Bukefalos 28 år!

"Barnhund"

Sandra78

Trådstartare
Okej, nu tänker jag måååånga år framåt, men jag och sambon började prata om att det vore kul om dottern ville hålla på med hundsport när hon blir större. Om man ska köpa en "egen" hund till säg en 10-åring, vad skulle ni rekommendera för ras då?
Vill ju att den ska passa till sånt som unga hundägare brukar gilla, agility, freestyle, kanske rallylydnad och/eller vanlig lydnad. Dessutom ska den fungera i en familj där det finns en/flera rottweilers, så inte en alltför "skör" hund då en rottisvalp brukar vara rätt ovetande om sin styrka (kan ju vara så att mamma och pappa "behöver" en valp).
Uppfödarna till vår rottis har en fransk bulldog som "barnhund", verkligen en supertrevlig liten tik, vet dock inte om alla frallor är såna, tydligen hade de köat länge för att få just denna hund.
 
Sv: "Barnhund"

Jag har haft kurser i ganska många år med enbart barn och ungdomar och det främsta felet är väl att folk köper för stora hundar. Det andra felet är att de köper terriers eftersom de ju kräver sin ägare i de flesta fall och inte alltid är så lätta att träna.

En kavat hund, som inte har några direkta ärvda rädslor är väl perfekt! Frallor är nog inte så dumt, schnauzer är inte heller fel, bostonterrier... Finns ju hur mycket som helst:) Vi har haft många barn som haft jättekul med shih ztu, men det är ju ingen hund om man vill träna mycket. Pinscher borde också vara helt okej och robust.

Men det är ju som med allt annat, bra uppfödare, bra förutsättningar och en bra hund.
 
Sv: "Barnhund"

Vet inte hur Shetie är mentalt riktigt, men de syns ju överallt i olika hundsporter (typ agility osv), är ju lagom storlek för en 10årig människa och ser inte ut att vara jätteklena heller. Kanske kunde vara något?
 
Sv: "Barnhund"

Jag har träffat flera trevliga shelties och japanska spetsar som gått kurs med lillmatte/husse. Hundar som generellt sett är ganska lätta att fostra och som hänger med på det mesta. De brukar också funka relativt väl med andra hundar vilket är ganska viktigt om man skall gå kurs.
Sen måste jag ju säga att vissa av de lite mindre "taggade" terrierna kan passa också, tex cairn, westie, norfolk och norwich.
Min Leia (cairn) är definitivt robust och tål såväl drumliga rottisar som att man snubblar över henne, hon älskar ungar och "tränar" gärna med dem även om hon i ärlighetens namn gör lite som hon själv vill.
Å andra sidan är det mest yngre barn som hon lekt med, en 10-åring skulle nog mycket väl kunna få henne att jobba ordentligt.
Faktiskt tycker jag att det är ett plus att hon har egen vilja, ungar kan ju hitta på både det ena och det andra som kanske inte är så välbetänkt och då tycker jag att det är ok att Leia struntar i dem.
En terrier (och de flesta andra hundar?) förutsätter ju dock att det finns en ansvarstagande vuxen i bakgrunden som är beredd att ta problem som eventuellt dyker upp.
Har sett alltför många barn på kurs med familjens (ofta storvuxna) hund som inte lyssnar för fem öre och som kanske har en del problembeteenden. Sådant skall ett barn inte behöva ta ansvar för, det skall vara KUL att jobba med hunden!
 
Sv: "Barnhund"

Jag håller med om att det ska vara en mindre hundras. Men framför allt så är det allra viktigaste att barnet själv vill träna och gå kurs. Det blir sällan bra när föräldrarna vill att barnet ska gå kurs om barnet inte själv vill. Barnet bör börja från början med valpkurs för att lära sig alla grunder och det är viktigt att kursen är anpassad för barn. Annars kan det bli helt galet. Barn förstår inte alltid på samma sätt som en vuxen vad en instruktör menar.
 
Sv: "Barnhund"

Cavalier tycker jag är en bra "barnhund" (om det nu finns någon sådan). Pigg, glad och okomplicerad. Passar till lydnad agility mm.

Nackdelen är ju såklart alla sjukdomar så det gäller att välja valp med omsorg.
 
Sv: "Barnhund"

Jag tänker också Cavalier eller Sheltie.
Jag är uppvuxen med Cairnterrier, så det var barnhunden i vår familj och det har aldrig varit något som helst problem. Han är och har alltid varit en något svåmotiverad herre, dock ;)
 
Sv: "Barnhund"

När jag var 7 fick jag en cavalier (och min bror fick en när han var 9). Men denna hund har jag tävlat agility och rallylydnad samt tränat lydnad, freestyle och viltspår. Min mamma tävlar även lydnad med sin cavalier och har snart lp 1. Denna hund tävlar jag agility med och då min gammla e för gammal. ^^ Kan säga att detta var den bästa hund jag kunnat få. Lugn, lättlärd, följsam och rätt storlek.

När man tränar hund som liten (nu pratar jag från erfarenhet) så vill man inte stå och träla på samma sak i en timma när hunden ignorerar än eller helt enkelt inte fattar. Man vill inte heller att den bara ska tänka på tikar hela jävla tiden. Därför tycker jag verkligen inte att du ska köpa terrier och inte heller hane. För då blir det inte lika roligt för din dotter. Jag åker på flera läger varje år med min hundar och där ser man många barn/unga med opassande hundar och de tycker sällan att det är speciellt kul.
Förlåt för mitt tjat men jag är starkt anti han och terrier för barn och nybörjade. :D

De flesta shelties jag har träffat har varit mycket trevliga men reserverade för främlingar och vissa osäkra vid andra hundar men mycket trevliga. Det kanske ligger i socträning som valp? aja de jag träffat har vart mycket snälla mot sina unga förare. ;)

Men jag rekar cavalieren :) Om du köper från en bra kennel som inte använder engelska linjer och valpen har friska föräldrar i typ 3-4 led så får du även en frisk sak skulle jag tro. ;) Medelåldern för hjärtfel är 6 år, om du ser till att du har något bra i kopplet så blir det förhoppningsvis högre om den ens blir sjuk. Om den blir det så tar det 3-4 år innan det visar symptom. Om hunden hålls i god kondition och inte är tjock så är medellivslängden runt 12 (har jag för mig dock inte helt 100). :)

Jag har nu 4 cavvar en på 8 år, två på 7 och en på 5. Alla friska i hjärta och huvud. :) Förlåt för mitt löjligt långa inlägg ^^
 
Sv: "Barnhund"

Om det är ett barn som ska ha hunden så skulle jag i så fall hellre rekommendera en kastrerad hanhund (om nu intresset för löptikar anses för stort, min cavalier brydde sig inte särskilt mycket om sånt), än en tik. Släppa ut ett barn ensam med en löptik skulle jag vara tveksam till och det är rätt mycket tid ändå så går förlorad i samband med löp just när kurser och tävlingar går som mest.

Annars håller jag med om cavalieren som rasval. Dvärgschnauzer tror jag också skulle vara en rolig kamrat till ett barn, en tämligen sansad hund.
 
Sv: "Barnhund"

känner att jag måste slå ett slag för griffon/brabancon i sammanhanget. "stryktåliga" hundar av behändig storlek, otroligt intresserade av att samarbeta med sin förare och väldigt mjuka i sättet. Ingen överdriven aggressivitet, vad jag har upplevt iaf, och otroligt goa, sitta/ligga nära eller i knäet och vill alltid vara med. Lättlärda och lättskötta, de strävhåriga behöver trimmas med jämna mellanrum, medan de korthåriga bara behöver kloklippning och ev tandskötsel, dvs samma som vilken annan hund som helst. rekommenderar starkt dessa raser som "barnhundar".
 
Sv: "Barnhund"

Det första jag tänker på är Papillon :) Har dock bara träffat en sådan och det var ett barn som hade den, jättetrevlig hudn, Lättlärd och glad! Sen vet jag inte om alla papilloner är så eller om det var bara den..
 
Sv: "Barnhund"

Mina döttrar har varsin australisk terrier. Den äldre har sin helt själv eftersom hon flyttade hemifrån i höstas för att gå i skola 20 mil bort och den yngre (bli 10 i höst) har min strumpa som "sin". Fungerar utmärkt och han gillar att träna och vara med "lillmatte" :love:

L-DSC_0375.jpg


Lillmatte och strumpan för ganska exakt 3 år sedan
 
Sv: "Barnhund"

De 2 första jag får upp är dvärgschnauzer och sheltie. Båda hundarna är hundar som kan bli riktigt duktiga i både agility, lydnad, spår, m.m.

Sen finns det cavalier, japansk spets, pudel och massa andra hundar som kan passa. Kolla in grupp nummer 9 med sällskapshundar, små käcka hundar som gillar att träna men klarar av en lugn kväll på soffan:)
 
Sv: "Barnhund"

Förlåt för mitt tjat men jag är starkt anti han och terrier för barn och nybörjade. :D

Fast det beror också på föräldrarna och hur barnet är. Jag fick en border terrier när jag var 10 år, året efter en borderterrier/tysk jaktterrier och jag har haft skitkul med min terrier.
Dock hade jag ett stenhårt krav på mig att hunden skulle tränas, annars var det inte min hund längre. Jag var ambitiös och tävlade BT/TJT i agility ganska mycket, hon var skitduktig.
Men så var vi också i en sån sits att eftersom risken alltid finns att barn tröttnar så ville min jagande pappa ha en hund ha kunde använda om jag ledsnade. Nu blev det tvärtom, jag hängde med och jagade med hunden i stället.

Däremot håller jag med dig om hanar... Det är faktiskt ganska få hanar som funkar problemlöst med barn.
 
Sv: "Barnhund"

Jag kan varmt rekommendera Papillon! Smart, fräsig och tycker det är kul att jobba :). Minus med pälsvården om man inte är intresserad av sådant.
 
Sv: "Barnhund"

Det där är en av mina målbilder ska du veta, fast en pojke med en röd golden i lina. :D

Min golden retreiver som hon är idag (6år och vuxen) är en idealisk barnhund. Hon går aldrig så fint i koppel som när en knatte håller i henne. :love:
 
Sv: "Barnhund"

kl.
Även jag säger dvärgschnauzer :love: Väldigt bra barnhund men å andra sidan så är jag partisk då jag är uppvuxen med rasen ;)
 
Sv: "Barnhund"

Mina döttrar har varsin australisk terrier. Den äldre har sin helt själv eftersom hon flyttade hemifrån i höstas för att gå i skola 20 mil bort och den yngre (bli 10 i höst) har min strumpa som "sin". Fungerar utmärkt och han gillar att träna och vara med "lillmatte" :love:

L-DSC_0375.jpg


Lillmatte och strumpan för ganska exakt 3 år sedan

Och här har vi min kusin på 4 tro ja hon blir .. eller är hon redan de ..
å Strumpans son Vidar :)

foto1044_144688806.jpg


så australisk terrier är perfekt barnhund i mina ögon..
inte bara det att Vidar aldrig gått så fint, inte brytt sig om när han såg andra hundar, som när kusinen gick med han :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Barnhund"

Jag fick som 11:åring en taxtik. Jag vet inte om det var så lyckat, jag blev alltid ledsen när hon bara ville nosa när jag ville öva utomhus. Jag tror att jag hade haft roligare med en dvärgschnauzer, pudel, sheltie eller liknande.

Min kusin (också 11) fick en Cavalier som hon har jättekul med, lättlärd och samarbetsvillig. En annan tjej jag känner, även hon 11 när hon fick en av min (nu) 1:åriga taxs bröder i familjen. Hon ville gärna träna i början, men gav precis som jag gjorde upp lite eftersom han är lite för envis.

Taxen jag fick som liten blev dock i huvudsak pappas jakthund, men jag och hon hade jättekul (:love:) när vi spårade. Fast som sagt, jag hade nog velat hålla på med Agility och då haft roligare med en hundras som är lite lättare att göra just det med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 644
Senast: AnneB
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 837
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 365
Senast: Bison
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp