Bukefalos 28 år!

Barfotaverkning

K

kickilinisen

Hejsan!

Skulle gärna vilja höra om andra som tagit av skor efter lång tids användning. Bestämde efter mycket läsande och lyssnande att ta av min häst skorna och gjorde det för någon vecka sedan med hjälp av utbildad verkare i vildhästmetoden. Trodde verkligen att det skulle fungera bra. Hon har annars haft problem hit och dit med hovarna. Jodå, jag förstod att hon skulle bli öm eftersom jag i vanliga fall måste ha sulor på henne, men jag hade aldrig kunna ana att hon skulle bli så öm. Hon har dessutom blivit spänd i halsen. Jag lider med henne och känner mig som en djurplågare medan den som verkade säger. Håll ut, sko inte igen, detta är vad hon behöver! Någon som haft en mycket sulöm häst och hur lång tid tog det innan den blev bättre? Jag tror inte jag klarar av att se min häst så öm längre och e så nära att sko igen!
 
Sv: Barfotaverkning

Sätt på henne skorna igen!!!
Du känner din häst bäst och om du ser att hon lider ska skorna på igen. Jag har själv haft min häst barfota men inte enligt någon barfotametod utan helt vanlig verkning av traditionell hovslagare. Det har fungerat bra. Det måste det, annars ska skorna på igen.

Känns det inte bra så strunta i vad din vildhästverkare säger!!

Lycka till!! :)
 
Sv: Barfotaverkning

Ohhhhhhh jag blir galen på dessa "vildhästverkare". Har du någon gång hört talas om en vildhäst som blivit verkad?
För att skona din häst sätt på den skor snarast. Ja, det är djurplågeri att låta en häst gå o ha ont i fötterna. Det kan ta upp till ett år ev. längre att få din häst till o vänja sig till o vara utan skor, ska du låta den ha ont så länge? Vissa hästar vänjer sig aldrig till o vara utan skor.
 
Sv: Barfotaverkning

jag har både skodda och oskodda hästar, vissa behöver skor andra klarar sig utan. men ingen häst "behöver" ha ont i hovarna. är hästen såpass hovöm så tycker jag det är riktigt elakt att inte lyssna på hästens signaler och låta den ha skor.
 
Sv: Barfotaverkning

Kan du beskriva lite mer när hästen är öm?

Är den öm hela tiden oavsett underlag?

Rider du på hästen?
 
Sv: Barfotaverkning

Jag tog av min häst efter att han varit skodd i 6år. Har var öm ibörjan pga strålröta och lamellransröta... Jag har behandlat detta, och nu är det bra! Men det tog tid, tror att det tog ca 6mån... det tar ju olika lång tid för olika hästar innan den "nya" hoven växt ut beroende på cirkulation i hoven. Jag tog av min häst skorna inför sommarbetet. I hagen gick/sprang han bra! Däremot på grusvägar ömmade han. I början promenerade jag bara med honom, så han fick gå där han ville i kanterna för cirkulationens skull, sen köpte jag boots (easy boot epics) som jag använde när jag red, det har fungerat super. Jag har en tjej som verkar enligt vildhästmetoden, det har fungerat jättebra!

Men jag funderar på varför din häst är så ömfotad, det står bara att den har haft problem tidigare...
 
Sv: Barfotaverkning

Väldigt tunna sulor samt svullen stråle. Har haft problem innan med röta, hovbölder, samt tappade skor.
 
Sv: Barfotaverkning

Fast om din häst har haft så stora problem redan tidigare så tycker inte jag att det är konstigt att hon är öm när skorna kommer av. Hela hoven får ju börja arbeta på ett nytt sätt.

Jag har också varit med om att hästen blir tok-öm av barfota-verkning, men det gick över på några veckor. Under den tiden får man ju göra det bästa för hästen och använda boots och låta den gå och stå mjukt. Att ha skor är absolut inte ett garanterat smärtfritt tillstånd för hästar!

Mina hästars hovar såg mer eller mindre för jävliga ut så länge traditionella hovslagare höll på med dem (och jag bytte hovslagare ofta eftersom jag tyckte att de var så klantiga ...).
De hade röta, utflutna hovar, deformerade strålar och sprickor i hovväggarna.
Nu har de fina, hela, små hårda hovar med friska och små strålar.
 
Sv: Barfotaverkning

Hur i hela friden kan man låta hästen verkas o bli "tok-öm"?:devil:
I ett par veckor:eek:

Den ska då ha smärtlindring.

Om en häst är så sulöm att den behöver sulor som skydd, kan man lätt räkna ut att den inte kommer att kunna gå bara på sulan som det blir när den verkas så.
 
Sv: Barfotaverkning

Hejsan!

Skulle gärna vilja höra om andra som tagit av skor efter lång tids användning. Bestämde efter mycket läsande och lyssnande att ta av min häst skorna och gjorde det för någon vecka sedan med hjälp av utbildad verkare i vildhästmetoden. Trodde verkligen att det skulle fungera bra. Hon har annars haft problem hit och dit med hovarna. Jodå, jag förstod att hon skulle bli öm eftersom jag i vanliga fall måste ha sulor på henne, men jag hade aldrig kunna ana att hon skulle bli så öm. Hon har dessutom blivit spänd i halsen. Jag lider med henne och känner mig som en djurplågare medan den som verkade säger. Håll ut, sko inte igen, detta är vad hon behöver! Någon som haft en mycket sulöm häst och hur lång tid tog det innan den blev bättre? Jag tror inte jag klarar av att se min häst så öm längre och e så nära att sko igen!

Hej!

Min häst var också öm när jag tog av skorna på henne, men jag lånade ett par boots och då blev hon som vanligt igen. Försök ge henne lite tid! Min häst hade haft skor i minst 15 år, men hon är helt oöm idag. Det är en bra metod och jag tycker du ska ge det en chans! Men skaffa dig som sagt var ett par boots så slipper hon vara öm. Det är själklart att dom blir öm då dom en gång haft skor och inte fått känna på underlaget, det blir ju en omställning som kan ta tid men som är värt det.
 
Sv: Barfotaverkning

Hur i hela friden kan man låta hästen verkas o bli "tok-öm"?:devil:
I ett par veckor:eek:QUOTE]

Vi vänder på det, Hur i hela friden kunde man vara så dum att sko hästen så att den en dag skulle behöva vara öm pga att man beslutat sig för att låta den vara barfota. Än en gång människans fel!
 
Sv: Barfotaverkning

Vad håller du på med?? Dom problem som du har haft innan verkar ju ha andra orsaker? Röta av olika slag--brukar ju komma av "fuktskador" blött underlag i box alt ute. Hovbölder och tappade skor-- ja jag skulle nog skyllt mycket på dålig skoning. Även det faktum att sulan är känslig och svullen stråle kommer nog ifrån att hovisen verkat med alldeles för låg trakt och för lång tå..... Pröva att byta till en utbildad riktig hovlagare och för guds skull, Ge hästen smärtstillande om den har ont.... Det där är lite djurförsöksvarning tycker jag.
Lycka till
 
Sv: Barfotaverkning

Ett svar från en HOVSLAGARE! (Som i övrigt inte lägger några som helst aspekter hit eller dit.)

Ska du ha din hästbarfota så är det naturligtvis otimalt OM det går. Och det är inte alltid det gör det. MEN, första gången brukar jag säga till mina kunder att rycka av skorna, INTE verka, bara runda av hovväggen lite och framförallt viktigast att låta hästen vila med de nya förutsättningarna, dvs inte rida på ett litet tag. Kolla hur det går och sen försiktigt börja arbeta igen och kolla hur hästen fungerar. Kom ihåg, äldre hästar brukar ha svårare för det här med barfota gång.

Tänk dessutom på att eftersom hästen tidigare haft sulor så har det varit av en anledning och att det då tar betydligt längre tid att vänja sig vid nytt underlag, lite beroende på var i landet du bor påverkar också, hos mig är det hård knögglig is och det är inte det bästa underlag att börja sin barfotaperiod med!
 
Sv: Barfotaverkning

Normala människor brukar sko sina hästar för att det finns en anledning. Att sen testa att ta av dem o då låta hästen ha ont i veckor o även månader är inte förenligt med vår djurskyddslag.

Många hästar som skos av pga ägarens tro att det passar alla, kan leda till ett kortare steg o hästen kan bli spänd o få ont i HELA kroppen o då tappa både hull o muskler plus livsgnistan..
 
Sv: Barfotaverkning

**Normala människor brukar sko sina hästar för att det finns en anledning**

Nja, väldigt många skor ju sina hästar för att "man gör så".
Inte sjutton behöver alla hästar som rids några timmar i veckan på ridbana skor!!! Men skor har de ...

Fler borde nog ha BARFOTA som utgångsläge och SKOR som åtgärd på problem!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfotaverkning

Mina hästars hovar såg mer eller mindre för jävliga ut så länge traditionella hovslagare höll på med dem (och jag bytte hovslagare ofta eftersom jag tyckte att de var så klantiga ...).
De hade röta, utflutna hovar, deformerade strålar och sprickor i hovväggarna.
Nu har de fina, hela, små hårda hovar med friska och små strålar.

Ja det kanske var där problemet låg, att man byter ofta ger ju inget helhetstänkande. Jag är van att min hovis har en plan i hovvården om något händer, det blir ju svårt för en ny att hinna utforma och skapa en plan om de inte blir kvar. Dessutom måste man lyssan på de instruktioner som hovis lämnar, man har ju faktiskt i viss delaktighet i hovvården också.
 
Sv: Barfotaverkning

Vi vänder på det, Hur i hela friden kunde man vara så dum att sko hästen så att den en dag skulle behöva vara öm pga att man beslutat sig för att låta den vara barfota. Än en gång människans fel!

Nu fattar jag nada, förklara vad du menar?
 
Sv: Barfotaverkning

[:QUOTE]

Vi vänder på det, Hur i hela friden kunde man vara så dum att sko hästen så att den en dag skulle behöva vara öm pga att man beslutat sig för att låta den vara barfota. Än en gång människans fel![/QUOTE]

Troligen har hästen blivit skodd just för att den hade problem med sina hovar, ananrs hade den troligen inte varit skodd med sulor oxå. Att ta bort både skor OCH sulor på en häst som redan har problem med hovarna kan ju bara sluta på ett sätt, att hästen blir ömfotad.
I det fria hade trolligen denna häst blivit ett bytesdjur
 
Sv: Barfotaverkning

Ja det kanske var där problemet låg, att man byter ofta ger ju inget helhetstänkande. Jag är van att min hovis har en plan i hovvården om något händer, det blir ju svårt för en ny att hinna utforma och skapa en plan om de inte blir kvar. Dessutom måste man lyssan på de instruktioner som hovis lämnar, man har ju faktiskt i viss delaktighet i hovvården också.

Tja, nu dömde du snabbare än kvickt ...

Varje hovslagare har fått hålla på i minst ett år, men någon "plan" har jag då inte sett skymten av, trots att jag "hängt över axeln", frågat och velat lära mig.

Men när hovsprickor aldrig går igen, när hovarna är utflutna åt alla håll och kanter, när det ständigt går bitar ur hovväggarna, när hovarna verkas snett och slarvigt - ja då byter jag hovslagare.

Jag kan som sagt bara konstatera att min "Barfota-Nisse" har gjort underverk med mina hästar.
Sedan får ju de som vill fortsätta med Skara-folk, bara jag slipper.
 
Sv: Barfotaverkning

Att om man aldrig hade satt på hästen skorna från början så hade han i dagsläget inte varit öm i sina hovar, eftersom att dom varit starka och friska. Ska jag vara ännu tydligare?
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
697
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 524
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 310
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp