Behöver er hjälp!

millan10

Trådstartare
Det är så att det finns en häst till salu som jag är väldigt intresserad av. En ridskolehäst som jag ridit och jag tror att vi skulle passa bra tillsammans. Jag har inte haft egen häst förut, men praoat i stall så jag vet grunderna. Om jag nu skulle köpa henne är jag erbjuden att så i ett stall som ligger ca 8 km från där jag bor. Kostnaden för att stå uppstallad där är 500kr/mån, men då ingår bara in och utsläpp vad jag har fått reda på. Jag får alltså skaffa foder mm själv. Man blir också tvungen att fixa in och utsläpp av de andra hästarna tre dagar i veckan, exempelvis fredag, lördag och söndag.(tror inte att man gör det varje vecka)

Jag undrar vad ni tror att detta skulle ta och kosta i månaden? Foder, strö, försäkring, hovslagare mm. Jag bor i en liten stad i småland (mindre än växjö) så det är inte särskilt dyrt här.

Sen undrar jag också hur man kan lösa det med in och utsläpp av hästarna. Hur lång tid tar det att släppa ut 8 hästar om man är två personer? Hur kan man lösa det med en familj där de båda vuxna jobbar? Hinner man åka ut mitt i veckan och släppa ut hästar, men ändå hinna till jobb och skola klockan 8.00? Hur skulle ni löst det?

Jag känner folk i stallet så jag har hästkunniga folk i min närhet om jag skulle behöva hjälp.
Det är en c-ponny.
 
Sv: Behöver er hjälp!

Kolla runt vad grovfodret kostar i din närhet, det varierar beroende på hur bra skörden varit och vart du bor.
Jag stod i valet och kvalet att ha som du, kallhyra och in/utsläpp. Men ju mer jag räknade på det desto dyrare insåg jag att det blev.
Såhär räknade jag:
Kallhyra: 700:- /månaden
Hösilage småbal: 4,50:-/kg och jag räknade med att det skulle gå åt 540 kg i månaden (18 kg om dagen, fri tillgång växande unghäst) dvs 2430:- i månaden.
Kraftfoder: 200:- /månaden
Hovslagare: 200:-/månaden (verkning)
Försäkring: 300:-/månaden
Veterinär: 500:-/månaden (lägger undan den summan till om olyckan skulle vara framme)
Strö: 250:-/månaden (spån på pall varav en pall kostade 1500:- om jag minns rätt)
Utrustning: 50:-/månaden (han är bara ett så denna summa är betyyyydligt högre för en häst som rids iallafall för mig)
Träningar: 0:-/månaden

För mig blev det med andra ord såhär...
Stallhyran inkl. allt: 3580:-
Allt som inte är stallrelaterat (veterinär, hovslagare etc): 1050:-
Det är med andra ord en ganska hög månadsutgift. Det lär ju så billigt med 700:- i kallhyra men räknar man på det var det inte optimalt för mig. Det fanns dåligt med ridvägar, långt till ridhus och tränare för framtiden sen, små hagar. Om jag skulle räkna med ridhusavgift och bensin för att köra till ridhus hade kalaset landat på närmare 5500:- i månaden om jag hade haft ridhäst.

Istället kollade jag runt på helinakorderings stall och fann ett där jag både hade bra tränare på gården, fler stallkompisar och allt ingick (även flera olika sorter kraftfoder) det fanns även ridhus, paddock, uppdaterad hinderpark och anlagda ridvägar i stor skog. Kostnaden för detta kalaset landade på 3100:- i månaden vilket även det ligger ganska nära det andra stallet i kostnaden MEN jag behöver inte hämta foder (kostnad), jag behöver inte släppa ut andras hästar, inte köra till ridhus och ingen ridhusavgift.

Mitt råd till dig, räkna på det.
- Vad äter hästen i månaden, ta hellre i några kilon för mycket än för lite. Glöm inte bort att räkna bort nån månad på sommaren då den kan gå ute dygnet runt och äta gräs. Läs på om hö och hösilage, vad passar er bäst?
- Ska hästen verkas eller skos, fråga kompisarna i stallet vad dom betalar för det.
- Ska du träna/tävla? Glöm inte räkna med bensinen och eventuell transporthyra.
- Får du med någon utrustning? Annars är det en del man bör ha när man köper häst och sen fylla på allt efter som.
- Jämför försäkringar, jag har min ena i Dina och den andra i Sveland och är nöjd med båda.
- Köp större partier grovfoder och strömaterial det är billigare än att åka och hämta vid behov. Kolla med stallet om det finns lagringsmöjligheter.
- 8 km till stallet enkel resa är ganska långt. På en månad varje dag (och då är inte de dagar du måste åka dit två gånger om dagen för att släppa ut på morgonen inräknat) kommer ni köra 48 mil.

Angående hur lång tid det tar att släppa ut 8 hästar för två personer beror det på hur snälla de är, kan man leda två samtidigt, hur långt det är till hagen, fodring i hagen på morgonen etc. Men jag släpper ut 8 hästar själv på 35 min men då går jag med två i taget och det är inte så långt till hagen och jag byter täcke på 3 av dom.

Om jag var du skulle jag se mig om efter ett stall där allt ingår, det spar tid och hela familjen slipper bli mer involverade än vad de kommer bli hur eller hur :)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 485
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
615
Senast: valy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 610
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp