras egen okunskap och oförståelse till hästens, beteende,behov och flockbeteende.

Alla hästar är flockdjur samt har väldigt fasta rutiner, är man ledare i sin flock så har man oxå en trygg flock. Trygga hästar är även lyckliga hästar.

Kanske borde fler än jag tänka häst när man arbetar med häst. Ingen häst vill nedvärdera sig till en så låg nivå att behöva tänka som en människa.

Puss o Kram.
 
Sv: "Barfotautredningen"

Om du aldrig har sett en häst krubbita, väva eller boxvandra så är du få förunnat. Jag ser dem i praktiskt taget i varje stall med läderremmar runt halsen. En ridskola här i stan med minst möjlighet till utevistelse har 8 stycken gående med krubbitarrem.:crazy: Kom gärna hit så kan jag ge dig en rundtur i det riktiga hästsverige för du verkar ha levt i en skyddad miljö.

Om du har så pass lång erfarenhet av häst och även fullt medveten om att dessa är stäplevande flockdjur varför står du bakom SVRF och deras protest :confused:
Anser du inte att dessa regler behövs? Att hästar ska få tillgång till fri rörelse och slippa stå i spilta? Jag är mkt förvirrad. Vad är det du står för egentligen?

Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Det du skriver om och citerar i inlägg nr. 9 handlar om etologi. Det är sant att hästens beteenden inte har förändrats speciellt mkt, dock har den genom den medvetna aveln förändrats betydligt mer fysiskt.

...o hovarna är i högsta grad fysiska.


(har ej läst igenom hela tråden ännu, det kan ju vara så att detta redan tagits upp)


*läser vidare *
 
Sv: "Barfotautredningen"

Absolut, det jag ställde mig till var inte hovarnas natur utan faktum att hovis menade att man inte kunde dra några parareller mellan vildhästar och tamdjur. Att de skulle vara päron/äpplen när det faktiskt inte är så stora skillnader. Eftersom jag studerar etologi och det är ett stort intresse för mig och att jag precis börjat sätta mig in i evolutionsbiologin gör att det var de pararellerna jag drog. Vilda djur oavsett vilka kan lära oss mkt om våra tamdjur det råder ingen tvivel om det.

Det människor inte verkar vara medvetna om är att mustangerna i USA är tamhästar som blivit förvildade och det räcker med en generation för att dessa ska räknas som förvildade (nu är de flesta äldre än så)

Många genetiker menar att vi inte kan på så kort tid av människans tid med hästar som tamdjur förändra hästen som efter miljontals av år av evolution ser ut och fungerar såsom den gör. Däremot överlever vissa individer som i naturen hade strukit med.

Precis som hoss björkmätaren som egentligen var vit till 99% föddes det fortfarande svarta som hade det svårare att överleva. När sedan induastriliseringen kom var det de svarta som överlevde bättre i den miljön och två olika färger av samma art levde i två olika miljöer. Den ena med bättre förutsättningar för den miljön.

Att vi idag har förändrat hästen på så kort tid att den omöjligtvis skulle kunna gå barfota tror jag inte ett dugg på, däremot att det finns individer som inte kan och att männsikor idag påverkar genom fel hovform/skor för tidigt. Är inte anti skor på något sätt. Min häst kommer få skor efter att han vuxit klart vid fem års ålder om han inte klarar av att gå barfota. Det jag känner är att folk idag som följer trender osv försöker inte ens. Vi har så bråttom med att rida in våra hästar och kunna uttyttja dem till max. Dels pga av det faktiskt idag kostar mkt att ha häst.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: "Barfotautredningen"

Att vi idag har förändrat hästen på så kort tid att den omöjligtvis skulle kunna gå barfota tror jag inte ett dugg på, däremot att det finns individer som inte kan och att männsikor idag påverkar genom fel hovform/skor för tidigt.
Mumin


Det går inte att föra en konversation med dig, du lever i en helt annan värld långt bort ifrån verkligheten!!

Det är väl självklart att ALLA hästar kan gå barfota, INGEN har någonsin påstått ngt annat. Däremot så går det INTE att bruka hästen varesig inom jordbruket,som transpormedel eller som hobby/tävlingsindivid utan skyddande beslag.Detta har man genom beprövade erfareheter kommit fram till för flera hundratals år sedan.

Visst fel hovform eller felaktig skoning förekommer och kommer alltid att förekomma så länge det inte lagstadgas att hovård endast får utföras av legitimerad hovvårdare. För dagen kan vilken kreti o pleti helt utan kunskap eller med endast en helgkurs i bakgrunden helt lagligt gå ut och förstöra ananns egendom och det är endast hästägaren själv som anses vållande. Detta är rent SKRÄMMAND då många av dagens hästägare har så dålig hästkunskap att vem som hels som bara kan prata för sin "vara" utan problem kan lura i dom massa strunt.

Man kan säga så här, det finns ingen med lägre kunskap som kan ge kunskap till den som besitter högre kunskap. Däremot så borde ju dom med lägre kunskap försöka ta till sig vad dom med högre kunskap har att förmedla men det är inte lätt alla gånger då den med lägre kunskap anser sig själv i ren okunskap inne ha kunskap.

Jag är bedrövad utifrån denna "hetsjakt" som för dagen bedrivs på våra tamdjur utifrån att några "flummisar" plötsligt börjar propagera utifrån rent bakåtsträvande tänkande som man sedan länge lagt åt sidan. Jag vill jämföra denna grupp av personer som trädkramarna på 1960 talet, vart har dom tagit vägen i dag??? Jo dom har mognat och fått erfarenhet,kunskap.

Den dagen endast legitimerade personer får bedriva hovvård kommer oxå hästägarna förstå att felaktig hovform inte enbart har med verkningen att göra utan felaktig hovform utvecklas mkt snabbt utifrån den enskilda individens övriga skador, trauma och dessa skador skall för att en normal hovform skall kunna återgå omgående hätutredas av Veterinär expertis.

ALL avvikande hovform är secundärt utifrån en annan skada och den som bara har lite lite kunskap om hästens anatomi kan mkt snabbt avspegla att hästen besitter en primär skada i en annan kroppsdel som ger ett secundärt utslag i hovformen. En så enkel sak som fång har bara i ETT fall sitt primära ursprung i hovarna och det är när den drabbas av belastningsfång utförd av en barfotaverkare. I samtliga andra fall ses den secundära skadan i hovformen.

Ingen häst kan skos för tidigt och ta skada av det så vida den skos fysiologiskt av utbildad expertis. Däremot så händer det titt som tätt att många hästar skulle ha behövats skos fysiologiskt tidigare för att undvika senare kroniska skador.

Slutligen ang ditt tidigare inlägg.

Jag har nöjet att under dom senaste tio åren arbeta på en ridskola med drygt 60 lektionshästar/ponny, drygt 50% står i box och resterande 50% i spilta och värst av allt, dom har INGEN tillgång till daglig utevistelse samtidigt i stora hagar utan får endast sin "timme" i en sk sockerbit. Detta beror på att Sthlms stad inte vill ha hästhagar på stureplan.

Trots detta så har jag under dessa år ALDRIG sett en häst/ponny stående med varesig krubbitarrem, vävande eller annat avvikande onormalt beteende. Detta kanske beror på att personal och ledning har funnit andra lösningar för dessa hästars behov, rutiner mm enbart genom att dom har lång hästkännedom och kan läsa hästarnas egna signaler.

Du är mkt välkommen att själv ta del av detta så vida du nu är villig att ta del av verkligheten. Jag lovar att jag skall ta hand om dig och visa runt dig, är det ngt speciellt du vill se ellr uppleva så ska jag naturligtvis tillgodo se dig det med. Du behöver bara PM:a så ordnar jag det.
 
Sv: "Barfotautredningen"

Nya rön kommer hela tiden inom alla sektorer med hjälp utav ny forskning. Att ifrågasätta gammal kunskap är det som för samhället frammåt och gör att utvecklingen inte stagnerar.Om ingen ifrågasätter metoder sker ingen utveckling. :idea:

Tex har fångbehandlingen sett väldigt olika ut genom åren, vad beror detta på och varför tycker du inte att vi idag ska helt enkelt nöja oss med den metoden som redan finns? Ny forskning finns det behov av den?
Varför behövs det inte ny forskning på om hästar kan gå barfota även när vi använder dem om den kunskapen är hundratals år. Ska vi bara godta att de på den tiden tyckte så och det är den enda sanningen :confused:

Man har haft kor uppbundna i spilta i hundratals år betyder det att det är det bästa för kon eller har vi anpassat kon för våran produktion och användning? Varför får snart ekologiska bönder inte använda varken spiltor med uppbundning eller spaltbås som liggplats? De har kommit längre i utvecklingen hos ekologiska bönder än vi har i hästsverige. Är detta försvarsbart?:eek:

Självklart ska vi idag fortsätta att använda kon i mjölkproduktionen (jag är inte vegan) men att tillgodose kons miljö och berikning och se till att denna har ett dygdigt liv medans vi utnyttjar den för våra intressen ligger faktiskt i vårt ansvar. Kon har inte valt själv att bli mjölkad.


Vildhästmetoden utförs av legetima hovvårdare. Hur kommer det sig att så många har positiva upplevelser av verkningsmetoden om den bara är dålig?
Hästar som stått under fångbehandling och blivit sämre och sedan blivit rehabiliterade.

Min häst som hade för tunn sula för att gå barfota "3 olika hovslagares åsikt" endå ömmade han inte ett dugg på gräs och går idag utan problem på grus. Hade det varit moraliskt försvarsbart att följa rådet och sko han på alla fyra samt sulor? Nej det tycker inte jag. självklart ska han anpassas till en miljö där han inte lider av att vara ömfotad på grus (flyttade honom till ett annat stall uten grusplan och skafade även boots) Tänk vad skönt att jag inte förhastade mig. Tänk att bara på ett år blev hans hovar tillräckligt starka och bra för att tåla barfotagång.

Alla hästar som används idag i olika samanhang barfota, distanshästar, westernhästar osv. Varför går de att använda utan skor om det är omöjligt? Visst självklart finns det individer som inte kan gå barfota men jag tror att hur många som helst är precis som min Festis. Skodda helt i onödan :idea:



Och du skulle då förstås ha den här "högre" kunskapen och jag den här "lägre"

Jag är förstås flummig som är genuint intresserad i att förbättre våra husdjurs liv. Se till problemen som vi idag har med beteendestörningar, inte bara hos häst, utan svansbitning hos gris, kanabalism hos höns. pickande av svaga individer, stressfaktorer, Ljuverinflammation och sugande hos nöt osv osv. Många djur lider helt i onödan idag pga av bristande kunskap hos just människor som håller djur.
Bonden som håller gris i 20 år. Är han en expert på grisar. Javisst men har han en förståelse för vilken miljö och vilka beteenden grisen har och behöver för att må bra. Så är inte alltid fallet.

Trädkramarna tror jag inte på något sätt har försvunnit, snarare omarbetats till ställen där de kan göra en skillnad. Miljöpartister kanske :rofl:
Vart i samhället behöver man vara idag för att göra en skillnad? Vad gör jag genom att skriva här? Kankse berör någon människa därute som har samma åsikter. knappast så mycket mer. Blir jag forskare däremot kan jag på riktigt göra en skillnad i praktiken :smirk: Så gissa vad mina mål är. Du får tre gissningar :D

Bevare mig hästsverige när jag kommer upp till ledningen och tack alla oförståenden som gör resan motiverande :bow:

skämt å sido...

Intressant artikel
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=339406&previousRenderType=8

tycker du ska läsa den hovis.Speciellt raden

- Det är okej. Vi får längre att åka, men huvudsaken är att "Plätten" och hans kompisar får det bättre. Det är det viktiga, säger tjejerna som under höstlovet pysslar om sina älsklingar från åttatiden på morgonen till sen kväll
- Det finns ingen som "Plätten", den snällaste hästen i världen, säger tjejkvartetten Mimmi Westlander, Maricka Hållsten, Lycke Rydström och Frida Rudling.

Tom de här tjejjerna vet vad som är bäst för plätten, och i deras ögon var det inte ridskolan mitt i stan utan tillgång till utevistelse utan de gröna ängarna som väntade:D Tänk att ett litet barn kan ha så mycket insikt. Finns mycket att lära där hovis :angel:

Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Det är dessutom väldigt stor skillnad på att inte leva i verkligheten och försöka ändra på verkligheten.

Och eftersom DSM även de har tagit tag i dessa kärnfrågor samt har uppbackning av x antal proffesorer, doktorander och vetenskaplig forskning som faktiskt stödjer deras påstående om beteendestörningar hos häst och dess beteende som går att härröra till deras vilda förfäder. Så känner jag mig faktiskt inte ensam :smirk:
Vilken forskning har du påvisat att detta inte stämmer. Egna erfarenheter från en ridskola i stockholms city? Ja och förstås din egna långa hästerfarenhet och din hovslagarutbildning :angel:

Hur var det där med att lyssna på de som är bättre lärda inom sitt ämne nu igen. Gäller det alla utom de som är inriktade inom etologi :confused:

Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Min häst som hade för tunn sula för att gå barfota "3 olika hovslagares åsikt" endå ömmade han inte ett dugg på gräs och går idag utan problem på grus. Hade det varit moraliskt försvarsbart att följa rådet och sko han på alla fyra samt sulor? Nej det tycker inte jag. självklart ska han anpassas till en miljö där han inte lider av att vara ömfotad på grus (flyttade honom till ett annat stall uten grusplan och skafade även boots) Tänk vad skönt att jag inte förhastade mig. Tänk att bara på ett år blev hans hovar tillräckligt starka och bra för att tåla barfotagång.

Mumin


Hur mådde din häst under detta år när han vande sig att gå barfota? Ja, jag tycker att det hade varit "moraliskt försvarbart" att sko på alla fyra med sulor, om det var det hästen behövde. Det är ju kul att hästen fungerar bra nu, men det hade den säkerligen gjort om du följt hovslagarnas råd också!
 
Sv: "Barfotautredningen"

Jo, man har ju även både läst och sett vad som händer när dessa "flummiga" djurrätts aktivisterna plötsligt får för sig att släppa ut alla minkar som sitter i burar på farmarna rakt ut i naturen i tron om att dom ger dessa minkar ett naturligt levene. Större djurplågeri får man väl leta efter.

Kan du inte göra det här ordentligt istället och kräva att alla djur som hålls som tamdjur skall få ett fritt naturligt levene. Jag tror det kommer bli jättebra. Du kan börja med alla som har hund och då endast EN hund i lägenhet eller på en enskild tomt. Hundar är oxå flockdjur och har både ett större rörelsebehov och jaktbehov än en häst har.

Varför inte låta hundarna få åtegses sina naturliga behov och jaga lite hästar så även dom får sin naturliga föda när dom i grupp fäller och sliter denna häst i stycken.

Själv blir jag ytterst upprörd och förvånad när man läser att en häst blivit fälld och dödad av varg,björn eller hundar utifrån vilket ramaskri det blir på hästägarna med ren lynchstämning mot dessa fina naturligt levande köttätare. Varför??? Det är ju ett helt naturligt beteende från deras sida.

Rovdjur är köttätare och hästar är för dom bytesdjur och gräsätare.

Mest komiskt av allt, det är dom hästägare som förespråkar naturlig hästhållning för häst som blir mest upprörda när det mest naturliga inträffar!!

Dubbelmoral ???? Nej nej bara ego.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp