Bukefalos 28 år!

behöver tips!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

zazza girl

Trådstartare
jag ha blivit erbjuden en 1,5 år hingst...
han e hur snäll som hälst och inkörd men det e ett probelm ..
han ha fel på sina knä....
så han ska vila i ett år om det ska kunna bli något...
jag få han för slaktpriset för dom ha tänkt att slakta han först...

ska jag ta han eller inte..????
 
Sv: behöver tips!!!!

en 1½ med dåliga knän?? skicka vidare är mitt spontana svar
unghästtiden är ju den viktigaste för att stärka upp senor och ligament
 
Sv: behöver tips!!!!

man får passa sig för att vara för sentimental när det gäller hästaffärer.Bättre att ta bort honom nu,än om ettt år när du fäst dig vid hästen....
 
Sv: behöver tips!!!!

han ha något som heter parellförskjutning eller något ...???
kommer inte ihåg redigt....
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
han ha något som heter parellförskjutning eller något ...???
kommer inte ihåg redigt....
alltså parallellförskjutning är ju vinklarna han har genom knär i benaxeln - det är ingen skada. men han kan ju ha fått negativa gensvar från träningen om han e gravt felvinklad i benställningen. men en vanlig parallellförskjutning skall inte påverka en 1½åring. mååånga starthästar har det!! utan att det påverkas. kan ju bli lite mera känsliga i knäna så man får underhålla dem mera. dom brukar ofta bygga överben för att stärka dem å då.
men som du säger att den hästen skall vila i ett år kan det inte bero endast på parallelförskjutningen. dom kan inte ha tränat så hårt att dom redan kört sönder han...
 
Sv: behöver tips!!!!

ok.. då hänger jag med..
han ha varit på träning i tre månader hos någon på gotland...
innan han kom till det stallet som jag e i nu....
så bara han få vila så e det lugnt sen .. tycker det e synd att slakta han ...
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
så bara han få vila så e det lugnt sen ..

Vad kostar han att ha ståendes ett helt år? och kostnaderna är antagligen inte slut där, skulle jag tro


sånt är livet och som lines skrev:
man får passa sig för att vara för sentimental när det gäller hästaffärer
 
Sv: behöver tips!!!!

jo det ha du ju rätt i .. men så dyrt bli det inte.. ha eget stall och sånt .. det e ju foderet och hovslagaren och lite annart som kommer till...
men jag ska in med han till atg i morgon hade jag tänkt mig och se vad dom säger....

och tränat sönder han tror jag inte dom ha gjort .. han ha ju bara gått för vagn i tre månade och nu ha han ståt i tre veckor hos oss...
 
Sv: behöver tips!!!!

Det är väldigt viktigt att de får träningen som unhästar för att de ska hålla för påfrestningarna som blir senare.

Har de kört han i 3 månader och han är redan trasig så tror jag inte han kommer hålla för trav...
 
Sv: behöver tips!!!!

Stallet kostar även om det är hemma.....

En fråga bara: varför har du inte dina andra hästar där då?
jag betalar 700kr i månaden för min stall plats...
och då ingår hö och spån och korn ...
ha ridabana och fina ridvägar...

Än värre om han bara körd tre månader och redan trasig:
och tränat sönder han tror jag inte dom ha gjort .. han ha ju bara gått för vagn i tre månade
 
Sv: behöver tips!!!!

mmmm.. få se vad dom säger i morgon... ler...
men jag hoppas ju att det ska gå fint...
för han e en redigt fin häst.. och han ha ju redigt steg och allt...
och fin stam ha han med...
 
Sv: behöver tips!!!!

för jag få inte ha en hingst där så han kommer få gå hemma med min 4åriga valack ....
 
Sv: behöver tips!!!!

alltså parallellförskjutning är ju vinklarna han har genom knär i benaxeln - det är ingen skada. men han kan ju ha fått negativa gensvar från träningen om han e gravt felvinklad i benställningen. men en vanlig parallellförskjutning skall inte påverka en 1½åring. mååånga starthästar har det!! utan att det påverkas. kan ju bli lite mera känsliga i knäna så man får underhålla dem mera. dom brukar ofta bygga överben för att stärka dem å då.
men som du säger att den hästen skall vila i ett år kan det inte bero endast på parallelförskjutningen. dom kan inte ha tränat så hårt att dom redan kört sönder han...


han e ju inte trasig... den peronen skrev förut.......
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
mmmm.. få se vad dom säger i morgon... ler...
men jag hoppas ju att det ska gå fint...
för han e en redigt fin häst.. och han ha ju redigt steg och allt...
och fin stam ha han med...
Ja visst, hoppas det inte är någon fara med kusen :D fast då kanske de inte vill sälja han heller?

Vad heter han? *nyfiken*
 
Sv: behöver tips!!!!

jo dom vill göra av med han ...
xante heter han ...
ja det hoppas jag med.. kanske bli en ny stjärna när han ha fått gå och växa till sig lite och vila ett tag......
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
jo dom vill göra av med han ...
xante heter han ...
ja det hoppas jag med.. kanske bli en ny stjärna när han ha fått gå och växa till sig lite och vila ett tag......

Hoppas att det går bra på kliniken.

Det jag spontant undrar när jag läser din tråd är vad hästen fått för diagnos av förra veterinären ????

Jag tar för givet att han redan är röntgad och utredd eftersom han ordinerats 1 års :eek: vila. Skulle han inte vara utredd blir jag väldigt nyfiken på vad det handlar om för "problem" där man utan veterinärutredning själv kan säga att en unghäst ska vila 1 år.
Det är ju otroligt viktigt att lägga en grund och stärka hästen i tidig ålder och är det någon gång man inte vill få hästen stående så är det väl då......

Din tanke är väl att träna hästen för trav ?....eller har du tänkt att han ska bli promenadhäst (ridning) om han inte håller för trav ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver tips!!!!

giffan skrev:
hittade tyvärr ingen häst med det namnet

Om man skriver på Travsport.se:
xan*
Så får du en del träffar. 4 stycker eventuella kandidater.
Sortera in på bara hingstar/vallacker och varmblod och kolla
2004orna..

Bland annat en Wall Street Banker..:devil: :devil: :eek:
Hemse ligger väl därborta va?

AM
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
324
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Anna-KarinO
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: slant98
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp