Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

saltopeppar

Trådstartare
Hej alla!
Hittade ingen samlingstråd som de har inne på dressyr, så gör en egen tråd.

letar hoppsadel till detta skrälle:
img_3938_52c71a6188e59d1ffca83b1b.png


Min uppfattning är att hon är kort och det blir svårt att få plats med en sadel på henne.
Hon går idag med en Butet singelkåpa som hon börjat bocka som en galning och piska med svansen i. Inte "hej och hå vad glad jag är", utan mer "ta bort den där jävla grejen"
(hästen är genomgången av klinik UA)

Får även känsla av att den glider bakåt.

Har även provat Vega på henne och den gillade hon heller inte.

Hon lyfter ryggen rejält i arbete, men ar ju en ganska hög och lång manke.

Hon går även med en Childeric DAC några gånger i vekan vid dressyrarbete som verkar funka helt ok. Det är en 17,5 " (childeric mått) och är för lång för henne samt lite för vid så använder ett får under, men i dressyrarbetet funkar det helt ok

Någon som har några tips?
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

vad för budget har du på sadel? albion k2 är väldigt rak och kan nog passa, annars är passier optimum också eventuellt ngt som kan ligga bra.
sadlar som också kan vara värt att pröva är amerigo, bates elevation el momentum, ngn jensen kanske.

är svårt med hästar som är raka, men så länge den inte behöver en extra vid bom så brukar det gå att hitta åtminstone.
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

För mig är det viktiga att den passar henne, så priset är en senare fråga, vill främst hitta en sadel som passar

Jag är ju ganska kinkig med hur sätet ser ut för mig, vill att det ska vara lätt att komma "ur" sadeln och smal midja. Butet, cwd och bruno delgrange är i min smak sätes mässigt, men tyvärr är jag väldigt skeptisk till om de passar denna dam.
Har inte provat någon av bates på henne, men har fått tillsagt när jag provade ut buteten i april att bates kommer vara för långa för henne, så de las aldrig ens på. Stämmer det att de är långa?

Jensen har jag inte så mycket erfarenhet av, men syr de inte upp efter hästen? eller hur ser deras bommar ut?
De har ju någon snygg sadel på hemsidan som ser ut att falla mig i smaken för min rumpa:D

Amerigo är jag inte helt förtjust i då de är så hårda i stoppningen. Hade en Vega innan till en annan häst, men blev aldrig riktigt förtjust i den och heller inte deras andra sadlar när de var ute för några årsedan och provade sadlar.

Kom på en sak till, vill gärna att de ska vara omstoppningsbara!
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

En Bates eller Albion kommer troligtvis bli för långt för hästen.

Har du ingen bild när hon är i rörelse?

Childeric är väl för övrigt rätt svängda i sin bom?
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Jag har en häst med liknande rygg som inte heller är så lång. Hon har tjorvat och sparkat med bakbenen i min Pessoa som dessutom lätt gled bak så jag fick ha brösta för att hålla den still. Hittade en Frank Baines (Passad) som låg helt still och har en skuttfri häst.
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Prestige Paris? :) Finns även i kalvskinn och heter då samma fast med ett D!

Korta och lätta, en riktigt utpräglad hoppsadel men som är något svängd! :)
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

För mig är det viktiga att den passar henne, så priset är en senare fråga, vill främst hitta en sadel som passar

Jag är ju ganska kinkig med hur sätet ser ut för mig, vill att det ska vara lätt att komma "ur" sadeln och smal midja. Butet, cwd och bruno delgrange är i min smak sätes mässigt, men tyvärr är jag väldigt skeptisk till om de passar denna dam.
Har inte provat någon av bates på henne, men har fått tillsagt när jag provade ut buteten i april att bates kommer vara för långa för henne, så de las aldrig ens på. Stämmer det att de är långa?

Jensen har jag inte så mycket erfarenhet av, men syr de inte upp efter hästen? eller hur ser deras bommar ut?
De har ju någon snygg sadel på hemsidan som ser ut att falla mig i smaken för min rumpa:D

Amerigo är jag inte helt förtjust i då de är så hårda i stoppningen. Hade en Vega innan till en annan häst, men blev aldrig riktigt förtjust i den och heller inte deras andra sadlar när de var ute för några årsedan och provade sadlar.

Kom på en sak till, vill gärna att de ska vara omstoppningsbara!

Bates tror jag inte på till den hästen.
De är långa och trycker ofta ner i länden.
Crown kanske?
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

En Bates eller Albion kommer troligtvis bli för långt för hästen.

Har du ingen bild när hon är i rörelse?

Childeric är väl för övrigt rätt svängda i sin bom?


Ska se om jag hittar bilder i rörelse.
Jo den är ganska böjd och det är därför den funkar tror jag, den är först och främst för vid och har därför ett rejält får under med extra vaddering framtill och iom att den är så böjd så slöpper den tidigt från ryggen, för förlång är den.
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Frank Bain ska jag absolut kolla in! har gillat dem jag haft innan och provat (dock dressyr då och till annan häst)
Tack för tipset:)
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Crown har jag väldigt liten erfarenhet av och tyvärr så är det sjukt svårt att hitta någon som har dem i mina trakter:(
Vill nämligen prova två av deras modeller i dressyr till en annan häst
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Har du testat Morr is and Nolan?
Har en sådan till min häst som är rak, och ännu rakare vid arbete

 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Vad har du för bom i buteten du har idag?
En P? Den är rakare tex C sits , om du upplever att hästen äe känslig i i bakre sadelstaden kan en rundbossad sadel vara en bra grej att testa?

Som en C sits i Butet gör att den släpper tidigare än en P
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Tror inte crown passar, de är också lite långa och raka.
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Nu har jag inte hundra koll, men ska kolla tills i morgon.

Jag vet att det är halfdeep säte, men inte hundra på bom….

Något säger mig att det är D eller F paneler (ploppar upp i minnet) men vet inte vad det har för betydelse.

Men ska kolla till i morgon
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

ja lång, är det sista jag behöver:(
Mitt öga säger att hon är ganska rak, men jag tror att hennes korta rygg gör att raka blir som en brygga då de hänger fram på bogen och bak på länden eller något.
Jag har 16,5" eller 17" (måste kolla) sadeln hon har idag och jag upplever den för lång…. tur att man är liten som person :P

hmm….

Jag funderar på JES, någon som har erfarenhet av dem?
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Har inte provat M&N på denna hästen, så kan ju vara värt. Vet att jag inte gillade den på den andra hästen, men kan ju ha med att den inte låg hundra.
Jag har dock fått för mig att de är lite långa i anläggningsytan?
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

De nya modellerna har betydligt kortare än av de äldre har.
Ska se om jag kna komma ihåg att mäta min imorgon
 
Sv: Behöver hjälp med hoppsadel till den här ryggen...

Jag vet att du skrev att du helst ville ha en ullstoppad men din häst ser ut som en skolboks-CWD häst!:D Dvs hon sluttar lite uppåt o har kort anläggningsyta, borde passa perfekt med en CWD.

Annars tror jag en rundbossad sadel är ett måste o absolut inte för rak för då kommer den precis som du tänker, ligga som en brygga o trycka både fram o bak. Då går både Bates och Morris and Nolan bort.

Har du provat några Prestige modeller?

Att hon sparkar åt din butet kan även bero på att de är rätt så smala i sina bomvidder och då kanske den trycker runt manken. Speciellt om den har tendens att åka bakåt.

Jensen hoppsadlar är ju jag också väldigt förtjust i, kolla bara med den som har sadeln att den har rundbossor och är tillverkad till en häst med liknande rygg som din så är det ju värt att prova.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 636
Senast: Aureola
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp