Behandla friska hästar?

Zoya

Trådstartare
Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har.
Det finns en hel del att peta i men min fundering just nu är detta att man behandlar hästar som är friska.

En ponnyförälder förklarade för mig att de sprutar hästens ben tre-fyra gånger per år i typ förebyggande syfte. Ja, vi märker ingen skillnad men det ska vara bra att göra" förklarade hen för mig.

En annan åker och gör "hälsocheck" på kliniken var sjätte vecka typ och vid behov blistras tydligen både bakknän och annat. Särskilt vid igångsättning ska det tydligen vara bra.

Själv känner jag mig som ett ufo som anser att "if theres no problem, don't fix it".

Vad säger ni? Har ni varit med om liknande tankesätt hos hästägare eller kanske tycker ni så själv? Då vill jag gärna höra varför :)
 
Ingen veterinär sprutar leder utan anledning. Iallafall ingen vettig veterinär, dock kan man ju
ge hästen hyaluronsyra i fodret om man vill.
 
Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har.
Det finns en hel del att peta i men min fundering just nu är detta att man behandlar hästar som är friska.

En ponnyförälder förklarade för mig att de sprutar hästens ben tre-fyra gånger per år i typ förebyggande syfte. Ja, vi märker ingen skillnad men det ska vara bra att göra" förklarade hen för mig.

En annan åker och gör "hälsocheck" på kliniken var sjätte vecka typ och vid behov blistras tydligen både bakknän och annat. Särskilt vid igångsättning ska det tydligen vara bra.

Själv känner jag mig som ett ufo som anser att "if theres no problem, don't fix it".

Vad säger ni? Har ni varit med om liknande tankesätt hos hästägare eller kanske tycker ni så själv? Då vill jag gärna höra varför :)
Jag har stött på samma inställning men framför allt med alternativa behandlingar, massage etc just eftersom att veterinärer inye ska behandla friska hästar.

Jag upplever dock inte att det är svårt att få hästen sprutad om man vill. Vet flera som åkt till klinik med "knackig" häst som blivit sprutad någonstans utan vettig diagnos.

Jag åker till veterinären om hästen mår dåligt. Min kompis är hästmassör och masserar honom ett par gånger per år. Det tycker jag är ett bra sätt att veta om man är på rätt spår med träningen och märka tidigt om något lite diffust inte står rätt till. Hon upptäckte till exempel en överansträngning i en muskel innan det gav smärtsymtom.

Måste jag nämna att jag anser att man i första hand ska se över sin träning av hästen om den blir "knackig" gång på gång istället för att fylla den med kemikalier.
 
Sköna förebyggande behandlingar såsom massage, självklart men inte veterinärmedicinska. Att spruta hästen så ofta som i ditt exempel är verkligen inte tillrådligt och jag undrar vad det är för en märklig veterinär som gör så? Att åka och göra vetcheck var sjätte vecka låter mycket märkligt på en frisk häst, jag förstår inte tanken bakom det?
 
Det där låter ju helt vrickat rent utsagt.
Att man som lite mer "satsande amatör" stämmer av 1 ggr/år, och kanske t.om. 2 ggr/år om man har en lite "äldre" tävlingshäst (säg 15+), det köper jag fullt ut, sådana personer har jag också träffat flera av IRL. Men inte alls så som du beskriver det. Det "mesta" jag känner till var en som hade en typ 18-19 årig häst som fortfarande tävlades Msv. Den vet.checkades 2 ggr/år rent allmänt + fick tänderna fixade, och fick därtill massage 3 ggr/år. That was it. Tycker också att det är någonstans där som gränsen går. Behöver den kollas hos vet mer än 2 ggr år så är den inte så frisk.
Inte ens min "stackars otursfågel" som både har artros, mångfacetterade hovproblem, dåliga tänder och känslig mage kollas så mycket. Tänderna ska kollas var 3-4e månad fr.om. i år. Men annars åker vi till veterinär när behovet finns/misstanke om att någonting inte står rätt till finns, vi gör inga regelbundna checkar öht, och då tränar vi ändå på LA nivå i dressyr och tävlar LB dito.
 
Jag behandlar inte heller friska hästar. Kommer bli mer noga med vetcheck tätt framöver pga "nyfrisk" häst som haft allvarliga skador men tätt i detta fallet lär vara var sjätte månad om inte vet av någon anledning skulle rek annat.

Kommer "aldrig mer" ta en frisk häst till kiro, på sin höjd massage. om ens det. Att jag lät hästen träffa kiro gjorde sannolikt att jag väntade lite för länge med att söka riktig vård. hen sa ju att det inte behövdes och att min häst var jättefrisk. :rofl: Nu träffar hästen endast ET på veterinärs inrådan, första gången hittade hon ett fynd som vi sedan röntgade o behandlade veterinärmedicinskt, andra gången hittade hon... ingenting. Och behandlade ingenting. Eftersom inget fanns att behandla. Kändes bättre än kiron jag haft innan som satte nålar likadant på alla hästar oavsett besvär och behandlade alla hästar likadant.
 
Senast ändrad:
Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har.
Det finns en hel del att peta i men min fundering just nu är detta att man behandlar hästar som är friska.

En ponnyförälder förklarade för mig att de sprutar hästens ben tre-fyra gånger per år i typ förebyggande syfte. Ja, vi märker ingen skillnad men det ska vara bra att göra" förklarade hen för mig.

En annan åker och gör "hälsocheck" på kliniken var sjätte vecka typ och vid behov blistras tydligen både bakknän och annat. Särskilt vid igångsättning ska det tydligen vara bra.

Själv känner jag mig som ett ufo som anser att "if theres no problem, don't fix it".

Vad säger ni? Har ni varit med om liknande tankesätt hos hästägare eller kanske tycker ni så själv? Då vill jag gärna höra varför :)


Jag tror en del helt enkelt inte fattar att en häst inte är frisk om den måste sprutas.

Man behöver inte spruta en frisk häst som tränas korrekt.
Måste den upprepat sprutas så bör man ta reda på varför. Är den skadad/har KS/fel i knän etc etc så kan det ju finnas fysiska skäl till varför hästen kan få problem. Men en helt frisk häst utan fysiska avvikelser ska inte behöva rundsmörjas eller sprutas i ryggen regelbundet. Då är träningen fel.

Tyvärr tycker jag rätt många tycker det är helt normalt och inte ser det som det ingrepp på en trasig häst som det är.
Och tyvärr finns för låg kunskap i hur man tränar hästar för att slippa sånt.
Man kommer jäkligt långt med att ha ett sjukgymnastiskt tänk i sin träning av hästen.
Sen kan man behöva spruta någon gång om hästen blir skadad.
Men att se det som en liten spabehandling som en del gör, det gör mig ledsen.
 
Svarar alla. Detta är hästar som tävlas på hyfsat hög nivå. Typ MSV dressyr och SM-nivå. Ledsprutningarna kallar man för "rundsmörjning". Vore de inte "friska" så skulle de ju inte kunna tävla så pass kontinuerligt som de gör antar jag.
Massör har man också ute ofta - typ varannan vecka som det verkar.
Vet. check ofta förstår jag inte heller men har man pengar i överflöd så...

Och jo, det finns veterinärer som sprutar om ägaren bara vill och pröjsar.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag behandlar inte heller friska hästar. Kommer bli mer noga med vetcheck tätt framöver pga "nyfrisk" häst som haft allvarliga skador men tätt i detta fallet lär vara var sjätte månad om inte vet av någon anledning skulle rek annat.

Kommer "aldrig mer" ta en frisk häst till kiro, på sin höjd massage. om ens det. Att jag lät hästen träffa kiro gjorde sannolikt att jag väntade lite för länge med att söka riktig vård. hen sa ju att det inte behövdes och att min häst var jättefrisk. :rofl: Nu träffar hästen endast ET på veterinärs inrådan, första gången hittade hon ett fynd som vi sedan röntgade o behandlade veterinärmedicinskt, andra gången hittade hon... ingenting. Och behandlade ingenting. Eftersom inget fanns att behandla. Kändes bättre än kiron jag haft innan som satte nålar likadant på alla hästar oavsett besvär och behandlade alla hästar likadant.

Fast ditt läge är ju ändå inte representativt allmänt ? Tråkigt dock om du hade mindre knackigheter på hästen och i kombo en ET/kiro ( rätt stor skillnad på titlarna) om de sen behandlade hästen och det inte blev bra.
Tror det är sällan dock en ET/kiro gör en skada väldigt mycket sämre faktiskt ang det du redogör för så i ditt fall gjorde det nog ingen skada i sig däremot som du är inne på själv så kanske hade det varit vettigare att snabbare ta in den på en veterinär genomgång ?
 
Senast ändrad:
Jag kan ärligt skriva att jag är en sån person. Men då har jag travhäst som jag satsar allt på. Jag vetcheckar då och då under tävlingssäsång och om han gått tre hårda lopp och jag vet att det blir 2-3 v till nästa lopp så passar jag på och behandlar framknäna för att ge kroppen så god chans som möjligt att hålla ihop då framknäna är svaga länken på den hästen. När man ändå behandlar så underhudsblistras bakknäna och sprutar DMSO i ländryggens muskulatur för att hela kedjan ska bli så optimal som möjligt. Detta är de tre problemonråden hästen har som sitter ihop. Men med hjälo av att kontinuerligt hjälpa hästeb innan den blir dålig hålls hästen frisk och kan träna och tävla. Lika väl så fräschar man upp hästen efter vinterträningen innan den ska börja gå fort inför tävlingssäsången.

Det handlar om knappa 0.5 gradiga markeringar som syns första 3 stegen men som sen släcker. Men dessa små markeringar avgör om hästen kommer gå för fullt sista 100m in i mål. Så halva grader jobbar man bort på travhästar.
Så det är inga stora hältor jag pratar om som behandlas titt som tätt. Utan små överansträngningar efter hårda lopp som man släcker innan de hinner bli något mer av det.
 
Svarar alla. Detta är hästar som tävlas på hyfsat hög nivå. Typ MSV dressyr och SM-nivå. Ledsprutningarna kallar man för "rundsmörjning". Vore de inte "friska" så skulle de ju inte kunna tävla så pass kontinuerligt som de gör antar jag.
Massör har man också ute ofta - typ varannan vecka som det verkar.
Vet. check ofta förstår jag inte heller men har man pengar i överflöd så...

Och jo, det finns veterinärer som sprutar om ägaren bara vill och pröjsar.

Alltså förlåt, men jag sitter bara och glor som :eek: :eek: :eek: över det du skriver!
Det låter ju inte klokt på ren svenska!
Absolut om man med hästar på den nivån kanske t.om. vetcheckar 3 ggr/år och typ tar ut en massör 4 ggr/år, fine. Men hästar som sprutas och hålls på med sådär ofta låter ju inte alls bra!
Min H.H, som ändå har en artrosdiagnos (nedersta hasled m. ringbandsförtjockning) sedan nästan på dagen 3 år sedan, har sprutats sammanlagt 4 ggr på dessa 3 år - februari -15, november -16 och april/maj -17. Och då har han som sagt ändå artros samt var som yngst 13 år gammal.
Att vad jag förstår som yngre (än 02: or) hästar på den nivån skulle behöva sprutas och behandlas så ofta låter som sagt helt sjukt!
 
Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har.
Det finns en hel del att peta i men min fundering just nu är detta att man behandlar hästar som är friska.

En ponnyförälder förklarade för mig att de sprutar hästens ben tre-fyra gånger per år i typ förebyggande syfte. Ja, vi märker ingen skillnad men det ska vara bra att göra" förklarade hen för mig.

En annan åker och gör "hälsocheck" på kliniken var sjätte vecka typ och vid behov blistras tydligen både bakknän och annat. Särskilt vid igångsättning ska det tydligen vara bra.

Själv känner jag mig som ett ufo som anser att "if theres no problem, don't fix it".

Vad säger ni? Har ni varit med om liknande tankesätt hos hästägare eller kanske tycker ni så själv? Då vill jag gärna höra varför :)

Det är vanligt att spruta hästarna för att de ska hålla sig fräscha när man kommer upp lite i klaserna. I vart fall här omkring. Och vid ägarbyten o liknande.
 
Bland hästar på högre nivå tycker jag det är vanligt med rundsmörjning, rundsmörjning tycker jag dock det kallas att spruta hästens svagare delar och DMSO i muskel.

Ser det tyvärr som nödvändigt när en så stor del av avelsstona är just i avel för att dom inte håller för normal ridning.
Sedan vet i tusan om det skulle hjälpa när det kommet till dom riktigt påfrestande grenarna som trav och galopp men även FT och distans på hög nivå.

Själv tar jag ju min skogsmulle till en osteopat då och då för att kolla upp lika så även mig själv.
 
Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har.
Det finns en hel del att peta i men min fundering just nu är detta att man behandlar hästar som är friska.

En ponnyförälder förklarade för mig att de sprutar hästens ben tre-fyra gånger per år i typ förebyggande syfte. Ja, vi märker ingen skillnad men det ska vara bra att göra" förklarade hen för mig.

En annan åker och gör "hälsocheck" på kliniken var sjätte vecka typ och vid behov blistras tydligen både bakknän och annat. Särskilt vid igångsättning ska det tydligen vara bra.

Själv känner jag mig som ett ufo som anser att "if theres no problem, don't fix it".

Vad säger ni? Har ni varit med om liknande tankesätt hos hästägare eller kanske tycker ni så själv? Då vill jag gärna höra varför :)


Mött det. Både hästägare som tar ut alternativmänniskor typ varje månad för att massera/heala/behandla i nån form, och även ägare som åker till Vet var och varannan månad.

Håller med @Lovisaleonora - grunden är knackiga/feltränade hästar som hålls fullt igång sista andetaget innan de går sönder.
 
Fast ditt läge är ju ändå inte representativt allmänt ? Tråkigt dock om du hade mindre knackigheter på hästen och i kombo en ET/kiro ( rätt stor skillnad på titlarna) om de sen behandlade hästen och det inte blev bra.
Tror det är sällan dock en ET/kiro gör en skada väldigt mycket sämre faktiskt ang det du redogör för så i ditt fall gjorde det nog ingen skada i sig däremot som du är inne på själv så kanske hade det varit vettigare att snabbare ta in den på en veterinär genomgång ?
Frågan är hur "folk" gör. Jag går in under den ettiketten.

Det finns ju en anledning till att seriösa alternativare inte behandlar skadade hästar. Nu var denna skadan mycket mycket väl dold men för mig känns det oceaner bättre med den et som veterinären rekommenderar, just att hon inte behandlar utan att först kollat upp via veterinär exakt varför hästen är öm/spänd/stel och iom att hon praktiserar på klinik finns både vet, röntgen och ultraljud etc. De resurserna har inte vilken annan et som helst som åker runt mellan stall.

Är spänningen i ryggen/nån muskel sekundär och det primära sitter någon annanstans så vill jag ändå påstå att et-besök kan göra saken värre. Inte för att et i sig har sönder nåt. Ryttaren har bra känsla i magen som "tagit hand om sin häst" och hästen känns bättre när lilla spänningen lossats. Däremot anstränger den återigen den primära skadan = det blir värre innan de träffar rätt vårdgivare.

De flesta jag känner tar inte sin friska helt problemfria häst till et utan en häst som är svår att ställa, minskat påskjut oliksidig, tappat sugen på banan... saker som "kan" sitta enbart muskulärt men som sannolikt är symptom på nåt annat. Har inte träffat eller hört om en enda "ute i stallet"-et som INTE behandlar såna grejer innan hästen är genomgången av vet, utan de behandlar hästen de fått betalt för att titta på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 368
Senast: vildeld
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
1 972
Senast: lil-sis
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 713
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp