"Barfotautredningen"

M

Mike

DSM's utredning angående barfotaverkning enligt olika metoder och dess inverkan har skickats till tryckeri, och står inför en snar publicering. *Den skulle då också tydligen gå att ladda ner från DSM's hemsida.

Det skall bli intressant att läsa innehållet, och åsikterna/slutsatserna.

Man har ju bl a gått på djupet genom att grundligt gå igenom den 'Blå boken' av HS.

Väntar spänt.....

/Mike:devil:
 
Sv: "Barfotautredningen"

ooooo vad spännande :)
du som verkar vara insatt, kan du inte lägga ut länk när den kommer?
:bow:
 
Sv: "Barfotautredningen"

Å.... när kommer den djupgående utredningen om olika sätt att verka å sko hästar och dess inverkan på hästarna?

..väntar spänt :devil:
 
Sv: "Barfotautredningen"

Alla olika barfotametoderna. Det skiljer en hel del mellan de olika metoderna :confused:

Trodde att undersökningen var i huvudsak strassermetoden. Att de undersöker HS blåa bok säger inte så mycket av vildhästmetoden ell andra metoder som inte grundar sig på den.

Hur ligger det till egentligen, är det om alla olika metoder och deras aspekter och olikheter eller är det endast strassermetoden som har undersökts?:confused:

Tycker att det är mycket synd att undersökningen varit ledd av en så opartisk person som redan innan det startade debatter hade en klar åsikt emot. Alla som håller på med forskning vet hur svårt det är att hålla sig objektiv när man känner starkt för något personligen.

Rätta mig gärna om jag har fel. Mer än öppen för disskussion, eftersom många attackerar så fort man uttrycker en åsikt eller tankar/funderingar biter nästan av en ens hals så kan man ibland undra om detta verkligen är ett disskussionsforum.

Må väl
Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Alla som håller på med forskning vet hur svårt det är att hålla sig objektiv när man känner starkt för något personligen.

Resonerar man så, är det helt omöjligt att bedriva forskning utan då blir det lätt lite mer personliga teorier som framställs.

Se bara på Dr Strasser själv. Femtioelva böcker och en hel hoper med lärjungar i sin sekt men inte en rad som stöder sig till forkning vilket hon själv efter påtryckningar erkännt.

Den andra metoden som hänvisar till vildhästmodelen har precis lika lite forsningsgrundat att stödja sig på. Detta endast av två orsaker.

1. En vildhäst går inte att bedriva forskning på, gör man det så är den inte vild längre.

2. Vi har för dagen INGA vildhästar i landet utan fram avlade TAMDJUR och så har skett under en mycket lång tid. Sålunda kan man inte blanda ihop äpplen och päron så som dom gör.

Säg mig, hur många av dagens hästägare tror du skulle vilja ha en vildhäst att äga,sköta och rida??

Jag är öppen för diskussion, har du själv vildhästar??

Ta nu detta inte som en "attack" utan för vad det är, bara massa fina ord om hur naturligt allt skall vara för dagens hästar och man skall verka efter vildhästmodellen. Ska det vara vildhästar ja då skall dom heller inte stängas in i hagar och hanteras av människor utan släppas helt lösa och aldrig mer behöva männsklig omvårdnad.

Har du tänk på att så fort en häst blir attackerad av en björn,varg eller annat rovdjur så blir det folkstorm hos alla naturliga hästägare. Varför??? Jag rycker på axlarna och ser det som helt naturligt att så är naturens lag.

Avslutningsvis vill jag bara länka till SvRF:s remissvar till Djurskyddsmyndigheten angående nya regler för hästhållning. Läs gärna hela svaret under pdf filen, och förklara gärna sedan hur man överhuvudtaget kan anses som seriös om man börjar prata om vildhäst verkning.

http://www.tidningenridsport.se/


SvRF svarar Djurskyddsmyndigheten



Svenska Ridsportförbundet har lämnat remissvar till Djurskyddsmyndigheten angående nya regler för hästhållning.



SvRF anser att det är besvärande att inte säkerhetsaspekterna på våra ridskolor diskuteras i konsekvensanalysen och att ett flertal föreslagna förändringar inte är nödvändiga för hästens välbefinnande men påverkar säkerheten avseende hästhållning på ridskolor.

Läs hela remissvaret här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Barfotautredningen"

Jag har personligen debatterat med just forskare om ämnet i fråga och jag tror att alla med lite ödmjukhet i kroppen erkänner att de är endast människor. Det är svårt att hålla sig objektiv i ämnen som man redan har en personlig åsikt om. Inte omöjligt men visst finns det svårigheter.
Nya rön kommer varje dag och visst måste vi i nuläget alltid tro på det vi vet idag men i mina ögon är det extremt viktigt att vara kritisk.

Jag tycker att det hade varit mer tyngd i utslaget om en helt objektiv person hade fått leda teamet.:idea:


Att en kär vän, en häst blir slaget av ett rovdjur är inget vi naturliga hästhållare rycker på axlarna åt.

När man i djurskyddslagen definerar i paragraf

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.



Djur ska få möjlighet till att betee sig naturligt menar man inte att djuret ska få lov att dö en smärtfull död?
Jag lever inte i något lyckoskimmer om att naturen är ett paradis för djuren. Det är en kamp för överlevnad.
Men när vi människor håller häst eller annat djur ska man hålla dem på så sätt att djuret kan få bete sig naturligt. Vad menar man då? Naturligvis är det en tolkningsfråga som hela tiden ligger under revision. Med ny kunskap kommer nya frågor.

Men jag tror knappast att lagen syftar till att naturligt hästliv- en smärtsam död skulle vara viktigt ur djuskyddssynpunkt

Tror du?

Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

1. En vildhäst går inte att bedriva forskning på, gör man det så är den inte vild längre.
2. Vi har för dagen INGA vildhästar i landet utan fram avlade TAMDJUR och så har skett under en mycket lång tid. Sålunda kan man inte blanda ihop äpplen och päron så som dom gör.
Säg mig, hur många av dagens hästägare tror du skulle vilja ha en vildhäst att äga,sköta och rida??
Har du vildhäst?

Svar: Det är en stark tro inom många sektorer att våra tamdjur skulle ha förändrats radikalt från de ursprungliga gener de härstammar ifrån.Det är gjort mycket forskning på detta område som påvisar att människans roll i våra tamdjurs liv har varit så pass liten i förhållande i ett evolutionsbiologiskt perspektiv.Hästar har genom naturlig selektion i miljontals år utformats till de fantastiska varelser de faktiskt än idag är. Visst har vi avlat för att framhäva vissa förmågor som hästarna hade förutsättning för men i det stora hela är det obetydliga detaljer

"Från vildhäst till tamhäst
- Lite har ju hänt, men inte så mycket som många tror, inleder Margareta Lundgren sin föreläsning om hästens väg från vildhäst till tamhäst på Hippocampusdagarna."
Det enda som egentligen skiljer vildhästen från tamhästen är just att den enda är vild och den andra är tam, eller är lättare att tämja"

Margareta Rundgren, universitetslektor på institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU

"När man ser vilka förändringar domesticeringen har fört med sig i djurens utseende tror man naturligtvis att de beteer sig väldigt annorlunda också.Så är det inte. Beteendet är en sk konservativ egenskap i avelssammanhang. Det innebär att det inte låter sig bli påverkat så lätt. I själv verket är skillnaderna mellan beteendet hos dagen husdjur och deras nu levande förföräldrar mycket liten"

"Förändringarna är inte större än att de flesta domesticerade djur kan klara sig själv i naturen. På många håll i världen finns stora populationer av förvildade djur. sk ferala djur" (ex mustangerna , egen notering)"

"Sådana grupper av djur är speciellt intressanta om man vill förstå beteendet hos våra husdjur"'
utdrag ur boken Djurens beteende och dess orsaker
skriven av Per Jensen Professor i Etologi.

Som du kan förstå så är det inte så konstigt att människor vänder sig i dagens samhälle till våra husdjurs rötter för att ta reda på vart problemen med vår hållning av husdjur ligger.
Varför klöser katten på möblerna, varför ylar hunden när den blir ensam. Varför får hästen beteendestörningar?

I mina ögon är det enda vettiga att ifrågasätta system och förlegade metoder. Annars sker ingen förändring

Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Kan du ge källhänvisning till ngn forskning samt resultat utifrån vad du pratar om så skulle det bli mkt lättare att förstå. Hitils så presenterar du bara en massa personliga iaktagelser och teorier.
 
Sv: "Barfotautredningen"

Svenska Ridsportförbundet har lämnat remissvar till Djurskyddsmyndigheten angående nya regler för hästhållning.

SvRF anser att det är besvärande att inte säkerhetsaspekterna på våra ridskolor diskuteras i konsekvensanalysen och att ett flertal föreslagna förändringar inte är nödvändiga för hästens välbefinnande men påverkar säkerheten avseende hästhållning på ridskolor.

Läs hela remissvaret här.


Det vore väldigt intresant att få veta hur exact SvRF har kommit fram till att dessa föreslagna förändringar inte är nödvändiga för hästens välbefinnande?

Eftersom DSM gör grundliga utredningar ledda av forskare inom ämnena och baserar detta på vetenskapliga fakta så vore det intressant att veta om SvRF har ordnat en egen undersökning eller har egna källor till sina yttranden? Eller kanske personliga åsikter går före i detta läge :confused:

Och vilka säkerhetsaspekter finns?
Att hästar ska få möjlighet till fri rörelse, hur förhindrar det mänsklig säkerhet? Leder inte vi våra hästar dagligen, är inte det en förutsättning att syssla med häst att man kan hantera dem?:eek:
 
Sv: "Barfotautredningen"

Jag vill bara tipsa dig om att den största procentuella skaderisken med akuta skador,trauma som följd just sker i den sk naturliga hästhållningen i flockar. Vad tror du det beror på och var kan man finna denna information om inte i från försäkringsbolagen.

Mörkertalet är dock stort då det inte är naturligt att försäkra sin häst.
 
Sv: "Barfotautredningen"

Absolut, ska gräva lite, sitter inte med allt i knät.:angel: Ska titta i biblioteket imorgon.

Vet att det finns forskning gjort på vildsvin. Man har påvisat att suggor bygger sina bon om ges möjlighet precis som vildsvin utan någon inlärning.

Vet att djungelhönor används flitigt i forskning om hönor och tamhöns.Både i medicinska studier och etologiska.
Oj vad mer kommer jag på så här ur luften.
Lite för trött för mer hjärntankearbete nu :p

mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Svenska Ridsportförbundet har lämnat remissvar till Djurskyddsmyndigheten angående nya regler för hästhållning.

SvRF anser att det är besvärande att inte säkerhetsaspekterna på våra ridskolor diskuteras i konsekvensanalysen och att ett flertal föreslagna förändringar inte är nödvändiga för hästens välbefinnande men påverkar säkerheten avseende hästhållning på ridskolor.

Läs hela remissvaret här.


Det vore väldigt intresant att få veta hur exact SvRF har kommit fram till att dessa föreslagna förändringar inte är nödvändiga för hästens välbefinnande?

Eftersom DSM gör grundliga utredningar ledda av forskare inom ämnena och baserar detta på vetenskapliga fakta så vore det intressant att veta om SvRF har ordnat en egen undersökning eller har egna källor till sina yttranden? Eller kanske personliga åsikter går före i detta läge :confused:

Och vilka säkerhetsaspekter finns?
Att hästar ska få möjlighet till fri rörelse, hur förhindrar det mänsklig säkerhet? Leder inte vi våra hästar dagligen, är inte det en förutsättning att syssla med häst att man kan hantera dem?:eek:


Du har uppenbarligen inte "orkat" läsa hela remiss svaret och då finner jag ingen anledning att fortsätta detta "snack" med dig. Trist jag som trodde du ville diskutera. Go Natt

P.S. Hönshjärnor har man oxå bedrivit forskning på,resultatet blev att dom långt efter sin död fortsatte kackla.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Barfotautredningen"

Om du ber mig om underlag så måste jag faktiskt få be om det samma så att jag vet att detta inte är något du själv hittet på :p

Visst kan hästar få skador, men de flesta skadorna skulle jag tro ligger på våran nota och inte hästpolarnas.

Exteriöra problem pga av avel.
Kotledsinflammationer- överansträngning- för tidig inridning- dålig ridning- dålig exteriör osv.
Ryggproblem- dålig sadel
Tandproblem- dåligt bett

Vi använder hästar för våra egna syften, är det då inte rättvist att låta dem få ett så naturligt och glädjefullt liv som möjligt :confused:
 
Sv: "Barfotautredningen"

Hittar det inte.. Var inne på sidan. men den länkar bara till framsidan. Kan du specifera länken ell klistar in den är du jättesnäll. Är faktiskt jättetrött och mina ögon pallar inte massa letande. Men skickar du den till mig lovar jag att jag läser
Jag har läst förslaget dock.
Alt så försöker jag hitta den imorgon helt enkelt :-)

Mumin
som tyckte disskussionen är jätteintressant :love:
 
Senast ändrad:
Sv: "Barfotautredningen"

Ska jag förstå det som att forskning bara duger när det styrker dina åsikter ?

Men det var mycket intressant det du nämnde.

"P.S. Hönshjärnor har man oxå bedrivit forskning på,resultatet blev att dom långt efter sin död fortsatte kackla."


Visste faktiskt inte att dom hade undersökt SvRFs styrelses hjärnor så grundligt :-P
Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Exteriöra problem pga av avel.

Kommer från aveln ja, i vilt tillstånd skulle dessa individer selektivt sållas bort på naturligt väg sas.

Kotledsinflammationer- överansträngning- för tidig inridning- dålig ridning- dålig exteriör osv.

Kotledsinflammation beror på en mängd saker, överansträngning är det defentivt och samtidigt en sekundär skada. För med en koteldsinflammation har hästen ett annat grundproblem, vad det bero på är en mängd saker. Bakbensproblem, ryggproblem, ryttarproblem illa anpassad utrustning, felaktig hovvård mm. Jag tror faktiskt att denna lista skulle kunna göra jättelång.

Ryggproblem

Här får man inte se ensidigt och skylla enbart på sadeln, det finns ju annat på hästens rygg också för annar antar jag att den inte behöver en sadel. Men det är ryttarens/ägarens ansvar att se till så den utrustning hästen har verkligen passar för just den individen, hur många köper en skotyp på postorder utan att först ha prövat den? Jo det finns några, men är inte ett optimalt köp av skor.Har man tur så passar de bra, otur så får man :devil: ont i fötterna. Så frågan är varför skall hästen behöva acceptera något vi själva inte skulle acceptera??? Det är ej heller ovanligt med skador som ger en direkt följd av ryggproblem, i vilt tillstånd skulle förmodligen inte hästen känna av dessa skador och om den gör det så är det naturliga urvalet som gäller. Min erfarenhet är att många av dessa skador etbleras genom ridningen, dock inte att skylla på ryttaren eftersom skadan redan fanns och inget ryttaren kanske kände till.

Tandproblem- dåligt bett

Nu vet jag att tandfel inte behöver betyda ett dåligt bett, det kan lika gärna betyda smärta eller annat som stör hästen både i fritt tillstånd och under ridning. Har exempel på hästar som ALDRIG har haft ett bett i munnen, men likafullt har de haft tandproblem.

Men vad har detta med DSM: rapport att göra?

Vi har ju idag hästen som hobby i de flesta fall, i en del fall livnär man sig på häst och/eller uppfödning. Hur många kan räcka upp handen och säga att hästen får leva precis som i vilt tillstånd? Ingen kan jag med säkerhet säga, inte ens du Mumin. Vad är då alla attirlajer till för? Själv föredrar jag att kalla det för hjälpmedel, en idrottsman skaffar sig hjälpmedel utifrån sina förutsättningar för att kunna utöva sin sport/arbete. Hästen anses som jordens största idrottsman, dock inte pga storleken eftersom det finns djur betydligt större/tyngre än hästen. Men därför att hästen är det djur som har flest muskler i arbete samtidigt redan i vilt tillstånd, med ryttare ökar de antalet ytterligare. Min fråga blir alltså, varför skall man inte skapa förutsättningar som underlättar för att hålla hästen så skadefri som möjligt? Detta måste omfatta vad som anses nödvändigt för varje individ, det är alltså inte dömt på förhand att ALLA hästar kan se ut på samma sätt med samma utrustning.
 
Sv: "Barfotautredningen"

Det har inget med rapporten att göra utan var en respns på hovis inlägg om att hästar skulle skada sig oerhört mycket av flocklevande. Jag tror inte att det är ett lika stort problem som människans påverkan. Betyder det då att vi inte ska hålla häst :confused:

Jag tycker inte att man kan justificera att hålla häst ensam annat än i särfall. Jag pratade med ledande människor på DSM om detta och reglerna är inte till för att tvinga hästar som inte trivs eller inte kan leva i flock.

Får, kor och höns skadas också i flockgående situationer ändå har de gått i flock i hundratals år och ingen varken ifrågasätter ell motsäger sig detta.Det är naturligt för oss att dessa djur ska få denna möjlighet till socialt umgänge, medans hästen har vi förmänskligat till den grad att människor idag inte ser dess naturliga behov. Som faktiskt inte har förändrats speciellt mycket de senaste miljontals årena.

Återkommer senare när finnes mer tid med annat än svammel :angel:
Mumin
 
Sv: "Barfotautredningen"

Betyder det då att vi inte ska hålla häst

Nej det påstod jag inte, däremot måste man skapa förutsättningar utifrån varje individ och situation. Förmodligen skiljer sig ditt och mitt sätt att ha häst, orsaken är vilka förutsättningar du och jag har att erbjuda våra hästar.

Te x har vi i nuläget inte möjlighet att erbjuda pållen utegång i lösdrift, så var det tidigare men alltså inte idag. Då har vi försökt skapa en så sund förutsättning som möjligt, hästarna får gå ut vid kl 06.00-07.00 och tas in mellan 20-21.00. De fodras ofta eftersom möjligheten inte finns till fri tillgång av foder, och vi tar hjälp av magnet grindar. På så sätt får hästarna regelbundet intag av grovfoder under hela utevistelsen. Detta är ett sätt att lösa en situation, och jag tycker att det är så man måste tänka när vi har med indivder att göra.

Skapa förutsättningar för rådande situation, och att de blir så naturligt som möjligt.

Nu har jag inget generellt emot flockgående djur, eftersom våra hästar går tillsammans allihop i samma hage. Och visst uppstår det skador ibland, men börjar det gå till överdrift så får man nog gripa in anser jag som människa. Jag tror inte ens att du skulle vilja ha din häst ihjälsparkad pga en mänsklig prestigefråga, vilket mellan varven kan bli mellan olika hästar. Men orsaken till att man ingriper är ju helt och hållet förmänskligande, och i botten ligger att vi har med tamdjur att göra och inga vilda hästar. Tamdjur kostar någon pengar, det är verkligheten. Denna någon vill inte ha sitt tamdjur illa skadat med stora kostnader som följd och kanske så illa att man måste avliva. En vildhäst som skadas allvarligt bidrar till den naturliga cirkeln som föda till något rovdjur, något som väcker avsky i många hästägares ögon om vi nämner att deras telning kan bli kalops.

Jag är ingen forskare, endast en ägare till flera hästar. Utifrån dessa hästars förutsättningar har vi försökt att skapa en så naturlig miljö som möjligt, med allt vad det innebär. Miljön hästen vistas i, fodret hästen äter, ev utrustning som hästen använder i arbete samt även förutsättningar för hästen att utöva arbete. Som jag skrev har vi flera hästar, dessa är fn boendes på olika håll. Därför skiljer sig förutsättningarna för dessa hästar avsevärt, därför att situationen kräver det. Målet är att de i slutändan ändå skall kunna uppnå samma livsvalite, på ungefär samma naturliga sätt trots att de inte bor på samma ställe.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp