Bukefalos 28 år!

behöver tips!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: behöver tips!!!!

Snurrfian skrev:
Det är inte PARTELLA Upphakning hästen har i bakknäna? För det kan de ju växa ifrån om de blir rätt musklade?
Visserligen inte jämt men ibland...

patella... sorry, var tvungen :D haha... :angel:
:banana:
 
Sv: behöver tips!!!!

så nu e han min jag köpte han ...!!!!!!
ska lägga in kort på han nu i helgen så ni få se han ......!!!
 
Sv: behöver tips!!!!

oj! inte för att va elak, men en häst med dom där knäna hade jag ALDRIG köpt och hoppats att den skulle hålla för trav! :crazy:
Hoppas för din skull att det ligger något i det din vet. sa, men den gravheten verkar rätt otrolig att växa ifrån... :(
Verkar vara en fin och välskött häst! :)
 
Sv: behöver tips!!!!

Ja, det var inga vackra knän!:crazy:
Fick ett erbjudande en gång att köpa en ettårig hingst efter smokin yankee och ett jättefint sto. Han hade lösa benbitar.. Köpte inte! Varför köpa på sig problem?
Men jag hoppas att han håller för ts skull! Han var jättefin i övrigt:)
 
Sv: behöver tips!!!!

Den där var betydligt värre än min. :crazy:

Jag hade inte köpt, men det är ju upp till var och en...
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
oki... trav bli det inte för han... ska ha han som ridhäst......

Kom ihåg att du måste ha en skicklig hovslagare till en sån häst annars kommer han att kosta många dyra klinikbesök.

Min X-iga treåring har mer muskelspänningar i det X-iga benet än vad han har på andra sidan. Framför allt i knästräckaren.
 
Sv: behöver tips!!!!

Jäklar så skev han är... Kan det verkligen rätta till sig ?
 
Sv: behöver tips!!!!

jo en bra hovslagare ha jag .... korten va sen i jan- feb ... kan ta nya och se om dom ha rättat till sig lite......
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
så e det e fin hingst ha e efter eller???;)

En hingst efter WSB skulle jag kastrera, den avelshingstens humör e bland det värsta som finns tyvärr....

Tror inte han kommer att kunna gå i samma hage som en valack som sällskap!
 
Sv: behöver tips!!!!

Montéryttare skrev:
En hingst efter WSB skulle jag kastrera, den avelshingstens humör e bland det värsta som finns tyvärr....

Tror inte han kommer att kunna gå i samma hage som en valack som sällskap!


min e hur lugn som hälst ... och han ha gått med en valack sen i dec och det ha funkat kanon .. kan knappt sära på dom....

så han ha nog inte fått något från sin pappa i humöret ....
 
Sv: behöver tips!!!!

Hej!

För det första så håller jag med övriga gänget...som säger de aldrig skulle ha köpt en sådan häst..
MEN nu fastnade du ju för honom och vem av oss vet inte hur det är. Då spelar ju inte exteriören någon roll i hela världen!:angel:

Å det kan vara nog så svårt att finna en pålle man fastnar för...Jag tex är totalt hopplös i min kräsenhet.
INGENTING duger...
Den förra letade jag efter i 3 år!!

Så grattis till att ha funnit någon du tycker om!
Du har ju inte heller köpt honom för att tävla med utan blir han ingenting så sänker du kraven.

Problemet med det resonemanget är att när man väl har fått upp nosen för tävlandet så vill man många gånger ha just den där individen som bara kommer till start..
Sen skulle det ju va så roligt om han bara håller ihop..
Efter det att han tar nån matlapp nån gång..
En platshäst vore inte dumt för att finansiera det hela med..
Tänk, det är en vinnare jag vill ha..

Osv osv osv:D

Jag tycker han ser rakare ut på bilderna så det går ju åt rätt håll!
Håller tummarna för dig!

Vet ju att det finns skeva hästar som har lyckats på banan men oftast har dessa krävt spec.utrustning o balans.

Hultman hade väl nån som var hela 4 cm lägre på vä fram? Men som lyckades rätt bra som unghäst i alla fall...?

Brorsan har en som är skev bara på höger fram.
Detta var ingenting som bekymrade honom trodde vi (ja hästen alltså;) ) för så fort han kommer upp i lite högre farter blir hans rörelsemönster helt korrekt!

Men nu har vi förstått att även om han verkar ok fastän def hö fram så rör han sig inte nöjdaktigt i träning och detta sliter på honom!
Han blir halt på helt andra ställen som i alla fall jag leder till def. hö fram.
En kedja är inte starkare än dess svagaste länk liksom..

Han har nu varit på vattenträning osv i över 6 veckor för att bygga upp hela sig och på så sätt orka bära upp och kompensera för den felaktiga benställning han har!

Tränarna har lovat att denna pålle kommer tjäna sina pengar då han älskar att tävla men jag tror aldrig att brorsan köper en snedställd häst en gång till!

Men håll oss uppdaterade om din fina häst!/Trygg
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
så nu ha jag tagit nya bilder på han .. se fall det ha blivit något bättre.....???!!!!

nya bilder:

www.fotogalleriet.se/pic2388526
www.fotogalleriet.se/pic2388527
www.fotogalleriet.se/pic2388528

gammal bild:

www.fotogalleriet.se/pic2341826

tacksam för svar eftersom jag ha jätte svårt att se sånt....!!!

Hade missat alla bilder... men jag kan berätta om en av mina favoit hästar som jag älskade som mest... Hon såg ut så där och funkade inte till travet, och ÄNNU MINDRE till ridning då det tar hårt i fram o rida :crazy: Hon går nu som avelssto...
 
Sv: behöver tips!!!!

jo det kan ju ta skada men sen beror det ju på hur mycket skeva benen e på han sen när det e dags för inridning....
och balans ha han så det heter duga... ha aldrig sätt hästen snubbla eller något sånt när han ha skenat runt i hagen ....

och det värka ju som det ha gått tillbaka lite på domma månaderna..!!!!
 
Sv: behöver tips!!!!

jag ha fått läsa nu att man inte kan se parallelföskjutning bara med ögat .. att man måste rönka dom för att se det....

så ni som ha sätt på mina bilder ... kan ni vissa mig vad han e skev för jag se ingen ting .. mera än att han stå snätt på korten .... och att benen inte är brevid varandra.....

snälla vissa det ...!!!!!!
 
Sv: behöver tips!!!!

Man kan visst se parallellförskjutningen med blotta ögat hur skulle annars utställningsdomare och premieringsnämnder kunna ge ett sånt utlåtande?

Tänk att benet ska vara i en lodrät linje från bogen och ända ner till kotan. Om linjen inte fortsätter i centrum av benet nedanför carpus (knäet) är hästen parallellförskjuten. Benet är alltså fortfarande rätt rakt men linjen nedanför carpus är förskjuten. Därav namnet parallellförskjutning.

Ben.jpg


Jag hade inte tillgång till nång bättre bild just nu så det blev en liten krake på bilden...;)

Min andra häst är X-ig, då går benet i en lodrät linje till knäet och "kommer ut" på samma ställe nedanför knäet men sen sticket det lite utåt.
 
Senast ändrad:
Sv: behöver tips!!!!

Montéryttare skrev:
En hingst efter WSB skulle jag kastrera, den avelshingstens humör e bland det värsta som finns tyvärr....

Tror inte han kommer att kunna gå i samma hage som en valack som sällskap!
Det där tycker jag inte va snällt sagt!!
bara för att hingsten visat sitt humör behöver det inte betyda att alla är så.
Det är så många andra hingstar som inte heller klarar av att gå med andra i hagen, så det har inget med just dennes pappa att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
190
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 234
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp