Behöver samhället verkligen hålla reda på (och bestämma över) människors kön?

Tror du helt seriöst att kvinnor skulle gå högre lön bara för att man slumpar ut den näst sista siffran i personnummret? Jag tror att arbetsgivare ger fullständigt :devil: i den siffran och går på invanda mönster. Det enda som kommer hända är att vi inte längre kan plocka fram statestik som visar att kvinnor blir könsdiskriminerade.
Nej, det tror jag inte, det var ironi.
 
Nej, inte heller herridrott. Det hade bara blivit unisex-idrott.

Juridiskt kön styrker du genom att visa pass eller annan id-handling.
Ett på annat sätt icke registrerat biologiskt kön styrker du genom att dra ned byxorna.
Men det finns ju fall där någons juridiska (och sociala) kön har varit kvinna, men där tvivel väckts och man då har tagit till rätt drastiska metoder för att fastställa just biologiskt kön. Idrotten verkar inte nöja sig med det juridiska könet, helt enkelt.

Jag har alltså ingen lösning på det hät problemet, men exempel visar att det inte är så enkelt som du försöker få det. Vid tveksamhet, litar man inte på det juridiska könet (i idrotten) ), utan man tittar istället mer noggrant på kroppen än genom att bara "dra ner byxorna".
 
1. Jag tror att skillnaderna vad gäller sjukdomar är mindre mellan etniciteter än mellan kvinnor och män, även om de finns ( t ex hudcancer och laktosintollerans ).
Och jag tror att de är större.
T.ex. mässling och syfilis.
Sedan så tillkommer vävnadstyper vid behov av transplantation.
 
Intressant tråd! Som cis-person är det kanske enkelt att trycka på vikten av att vi har ett juridiskt kön, och jag inser absolut fördelarna med det. Jag ser också nackdelarna varje dag i mitt arbete så därför känner jag mig splittrad i frågan.

Könskorrigering- inte könsbyte!
 
Säkerligen en petitess i sammanhanget, men kan damidrott fortsätta att existera om vi stryker könstillhörigheten?

Jag har inte pratat om att stryka könstillhörigheten - bara ifrågasatt konstruktionen juridiskt kön. I idrotten är det dessutom biologiskt kön som gäller, vilket fastställs genom att kolla vilken kromosomuppsättning man har. Det finns exempel på transpersoner som haft svårt att fortsätta med sin idrott i tävlingssammanhang just därför att kromosomerna fortfarande pekar på det "gamla" könet.
 
Jag har inte pratat om att stryka könstillhörigheten - bara ifrågasatt konstruktionen juridiskt kön. I idrotten är det dessutom biologiskt kön som gäller, vilket fastställs genom att kolla vilken kromosomuppsättning man har. Det finns exempel på transpersoner som haft svårt att fortsätta med sin idrott i tävlingssammanhang just därför att kromosomerna fortfarande pekar på det "gamla" könet.

I praktiken så väljer väl de flesta att tävla inom "rätt" könstillhörighet utan kontroller. Första kontrollen är sen det juridiska könet. Det är ju ytterst ovanligt att man sen går ytterligare steg för att kontrollera könstillhörighet.

Skulle det uppstå et behov att skriva in biologiskt kön i tex pass om vi nu tar bort juridiskt kön?

Idrott är en speciell värld. I ungdomsturneringar är det oftare bråk om åldern, framförallt när det är utövare som kommer från länder där folkbokföringen är bristfällig.
 
Det räcker ju att man tar upp det med sin läkare. Ungefär som att gynekologen frågar om jag har varit gravid - rutinfrågor.

Det skulle väl i så fall vara grejer som att bli kallad till cellprov och mammografi. Men jag vet inte hur systemet fungerar. Om det är så att kvinnor utan bröst eller livmoder/-tapp också blir kallade? Alltså vilken information de tar hänsyn till (lär inte vara så kul att bli kallad på mammografi om man har tagit bort båda brösten). Det borde gå att komma runt det, om inte annat så genom riktad information ("du som har en livmoder...") eller att kalla alla.

Du tycker inte att det verkar bli en väldigt stor administration för att kalla alla människor till en undersökning som ungefär hälften har rimligt behov av?
Att lämna riktad information "gå och kolla om du har en livmoder" är ett dåligt sätt att få folk att ta initiativet och komma.
 
Det visste jag inte! För insnöad på (Kvinno)Bröst och Bröstcancer. :o

Eftersom alla kan få bröstcancer så kan man ju kalla alla till mammografi. T ex alla medborgare över en viss ålder. Det är väl en kostnadsfråga gissar jag. Men avskaffandet/upprätthållandet av juridisk könstillhörighet bör inte vara en fråga om kostnad bara. Jag menar, lite grejer får väl struktureras om och det kanske blir lite krångel i övergången men det skulle underlätta och minska lidandet för så många.

Ja, alla kan få bröstcancer, även män. Men det är väldigt sällsynt med bröstcancer hos män vilket innebär att man skulle utsätta nästan alla män för en undersökning helt i onödan. Och man skulle behöva enorma resurser för detta, resurser som inte finns. Skulle vi börja ta PSA-prov på kvinnor också?
 
Det där har jag också funderat över och försökt att aktivt förändra! Det tar en enorm tid att genomgå könskorrigering, lever tillsammans med en som gjort det. Jag som stått vid sidan av har verkligen fått se hur samhället motarbetar transpersoner. Allt för att folk känner att det är så otroligt viktigt att dom får sätta en etikett på en.
 
Det där har jag också funderat över och försökt att aktivt förändra! Det tar en enorm tid att genomgå könskorrigering, lever tillsammans med en som gjort det. Jag som stått vid sidan av har verkligen fått se hur samhället motarbetar transpersoner. Allt för att folk känner att det är så otroligt viktigt att dom får sätta en etikett på en.
Jag har liknande erfarenheter, och jag har så svårt att förstå att könskorrigering (och föralldel juridiskt könsbyte) är något som samhället så tydligt måste bromsa/göra så svårt... Att det skall vara så kontroversiellt att låta folk fullt ut få leva som den de är inuti?
 
I gårdagens Malou efter tio var det ett samtal där en fd man o hans manlige vän sedan många år var inbjudna, tror hon numera kallade sig Pia Pelle o reagerade på båda tilltalen.
Samtalet är mycket intressant att lyssna på. Pia Pelle beskrev väldigt tydligt hur h*n blir bemött som man respektive kvinna.
 
I gårdagens Malou efter tio var det ett samtal där en fd man o hans manlige vän sedan många år var inbjudna, tror hon numera kallade sig Pia Pelle o reagerade på båda tilltalen.
Samtalet är mycket intressant att lyssna på. Pia Pelle beskrev väldigt tydligt hur h*n blir bemött som man respektive kvinna.

Intressant, synd att jag missade det... Och det ÄR verkligen en enorm skillnad i bemötande av samma person, beroende på om hen uppfattas som man eller som kvinna. Vilket inte alls behöver ses som negativt - för någon som är transsexuell kan det snarast vara en enorm bekräftelse att äntligen uppfattas som den man är och vill vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp