Behandla friska hästar?

Svarar alla. Detta är hästar som tävlas på hyfsat hög nivå. Typ MSV dressyr och SM-nivå. Ledsprutningarna kallar man för "rundsmörjning". Vore de inte "friska" så skulle de ju inte kunna tävla så pass kontinuerligt som de gör antar jag.
Massör har man också ute ofta - typ varannan vecka som det verkar.
Vet. check ofta förstår jag inte heller men har man pengar i överflöd så...

Och jo, det finns veterinärer som sprutar om ägaren bara vill och pröjsar.
Jag kan hålla med att det är lite bakvänt att rundsmörja lite nu och då men vet fler som gärna gör det. Kanske man i stället borde tänka om ang hästens träning och vad man gör för fel om hästen får känningar stup i kvarten?
Men! Att ta ut en massör varannan vecka tycker jag är en bra grej om man ändå har de pengarna.
Jag ser min häst som en 'idrottskvinna' och hon får behandling (av mig)nästan varje vecka samt vid behov för att Slippa åka in och behandla... Bättre förebygga än köra in i kaklet...
 
Frågan är hur "folk" gör. Jag går in under den ettiketten.

Det finns ju en anledning till att seriösa alternativare inte behandlar skadade hästar. Nu var denna skadan mycket mycket väl dold men för mig känns det oceaner bättre med den et som veterinären rekommenderar, just att hon inte behandlar utan att först kollat upp via veterinär exakt varför hästen är öm/spänd/stel och iom att hon praktiserar på klinik finns både vet, röntgen och ultraljud etc. De resurserna har inte vilken annan et som helst som åker runt mellan stall.

Är spänningen i ryggen/nån muskel sekundär och det primära sitter någon annanstans så vill jag ändå påstå att et-besök kan göra saken värre. Inte för att et i sig har sönder nåt. Ryttaren har bra känsla i magen som "tagit hand om sin häst" och hästen känns bättre när lilla spänningen lossats. Däremot anstränger den återigen den primära skadan = det blir värre innan de träffar rätt vårdgivare.

De flesta jag känner tar inte sin friska helt problemfria häst till et utan en häst som är svår att ställa, minskat påskjut oliksidig, tappat sugen på banan... saker som "kan" sitta enbart muskulärt men som sannolikt är symptom på nåt annat. Har inte träffat eller hört om en enda "ute i stallet"-et som INTE behandlar såna grejer innan hästen är genomgången av vet, utan de behandlar hästen de fått betalt för att titta på.

Oftast är det väl kanske inte veterinära problem med lite spänningar etc.

Problemet med et och kiro etc är ju att många är för dåligt utbildade alt har för dålig feeling. Så de missar saker och behandlar.

Jag vet ju hästar min kille(kiro) vägrat behandla och bett de åka till vet som man sen tar ut någon annan alternativare till. Som glatt behandlar..
Det är oetiskt och olagligt.

Men det är svårt att få att funka iom för knappa kunskaper och bristande feeling.
Jag ser ett stort problem där. För sen sitter folk och rider på hästar som inte är ok för att de litar på sina alternativare.
 
Oftast är det väl kanske inte veterinära problem med lite spänningar etc.

Problemet med et och kiro etc är ju att många är för dåligt utbildade alt har för dålig feeling. Så de missar saker och behandlar.

Jag vet ju hästar min kille(kiro) vägrat behandla och bett de åka till vet som man sen tar ut någon annan alternativare till. Som glatt behandlar..
Det är oetiskt och olagligt.

Men det är svårt att få att funka iom för knappa kunskaper och bristande feeling.
Jag ser ett stort problem där. För sen sitter folk och rider på hästar som inte är ok för att de litar på sina alternativare.
Jag skickar hästar till veterinär 'titt som tätt' och många blir nästan sura för att jag inte vill behandla. Men det finns alltid oseriösa som vill behandla ändå...
Men de som har tagit mig på allvar och åkt in har också tackat mig efteråt.
 
Oftast är det väl kanske inte veterinära problem med lite spänningar etc.

Problemet med et och kiro etc är ju att många är för dåligt utbildade alt har för dålig feeling. Så de missar saker och behandlar.

Jag vet ju hästar min kille(kiro) vägrat behandla och bett de åka till vet som man sen tar ut någon annan alternativare till. Som glatt behandlar..
Det är oetiskt och olagligt.

Men det är svårt att få att funka iom för knappa kunskaper och bristande feeling.
Jag ser ett stort problem där. För sen sitter folk och rider på hästar som inte är ok för att de litar på sina alternativare.

Håller med, men samtidigt så faktiskt ligger det största ansvaret på hästägaren att känna att något helt ärligt inte är ok med hästen. En frisk häst SKA inte kännas stel, bita fast i ena sidan av bettet, etc etc etc.

Vi har ET som behandlar enbart förebyggande. De flesta i stallet hakar på när denne kommer någon gång i halvåret och låter denne gå igenom hästarna trots att inga egentliga problem upplevs i ridningen. Hen är väldigt renommerad sen decennier och etablerad.
De flesta jag känner gör på liknande sätt, så där är erfarenheterna tydligen väldigt olika beroende på vem man pratar med osv.....
 
Håller med, men samtidigt så faktiskt ligger det största ansvaret på hästägaren att känna att något helt ärligt inte är ok med hästen. En frisk häst SKA inte kännas stel, bita fast i ena sidan av bettet, etc etc etc.

Vi har ET som behandlar enbart förebyggande. De flesta i stallet hakar på när denne kommer någon gång i halvåret och låter denne gå igenom hästarna trots att inga egentliga problem upplevs i ridningen. Hen är väldigt renommerad sen decennier och etablerad.
De flesta jag känner gör på liknande sätt, så där är erfarenheterna tydligen väldigt olika beroende på vem man pratar med osv.....

Jag tycker dock man bör kunna ställa mer krav på utbildat folk, som dessutom enligt lag inte får behandla veterinära saker.
Om inte ens de kan bedöma sånt korrekt så kan jag förstå att okunnigt folk går på det när de snackar bra.

Sen verkar ju folk tycka välrenommerad kan vara allt från en som vet rekommenderar till en som okända hyllat i Facebook-grupper.
De okända kan ju liksom vara såna som myser runt på sina skadade hästar.

Om alternativare behövs ofta så bör man nog fundera över en trip till vet alt sin träning.
Och att som alternativare åka ut ofta till samma hästar med rejäla problem utan att de vetcheckas hade iaf jag skämts över.
 
Jag skickar hästar till veterinär 'titt som tätt' och många blir nästan sura för att jag inte vill behandla. Men det finns alltid oseriösa som vill behandla ändå...
Men de som har tagit mig på allvar och åkt in har också tackat mig efteråt.

Ja, man blir inte alltid populär när man är ärlig.
Men man kan sova gott iom rent samvete iaf.

Tror dock det ofta handlar om att man inte kan tillräckligt för att förstå att det behövs vet i många fall. Inte att man aktivt väljer behandla vet-fall.
 
Jag är en sån här person. Men det är för att min häst inte är frisk om jag inte ser till att han är det. Han har instabila ligament i bakknäna och tillsammans med den lindriga patellaluxuationen som han också har, så blir tyvärr påfrestningen stor när vi är inne i intensiva tränings- och tävlingsperioder så då blistrar vi för att skapa en stabilitet och skydda leden från inflammationer. Med det sagt så kollar vi honom innan vi blistrar varenda gång, och det förutsätter jag att alla veterinärer gör. Vi böjer och låter hästen springa på mjukt och hårt för att avgöra hur dagsformen är, om vi behöver spruta eller om lederna ser stabila ut. Förra gången tog vi beslutet att strunta i att blistra för att se hur lederna reagerar. Vi har blistrat c-vitamin regelbundet under två år, och den behandlingen går ju ur, men kroppen kan ju skapa ett eget skydd till viss del. Och ja: jag ger hyaluonsyra i maten för att slippa spruta sånt.
 
De flesta jag känner till (vilket inte är jättemånga) åker regelbundet till veterinär och "rundsmörjer" sina tävlingshästar.
 
Svarar alla. Detta är hästar som tävlas på hyfsat hög nivå. Typ MSV dressyr och SM-nivå. Ledsprutningarna kallar man för "rundsmörjning". Vore de inte "friska" så skulle de ju inte kunna tävla så pass kontinuerligt som de gör antar jag.
Massör har man också ute ofta - typ varannan vecka som det verkar.
Vet. check ofta förstår jag inte heller men har man pengar i överflöd så...

Och jo, det finns veterinärer som sprutar om ägaren bara vill och pröjsar.

Då är det en annan sak, i alla fall i min bok. Hästar som tränar så pass mycket behöver självklart vetcheckas regelbundet.
 
Jag tycker dock man bör kunna ställa mer krav på utbildat folk, som dessutom enligt lag inte får behandla veterinära saker.
Om inte ens de kan bedöma sånt korrekt så kan jag förstå att okunnigt folk går på det när de snackar bra.

Sen verkar ju folk tycka välrenommerad kan vara allt från en som vet rekommenderar till en som okända hyllat i Facebook-grupper.
De okända kan ju liksom vara såna som myser runt på sina skadade hästar.

Om alternativare behövs ofta så bör man nog fundera över en trip till vet alt sin träning.
Och att som alternativare åka ut ofta till samma hästar med rejäla problem utan att de vetcheckas hade iaf jag skämts över.
Nej de får inte behandla enligt lag precis som du skriver. Dock så faller det yttersta ansvaret på hästägaren, lagen ändrades runt 2004 tror jag, så att det även tar med ägaren som ansvarig. Tidigare var det inte så.
Jag tycker gott att man kan kräva att en hästägare ska vara så pass insatt att denne dels är medveten om lagen, och dels faktiskt kan inse vad som inte är normalt avvikande beteende på sin häst som man då försöker bota med alternativmedicin istället för att låta en veterinär titta på hästen.
 
Att kolla sin häst varje halvår före tävling/träningsmässig och efter kan ju bara ses som positivt, kan jag tycka. Att åka till veterinär alltså och göra en ordentlig veterinärkoll.
På det sättet vet man ju att man har de bästa förutsättningarna för att sätta igång att tävla och att man sedan är på rätt väg och att inget hänt på vägen.

Samtidigt är ju ET och massage en bra förebyggande behandling och en koll på att allt känns rätt och att det inte är några stora förändringar mot vad de brukar vara.
 
Nej de får inte behandla enligt lag precis som du skriver. Dock så faller det yttersta ansvaret på hästägaren, lagen ändrades runt 2004 tror jag, så att det även tar med ägaren som ansvarig. Tidigare var det inte så.
Jag tycker gott att man kan kräva att en hästägare ska vara så pass insatt att denne dels är medveten om lagen, och dels faktiskt kan inse vad som inte är normalt avvikande beteende på sin häst som man då försöker bota med alternativmedicin istället för att låta en veterinär titta på hästen.

Man vill ju kunna kräva det. Men verkligheten ser ju tyvärr inte ut så, även om lagen säger det.
När inte ens de som pluggat flera år kan se/känna etc så känns det ju orimligt att gemene man ska klara sånt.
Det syns ju lite här på Buke, mer på facebook och live.
 
Man vill ju kunna kräva det. Men verkligheten ser ju tyvärr inte ut så, även om lagen säger det.
När inte ens de som pluggat flera år kan se/känna etc så känns det ju orimligt att gemene man ska klara sånt.
Det syns ju lite här på Buke, mer på facebook och live.

Det jag menar är att det är inte orimligt att en hästägare inser/lär sig att om hästen känns gravt avvikande helt plötsligt så är inte lösningen i första hand en ET utan en veterinär.
 
Det jag menar är att det är inte orimligt att en hästägare inser/lär sig att om hästen känns gravt avvikande helt plötsligt så är inte lösningen i första hand en ET utan en veterinär.
Fast vad är gravt avvikande?

Är detta det?
Kan ta min egna som för många år sedan började välja att lägga in ett extra steg än hoppa av utifrån som vanligt, inte alltid men ibland.
Bra vet på klinik hittade inget så valde att åka till min alternativare och hittade en muskelsträckning.
 
Fast vad är gravt avvikande?

Är detta det?
Kan ta min egna som för många år sedan började välja att lägga in ett extra steg än hoppa av utifrån som vanligt, inte alltid men ibland.
Bra vet på klinik hittade inget så valde att åka till min alternativare och hittade en muskelsträckning.

Förstår nog inte riktigt vad du menar ? Du tog den till veterinär först så det är ju inga konstigheter ?

Det jag påtalat är som sagt att har man en häst som gravt börjar uppvisa ett osedvanligt beteende så bör veterinär vara först. Inte som alltför många gör - man tar ut en ET när hästen börjat gå i korsgalopp, eller börjat resa sig, inte kan ställa i nacken som den kunde tidigare normalt, sitter fast i bettet, etc etc, med argument att ”det kanske är en sträckning” .
Det är vad jag avser i sammanhanget.
 
Vad i den inledande beskrivningen gav vid hand att det gällde hästar på den nivån?

Varför besvarar du en fråga med en fråga?

Nej, inget gav vid hand att det skulle varit tävlingshästar men å andra sidan var det inget som gav vid hand att det handlade om något annat heller.
 
Varför besvarar du en fråga med en fråga?

Nej, inget gav vid hand att det skulle varit tävlingshästar men å andra sidan var det inget som gav vid hand att det handlade om något annat heller.

Jag förstår att hästar som utsätts för hård belastning både behöver vetcheckas regelbundet med täta intervaller och också får tunnare ledvätska som kan behöva stöttas.

Att hobbyhästar som en gång i månaden skuttar över en CR under tävlingsliknande former skulle behöva samma behandling finner jag osannolikt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: vildeld
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
1 992
Senast: lil-sis
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp