Behandla friska hästar?

@Zoya blistra baknän gör man ju förebyggande på många håll på hästar med överrörlighet i leden. Det betyder ju inte att man manipulerar en ofräsch häst.

Sen att det finns åsikter om huruvida blistring i sak är tillrådligt eller ej är ett ämne för sig. Det har fö blivit lite nymodigt senare år av olika anledningar .
Men som sagt - när folk och veterinärer väljer det så handlar det ju inte om att man behandlar en sjuk /skadad häst med detta som någon mirakellösning.
 
Tror de är mer vanligt inom travet att man rundsmörjer med jämna mellan rum en ridhästar ;-) Vi tog våran i december och sprutade, alla knän + ryggen med kortison efter halvtaskigt lopp på v75 där hon visade tillräckligt för att man ska börja fundera. Hon är en dam som är stenhård, galopperar inte i löp när hon har ont vilka många hästar gör, hon tränar inte dåligt osv utan de som vi reagerade på var att hon började smått paddla med bakbenen när hon blev trött. Då blev de raka vägen till veterinären.
Då var de över ett års sedan hon träffade en veterinär sist. Mellan starterna brukar hon kunna få massage och elterapi i musklerna i ryggen för att bli mjuk & fin ;-) Annars duger vanlig skritt träning i backe utmärkt för att läka ut små skavanker!
 
Jag kan hålla med att det är lite bakvänt att rundsmörja lite nu och då men vet fler som gärna gör det. Kanske man i stället borde tänka om ang hästens träning och vad man gör för fel om hästen får känningar stup i kvarten?
Men! Att ta ut en massör varannan vecka tycker jag är en bra grej om man ändå har de pengarna.
Jag ser min häst som en 'idrottskvinna' och hon får behandling (av mig)nästan varje vecka samt vid behov för att Slippa åka in och behandla... Bättre förebygga än köra in i kaklet...

Och jag tycker att ren ”massör” på häst är totalt bortkastat . Det går liksom inte att massera en häst på djupet IOM de otroliga lager massa man ska igenom . Att ta ut massör var 14 e dag (!) till en häst och betala för det blir helt bortkastade dyra pengar anser jag . Då kan man lika bra massera själv lite dagligen isåfall.

I övrigt håller jag med om att har hästarna problem generellt regelbundet så bör man se till annat som hur hästen rids/tränas och allmänt hur den mår . Då bör man i första hand se till att få hästen genomgången av en veterinär .
 
@Zoya blistra baknän gör man ju förebyggande på många håll på hästar med överrörlighet i leden. Det betyder ju inte att man manipulerar en ofräsch häst.

Sen att det finns åsikter om huruvida blistring i sak är tillrådligt eller ej är ett ämne för sig. Det har fö blivit lite nymodigt senare år av olika anledningar .
Men som sagt - när folk och veterinärer väljer det så handlar det ju inte om att man behandlar en sjuk /skadad häst med detta som någon mirakellösning.

Jag har aldrig hävdat att det handlar om sjuka/ofräscha hästar. Det är det andra i tråden som påstått att de måste vara. I mitt tycke är det dock tvivelaktigt att utföra blistring och liknande på hästar som inte har problem. Det kan ju knappast anses vara i hästens intresse att få sådant utfört.
 
Jag har aldrig hävdat att det handlar om sjuka/ofräscha hästar. Det är det andra i tråden som påstått att de måste vara. I mitt tycke är det dock tvivelaktigt att utföra blistring och liknande på hästar som inte har problem. Det kan ju knappast anses vara i hästens intresse att få sådant utfört.
Nej verkligen inte om du tycker du känner så många med helt friska hästar som blistras/sprutas året runt .
 
Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har.
Det finns en hel del att peta i men min fundering just nu är detta att man behandlar hästar som är friska.

En ponnyförälder förklarade för mig att de sprutar hästens ben tre-fyra gånger per år i typ förebyggande syfte. Ja, vi märker ingen skillnad men det ska vara bra att göra" förklarade hen för mig.

En annan åker och gör "hälsocheck" på kliniken var sjätte vecka typ och vid behov blistras tydligen både bakknän och annat. Särskilt vid igångsättning ska det tydligen vara bra.

Själv känner jag mig som ett ufo som anser att "if theres no problem, don't fix it".

Vad säger ni? Har ni varit med om liknande tankesätt hos hästägare eller kanske tycker ni så själv? Då vill jag gärna höra varför :)

Det är idag fullt normalt att behandla på det sättet på hästar på högre nivå. Även om hästarna inte är dåliga per se, så pressas de såpass hårt att det är lika bra att behandla i förebyggande syfte.

Sen tycker jag att det är vansinne att pressa djur till den gräns att sådana åtgärder krävs, men det hör kanske inte till tråden.
 
Jag tränar på relativt hög nivå, LA hopp Msv Dressyr samt fälttävlan. Står i samma stall som landslagsryttare i fälttävlan. Vi använder oss mycket av osteopat som första steg om man upplever stelhet eller ojämnhet i muskulaturen, och därefter veterinär eller veterinär om det uppstår magkänsla av orenhet eller liknande. Gjorde så sent som i nov en vetcheck på min häst, som var klockren på alla böjprov etc och jättefin. Veterinären bedömde dock att vi, om jag ville, kunde göra en bristning i bakkäna för att hjälpa henne med stabiliteten. Valet föll på det, och VILKEN SKILLNAD! Hästen klarar nu bära sig på ett helt annat sätt än tidigare. Med detta i ryggen är jag bra mycket mer positiv till att faktiskt kolla av, och göra bristningar eller liknande även om hästen inte är ofräsch eller halt. Allt skall dock ske på veterinärs inrådan :).

Och en liten sideput är att många elitryttare i tyskland etc går igenom alla hästens leder med UL en gång i veckan, ev början till inflammationer sprutas direkt. Knappast något man som hobbyryttare eller medelhög nivå varken bör eller ska roa sig med dock!
 
Säger detsamma.. Jag skulle inte ens velat behandla min häst så ofta om den ens hade haft behov av det, utan då skulle jag låta den somna in istället....

Jag tycker inte det är samma sak att en hobbyhäst blir halt och måste behandlas ofta och inte verkar hålla för den klena träningen en sån häst utsätts för. Jag har haft många travhästar och den extrema belastning dom utsätts för gör att lederna blir överansträngda ibland beroende på underlag och hur loppen körs och dagsform på hästen. Jag har behandlat dessa hästar mycket och det har inte påverkat hästarna negativt över huvud taget. Man behöver hålla hästarna fläckfria för att inte slitaget ska bli skadligt. Men ingen av dom har behövt behandlas eller varit slitna eller halta när de gått som ridhäst efter avslutad karriär.
Man måste ha med sig att elitidrottare utsätts för en belastning som behöver en del hjälp för att snabbt bli återställda och inte ta skada av ytterligare belastning. Att träna och tävla på elitnivå sliter! På både människa och djur. Och för mig är det självklart att spruta leder vid minsta möjliga överansträngning som inte klarar att läka sig själv snabbt som då kan vara negativ för leden eller hästen i helhet.

Mina hästar får alltid en finadynespruta efter lopp för att kroppen ska återhämta sig så fort som möjligt, minska inflammationer och för att det är skönt för hästen att åka hem och slippa vara stel och spänna sig pga träningsvärk efter extrema prestationer. Ofta är det långa transporttider hem direkt efter total tömning och då tycker jag det är skönt att veta att hästen står på släpet avslappnad och att den slipper smärta från träningsvärk dagen efter. Hästen är mjuk och fin när den går ut i hagen och har behaglig upplevelse av att prestera på max. Det ger hållbara hästar som håller för ännu mera. Och detta är vanligt att man gör på elitnivå! Men då måste man planera att inte tävla inom 14 dygn pga doping. Men det är verkligen förbyggande behandling men som inte är negativ på något sätt för hästen. För mig finns det bara fördelat med det.
 
Senast ändrad:
Min gammelman fick massage och akupunkter några gg om året.
Tandkollades och tog blodprov var 6 månad ca. Pg sin ålder (blev 31) och PPID.
 
Jag tycker inte det är samma sak att en hobbyhäst blir halt och måste behandlas ofta och inte verkar hålla för den klena träningen en sån häst utsätts för. Jag har haft många travhästar och den extrema belastning dom utsätts för gör att lederna blir överansträngda ibland beroende på underlag och hur loppen körs och dagsform på hästen. Jag har behandlat dessa hästar mycket och det har inte påverkat hästarna negativt över huvud taget. Man behöver hålla hästarna fläckfria för att inte slitaget ska bli skadligt. Men ingen av dom har behövt behandlas eller varit slitna eller halta när de gått som ridhäst efter avslutad karriär.
Man måste ha med sig att elitidrottare utsätts för en belastning som behöver en del hjälp för att snabbt bli återställda och inte ta skada av ytterligare belastning. Att träna och tävla på elitnivå sliter! På både människa och djur. Och för mig är det självklart att spruta leder vid minsta möjliga överansträngning som inte klarar att läka sig själv snabbt som då kan vara negativ för leden eller hästen i helhet.

Mina hästar får alltid en finadynespruta efter lopp för att kroppen ska återhämta sig så fort som möjligt, minska inflammationer och för att det är skönt för hästen att åka hem och slippa vara stel och spänna sig pga träningsvärk efter extrema prestationer. Ofta är det långa transporttider hem direkt efter total tömning och då tycker jag det är skönt att veta att hästen står på släpet avslappnad och att den slipper smärta från träningsvärk dagen efter. Hästen är mjuk och fin när den går ut i hagen och har behaglig upplevelse av att prestera på max. Det ger hållbara hästar som håller för ännu mera. Och detta är vanligt att man gör på elitnivå! Men då måste man planera att inte tävla inom 14 dygn pga doping. Men det är verkligen förbyggande behandling men som inte är negativ på något sätt för hästen. För mig finns det bara fördelat med det.

Ja, såklart är det skillnad, men som sagt, hade JAG behövt behandla min (hobby)häst så ofta så skulle jag välja att ta bort än att åka till veterinär en gång i kvartalet.
 
Ryktning är väl för bövelen inte nödvändigt?
Jag har aldrig ryktat mina hästar annat än när man är på tävling och vill ta bort lite skit ner i pälsen.
De förra hästarna ryktade jag alltid, har då inte märkt någon som helst skillnad.

Ryktning av häst fyllde en viss funktion då hästarna för många decennier sedan hölls på annat sätt än de mestadels gör numera hos gemene man /hobbyrytare i Svea rikes län.

De stod uppbundna i spilta större delen av dygnet utöver när de jobbade hårt . Ryktningen erbjöd då en viss stimulans både mentalt för hästen i fråga om välbehag och endorfiner , och även till viss del fysiskt ang att öka blodcirkulationen ytligt .

Ryktning av häst som vistas ute dagligen flera timmar och har en box resten av tiden samt aktiveras sunt, är ingen variabel som alls spelar roll för dess fysiska hälsa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 372
Senast: vildeld
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
1 992
Senast: lil-sis
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp