Behandla friska hästar?


Okej,

Så här skriver jag i min TS.
"Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har."

Jag beskriver sedan två (2) hästägare som jag vet (då de själv berättat det) som pysslar med något som jag ser som att behandla friska hästar. Något som jag ser som märkligt. Det är möjligt att det finns fler sådana i stallet, men det är inget jag vet om i alla fall.

Hur du tolkar det som att det är en helt annorlunda hästhållning än vad jag är van vid eller att det är oerhört många (som betyder enorma, kopiösa mängder) som ägnar sig åt detta förstår jag inte. Men vad vet jag. I din värld kanske två stycken är enormt många.

Därav min fråga om hur du tolkar och läser inlägg. Ingen annan i tråden har nämligen tolkat/läst på samma sätt som du.
 
@Zoya jag fattar inte vad du vill poängtera utifrån tråden med det du hänger upp dig på nu?

Du har förhoppningsvis fått reflektioner av olika svarande som du kanske kan ha något utbyte av. Nej - jag förstår inte dig och tydligen vice versa .

Huruvida vem som ”ingen annan i tråden” har svarat/läst/tolkat x eller y osv blir ju bara märkligt att ens fastna vid från din sida i sammanhanget .
Ja jag läser din trådstart som det du fetat . Att du upplever dig ha hamnat bland flera som utövar ngt du inte känner igen/har åsikter emot .
 
Och jag tycker att ren ”massör” på häst är totalt bortkastat . Det går liksom inte att massera en häst på djupet IOM de otroliga lager massa man ska igenom . Att ta ut massör var 14 e dag (!) till en häst och betala för det blir helt bortkastade dyra pengar anser jag . Då kan man lika bra massera själv lite dagligen isåfall.

I övrigt håller jag med om att har hästarna problem generellt regelbundet så bör man se till annat som hur hästen rids/tränas och allmänt hur den mår . Då bör man i första hand se till att få hästen genomgången av en veterinär .
Nu tillhör det egentligen inte till tråden men en massör (varför citationstecken?)jobbar vanligtvis med flera olika tekniker och kan faktiskt komma åt de understa lagren muskler också.
 
Nu tillhör det egentligen inte till tråden men en massör (varför citationstecken?)jobbar vanligtvis med flera olika tekniker och kan faktiskt komma åt de understa lagren muskler också.

Vi tycker olika . Jag responderade ffa mot din rekommendation att ha massör ute var 14:e dag . Det blir för mig helt absurt att betala för .

Fö så ”massör” för mig är just en sådan. Det finns många olika titlar ang alternativmedicin på häst och de har ofta olika ”tilläggskompetenser” osv. Men titulerar man sig som ”massör” så utgår jag från att det är det man har på certifikatet/diplomet ?
Det handlar inte om att misskreditera någon med den titeln i sak .
 
Senast ändrad:
Vi tycker olika . Jag responderade ffa mot din rekommendation att ha massör ute var 14:e dag . Det blir för mig helt absurt att betala för .

Fö så ”massör” för mig är just en sådan. Det finns många olika titlar ang alternativmedicin på häst och de har ofta olika ”tilläggskompetenser” osv. Men titulerar man sig som ”massör” så utgår jag från att det är det man har på certifikatet/diplomet ?
Det handlar inte om att misskreditera någon med den titeln i sak .
Det var ingen rekommendation utan snarare ett konstaterande att om man är hutlöst rik så är det en bra sak att lägga sina pengar på. ;)
Sen finns det hästar som faktiskt skulle behöva det så ofta men då är det allt som oftast en mindre skicklig ryttare (oftast sned och omedveten)med i ekvationen. Sen skulle inte jag låta det gå omärkt förbi utan självklart ta upp problematiken och 'vips' så var jag en kund mindre. :p
 
Det var ingen rekommendation utan snarare ett konstaterande att om man är hutlöst rik så är det en bra sak att lägga sina pengar på. ;)
Sen finns det hästar som faktiskt skulle behöva det så ofta men då är det allt som oftast en mindre skicklig ryttare (oftast sned och omedveten)med i ekvationen. Sen skulle inte jag låta det gå omärkt förbi utan självklart ta upp problematiken och 'vips' så var jag en kund mindre. :p

Ja precis och som sagt just Hästmassör är inte riktigt något man gör sig ett yrke på av sagda anledningar . Massage på häst är inte någon profession som är hållbar att försörja sig på som jag ser det . Och heller ingen lösning med ren bara massage på hästar som har problem faktiskt .
 
Jag tycker det låter jättebra att vetchecka så ofta. Då upptäcker man ju hältor och skador direkt och kan åtgärda dem. Däremot så skulle jag vara försiktig med att spruta en frisk häst i lederna.

Jag upplever problem åt andra hållet, att hästägare lägger stora summor på alternativare som hittar alla möjliga problem, det är spänningar här och bogar som ligger flera cm fel där. Dessa alternativare säger alltid att hästen blir bättre för varje gång, men de verkar aldrig vara bra nog att sluta sin behandling. Inte ens hästar som reagerar med stora smärtreaktioner verkar alternativarna rekommendera veterinär åt.
 
Vad säger ni? Har ni varit med om liknande tankesätt hos hästägare eller kanske tycker ni så själv? Då vill jag gärna höra varför :)
I min värld låter en sådan kultur smått bisarr. Om jag var så osäker kring min egen förmåga att observera skador och besvär hos min häst så skulle jag försöka lyfta den förmågan snarare än att anlita veterinär så frekvent. Och spruta... varje ledinjektion är ett hasardspel med risken 1 på 1000 för infektion i en frisk led.

Den här tråden får mig att tänka på ett uttryck om människor, som direkt kan överföras till hästar.
"Det finns inga friska människor, bara otillräckligt undersökta människor..."
 
Svarar alla. Detta är hästar som tävlas på hyfsat hög nivå. Typ MSV dressyr och SM-nivå. Ledsprutningarna kallar man för "rundsmörjning". Vore de inte "friska" så skulle de ju inte kunna tävla så pass kontinuerligt som de gör antar jag.
Massör har man också ute ofta - typ varannan vecka som det verkar.
Vet. check ofta förstår jag inte heller men har man pengar i överflöd så...

Och jo, det finns veterinärer som sprutar om ägaren bara vill och pröjsar.

Mja nog kan de tävla om de sprutas för att behandla en lindrig inflammation eller motverka att överbelastningen blir en inflammation tex. Dvs att det täta sprutandet är vad som håller hästen ”under armarna” så den just kan tävla på MSV nivå. Kontinuiteten påverkas av startkarensen men inte annat om sprutandet hindrar att problemet blir större/syns.

Jag tror inte heller på att vet sprutar helt ua häst i led. För stor risk för infektion. Spruta i blodet eller underhudsblistring däremot
 
Blir lite ledsen av denna tråds innehåll. Rent logiskt i min hjärna så om hästen inte håller för det jobb den gör utan att man måste behandla på diverse sätt så bör hästens träning ändras. Muskler är starkare än skelett, en häst med lite sämre förutsättningar kanske ska ha mer anpassad träning? Jag hade iallafall känt att en ganska stor varningsklocka hade ringt om jag behövde behandla min häst x antal gånger på ett år. En häst är en häst, ett djur med både fysiska och psykiska behov. Inte ett redskap. Att veterinärer ens går med på att pyssla med saker som allt som nämns i tråden är sorgligt, då handlar det enbart om pengar, inte hästens hälsa. Möjligen ägarens ego och tränarens rykte..
 
@mily jag tror inte det är så enkelt som att någon veterinär ”vill tjäna pengar” /saknar moral etc.

Det handlar mer om kutym - det är allmänt accepterat i sporten både utifrån veterinär och utövare att vi använder hästarna till sport och höga belastningar osv och ”då krävs detta” .
 
Blir lite ledsen av denna tråds innehåll. Rent logiskt i min hjärna så om hästen inte håller för det jobb den gör utan att man måste behandla på diverse sätt så bör hästens träning ändras. Muskler är starkare än skelett, en häst med lite sämre förutsättningar kanske ska ha mer anpassad träning? Jag hade iallafall känt att en ganska stor varningsklocka hade ringt om jag behövde behandla min häst x antal gånger på ett år. En häst är en häst, ett djur med både fysiska och psykiska behov. Inte ett redskap. Att veterinärer ens går med på att pyssla med saker som allt som nämns i tråden är sorgligt, då handlar det enbart om pengar, inte hästens hälsa. Möjligen ägarens ego och tränarens rykte..
Är ju så tyvärr det fungerar för många tävlingshästar, tävlingsvärlden är lite tråkig på det sättet. Veterinärer vill ju även tjärna pengar och tråkigt nog finns kliniker som behandlar allt och alla oavsett om det behövs eller inte.

Håller inte hästen så till den grad att den behöver behandlas så är ju träningssättet fel, men det är väl enklare att bara behandla för att sedan köra på på samma sätt. Det är ju många som är trogna sina tränare till varje pris trots att deras träningssätt kanske inte passar den enskilda hästen.
 
Blir lite ledsen av denna tråds innehåll. Rent logiskt i min hjärna så om hästen inte håller för det jobb den gör utan att man måste behandla på diverse sätt så bör hästens träning ändras. Muskler är starkare än skelett, en häst med lite sämre förutsättningar kanske ska ha mer anpassad träning? Jag hade iallafall känt att en ganska stor varningsklocka hade ringt om jag behövde behandla min häst x antal gånger på ett år. En häst är en häst, ett djur med både fysiska och psykiska behov. Inte ett redskap. Att veterinärer ens går med på att pyssla med saker som allt som nämns i tråden är sorgligt, då handlar det enbart om pengar, inte hästens hälsa. Möjligen ägarens ego och tränarens rykte..
Tror själv inte det är träningen det är fel på när det kommer till träning/tävlin på högre nivå och även trav och galopp på alla nivåer utan snarare belastningen/påfrestningen hästens kropp utsätts för för att kunna vara på den nivån.
 
Blir lite ledsen av denna tråds innehåll. Rent logiskt i min hjärna så om hästen inte håller för det jobb den gör utan att man måste behandla på diverse sätt så bör hästens träning ändras. Muskler är starkare än skelett, en häst med lite sämre förutsättningar kanske ska ha mer anpassad träning? Jag hade iallafall känt att en ganska stor varningsklocka hade ringt om jag behövde behandla min häst x antal gånger på ett år. En häst är en häst, ett djur med både fysiska och psykiska behov. Inte ett redskap. Att veterinärer ens går med på att pyssla med saker som allt som nämns i tråden är sorgligt, då handlar det enbart om pengar, inte hästens hälsa. Möjligen ägarens ego och tränarens rykte..
Jag tänker som dig, det känns sorgligt att "elitnivån" egentligen är för hård, då "alla" måste "hållas under armarna" med regelbundna medicinska åtgärder. Om ingen gjorde så kanske bästa-nivån skulle ligga lite lägre, men hästarna skulle hålla sig fräscha utan en massa behandlingar.
Det går inte riktigt att jämföra med mänskliga elitidrottare, som faktiskt själva väljer hur hårt de vill pressa sig och när de vill lägga ner.
 
Att kolla hästen regelbundet är ju helt ok i min värld, där sätter väl den egna plånboken gränsen tänker jag. Jag har heller inte något problem med att massör/kiropraktor etc anlitas på regelbunden basis. Är dock lite frågande om ledbehandling av veterinär om det inte är så att det finns en svaghet som man vill hålla i schack men det vet väl bara den som har hästen ifråga samt den behandlande veterinären.
 
Jag lyssnade på ett äldre program från ridpodden där de pratade med en veterinär om hur man håller hästen frisk. Denna vet rekommenderade att man kollar hästen två gånger per år, dels för att snabbare hitta skador men också för att det ska finnas i journalen att hästen tex alltid har reagerat på böjprov men ändå funkar fullt normalt för det arbete den gör, ifall man senare vill sälja hästen! Tänkte på tråden när jag lyssnade på programmet!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 372
Senast: vildeld
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
1 990
Senast: lil-sis
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp