Behöver samhället verkligen hålla reda på (och bestämma över) människors kön?

Nej. Det behövs två X-kromosomer och det kan även hanar ha t.ex. vid genetisk mosaikism och chimerism.
Men det är ju då en genetisk avvikelse.
Som man också lätt kan definiera.
XXY
Så.
Förstår du vart jag vill komma?

Att det handlar om att det är könskromosomerna som avgör den medicinska egenskapen och inte det sociala genuset.
 
Fördelarna med att ta bort det juridiska könet tror jag går få till stor del på annat sätt.
Det skulle behöva innefatta att det blir mycket enklare att byta juridiskt kön. Typ bara skicka in några blanketter. För ett av problemen är att systemet är trögt så att folk tvingas gå runt med fel juridiskt kön. Måhända en marginell avvikelse men det är ju där i marginalen som folk lider.
 
Men det är ju då en genetisk avvikelse.
Som man också lätt kan definiera.
XXY
Så.
Förstår du vart jag vill komma?

Att det handlar om att det är könskromosomerna som avgör den medicinska egenskapen och inte det sociala genuset.

Enig, i medicinska fall är det den enskilda individens anatomi och fysiologi som är viktig. Det är skitsamma vad som står i passet.
 
Det symboliserar ju vilka könskromosomer som man har och dem kan man inte ändra på.
Nej det gör det inte. Det är ingen som rutinkollar dina kromosomer när du föds. Det är ju här det blir knasigt. Det juridiska könet är konstruerat av och för cis-personer. Det är både kön (hur du ser ut mellan benen när du föds) och genus (efter att i vuxen ålder ha bråkat med soc). Vi som diskuterar här har en helt annan, mycket bredare, förståelse för genus och kön än vad det juridiska könet är konstruerat från.
 
Och du kan inte begära av en ideell idrottsförening, som i min länk ovan, att de ska lägga massvis med pengar på kromosomlabprover, så fort de måste bevisa att deras flickor är flickor.

Det begär jag inte, jag tycker kanske helt enkelt inte att det är hela världen om en pojke skulle råka spela fotboll tillsammans med flickor eller tvärtom, om vederbörande nu vill det. Det kanske rentav skulle berika idrottsvärlden en aning?
 
Det begär jag inte, jag tycker kanske helt enkelt inte att det är hela världen om en pojke skulle råka spela fotboll tillsammans med flickor eller tvärtom, om vederbörande nu vill det. Det kanske rentav skulle berika idrottsvärlden en aning?
Vet du, runt 2002 gjorde jag och två andra människor en utredning om hur barnfotbollen (stegen mellan knatte- och ungdomsverksamhet) skulle utvecklas i framtiden åt vårt regionala fotbollförbund. Det vi kom fram till var att man inte skulle vara varken köns- eller åldersstrikta, utan det var viktigare att barnen matchades på den nivå de befann sig på.

Man skulle kunna sammanfatta reaktionerna som att fotbollförbundets medlemsföreningar inte var mogna för sådana tankar. Dock använde man delar av utredningen, och idag finns det inte längre strikta åldersklasser där jag bor.


Däremot så blir det hela mycket mer komplicerat att införa på elitnivå - i princip vilken idrott som helst. Där kan du inte tala om berikning om vi skulle göra ett unisex-landslag och en unisex-allsvenska .
 
Om idrotten är det enda/starkaste skälet för att vi har något sådant som juridiskt kön, så känns det ju ändå som att hela frågan är värd att tänka igenom.
Härligt! Du tycker alltå att det var bra av mig att peka ut ett problemområde i det här spörsmålet!
 
Däremot så blir det hela mycket mer komplicerat att införa på elitnivå - i princip vilken idrott som helst. Där kan du inte tala om berikning om vi skulle göra ett unisex-landslag och en unisex-allsvenska .

Å andra sidan, på elitnivå är deltagarna registrerade och utsätts regelbundet för tester (doping), vore det verkligen en väldigt stor förändring att även lägga till könstillhörighet på den nivån?
 
Å andra sidan, på elitnivå är deltagarna registrerade och utsätts regelbundet för tester (doping), vore det verkligen en väldigt stor förändring att även lägga till könstillhörighet på den nivån?
Det här tråden handlar väl ändå om det är möjligt att plocka bort könstillhörighetsregistreringen helt och hållet, inte om vi ska plocka bort könstillhörighetsregistreringen för att sedan återinföra könstillhörighetsregistrering?
 
Härligt! Du tycker alltå att det var bra av mig att peka ut ett problemområde i det här spörsmålet!

Tror du på vad du själv skriver?

Frågan om varför vi öht har en sådan konstruktion som juridiskt kön är värd att tänka igenom om det verkligen är så att idrotten utgör det starkaste argumentet för konstruktionen.
 
Det här tråden handlar väl ändå om det är möjligt att plocka bort könstillhörighetsregistreringen helt och hållet, inte om vi ska plocka bort könstillhörighetsregistreringen, för att sedan införa könstillhörighetsregistrering igen?

Nej, då har vi inte läst samma tråd tror jag? Det har handlat om specifikt juridiskt kön hela vägen, inte om att ta bort könstillhörighet i sammanhang där den är relevant? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp