Barnuppfostran

Men snälla Tassetass. Läs igen. Jag tillfogar inte smärta. Det gör inte ont. Jag vet skillnaden. Jag har alltid full koll på mina känslor och det jag gör. Jag säger också till varför, så det är inte bara så jag sliter tag i håret. Bara så du vet min son är lugn snäll och glad. Han gör bra ifrån sig. Han har kompisar på skolan, Ingenting som skulle säga att han mår dåligt. Förutom att han saknar sin pappa då. Jag säger till honom han kan prata med mig om allt. Han tar inte skada.

Hur gör du? var min fråga. Tror du barn som får göra som de vill, säga vad de vill mår bättre?

Min mamma var stundtals elak mot mig. Hon var fysisk några gånger, men oftast var det fråga om psykisk misshandel som total oförutsägbarhet och utfrysning p g a någon småsak. Trots detta var jag lugn, snäll och glad i skolan. Bäst i klassen i många ämnen. Jag hade kompisar och för dem mörkade jag hur mamma betedde sig, för jag älskade ju ändå min mamma.

När jag blev vuxen tog det slut. Jag såg till att ha så lite kontakt som möjligt. Tyvärr passerar det inte alltid obemärkt att bli sviken och dåligt behandlad av den man älskar mest. Som vuxen har jag uppenbara tillitsproblem och svårt för nära relationer (trots att jag är social, har många vänner och även lätt för att få vänner). Det är något jag jobbat med, men nu har jag accepterat det hela. Lite tufft, för det innebär att jag i vissa situationer är väldigt ensam. Å andra sidan är jag bra på att vara ensam. Som barn flydde jag in i en fantasivärld när jag kände mig ensam och det går bra nu med, även om det yttrar sig på lite olika sätt.

Med andra ord: att sonen är snäll och glad i skolan behöver inte säga ett skit om hur han mår.
 
Men snälla Tassetass. Läs igen. Jag tillfogar inte smärta. Det gör inte ont. Jag vet skillnaden. Jag har alltid full koll på mina känslor och det jag gör. Jag säger också till varför, så det är inte bara så jag sliter tag i håret. Bara så du vet min son är lugn snäll och glad. Han gör bra ifrån sig. Han har kompisar på skolan, Ingenting som skulle säga att han mår dåligt. Förutom att han saknar sin pappa då. Jag säger till honom han kan prata med mig om allt. Han tar inte skada.

Hur gör du? var min fråga. Tror du barn som får göra som de vill, säga vad de vill mår bättre?

Så du luggas inte (jag har alltid förstått begreppet "luggas" som att någon drar eller något fastnar i håret så att det gör ont), utan du tar bara i håret som om du skulle borsta det? Du nyps inte, utan du klämmer bara? Du smiskar eller daskar inte, utan du klappar på rumpan på samma sätt som du klappar en katt? Det finns absolut ingen risk att din son någonsin upplevt det du beskriver som smärtsamt, eller ens obehagligt? Visst, då lämnar vi vad som kan anses vara misshandel (man kan dock fortfarande yrka ansvar för ofredande, för det du gör kan fortfarande vara brottsligt).

Men om smärta och obehag inte är med i bilden, vad i består då effekten? Det ska jag tala om för dig; effekten kommer i sådana fall av att du visar för din son att du kan göra illa honom om du vill. Du kan lugga, nypa och slå så att det gör ont om du vill. Du har en fysisk makt över honom som du utnyttjar när du inte klarar av situationen på annat sätt. Kom bara ihåg att eftersom han är kille, och du själv är över 40 år och dessutom sjuk i reumatism (vilket jag antar gör att du har smärtor och kanske även inte är så stark alla gånger), så kommer det inte dröja så många år innan han är både större och starkare än dig. Då förlorar du det där fysiska övertaget du har på honom nu, och vad gör du då? Vad gör du om han en dag helt enkelt slutar att lyssna? Vad gör du om han en dag faktiskt slår tillbaka?

Och som andra sagt, att han är lugn, snäll och glad och har kompisar säger noll och ingenting om hur han mår. "Ingenting skulle säga att han mår dåligt", säger du. Men du kan inte avgöra det. Bara han kan. Problemet är väl att eftersom han växt upp med dig så vet han inget annat sätt än det du lärt honom. Jag har en god vän (som var lugn, snäll, glad och hade kompisar) som växte upp med en pappa som betedde sig som du, och när hon träffade min pappa (som höjde rösten en sisådär tre gånger under sin levnadstid) så tyckte hon det var jättekonstigt att min pappa aldrig hade gjort något sådant mot mig. Och det var INTE för att jag var särskilt snäll eller trevlig som barn. Jag var väldigt stor i truten och framförallt jag och mamma rök ihop dagligen i säkert 7-8 års tid. Jag kan minnas att hon luggade mig EN gång, och det tror jag hon ångrade något fruktansvärt (det hände ju aldrig igen).

Min dotter är bara 2,5 år, men det finns inte på kartan att använda sig av fysiska metoder för att bestraffa eller uppfostra henne oavsett hur vild hon blir. Jag tror inte på det, varken moraliskt eller som metod. Exakt hur jag kommer att bemöta dottern under de kommande årens utmaningar, det återstår att se. Blir hon som jag var som ung kommer det bli en enorm utmaning, men klarar jag det inte själv får jag ta hjälp (familj, vänner, BUP eller annat proffs, vad som än krävs), så enkelt är det. Att lugga henne, nypas eller slå (kalla det klappa eller daska om det känns bättre) är inte ett alternativ alldeles oavsett.
 
Senast ändrad:
Ts, jag tycker att det är jättebra att du ber om hjälp kring uppfostran av barn. I kommunen där jag arbetar har socialtjänsten verksamhet som stöttar föräldrar i sitt föräldraskap, så att den vuxne kan få erfarna personers råd och tips. Kanske det finns i din kommun också?
 
Så du luggas inte (jag har alltid förstått begreppet "luggas" som att någon drar eller något fastnar i håret så att det gör ont), utan du tar bara i håret som om du skulle borsta det? Du nyps inte, utan du klämmer bara? Du smiskar eller daskar inte, utan du klappar på rumpan på samma sätt som du klappar en katt? Det finns absolut ingen risk att din son någonsin upplevt det du beskriver som smärtsamt, eller ens obehagligt?

Ja det är så.

Visst, då lämnar vi vad som kan anses vara misshandel (man kan dock fortfarande yrka ansvar för ofredande, för det du gör kan fortfarande vara brottsligt).

Men om smärta och obehag inte är med i bilden, vad i består då effekten? Det ska jag tala om för dig;

För att förstärka mina ord: Nej och det här beteendet accepterar jag inte.

effekten kommer i sådana fall av att du visar för din son att du kan göra illa honom om du vill. Du kan lugga, nypa och slå så att det gör ont om du vill.


Du har en fysisk makt över honom som du utnyttjar när du inte klarar av situationen på annat sätt.


Kom bara ihåg att eftersom han är kille, och du själv är över 40 år och dessutom sjuk i reumatism (vilket jag antar gör att du har smärtor och kanske även inte är så stark alla gånger), så kommer det inte dröja så många år innan han är både större och starkare än dig. Då förlorar du det där fysiska övertaget du har på honom nu, och vad gör du då? Vad gör du om han en dag helt enkelt slutar att lyssna? Vad gör du om han en dag faktiskt slår tillbaka?

Jag har fyra bröder och 2 systrar som alltså fått samma uppfostran som jag. Ingen har någonsin ens provat ge ifrån mot henne. Vi har alla nära relation. Mina bröder (bara två som är gifta och har barn ännu) finns inte på kartan att de skulle ge sig på en kvinna. Men de har misshandlat en man som antastat min ena syster, närapå våltagen, så han inte kunde gå. De var unga då, det var De var på min fars order . Min pappa har aldrig rört någon av oss dock. Så jag ser inte den kopplinge tyvärr. Inte bland övrig släkt heller.
Finns verkligen belägg?



Min dotter är bara 2,5 år, men det finns inte på kartan att använda sig av fysiska metoder för att bestraffa eller uppfostra henne oavsett hur vild hon blir. Jag tror inte på det, varken moraliskt eller som metod. Exakt hur jag kommer att bemöta dottern under de kommande årens utmaningar, det återstår att se. Blir hon som jag var som ung kommer det bli en enorm utmaning, men klarar jag det inte själv får jag ta hjälp (familj, vänner, BUP eller annat proffs, vad som än krävs), så enkelt är det. Att lugga henne, nypas eller slå (kalla det klappa eller daska om det känns bättre) är inte ett alternativ alldeles oavsett.

Fast min son är inget problembarn. Det är verkligen jättesällan jag ens behöver tillrättavisa honom numera. Jag kan säga till i förväg, tex den här tiden kommer du hem. Kommer han inte hem på säg 15 minuter så gör det inget. Men vill han vara längre kan han också ringa och fråga. Då får han det och Han får massor av belöningar varje dag istället.
 
Fast min son är inget problembarn. Det är verkligen jättesällan jag ens behöver tillrättavisa honom numera. Jag kan säga till i förväg, tex den här tiden kommer du hem. Kommer han inte hem på säg 15 minuter så gör det inget. Men vill han vara längre kan han också ringa och fråga. Då får han det och Han får massor av belöningar varje dag istället.
Dvs du har skrämt honom till lydnad. Bra jobbat! :up:
 
Jag vill tillägga att allt beror på situationen, och vad som hänt. Det kan räcka med att jag bara säger till också med ord. Det är inte så att jag bestämmer att när han har som roligast att jag avbryter bara för att få tillrättavisa honom, eller om det är så att han gjort fel som han inte visste han är 10 år så han vet mina regler, men skulle det hänt att jag missat att tala om vad som gäller då är det inte så att jag tillrättavisar honom. Utan då är det mitt fel och då säger talar jag om regeln och det som gäller så då vet han i förväg. Och
 
Det är verkligen jättesällan jag ens behöver tillrättavisa honom numera.

Tror jag det, han begriper ju vad som händer om han utmanar dig. Hårstrykningen blir en smärtsam luggning och klappa-katt-klappen blir en smäll. För det är väl det som är nästa steg om han inte lyssnar, eller? Du måste ju ha en plan för vad som händer om han inte lyssnar på din "förstärkning", för rent logiskt måste du väl förstå att det är möjligt att han endera dagen faktiskt testar dig? Eller är nästa steg att prata ännu mer? För då är det ju helt obegripligt varför man skulle ta en omväg via fysiska "förstärkningar".
 
Dvs du har skrämt honom till lydnad. Bra jobbat! :up:

Alltså hur och på vilket sätt? Han är inte alls rädd av sig. Han väljer alltid att vilja vara hemma hos mig istället för att sova tex hos sina mostrar eller mormor eller farmor. Han kan sova över hos kompisar (min mor skulle inte få fostra honom det vet hon mycket väl!) Bara lyssnar på sin mamma.
 
Alltså hur och på vilket sätt? Han är inte alls rädd av sig. Han väljer alltid att vilja vara hemma hos mig istället för att sova tex hos sina mostrar eller mormor eller farmor. Han kan sova över hos kompisar (min mor skulle inte få fostra honom det vet hon mycket väl!) Bara lyssnar på sin mamma.
Ja säger han emot dig så riskerar han ju stryk. Klart att han håller sig hemma och är tyst och snäll då.
 
Tror jag det, han begriper ju vad som händer om han utmanar dig. Hårstrykningen blir en smärtsam luggning och klappa-katt-klappen blir en smäll. För det är väl det som är nästa steg om han inte lyssnar, eller? Du måste ju ha en plan för vad som händer om han inte lyssnar på din "förstärkning", för rent logiskt måste du väl förstå att det är möjligt att han endera dagen faktiskt testar dig? Eller är nästa steg att prata ännu mer? För då är det ju helt obegripligt varför man skulle ta en omväg via fysiska "förstärkningar".

Ja så är det ju. Men skulle aldrig och har aldrig tillrätta visat honom om jag känt mig arg, jag väntar ut mig själv utan det gör jag när jag har kontroll. Alltid.

Hoppas på mer svar på uppfostran och hur ni gör. Hittar väldigt lite svar på min frågeställning. Hur Gör ni då? och varför är fysisk tillrättavisning så fel?
Nu går jag och lägger mig.
 
Ja så är det ju. Men skulle aldrig och har aldrig tillrätta visat honom om jag känt mig arg, jag väntar ut mig själv utan det gör jag när jag har kontroll. Alltid.

Hoppas på mer svar på uppfostran och hur ni gör. Hittar väldigt lite svar på min frågeställning. Hur Gör ni då? och varför är fysisk tillrättavisning så fel?
Nu går jag och lägger mig.
Ah, så du slår honom utan anledning långt efter tillfället som ska lösas? Ännu bättre :up:

Fysisk tillrättavisning är OLAGLIGT, därför är det fel. Man misshandlar inte folk.
 
Ja så är det ju. Men skulle aldrig och har aldrig tillrätta visat honom om jag känt mig arg, jag väntar ut mig själv utan det gör jag när jag har kontroll. Alltid.

Med andra ord så använder du vetskapen om att smärta är nästa grej som händer om han inte lyssnar för att uppfostra din son. Att du inte agerar i affekt är inte relevant, problemet är att du tycker att det är helt okej att uppfostra din son med hjälp av hot om våld.

och varför är fysisk tillrättavisning så fel?

För det första är det inte lagligt, men det har vi redan avklarat.

För det andra är det inte så jag vill leva i någon relation. Jag vill inte använda våld eller hot om våld för att få min vilja igenom, det är helt enkelt inte värt det. Jag vill aldrig att min dotter ska titta på mig och tänka "Min mamma tycker att det är rätt och riktigt att hon gör illa mig om jag inte gör som hon vill.". Det skulle göra mig fullständigt förkrossad om den lilla människan som jag älskar så högt skulle gå runt med vetskapen att jag med vett och vilje kan skada henne.

För det tredje så tycker jag att alla människor har rätt till personlig säkerhet, trygg och integritet på en nivå som inte lämnar utrymme att någon annan går in och kroppsligt bestraffar dem eller hotar om detsamma för att uppnå någon sorts uppfostringseffekt (här talar jag om relationen mellan människor, relationen mellan stat och individ i exempelvis kriminalvårdshänseende lämnar jag därhän).

Han får inte stryk. Stryk är det som jag ser som misshandel. och det är fel. Alltid!

Men som du svarade på mitt inlägg, när du skrev "Ja så är det ju", så bekräftade du ju att om inte klappen räcker så blir det en smäll. Då är det definitivt misshandel. Med öppen hand troligtvis ringa misshandel, men dock misshandel. Att kraftigt lugga någon kan rent av utgöra misshandel av normalgraden, om jag minns min straffrättsliga studier rätt.
 
Ja så är det ju. Men skulle aldrig och har aldrig tillrätta visat honom om jag känt mig arg, jag väntar ut mig själv utan det gör jag när jag har kontroll. Alltid.

Hoppas på mer svar på uppfostran och hur ni gör. Hittar väldigt lite svar på min frågeställning. Hur Gör ni då? och varför är fysisk tillrättavisning så fel?
Nu går jag och lägger mig.
Fast grejen är ju helt enkelt att dina sk "tillrättavisningar" är av ett slag som INTE är okej - de är till och med olagliga! Självklart får man tillrättavisa sitt barn, men INTE fysiskt. Däremot är det självklart så att det ingår i föräldraansvaret att både tala om när barnet gör fel och varför, och det är okej att emellanåt ta fram en sträng / bestämd röst också. DET är vad jag menar som en tillrättavisning! Men luggningar, nyp, klatschar etc som du berättat att du använder dig av är inte okej. Det är olagligt! Att du själv tycker det är ok beror på att även du tyvärr har utsatts för detsamma. Du säger att det inte har skadat dig, men det är just precis det det har gjort eftersom du inte verkar känna till några andra verktyg för att få ditt barn att samarbeta. Jag tycker verkligen det låter gräsligt när du berättar att du utför dina fysiska tillrättavisningar i lugn och ro och förklarar typ att "du har kommit försent hem och nu kommer jag att nypa dig".Helt fruktansvärt!

Jag tror att många föräldrar, inklusive jag själv , någon enda gång har t ex satt upp en hand i reflex mot ett argt barn som försökt slåss och där krockat med barnet alt knuffat bort ett lika argt barn och i det ögonblicket känt att det blev jättefel och kändes som något slags våld. Det är inte ok det heller, men att man instinktivt försöker värja sig är på något vis ändå förståeligt kan jag känna (har lyckats med ovanstående en gång och skämdes verkligen som en hund och förklarade förstås för barnet varför det blev fel och bad om förlåtelse ) , men att lugnt och utstuderat fysiskt bestraffa barnet - fy tusan!!! Där finns ju liksom ingen ursäkt!

Snälla, reflektera över de svar du fått i tråden och försök få hjälp att ändra ditt beteende!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 926
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 862
Senast: Mirtai
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 398
Senast: kubikmeter
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 310
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp