Barn, häst och tid

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

izza

:cry:
Råd önskas :bump: Har en familj på 3 barn, den äldsta,13 år, rider och har egen häst, som även jag kan rida. Mellan barnet 9 år rider inte och 3:an är en bebis 3 månader (som inte heller rider ;) ) Pappan är inte ett dugg intresserad men är med och hjälper till men tycker att allt är för dyrt.
Men mitt stora bekymmer är hur jag ska göra med min häst. Köpte en unghäst för 1½ år sedan, en tittig, spänd och helt underbar vallack. Satt in honom, blev sedan gravid och han har fått stå fram till nu då jag åter börjat rida honom. Måste erkänna att jag känner mig splittrad i tid, känns mest som ett måste när jag ska ut och rida. Till stor del pga att det är lite kämpigt just nu i inridningen, han är inte lätt :( Skulle mycket hellre ta dotterns häst och bara sitta och njuta. Det är väl så att rida in en häst inte riktigt passar i mitt liv just nu. Planerar nu då lillen kom som en glad överraskning ytterligare ett syskon ganska snart. Men hur ska jag göra med hästen? :confused: Då han är så "nervig" så känns det svårt att sälja honom men samtidigt ursvårt att hinna med honom. Som det känns nu så kommer han inte bli en stabil häst på många år, vilket betyder att inte heller dottern kommer kunna rida honom på länge. Nu har jag sagt att jag ska försöka rida honom ordentligt i ett par månader och se vad han går för, men egentligen borde jag kanske sälja honom för köpa en annan häst om några år när de minsta barnen är lite större. Vad svårt :crazy: Råd, snälla!! :bow:
 
Sv: Barn, häst och tid

Jag skulle inte ha kvar en häst som jag inte litar 100% på när bebis kommer. (ska ha i oktober). Så jag tycker du ska sälja (lätt för mig att säga...) och antingen rida dotterns häst eller skaffa något stabilare.

Jenny
 
Sv: Barn, häst och tid

Det är ändå rätt kort tid i livet man har två-benta bebisar.

Själv har jag sålt i princip alla hästar jag skulle ridit in åren kring bebin, det blir ett par "förlorade årgångar" i min avel helt enkelt.

Med mage och/eller foglossning är det inte någon hit att tämja hästar.
Det är en helt annan sak att rida de gamla man känner och bara kan åka på :) Unghästar som ska ridas in kräver bättre fysik och balans, och framförallt en drivkraft jag inte kan uppbåda när jag helammar och har så lite bebisfri tid.


Mitt råd är att sälja unghästen och inte ha dåligt samvete. Han förtjänar också en matte med bättre med tid/uppmärksamhet/kontinuitet än du egentligen har lust att ge. Det ska ju vara ROLIGT med hästar!

Dela på dotterns häst eller låna in en ridsällskapshäst då och då.
 
Sv: Barn, häst och tid

Tack för svar! Helt rätt, jag satt idag och bestämde mig för att jag ändå ska ge honom en chans över sommaren men egentligen har jag ingen lust.. Era svar får mig faktiskt att tänka om, det är inte riktigt rätt mot hästen heller att bara gå och dra. Frågar dig privat Tim om vad du tycker är ett rimligt pris på min prins.
 
Sv: Barn, häst och tid

Kan ju tala om hur jag gjorde.
Vi köpte en 3 åring förra året, bara insutten.
Nån vecka efter att han kommit hem fick jag klart för mig att jag var oplanerat gravid. Blev inte mycket gjort med hästen eftersom orken inte riktigt fanns, tänkte väl att det skulle bli bättre när barnet väl kommit...

Vi säljer hästen nu.
Det gör mig ont för han är en drömhäst för mig och (vilket jag i mitt hjärta visste) ingen dussinhäst heller enligt en väldigt erfaren kusk som kör in honom.
Jag kan bara inte motivera att hästen ska gå här och inte få jobba så som han vill och behöver. Det är inte sjysst mot hästen och inte mot oss heller när samvetet gnager.
Men visst gör det ont. Att släppa taget och veta att han inte kommer tillbaka till oss

Vet ju att en del klarar att hinna med att både hålla på mycket med sina hästar och ha små barn men jag har insett att jag inte är en av dom. Vi har två minishettisar kvar och dom kommer stanna på gården men älskade bruksnordisen har flyttat :cry:

Jag har också insett att jag kanske vill ha ett barn till och då blir ju situationen ännu mer långdragen och det kan jag inte rättfärdiga varken för mig själv eller andra.
Just nu får mina fyra barn i åldrarna 10,7,4 år och en tremånaders ta sin tid och när dom blivit äldre får det bli min tur att ha häst.
Jag kan ju alltid köra shettisarna ;)
 
Sv: Barn, häst och tid

Varfor inte lamna bort hasten pa tillridning under sommaren? Du kanske far hem en jattelugn och fin hast nar hasten har fatt regelbunden traning och vet sitt jobb lite battre.
Annars kan du ju lamna bort hasten till en formedlare, som dessutom utbildar hasten innan den saljs? Visst forlorar du ett par tusen pa att salja genom en formedlare, men du slipper ju ocksa ha hand om hela affaren.
 
Sv: Barn, häst och tid

Lite uppföljning :bump: Jag sålde hästen i förra veckan :cry: fast samtidigt så är jag glad att jag fattade det beslutet. Hittade en kanontjej :love: som jag tror blir helt rätt. Och om de inte skulle passa för varandra mot förmodan så har jag första köprätt tillbaka :cool: hoppas inte att det blir så men det är skönt med den tryggheten.
Så tack alla för råd :bow: :bow:
 
Sv: Barn, häst och tid

izza skrev:
Lite uppföljning :bump: Jag sålde hästen i förra veckan :cry: fast samtidigt så är jag glad att jag fattade det beslutet. Hittade en kanontjej :love: som jag tror blir helt rätt. Och om de inte skulle passa för varandra mot förmodan så har jag första köprätt tillbaka :cool: hoppas inte att det blir så men det är skönt med den tryggheten.
Så tack alla för råd :bow: :bow:

Vad bra att du fattade ett beslut som passade dig. Lycka till med alla barnen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 332
Senast: Amha
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 940
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp