Bukefalos 28 år!

Flyttfogel

Trådstartare
snabb fråga: kan sonen äta vitvinssås..? Jag håller på att laga supersmarrig kyckingmiddag till mej o sambon o tänkte lägga undan några portioner till Adam, 9 månader men nu såg jag en vitvinsflaska och det skulle bli så gott att hälla lite i såsen. Alkoholen kokar ju bort, eller..?
 
Sv: Barnmat

Har såsen bara kokat en stund så är all alkohol borta. Alkoholen börjar redan förångas vid 70 grader. Vet att min syster skulle bjuda på middag och då skulle en fd alkolist vara med och hon undrade om han kunde äta vinsås och det var inga problem.
 
Sv: Barnmat

Tack så mkt för svaren! Då ska jag göra iordning åt Adam, späda såsen lite bara, det var så himla gott :d Börjar göra så nu att jag lägger undan av vår mat som jag lagat utan salt, det har vi på bordet istället. Han börjar bli så stor, våran lilla kille!
 
Sv: Barnmat

I vitvinsåsen ska man ju koka tills hälften av vinet kokat bort så det är klart att alkoholen försvinner.
Visst är det kul när barnen äter "riktig" mat och gillar olika sorters smaker!!! Jag har alltid lagat mat åt min lilla och hon har aldrig varit petig med maten utan äter allt möjligt med "vuxensmak".

Det finns saltfria buljonger som man kan köpa och som ger god smak utan salt. Då behöver de vuxna inte salta så mycket vid bordet heller, maten smakar ändå.
 
Sv: Barnmat

Ja, nu är det riktigt roligt när han börjar äta samma mat som oss, även fast jag tyckt det varit skoj hela tiden att fixa puréer o sånt. Och nu utmanar jag mej själv lite mer med nya recept, jag älskar att laga mat men det är lätt att fastna i samma gamla vanor annars. Imorgon ska jag göra en fiskgryta med bl.a saffran i :d :d. Inspirationen sprudlar!
Kan ju meddela att kyckling med ris och dragon-och vitvinssås blev en favorit hos både sambo och son!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 311
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp