Bukefalos 28 år!

Barnuppfostran

Ja så är det ju. Men skulle aldrig och har aldrig tillrätta visat honom om jag känt mig arg, jag väntar ut mig själv utan det gör jag när jag har kontroll. Alltid.

Hoppas på mer svar på uppfostran och hur ni gör. Hittar väldigt lite svar på min frågeställning. Hur Gör ni då? och varför är fysisk tillrättavisning så fel?
Nu går jag och lägger mig.
Fysisk tillrättavisning är fel och olagligt. Vill du fostra en person som ser det som ok att klippa till folk som han anser gör fel? Du borde ju inse orimligheten i det kan jag tycka!
 
Nej inte jag skulle heller gett dem en rejäl lavett!, utan tillrättavisat, säga vad som var oönskat beteende.

Skulle det kännas okej om jag luggade dig eller drog dig i örat?

Och om du nu har så ont om pengar att du inte har råd med fritids (som för övrigt kostar typ 800kr/mån inkl mat och omsorg här i Stockholm, mindre om man har låg inkomst), varför ha hästar och andra djur? Är det inte bättre att ha råd med fritids?
 
Jag var på väg i säng, men ville bara tillägga en sak först. Jag är inte förvånad över era reaktioner. För det är ju det enda ni vet, att det är olagligt.
Dessutom var min man svensk och han resonerade länge som ni.
Han kunde heller aldrig tillrättavisa på mitt sätt och gjorde det aldrig heller, men accepterade att han gift sig med en kvinna från en annan kultur och andra vanor. Men han gillade det inte. Utan kom då med de mesta av era synpunkter. Vi pratade mycket om den skillnaden trots att min son visade noll respekt för min man. Han fick aldrig honom att lyssna, eller så tog det väldigt lång tid. och jag undrade hur kan det vara bättre att hålla på att diskutera om att ta på sig kläder, eller bilbälte i en timmes tid, eller längre varje morgon, än att snabbt avbryta det hela med att jag höll i håret, eller örat under tiden och talade om att vi klär oss när vi går ut för att det är vinter för att vi förfryser oss annars, vi tar på oss bilbälte för att det är livsfarligt att åka bil utan. Och så blev det sedan lugnt sedan. Kram nu var duktig som klädde sig så fort och satt på dig bältet själv! Vad var så fel i det jag gjorde? Jag kan inte förstå. Var var misshandeln?. Det är här jag inte ser hur kan det vara misshandel? Han grät inte, fick inte ont-jag höll i håret eller örat, han slutade tjafsa, hade han full fokus och tittade på mig. Med mig i bilen eller om det var min tur på morgonen så uppstod det trots från honom så avbröt jag det innan det ens blev tjafs. Medan min man fortsatte hade samma problem varje gång det var hans tur. Hur kan en han ha mått bättre att av att spotta och tjura mot sin pappa? Eller testade han med med samma fick en klatch på rumpan, alltså mer la handen på rumpan som man klappar en häst på huvudet tre gånger och samtidigt säger att man spottar inte på sin mamma för det är äckligt och otrevligt att spotta någon i ansiktet så som du gjorde.
Jag tror knappt någon annan kultur som Sverige håller så hårt mot att inte tillrättavisa barn. Finlandssvenskarna i mitt barndomsområde delade inte eran syn kan jag säga.

NU ska jag gå till sängs. Godnatt!
 
Skulle det kännas okej om jag luggade dig eller drog dig i örat?

Fast vuxna kan ju prata om saker, men skulle jag trotsa dig och bete mig illa mot dig så varför inte?.

Och om du nu har så ont om pengar att du inte har råd med fritids (som för övrigt kostar typ 800kr/mån inkl mat och omsorg här i Stockholm, mindre om man har låg inkomst), varför ha hästar och andra djur? Är det inte bättre att ha råd med fritids?

Jag har mina hästar kvar för det var min mans intresse. Han älskade dessa gamla travare. De sprang in ett antal miljoner faktiskt då de var aktiva och jag vet att skulle grina i sin himmel om jag sålde dem. Dessutom delar sonen hans hästintresse. Han tycker om att borsta och rida på dom i hagen. Han Annars skulle jag inte ha kvar dom.
 
Jag har mina hästar kvar för det var min mans intresse. Han älskade dessa gamla travare. De sprang in ett antal miljoner faktiskt då de var aktiva och jag vet att skulle grina i sin himmel om jag sålde dem. Dessutom delar sonen hans hästintresse. Han tycker om att borsta och rida på dom i hagen. Han Annars skulle jag inte ha kvar dom.

Men fritids är för dyrt?


Är det ok om jag ger dig en smäll på rumpan nu, när jag tycker du resonerar fel? Eller drar dig i örat?
 
@camilla johnson Jag vet mycket väl vad som kommer ut av din så kallade uppfostran. Mina föräldrar och tyvärr alltför många andra helt etniska svenskar resonerar/resonerade också som du. De anser också att det är okej att kränka, misshandla och hota sina barn till lydnad precis som du. Det har inget med etnicitet att göra. Det har med oförmåga till ett bra föräldraskap att göra.
Att på det sätt du beskriver få sitt barn dit du vill är misshandel oavsett hur mycket du vill förminska det. Som tur är finns det människor i ledande position i Sverige som anser att det är fel och är du 40 så har det varit straffbart nästan lika länge som du har levat. Det är hög tid att omvärdera. Inse hur fel det är det du gör. Ta hjälp med att lära dig bli en bra förälder. Ditt barn har tyvärr bara dig. Då är det än viktigare att du gör det bästa du kan för att även din son ska bli en hel människa. Det är du skyldig honom.

Det du kallar för tjafs är inte tjafs. Det är utveckling och var ska ett barn få stödet att utvecklas om inte från sina föräldrar? Att hota och misshandla sitt barn eller någon annan för att få sin vilja fram är helt enkelt aldrig okej. Så fruktansvärt hemskt att skylla på sin bakgrund för att fortsätta bete sig så vidrigt mot sitt barn. Det är så vidrigt så vidrigt. Du är ju vuxen, har passerat de tjugo med råge och då får man göra upp med sin bakgrund. Själv ta ansvar för det man gör och inte skylla på andra. Visst att inte alla klarar av att bryta destruktiva mönster men de flesta brukar ändå inse hur fel det är de gör och försöker förändra. Där vettet tar slut tar våldet vid.

Du efterfrågar upprepade gånger hur andra gör trots att flera inklusive jag själv har skrivit hur vi gör/gjorde. Jag vill tolka det som att du ändå någonstans inser hur fel det är det du gör, att du inte är riktigt tillfreds med hur illa du beter dig när du igen och igen frågar trots att du redan har fått många bra svar. Att du inte riktigt kan ta till dig att ett förhållande inte behöver eller ska innehålla våld och hot. Att du om än att du har svårt för att greppa det, vet att det finns andra bättre sätt men har svårt för att göra det till ditt sätt. Men så kanske det inte är? Kanske vill du ha medhåll och ryggdunkanden så att du kan fortsätta bete dig illa mot ditt barn med gott samvete?

Som förälder har man ett ansvar att guida sitt barn. Det viktigaste av allt är att guida sitt barn till en självständig stark vuxen och för att göra det måste man själv vara medveten. Man måste vara medveten om vilka konsekvenser olika saker får. Ett barn ska få med sig de verktyg hen kommer behöva i sitt liv. Att då slå och hota innebär att det är de verktygen du ger ditt barn.

Jag ville lära mina barn att ta hand om sina känslor. Därför lärde jag dem att alla känslor är okej att känna och att ingen annan har någon rätt att förminska eller förringa det de känner. Jag lärde dem också att ta hand om sina känslor och att våga känna det de gjorde. Jag ville lära dem att argumentera för sin sak och därför lärde jag dem det. Jag ville lära dem att tänka efter vad de vill själva, vad just de kände och att inte hoppa för att någon annan säger hoppa och därför lärde jag dem det. Jag ville inte att mina barn skulle säga ja för att jag sa något. Som om mina ord var någon lag. Jag ville att de skulle ifrågasätta, tänka efter och argumentera om de ansåg att jag hade fel och jag ville att de skulle kräva förklaring för varför de skulle göra si eller så. Visst är det jobbigt ibland att få ifrågasättanden men även de dagar jag var astrött och verkligen inte orkade argumentera så var jag så oerhört stolt över mina barn när de ifrågasatte för jag visste att för varje gång de som barn kan stå upp för sig själva och det de ville, desto större är chansen att de kan göra det även som vuxna. Jag ville lära dem att de har rätt till sig själva. Att ingen har någon rätt att tvinga, kränka eller hota dem på något sätt så därför lärde jag dem det genom att lyssna på och respektera det de sa.
De regler jag hade för mina barn hade jag för att skydda dem. Inte för att jag skulle få ett bekvämt liv. Den regeln kan sammanfattas med att du får göra vad du vill sålänge det inte skadar dig själv eller någon annan.

Barndomen är inget någon ska behöva genomlida. Barndomen är en tid av frenetiskt lärande inför de många många år de ska leva som vuxna. Det är i barndomen barn ska lära sig det de behöver för att kunna bli starka självständiga vuxna. Att kräva total blind lydnad av sina barn ger vuxna som inte vågar stå för sina behov. Som blir vilsna. Som tar till våld och andra fula knep för att få sin vilja fram. Som ger tjuvnyp när andra minst anar det. Det leder till vuxna som i bästa fall använder massor av tid och energi för att bli hela och i värsta fall går trasiga genom livet och trasar sönder andra på sin väg.

Det enda sättet att lära sitt barn att respektera andra är att respektera barnet. Om du som vuxen inte respekterar ditt barn kan barnet aldrig lära sig vad respekt innebär. Du skriver att ditt barn respekterar dig. Du har alltså inte heller förstått skillnaden mellan respekt och rädsla? Ditt barn och ingen annan heller respekterar någon som slår och hotar. Ditt barn och alla andra lär sig då att lyda av rädsla. Den dagen du är svagare än ditt barn kommer han slå tillbaka på ett eller annat sätt. Du har ju lärt honom att med våld får man sin vilja fram. Att respektera någon innebär ingen rädsla. Respekt är en varm och positiv känsla och innebär att man ser till den människans behov oavsett om hen är stark eller svag.
 
Okej nu fattar jag. Du gör en grej av att din man var svensk, underförstått att du inte är svensk.

Jag tror (och hoppas) att du är en svensk man som brukar skiva hör under annat nick.
Precis! Förmodligen samma användare som nyligen startade tråden ang undersökningen om dödsstraff för att lämna Islam. Men nej, jag tror inte det är ngn som brukar skriva här utan en partimedlem som fått i uppgift att bearbeta forum. Och nu har turen kommit till Buke.
 
Precis! Förmodligen samma användare som nyligen startade tråden ang undersökningen om dödsstraff för att lämna Islam. Men nej, jag tror inte det är ngn som brukar skriva här utan en partimedlem som fått i uppgift att bearbeta forum. Och nu har turen kommit till Buke.

Ursäkta! Jag är INTE muslim. Tillhör ingen "etnisk" grupp, Min familj, och senare fler i min släkt och bekanta flyttade hit pga arbete för många . Vi är katoliker med lite blandat ursprung Spanien/Italien.
 
@camilla johnson
Alltså har din son också sorg då hans far/fardersfigur har gått bort i cancer och du har mage att låta honom "klara sig själv" så mycket som han gör och dessutom vara fysisk :(

Sen en fråga, du ifrågasätter "svensk uppfostran" eller hur? Varför är du i sverige, har du flytt hit ? Såg nu att du svarat på frågan. I Spanien är barnaga förbjudet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2047791
Du ser inte ett sammahang mellan normalisering av våld redan i ung ålder och de övergrepp som begås i många länder? Du tror inte någonstans att om du aldrig åsamkats smärta av en annan person så har du en något högre gräns för vad du själv kan tänka dig att göra?
Om du kan orsaka smärta och rädsla hos en liten hur ska då dessa respektera andra och deras kroppar sen? Om det nu är så som du skriver, att "alla" invandrare fostrar sin barn med våld, hur nu du kan tala för alla invandrare, ja då kanske det inte alls är märkligt att det ser ut som det gör i många förorter. Vilken krock det måste bli att bli fostrad med hårda tag och sen höra hur fel det är av andra i ex skola och på dagis. Att aga förbjudits beror på att man sett att det skadar barnen. Sen kan man ju inte få slå barn när det är olagligt att slå en annan vuxen??? Återigen frågar jag om det är ok att slå dig om du gör fel?
Jag tycker du ska göra studiebesök på landets fängelser och kolla hur deras uppväxt varit. Kolla procentuellt hur många av dessa som begår våldsbrott som haft en trygg uppväxt fri från fysiskt och psykiskt våld. Exkluderat de som har npf då många av dessa inte fått den hjälp de behövt tidigt i livet.
 
@camilla johnson Jag vet mycket väl vad som kommer ut av din så kallade uppfostran. Mina föräldrar och tyvärr alltför många andra helt etniska svenskar resonerar/resonerade också som du. De anser också att det är okej att kränka, misshandla och hota sina barn till lydnad precis som du. Det har inget med etnicitet att göra. Det har med oförmåga till ett bra föräldraskap att göra.
Att på det sätt du beskriver få sitt barn dit du vill är misshandel oavsett hur mycket du vill förminska det. Som tur är finns det människor i ledande position i Sverige som anser att det är fel och är du 40 så har det varit straffbart nästan lika länge som du har levat. Det är hög tid att omvärdera. Inse hur fel det är det du gör. Ta hjälp med att lära dig bli en bra förälder. Ditt barn har tyvärr bara dig. Då är det än viktigare att du gör det bästa du kan för att även din son ska bli en hel människa. Det är du skyldig honom.

Det du kallar för tjafs är inte tjafs. Det är utveckling och var ska ett barn få stödet att utvecklas om inte från sina föräldrar? Att hota och misshandla sitt barn eller någon annan för att få sin vilja fram är helt enkelt aldrig okej. Så fruktansvärt hemskt att skylla på sin bakgrund för att fortsätta bete sig så vidrigt mot sitt barn. Det är så vidrigt så vidrigt. Du är ju vuxen, har passerat de tjugo med råge och då får man göra upp med sin bakgrund. Själv ta ansvar för det man gör och inte skylla på andra. Visst att inte alla klarar av att bryta destruktiva mönster men de flesta brukar ändå inse hur fel det är de gör och försöker förändra. Där vettet tar slut tar våldet vid.

Jag skrev att det är nästan bara i Sverige som jag mött detta totala avstånd mot att peta på sitt barn. Så faktiskt tvärtom.

Och jag kan inte se hur Svenska barn mår bättre. Ni har bland de högsta självmordsantalen i världen. Undersökningar visar att flickor mår jättedåligt. Ni skriver att soc BUP ska lösa saken med era barn. Skattebetalare och landsting och kommuner ska betala för problemen. Och vad händer på dessa "hvb hem?" De blir fastbundna, nerdrogade. får elstötar. Är det bättre?

Jag har inte fått belägg som stärker min tro att min uppfostran är värre än eran, det är det som är grejen, Tvärtom. Jag tror har man inte respekt för sin föräldrars ord vem ska man då som ha respekt för?


Du efterfrågar upprepade gånger hur andra gör trots att flera inklusive jag själv har skrivit hur vi gör/gjorde. Jag vill tolka det som att du ändå någonstans inser hur fel det är det du gör, att du inte är riktigt tillfreds med hur illa du beter dig när du igen och igen frågar trots att du redan har fått många bra svar. Att du inte riktigt kan ta till dig att ett förhållande inte behöver eller ska innehålla våld och hot. Att du om än att du har svårt för att greppa det, vet att det finns andra bättre sätt men har svårt för att göra det till ditt sätt. Men så kanske det inte är? Kanske vill du ha medhåll och ryggdunkanden så att du kan fortsätta bete dig illa mot ditt barn med gott samvete?

Jag bad er inte ens kommentera mitt inlägg utan hur ni ser på barnuppfostran, faktiskt.

Nej jag tycker inte jag har fått så många svar på hur de skulle göra som jag tycker är bättre. Jag kan inte förstå hur man kan tycka att ett barn som beter sig i timmar i skolan tex är bättre och till och med kallar min son introvert för att han sitter ner i sin stol och lär sig i skolan och får bra omdömen.

Som förälder har man ett ansvar att guida sitt barn. Det viktigaste av allt är att guida sitt barn till en självständig stark vuxen och för att göra det måste man själv vara medveten. Man måste vara medveten om vilka konsekvenser olika saker får. Ett barn ska få med sig de verktyg hen kommer behöva i sitt liv. Att då slå och hota innebär att det är de verktygen du ger ditt barn.

Jag ville lära mina barn att ta hand om sina känslor. Därför lärde jag dem att alla känslor är okej att känna och att ingen annan har någon rätt att förminska eller förringa det de känner. Jag lärde dem också att ta hand om sina känslor och att våga känna det de gjorde. Jag ville lära dem att argumentera för sin sak och därför lärde jag dem det. Jag ville lära dem att tänka efter vad de vill själva, vad just de kände och att inte hoppa för att någon annan säger hoppa och därför lärde jag dem det. Jag ville inte att mina barn skulle säga ja för att jag sa något. Som om mina ord var någon lag. Jag ville att de skulle ifrågasätta, tänka efter och argumentera om de ansåg att jag hade fel och jag ville att de skulle kräva förklaring för varför de skulle göra si eller så. Visst är det jobbigt ibland att få ifrågasättanden men även de dagar jag var astrött och verkligen inte orkade argumentera så var jag så oerhört stolt över mina barn när de ifrågasatte för jag visste att för varje gång de som barn kan stå upp för sig själva och det de ville, desto större är chansen att de kan göra det även som vuxna. Jag ville lära dem att de har rätt till sig själva. Att ingen har någon rätt att tvinga, kränka eller hota dem på något sätt så därför lärde jag dem det genom att lyssna på och respektera det de sa.
De regler jag hade för mina barn hade jag för att skydda dem. Inte för att jag skulle få ett bekvämt liv. Den regeln kan sammanfattas med att du får göra vad du vill sålänge det inte skadar dig själv eller någon annan.

Tack,. Jag tycker jag gör detsamma som du här fast på mitt sätt.

Barndomen är inget någon ska behöva genomlida. Barndomen är en tid av frenetiskt lärande inför de många många år de ska leva som vuxna. Det är i barndomen barn ska lära sig det de behöver för att kunna bli starka självständiga vuxna. Att kräva total blind lydnad av sina barn ger vuxna som inte vågar stå för sina behov. Som blir vilsna. Som tar till våld och andra fula knep för att få sin vilja fram. Som ger tjuvnyp när andra minst anar det. Det leder till vuxna som i bästa fall använder massor av tid och energi för att bli hela och i värsta fall går trasiga genom livet och trasar sönder andra på sin väg.



Det enda sättet att lära sitt barn att respektera andra är att respektera barnet. Om du som vuxen inte respekterar ditt barn kan barnet aldrig lära sig vad respekt innebär. Du skriver att ditt barn respekterar dig. Du har alltså inte heller förstått skillnaden mellan respekt och rädsla? Ditt barn och ingen annan heller respekterar någon som slår och hotar. Ditt barn och alla andra lär sig då att lyda av rädsla. Den dagen du är svagare än ditt barn kommer han slå tillbaka på ett eller annat sätt. Du har ju lärt honom att med våld får man sin vilja fram. Att respektera någon innebär ingen rädsla. Respekt är en varm och positiv känsla och innebär att man ser till den människans behov oavsett om hen är stark eller svag.
 
@camilla johnson
Alltså har din son också sorg då hans far/fardersfigur har gått bort i cancer och du har mage att låta honom "klara sig själv" så mycket som han gör och dessutom vara fysisk :(

Sen en fråga, du ifrågasätter "svensk uppfostran" eller hur? Varför är du i sverige, har du flytt hit ? Såg nu att du svarat på frågan. Du ser inte ett sammahang mellan normalisering av våld redan i ung ålder och de övergrepp som begås i många länder? Du tror inte någonstans att om du aldrig åsamkats smärta av en annan person så har du en något högre gräns för vad du själv kan tänka dig att göra?
Om du kan orsaka smärta och rädsla hos en liten hur ska då dessa respektera andra och deras kroppar sen? Om det nu är så som du skriver, att "alla" invandrare fostrar sin barn med våld, ja då kanske det inte alls är märkligt att det ser ut som det gör i många förorter. Vilken krock det måste bli att bli fostrad med hårda tag och sen höra hur fel det är av andra i ex skola och på dagis. Att aga förbjudits beror på att man sett att det skadar barnen. Sen kan man ju inte få slå barn när det är olagligt att slå en annan vuxen??? Återigen frågar jag om det är ok att slå dig om du gör fel?
Jag tycker du ska göra studiebesök på landets fängelser och kolla hur deras uppväxt varit. Kolla procentuellt hur många av dessa som begår våldsbrott som haft en trygg uppväxt fri från fysiskt och psykiskt våld. Exkluderat de som har npf då många av dessa inte fått den hjälp de behövt tidigt i livet.

Var har jag skrivit det? Att alla gör? Jag tror ni blir så stressade av detta att ni inte tar in/vill ta in det jag skriver. Den enda grupp av folk jag pekat ut är faktiskt finlandssvenskar i mitt barndom där jag växte upp. Det kändes inte rätt att skriva så bara för att just några där gjorde som precis som min mor enligt mina ögon misshandlade sina barn med bälte eller pinnar. Men återigen inte alla gjorde det.
 
Var har jag skrivit det? Att alla gör? Jag tror ni blir så stressade av detta att ni inte tar in/vill ta in det jag skriver. Den enda grupp av folk jag pekat ut är faktiskt finlandssvenskar i mitt barndom där jag växte upp. Det kändes inte rätt att skriva så bara för att just några där gjorde som precis som min mor enligt mina ögon misshandlade sina barn med bälte eller pinnar. Men återigen inte alla gjorde det. [/QUOT
 
Jag har mina hästar kvar för det var min mans intresse. Han älskade dessa gamla travare. De sprang in ett antal miljoner faktiskt då de var aktiva och jag vet att skulle grina i sin himmel om jag sålde dem. Dessutom delar sonen hans hästintresse. Han tycker om att borsta och rida på dom i hagen. Han Annars skulle jag inte ha kvar dom.
Fast är det viktigare vad din karl skulle göra "uppe i sin himmel" än att ditt barn har det bra på jorden?
Jag känner ju inte dig och kände inte din man, men OM man nu kunde se sin familj "från andra sidan", tror du då din man hade blivit glad över att se att du bär hand på hans barn och dessutom låter honom vara ensam hemma långa stunder för att du hellre lägger pengar på ditt intresse än på fritids???

Sverige var ju ett av de första länderna att förbjuda barnaga. Ett föregångsland helt enkelt. Det säger sig väl egetligen själv att det i en civilicerad demokrati inte är ok att bruka våld mot någon- och särskilt inte mot någon som står i beroendesituation och underläge till en?

Tycker du det vore rimligt i samhället att vuxna människor klippte till varandra när de tyckte olika?

Du säger att du kramar och gosar med ditt barn och att du älskar honom. Det är ju bra! Men vet du, att när du villkorar kärleken och kramas när han gör rätt och luggas när han gör fel, då kuvar du honom och inget annat. Jag tycker du ska fundera över vilken människa du vill fostra; en kuvad stackare som inte vågar stå för sin åsikt och som ser våld som en lösning eller en trygg och tillitsfull individ?
 
Men fritids är för dyrt?

Jag använde mig att det svar som min man alltid gav när folk undrade om det inte var så dyrt med häst. Ja samanlagt under alla åren som han och hans familj så har hästarna sprang in några miljoner, allltså de mesta långt innan vi ens hade barn/var gifta men finns inte kvar några pengar.

Nu börjar jag jobba!


Är det ok om jag ger dig en smäll på rumpan nu, när jag tycker du resonerar fel? Eller drar dig i örat?
 
@camilla johnson Nej du gör verkligen inte detsamma. Då hade du inte begått övergrepp på ditt barn. Du skadar honom genom ditt agerande. Du utgår ifrån vad som är bra för dig. Inte för din son. Du vill att han ska lyda för att du ska ha det bekvämt och du skyr inga medel för att få som du vill. Skillnaden mellan det och att guida sina barn för att de ska få en bra framtid, må bra i sig själva både som barn och vuxna, är så milsvid att universum inte räcker till.
 
Var har jag skrivit det? Att alla gör? Jag tror ni blir så stressade av detta att ni inte tar in/vill ta in det jag skriver. Den enda grupp av folk jag pekat ut är faktiskt finlandssvenskar i mitt barndom där jag växte upp. Det kändes inte rätt att skriva så bara för att just några där gjorde som precis som min mor enligt mina ögon misshandlade sina barn med bälte eller pinnar. Men återigen inte alla gjorde det.

Du, vi är inte ett dugg stressade eller har svårt att ta in det du skriver. Bara för att en del andra gör fel (både invandrare från hela världen samt etniska svenskar) så ursäktar inte det att du gör samma skit mot din son.

Vill du ha verktyg för att hantera ditt föräldraskap finns det hjälp att få. Att inbilla sig att vara oemotsagd här av alla forum när man berättar att man är en barnmisshandlare är naivt.
 
Var har jag skrivit det? Att alla gör? Jag tror ni blir så stressade av detta att ni inte tar in/vill ta in det jag skriver. Den enda grupp av folk jag pekat ut är faktiskt finlandssvenskar i mitt barndom där jag växte upp. Det kändes inte rätt att skriva så bara för att just några där gjorde som precis som min mor enligt mina ögon misshandlade sina barn med bälte eller pinnar. Men återigen inte alla gjorde det.
Nåväl barnaga är förbjudet även i finland. Med er logik skulle ni ha stryk hela högen i uppfostrande syfte. jag får läsa om det du skrivit för jag tolkade det som att du ville anspela på att invandrare fostrar sina barn fysiskt. Det finns svenskar som slår barn också och jag tror absolut inte att alla invandrare fostrar med våld. Läste precis en artikel om att många i Italien ifrågasätter barnagan. För mig är det du beskriver sjukt, är man så dum så man inte kan förklara för ett barn vad som är rätt eller fel utan måste bruka våld tja då ska man inte ha barn. Som svar på din fråga, jag pratar med mina barn och ingen av dem går bärsärk eller beteer sig illa i skolan eller hemma.

Jag tror att många mår dåligt pga de krav som finns idag, att man ska vara bra på allt och ha allt.. Sociala medier skapar en mkt skev bild av hur livet ser ut så även dessa tror jag skapar enormt mkt stress och även tomhet i barn och ungdomar. Att föräldrar inte har tid dvs de jobbar för mycket. Vi konsumerar mer och mer vilket skapar en stress i familjerna. Jag kan hålla med om att en del barn verkar inte få någon uppfostran alls, att deras agerande bara passerar förbi. Men dår är inte våld en lösning. Om mina barn skulle reta någon, göra någon illa. Ja då skulle vi åka hem till den familjen så de själva fick be om ursäkt för vad de gjort. Det är ett ex.. Jag tycker det är viktigt att lära sig om konsekvenser. Det är otroligt sällan jag blir arg eller behöver säga till mina på skarpen dvs höja rösten. Det händer någon enstaka gång och det är väl om de träter med varandra.
Sen är det intressant att du raljerar över de som tycker att samhället ska hjälpa till när du i början skriver att du är 50% sjukskriven. Dvs du nyttjar själv systemet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
908
Senast: Queen
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 097
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 128
Senast: Mirtai
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 571
Senast: kubikmeter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp