Bukefalos 28 år!

behöver tips!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: behöver tips!!!!

knapplån..

Tror det kan komma att bli en sån där som går att starta 2-3ggr per år, och det är inte kul.
Och den eviga frågan: Hur långt har vi människor "Rätt" att gå för att som vi tror rädda djur...
Plåga denna individ med Träning upp till startform sen en massa behandlingar med åtföljande vila och sen börja om igen och igen...

Unghästträningen är den viktigaste perioden i en blivande Travhästs liv!
Underskatta inte dettta faktum!!
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
mmmm.. få se vad dom säger i morgon... ler...
men jag hoppas ju att det ska gå fint...
för han e en redigt fin häst.. och han ha ju redigt steg och allt...
och fin stam ha han med...

Hur gick det ???

Hoppas att du fick en diagnos och ett ärligt svar angående hästens framtidsutsikter. Utan att veta vad som egentligen "spökar" och vad du har för egna mål med hästen är det ju jättesvårt för oss här på forumet att veta om du bör tacka ja eller nej.
 
Sv: behöver tips!!!!

så nu ha jag fått besked och det e ingen fara med han .. bara han få gå och vila i 8 månader och växa till sig så ska allt bli bra sen ...

ha inte bestämt mig redigt ännu fall han ska gå som travare eller ridhäst.. först och främst ska han vara sälskap till min 4 åring ....

japp.. han e efter wall street banker...

men nu e det så att det va ett bra tag sen jag höll på med travare.. jobbade förut på ett stuteri...
så e det e fin hingst ha e efter eller???;)
 
Sv: behöver tips!!!!

Det är just vilan som är problemet... En unghäst som man inte kan stärka upp har svårt att ta igen det senare... Visst finns det exempel på sånt men de är få... Men jag hoppas att du förstår var du ger dig in på! Lycka till ialla fall!
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
så nu ha jag fått besked och det e ingen fara med han .. bara han få gå och vila i 8 månader och växa till sig så ska allt bli bra sen ...

ha inte bestämt mig redigt ännu fall han ska gå som travare eller ridhäst.. först och främst ska han vara sälskap till min 4 åring ....

japp.. han e efter wall street banker...

men nu e det så att det va ett bra tag sen jag höll på med travare.. jobbade förut på ett stuteri...
så e det e fin hingst ha e efter eller???;)
Om det inte är fel på han, varför ska han då vila 8 månader?? :eek:
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
så nu ha jag fått besked och det e ingen fara med han .. bara han få gå och vila i 8 månader och växa till sig så ska allt bli bra sen ...



japp.. han e efter wall street banker...

men nu e det så att det va ett bra tag sen jag höll på med travare.. jobbade förut på ett stuteri...
så e det e fin hingst ha e efter eller???;)
8 mån låter som lång vila om det inte är någon fara med han....??
Jag har själv haft(har) några som är e:WSB och jag ska inte ha flera iaf...
Trevliga hästar, men sena.
 
Sv: behöver tips!!!!

giffan skrev:
8 mån låter som lång vila om det inte är någon fara med han....??
Jag har själv haft(har) några som är e:WSB och jag ska inte ha flera iaf...
Trevliga hästar, men sena.
Trevliga??? :eek:
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
så nu ha jag fått besked och det e ingen fara med han .. bara han få gå och vila i 8 månader och växa till sig så ska allt bli bra sen ...

ha inte bestämt mig redigt ännu fall han ska gå som travare eller ridhäst.. först och främst ska han vara sälskap till min 4 åring ....

Så skönt att det inte var någon fara :)
.... men det låter väldigt konstigt att en unghäst ordineras 8 månaders vila om det inte är något större fel.

Jag är lite nyfiken på diagnosen och om han fick något program för rehabilitering.
 
Sv: behöver tips!!!!

jag tycker det verkar väldigt underligt ; vill du inte berätta för oss vad som e felet på han eftersom du säger att det inte e ngn fara men han ska ändå vila i 8 mån?? det är ju bara hästar med ganska allvarliga skador som vilar sååå länge!! om det inte finns något som e nå speciellet som du antyder för oss ska han väl inte behöva vila...
för att vi ska kunna hjälpa dig angående din häst så måste vi ju få veta vad som e felet på han! eller kan dom inte hitta nåt men han e fortfarande halt eller nåt sånt??
 
Sv: behöver tips!!!!

han ha ju parellförtjutning i knäna och då ska han vila och växa till sig... men jag kan longera han och köra lite i skogen och så men han ska ju inte gå några hård pass precis....
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
han ha ju parellförtjutning i knäna och då ska han vila och växa till sig... men jag kan longera han och köra lite i skogen och så men han ska ju inte gå några hård pass precis....
kan du inte ta en bild på dessa ben för dem måste ju vara otroligt skeva om han skall växa på sig för att kunna tränas normalt???
 
Sv: behöver tips!!!!

zazza girl skrev:
han ha ju parellförtjutning i knäna och då ska han vila och växa till sig... men jag kan longera han och köra lite i skogen och så men han ska ju inte gå några hård pass precis....

Fick du diagnosen parallellförskjutning (det är ju ingen skada utan en exteriör avvikelse som hästen kommer att ha hela livet)
:confused:

Och skulle det i så fall vara nyttigt/skonsamt för hästens knän att longera på en liten volt och köra i skogen (kuperad terräng) :confused:

Trodde veterinären att hästen skulle kunna bli en tävlingsindivid inom trav genom att "vila" bort en parallellförskjutning ???

Vill inte att du ska tro att jag misstror dig, men det hela låter väldigt konstigt eller också har jag fått allt om bakfoten :o
 
Sv: behöver tips!!!!

för att han ha parellförtjutning i knäna och det rätta till sig när han växer .. så få han vila så kan han ju växa till sig utan att få någon påfrästelse på dom...
 
Sv: behöver tips!!!!

JAg hör nog till den skaran att man inte kan växa ifrån en defekt som parallelförskjutning som är så grav att endast vila återstår..

Och skulle nu hästen vara så felkonstruerad så lär det väl inte bli bättre med linlöpning?? :confused:

Låter som ett väldigt jobbigt projekt...

Skulle vara intressant om du kunde ta kort rakt framifrån i hans knähöjd.

Så vi kan se från bog ner till hov.

AM
 
Sv: behöver tips!!!!

giffan skrev:
Jag har faktiskt bara träffat super trevliga och mysiga WSB
Men som sagt, de lever inte riktigt upp till mina förväntningar i övrigt.
Håller faktiskt med dig. Jag tycker de verkar värst som unghästar, men tar sig ofta i kragen när de växt till sig?
 
Sv: behöver tips!!!!

giffan skrev:
Vad menar du med värst??
Vilken bra fråga :o
Tror jag skulle kunna förklara det med att de är små huliganer som växer till sig?
De WSB:are jag träffat som unghästar har varit svårare att köra in eller i allmänhet hantera. De slåss gärna om saken och har en stark vilja. Men de brukar mogna ganska snabbt och bli trevliga o lätthanterliga.
Vilket man kanske inte kan tro med den pappan och hans humör. Kankse får de lite oförtjänat dåligt ryckte pga. av pappans humör och att några i okunskap använt han på skarpa ston?
 
Sv: behöver tips!!!!

Det är inte PARTELLA Upphakning hästen har i bakknäna? För det kan de ju växa ifrån om de blir rätt musklade?
Visserligen inte jämt men ibland...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
205
Senast: Entourage
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 283
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp