Bukefalos 28 år!

"Barockwestern"

Sv: "Barockwestern"

Citat från Ewa:

"Glöm inte att western i grund och botten har precis samma yttersta mål och syfte som mycket inom AR/Barock, dvs en arbetande stark explosiv häst... Western för att fösa kor och fånga dom (boskapsarbete), inom AR att ha antingen en boskaps/tjurfäktarhäst eller en krigsmaskin"

Här vill jag anmäla en avvikande åsikt. *min åsikt alltså, inget jag vill pracka på någon annan* Ridningen har utvecklats ur nämnda aktiviteter - och målet innefattar mycket mer av harmoni och grace. Och precision. mm mm Jag insåg detta när jag såg Levade-showen och sen en del till från samma tradition.T_B :cool: :)
 
Sv: "Barockwestern"

Men vill man inte i western ha en häst som kan jobba en hel dag. Vill man inte rida i en form som hästen klarar av att jobba i så lång tid? Jag har för mig att de har en mer lång och mindre samlad form av just ovannämda anledningar. Rätta mig gärna om jag har fel!
Det är ju tex inte ofta man ser en westernhäst i piaff. ;)
 
Sv: "Barockwestern"

Men varför skulle inte en "barockriden häst" kunna arbeta en hel dag?
Det hänger på träningen, all träning måste utformas så att hästen kan tåla belastningen & arbetet på ett bra sätt. Om man har som mål att kunna rida hela dagar så får man anpassa träningen efter det, även en sådan häst har nytta av att man i andra situationer jobbar med piaffen - bara att du måste anpassa ridningen, formen och samlingen till arbetet du är i för stunden. Att samling skulle vara onödigt tröttsamt om hästen är tränad för det, är en sanning med modifikation. Visst - att rida på "max kontraktion" tröttar ut fort och ger mjölksyra i musklerna, men du måste upp i rätt hög intensitet (läs; terre a terre eller snabb piaff, eller liknande) för att det ska sätta in, på hästen som är tränad för sin uppgift.
 
Sv: "Barockwestern"

Visst kan en barockriden häst jobbas i en hel dag om den tränats för det. Barockridning utesluter ju inte kondition.

Men vad jag menade var att i western tränar väl inte särskilt mkt samling alls? För att de anser att det tröttar ut hästen mer än om den går i en längre mindre samlad form?

Vi, iaf jag, strävar efter mer samling. Som jag självklart kan gå ur om det krävs för längre ridpass. Jag tror inte heller att samling är slitsamt. Så länge som hästen är tränad för det. Men så är det ju med all träning, att man inte ska gå till överdrift.

Det där med mindre/ingen samling vad jag hört av de western-folk jag pratat med. Men det de sagt behöver väl inte gälla som lag för alla som rider western.
En av dem har jobbat som cowboy. Och berättat om att alla hästar inte hinner ridas och tränas så mkt på en ranch. Hästarna är arbetsredskap och används bara till att driva kor, jaga och ta sig runt markerna för att kolla staket etc. Och en del hästar hyrs ut till turister. Det finns varken tid, kunskap eller pengar att utbilda cowboyerna/hästarna till någon högre nivå på ridningen. De måste sköta så mkt annat på gården.

Ursäkta ett långt och något svamligt inlägg. :o
Men jag hoppas lite mer av hur jag tänker kom fram i detta.
 
Sv: "Barockwestern"

Sen måste man ju också titta på boskapen, skillnaden mellan de spanska/franska och de raser som finns i USA.

I Spanien är raserna snabba, agila och aggresiva. I USA, där de ofta har Hereford så är korna i jämförelse klumpiga, långsamma och rädda, de flyr från människor. Därav de olika arbetsredskapen garocha och lasso...

I arbetet behövs alltså helt olika typ av skolning av hästarna.
 
Sv: "Barockwestern"

:eek: Jag förundras över att det finns ett så stort antal personer med helt hårresande fördomar och om western, ranchhästens arbetsdag och kossor på detta forum. Fantastiskt att man vågar uttala sig så självsäkert om ämnen man inte vet ett skvatt om.
Orkar tyvärr inte utveckla eller svara men är ni intresserade av att få veta mer om westernridning och träning, hur det går till att jobba med en flock kor mm så pm:a gärna eller gå in på westernforumet
 
Sv: "Barockwestern"

Jag har en kompis som kombinerar western och AR.
Ridstilarna tycks för mig i grunden vara ganska lika, men man jobbar som sagt med olika aspekter och kompletterar varandra riktigt bra!

Jag har ett lustigt exempel; en häst som bara är riden enligt western sedan den skolades om från "vanlig" ridning. Den har lite svårt för snabba vändningar och särskilt spinn. Jag fick se ekipaget på tävling en gång och höll på att tappa hakan när hästen gjorde en perfekt galopppiruett istället för spinn...
 
Sv: "Barockwestern"

Endast egen erfarenhet.
En westernhäst ska inte ha något stöd i handen. Det ska barockhästen - där gick det åt skogen på grunden.
Min f d westernhäst har fortfarande efter ett års omskolning jobbigt för att ta stöd på bettet.

Men westernhäst med vikten bakåt är rätt enkelt att fixa. Vilken gren rider du? När jag red reining med min så var det minsann vikten bakåt. Stora och små volter och massor med tempoväxlingar för säte ger vikten bakåt. Det behöver man inte blanda in barock för, det är bara ridning.
 
Sv: "Barockwestern"

Jag tävlar inte utan rider bara enligt westernprinciper.

Att en barockhäst SKA ha stöd på handen var något nytt för mig, jag har sett de som rider AR på lös tygel...
 
Sv: "Barockwestern"

Hur har du tänkt kombinera? Ska du rida båda "samtidigt" eller rida barock ibland, western ibland?

Nyfiken eftersom jag också har lust att kombinera ;) Tror att min häst hade haft ganska lätt för det eftersom hon i grund och botten är dressyrhäst och bara "halvt omskolad" till western, alltså jag har aldrig lärt henne att gå i form utan stöd på bettet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
402
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 504
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 138
Senast: Milosari
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp