Bukefalos 28 år!

Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

På den undre bilden på hoven, om man delar den i mitten i en höger- och en vänsterhalva så är dessa halvor helt olika, alltså inte en spegelbild av varran som de ju (i stort sett) bör vara.
Vilken sida som är ut, resp insida vet jag inte eftersom man bara ser hoven underifrån.

Svarade jag på din undring?

Hej, ja du svarade på min undring och klargjorde tydligt din kunskap.

Låt mig förklara hur det förhåller sig. Vi delar denna hov i två halvor och helt naturligt så kommer det inte bli en spegelbild så som du anser att det bör vara, hade vi fått en spegelbild så hade vi haft en osymetrisk hov.

Svaret är mkt enkelt då hästens största tyngdpunkt och belastning i statisk balans ligger i medialplanet och därmed kommer hästen naturligt utifrån hitills kända tyngdlagar påvisa att hovens mediala sida utsätts för en högre belastning än hovens laterala del. Den mest belastade sidan kommer helt naturligt att uppvisa en ngt rakare sida.

Är jag svårförståd här så kan man även göra ett experiment utifrån sina egna fötter, ta ett fotavtryck och kontrollera själv om inte den inre fothalvan är rakare än den yttre fothalvan. Man kan även göra en spegelbild av båda fothalvorna och konstatera att till 99 % så blir det ingen spegelbild så som det ju (i stort sett) bör vara.

Nu kommer du även kunna se vilken sida som är in respektive utsida mkt lättare.
 
Sv: Barfotaverkning

Har inte läst hela tråden till att börja med, många sidor:smirk:
En gång fick min stora häst hovböld, hade tappat en sko på betet. En hovslagare som jag inte tidigare haft (hade precis flyttat) verkade ner hästens framhovar, skulle slå på skor men shit, hästen haltade rejält fortfarande och till och med värre.. Fick ta ut veterinär och hästen fick gå på smärtlindring 2ggr om dagen i 10 dgr och vet. sa att det var det värsta, han har ju verkat ner hur mycket som helst på hoven!!
Det här blev en dyr historia kan jag säga..
Hur i hela friden kan man låta det gå flera veckor då hästen ska gå omkring och ha ONT!? Varför skodde man arbetshästar förr?....
 
Sv: Barfotaverkning

hej
ja har en häst som var nära vetrinärs död när jag köpte honom, då han hade blivit skodd på för löånga hovar och detta resulterade i att hovbenet höll på att falla igenom. jag blev tippsad om en barfota verkare som kom hit och gav mig detta beskedet. min älskling (15) år när jag köpte han har alltid haft skor på sig. han blev jätte öm när vi tog av han skorna och jag funderade flera gånger på om jag skulle sko honom på nytt men nu ett och ett halvt år senare är han fortfarande barfota. jag har kollat upp med vetrinär m.m om man skulle ha skott honom igen men de sa att eftersom han var så illa däran så skulle jag inte det. han är nu lite öm på grusvägar (om han trampar på små stenar) men han lider inte vidare av det. i och för sig har jag en km till padok o det är framridningsrunda sen rids han bara i padok så kan vara därför han inte ömar mer.
vad använder du din häst till? för min häst rids inte mkt längre. det tar tid för hovarna att läka de ska ju byggas upp helt på nytt kan ta upp till 2 år. prova med sånna gummisulor när du rider för att lindra smärtan men låt din häst senare gå barfota några månader för att se känner du att hästen lider mkt så tycker jag att du ska ta på den skorna igen om det inte är farligt för han....

hoppas jag var till hjälp :P lycka till
 
Sv: Barfotaverkning

Jag gnäller inte på att hästar går barfota men väl på att det anses ok att de ömmar en längre tid för att "härdas".
Om man låter hästen göra det ÄR man nämligen i lagens mening en djurplågare.
PL

Så du menar att jag t ex inte skulle skott av mitt halvblodssto när hon blev triangelmärkt, utan hellre betalt hovslagaren att sko henne resten av hennes liv???

Visst sved det i ett mattehjärta att se hennes ömhet de första dagarna, men då hon gick fint i mjuka gräshagen tyckte jag att vi fick se vad som hände, och efter tag försvann ömheten även på grus. Hade hon fortsatt vara öm för evigt hade hon såklart fått ha skor, men jag har svårt att se att en häst inte kan vara barfota som pensionär...

Djurplågare kan man visst bli hur man än gör - en del tycker att man är en djurplågare för att man skor sin häst, och en del för att man inte skor den...

/Sayonarah
 
Sv: Barfotaverkning

Ett svar från en HOVSLAGARE! (Som i övrigt inte lägger några som helst aspekter hit eller dit.)

Ska du ha din hästbarfota så är det naturligtvis otimalt OM det går. Och det är inte alltid det gör det. MEN, första gången brukar jag säga till mina kunder att rycka av skorna, INTE verka, bara runda av hovväggen lite och framförallt viktigast att låta hästen vila med de nya förutsättningarna, dvs inte rida på ett litet tag. Kolla hur det går och sen försiktigt börja arbeta igen och kolla hur hästen fungerar. Kom ihåg, äldre hästar brukar ha svårare för det här med barfota gång.

Tänk dessutom på att eftersom hästen tidigare haft sulor så har det varit av en anledning och att det då tar betydligt längre tid att vänja sig vid nytt underlag, lite beroende på var i landet du bor påverkar också, hos mig är det hård knögglig is och det är inte det bästa underlag att börja sin barfotaperiod med!


Vdb: Kan man inte också vara ganska snäll och sko av bak först och sen fram så man slipper chocka hästen? Så har en bekant gjort med sin häst och det blev mycket lättare för hästen. Idag ångrar jag att jag inte gjorde så med min triangelmärkta dam - men det är som alltid lätt att vara efterklok :)
 
Sv: Barfotaverkning

Tja, nu dömde du snabbare än kvickt ...

Varje hovslagare har fått hålla på i minst ett år, men någon "plan" har jag då inte sett skymten av, trots att jag "hängt över axeln", frågat och velat lära mig.

Men när hovsprickor aldrig går igen, när hovarna är utflutna åt alla håll och kanter, när det ständigt går bitar ur hovväggarna, när hovarna verkas snett och slarvigt - ja då byter jag hovslagare.

Jag kan som sagt bara konstatera att min "Barfota-Nisse" har gjort underverk med mina hästar.
Sedan får ju de som vill fortsätta med Skara-folk, bara jag slipper.

Det har jag funderat mycket över sista tiden. Jag har under mina år med skodda hästar haft en del olika hovslagare (fast i sammanhängande perioder) och bara stött på EN som skott illa (så illa att hästen blev halt på en enda skoning och denne fick aldrig mer sko min häst). De andra har skott mina hästar så att de har fungerat bra, även om jag nu tror fullt på att barfota är bättre och eftersom jag endast rider fyra dagar i veckan anser jag att boots räcker som hovskydd för de få tillfällena. Men, när jag varit på kliniker senaste tiden (tre olika kliniker med helt olika "upptagningsområden") har jag VARJE gång sett hästar skodda med extremt höga trakter och långa tår (kan ju helt enkelt vara förvuxna hovar pga för långt mellan skoningar - svårt att veta när man inte pratat med ägarna), och överlag blivit förvånade över hur hemska hovar många hästar har. Har jag bara haft tur med mina hovslagare jag anlitat? Eller är det snålheten som gör att folk väntar för länge med sina skoningar? Min tant fick skos om var 4-5 vecka under sommaren (och får verkas lika ofta nuförtiden) för att ha fina hovar, men det är ju så viktigt!!! I vanliga fall var 8 veckor precis vad min smärtgräns klarade, men jag har alltid varit en sådan person som tittar på hästars hovar och jag har, faktiskt, alltid bedömt hästägare efter deras hästars hovar.

Vad är det som händer där ute i hästvärlden, är hästägare för snåla eller har vi en massa personer som inte är utbildade som skor våra hästar? Eller har det helt enkelt med talang att göra, att utbildning inte säger huruvida man skor bra eller inte? Läste en artikel av chefen på Skara tror jag det var (tyvärr finns artikeln inte kvar på nätet längre) och den kändes helt rätt och bra, så jag förstår inte var de hemska hovarna kommer ifrån. Och varför säger inte veterinärerna ifrån när de får in så hemska hovar? För det har jag ännu inte varit med om - men kanske det finns de som säger ifrån? Jag har själv bollat med veterinärerna om mina hästars skoning när jag varit inne på klinik för annat, bara för att veta att det ser bra ut - det kan man ju inte alltid själv bedöma.


:confused:
 
Sv: Barfotaverkning

Hade man inte skott hästen från början hade den inte haft ont, det har du helt rätt i. För hästen hade varit DÖD
'

Varför hade den varit död? Hade den haft så ont i hovarna att den rymt ur hagen och ställt sig framför en lastbil? Eller hade hovarna frätt sönder för att de hade markkontakt och sedan hade hela hästen frätts sönder av den farliga markkontakten?

Haha, detta var nog det roligaste och mest konstiga inlägg jag någonsin sett - helt gripet ur luften då det inte ens handlar om barfota längre utan om allt annat som kan ta livet av en häst (olyckor, sjukdomar, diverse skador). :D:D:D

Är det så att om inte hästen blivit skodd så hade den garanterat blivit avlivad för att den var barfota? OJdå, bäst att vi avlivar alla föl direkt när de föds - för de är ju BARFOTA då!? :devil:

/Sayonarah - som undrar vad intellligensnivån ligger på här???
 
Sv: Barfotaverkning

'

Varför hade den varit död? Hade den haft så ont i hovarna att den rymt ur hagen och ställt sig framför en lastbil? Eller hade hovarna frätt sönder för att de hade markkontakt och sedan hade hela hästen frätts sönder av den farliga markkontakten?

Haha, detta var nog det roligaste och mest konstiga inlägg jag någonsin sett - helt gripet ur luften då det inte ens handlar om barfota längre utan om allt annat som kan ta livet av en häst (olyckor, sjukdomar, diverse skador). :D:D:D

Är det så att om inte hästen blivit skodd så hade den garanterat blivit avlivad för att den var barfota? OJdå, bäst att vi avlivar alla föl direkt när de föds - för de är ju BARFOTA då!? :devil:

/Sayonarah - som undrar vad intellligensnivån ligger på här???

Förresten - arabia - är det du som är ödet som bestämmer när vi dör eller inte? Kan inte skodda hästar dö?
 
Sv: Barfotaverkning

Jag är en fridsam människa normalt men jag blir fullkomligt rabiat när jag läser såna som du sitta och uppmana en person, som helt uppenbart själv är mycket okunnig, att låta hästen fortsätta ha ont:mad: Hur i all välrden har du mage att ge såna råd, och det gäller även flera andra i denna diskussion. Hästen har tunna sulor, den har hovproblem, den har varit skodd med exta sulor, och nu har den "tok-ont":crazy: Jag blir galen, det borde vara förbud för vissa att ha häst!!

Nu såg jag att det var en gammal diskussion från 2007 men ja, det här gäller i alla fall, jag blir tokig av en del saker man kan få läsa om man tittar runt lite!
 
Sv: Barfotaverkning

Jag kom för två år sen i kontakt med AANHCP-metoden. Detta är min historia: Min häst blev plötsligt aggressiv och börjad sparka bakut vid ridning. Jag tog ut vet som konstaterade att hon var halt, varpå jag åkte till Helsingborg. Där kunde de inte fastlå orsaken till hältan. Hemma igen rekomenderade en tjej i stallet en hovverkare som var duktig på att verka och behandla sjuka och halta hästar. Vid det här laget var jag beredd att greppa efter halmstrån och jag lät denne hovverkare sko av och verka min häst. MÄRK VÄL: en `vanlig´ hovslagares sätt att verka är annorlunda än en `hovverkares´. Jag gick även en helgkurs för samme hovverkare och där jag blev uppmuntrad att utöver min egen häst även verka andras hästar.
( Orsaken till hältan och aggressiviteten ver erlichios )
Det jag lärde mig var att verka ner hovväggen till sulans nivå, alltså hästen går direkt på sulan. Jag lärde mig att det var okej att skrapa bort sula om sulan var prickig eller hade sprickor, då var det död sula. Traktstöden skulle verkas ned så att de inte växte utåt och orsakade utflytningar. På denna kurs fick vi även veta att vanliga hovslagare inte lär sig något om hur hoven fungerar utan bara om hur de ska få en sko att sitta kvar.
I två år hade jag min häst barfota, hade hovverkare ute med jämna mellanrum. Från första dagen utan skor var hon öm. Hon ömmade tom på gräs. Han rådde mig att rida på hårt underlag varje dag så att min hästs hovar skulle vänja sig. Jag försökte, ibland gick det bra, men ofta var det sämre. Till slut stod jag inte ut längre. Min häst hade ont och jag var den som var ansvarig. Sedan två månader har jag en `vanlig´ hovslagare och hon är skodd fram. Första månaden var hon även skodd bak, men nu har hovväggen vuxit ut så hon klarar sig utan skor bak. Nu har jag en fungerande häst som inte drar sig för att gå på grus eller stönar när hon trampar på en LITEN sten. Jag har lärt mig av mitt misstag, men jag ångrar djupt dessa två år av smärta jag utsatt min häst för!
 
Sv: Barfotaverkning

Ja vad säger man. Du ångrar dej ju och har insett misstaget och det är bra!

Men man blir verkligen skrämd av hur långt hästägare kan låta sina djur lida för att nån tillräckligt övertygad "expert" säger något:crazy::crazy: Det är helt fruktansvärt och du är inte ensam utan tvärtom finns många som rider omkring på ömfotade tassiga hästar för att nån sekliknande "rörelse" påstår att det är så "naturligt".

Tack för att du berättar det, jag tror att du kan hjälpa andra att tänka till lite:bow:.
 
Sv: Barfotaverkning

Jag kom för två år sen i kontakt med AANHCP-metoden. Detta är min historia: Jag har lärt mig av mitt misstag, men jag ångrar djupt dessa två år av smärta jag utsatt min häst för!

Jag tycker det är starkt av dig att erkänna att du gick på detta och främst, att här helt öppet delge det.

Tack för din berättelse, nu kanske även flera vågar göra som du gjorde.
 
Sv: Barfotaverkning

Min häst har gått barfota i hela sitt liv, han är nu 4 år. Är inget hovöm alls, fungerar hur bra som helst utan skor och han har väldigt starka och runda hovar!

Har man haft skor på hästen en längre tid är det nog oftast svårare att få den ömfri. Tycker man isåfall ska använda boots!
 
Sv: Barfotaverkning

Här håller jag nog inte med, mycket hänger på hur hästen brukas. Vår unghäst hade gått oskodd i hela sitt liv, självklart utan några som helst problem med det. Däremot uppstod problem när han började tränas mer och mer, han visade det inte jätte tydligt men man såg att han passade sig för att sätta hovarna på vissa ställen och kunde då och då stanna mitt i ridturen för att vika av på annat underlag. Han fick skor, och skillnaden var påtaglig.

Jag tror att det går utmärkt att rida sin häst utan skor om miljön och ridsättet tillåter det, men börjar man träna sin häst på mer varierande underlag och i större utsträckning så får nog merparten av hästarna problem. Jag skulle inte kunna tänka mig att låta min häst vara öm i fötterna en en enda sekund, varför då? Varför ska man medvetet utsätta hästen för smärta? Vad ska det vara bra för?
 
Sv: Barfotaverkning

En skodd häst har inte fått hoven (de)form(er)ad på en dag, så att man förväntar sig att hästen ska bli bra samma vecka som man tar av skorna är naivt.

Hela hästens kropp, rörelser och vinklar i leder/senor påverkas av hur hoven ser ut och hur den fungerar.

Jag verkade själv alla hästar i min Xpojkväns stall, de 3 som stod hos oss från början har aldrig haft en sko på sig, deras hovar behöver jag aldrig gra mycket mer på än att raspa lite vid behov, så jag har aldrig rört form eler liknande,

sedan köpte vi in 4 till, varav 2 av dem hade gått med skor hela livet, kallblodet var plattfotad, 3 år och så pass förstörd i benen att jag faktiskt inte ville ha honom barfota först, utan det beslutet kom när han blev akut halt i ena frambenet efter en skoning pga en söm som förmodligen tröck på någon nerv, hältan försvann dagen efter att skona gjorde det. Första tiden blev jag tokig och det var nära att jag gav upp eftersom han var så dålig i fötterna, jag fick ta milimeter för milimeter för att senor skulle ha en chans att töja ut sig efter den nya vinkeln i foten. Han fick bara gå och beta under hela den perioden, hovarna sprack upp direkt om han fick gå på hårt underlag etc Många glömmer hur stor roll NÄRING spelar in när det gäller hovarna, efter ca 1 månad slutade han ömma, blev inriden på riktigt och hovarna slutade spricka upp, ja det tog tid med honom just pga att han väger 800kg och en spricka blir snabbt en STOR spricka med hans hovar och vikt. 2 år har han nu gått med skofria, HELA fötter och aldrig haltat igen, ömmar inte längre! Platt är han ju fortfarande till stor del, men det är ingenting han lider av.

Häst 2, Holländaren, 15 år, gick på tårna, otroligt RAKA vinklar i bog, kotor, snubblade på rakt underlag, konstigt musklad, trånga, bedrövliga fötter med obefintlig bredd på strålen, han fick jag sänka med flera cm i trakterna fram. Efter det blev han som ny, står med hela foten i backen idag och behöver inte längre avlasta sig på tårna. Snubblar inte längre och har väldigt fina hovar idag!

Det var bedrövligt och jag hade en ständig huvudvärk utav dessa täta verkningar, fick ryggproblem som jag fortfarande känner av ibland, jag har däremot fått ut så mkt känslomässigt och kunskapsmässigt av dessa år, anpassade hoven efter hur jag velat att hästen ska fundera för oss, eller var det kanske tvärt om? Därefter har hovarna nästan skött sig själva i kuperade hagar och arbete som sliter hoven rätt. Men i framtiden kommer jag undvika hästar som behöver samma fotterapi
 
Sv: Barfotaverkning

måste tillägga att genetik kan spela en avgörande roll på hur pass mkt man måste sköta om hovarna och hur
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
697
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 523
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 307
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp