Bekantas hundar hoppar på mig!!

S

sarabaran

Jag har många bekanta som har hund och dom blir alltid glada när jag kommer och hoppar på mig, hur gör jag för att få dom att sluta??

Speciellt en bekant har en STOR hund men mycket päls som alltid är blöt/skitig. Den här hunden är ganska ung och blir helt GALEN när jag kommer, flyger fram och hoppar på mig med full kraft HUNDRA gånger!! Så jag nästan ramlar omkull. Min bekant gör inget... Jag blir sur, jag hatar hundar som hoppar och det är inte kul att bli skitig och blöt när man har rena kläder!

Vad ska jag göra? Jag har lust att ryta HÖGT och knuffa iväg hunden hårt men kan inte riktigt med när ägaren står brevid och dessutom tycker jag det är ägarens ansvar?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Säg åt ägaren vad du tycker om att dennes hundar hoppar på dig. Om den är en vän, kommer den att uppfostra sina hundar att inte göra så.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har sagt till ägaren men det går liksom inte in och hunden är ju hennes "gullegris"...
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag tror att jag skulle knäa hunden och ryta till den. Inte den bästa metoden kanske men blir man överumplad på det sättet så kan reaktionen bli därefter.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag förstår att du blir sur på det.

Har du provat att prata med hundarnas ägare? Om du inte är tydlig med att du inte gillar det så kanske de inte förstår det.

Hur agerar du själv när du möter dem? Om du försöker hålla dig lugn, inte tar kontakt med hundarna på något vis och tex tar ett steg bakåt och vänder ryggen till när hunden hoppar, så lär den tycka att du är ganska tråkig.

Jag tycker såklart inte att du ska göra så utan att prata med hundarnas ägare, men jag vet själv att vissa som inte vill att hundar ska hoppa, ändå gör precis vad som krävs för att peppa igång hundarna att hoppa. Mina egna hundar tex får hoppa på vänner som tycker att det är ok. Vissa av mina vänner vill att hundarna hoppar. Andra vill det absolut inte, men så står de där och lockar och pockar på hundens uppmärksamhet, rör sig yvigt och tokigt och hälsar inte på hunden när den faktiskt står lugnt bredvid och väntar på att bli klappad. Då hoppar de.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag tror att jag skulle knäa hunden och ryta till den. Inte den bästa metoden kanske men blir man överumplad på det sättet så kan reaktionen bli därefter.

Risk för att jag oxå gjort just så, o leverat kommentaren "uppfostra hundkräket eller se dig om efter andra vänner".
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Har samma problem, men i detta fallet är det jag som är ägaren ;) min hund är väldigt ung och glad och jag jobbar med att han inte ska hoppa på folk när han hälsar. Dock verkar de flesta tycka att det är roligt, och lyssnar inte när jag säger att de ska ignorera honom tills han lugnar sig. Och eftersom han är i koppel så kommer han ju inte åt att hoppa när inte personen hänger över honom. Han lugnar sig snabbt om man verkligen ignorerar honom och då kan man hälsa. En kompis satte upp knät en gång, inte knäade honom utan satte bara upp det så han själv hoppade upp på det, och efter det hoppar han inte på henne mer.

Så mitt råd är, om kompisen inte lyssnar, att ignorera (men då får ju hunden vara i koppel så den inte kommer åt dig, eller sätt upp ett knä (obs! Knäa inte hunden med full kraft, det kan skada hunden).
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Vad ska jag göra? Jag har lust att ryta HÖGT och knuffa iväg hunden hårt men kan inte riktigt med när ägaren står brevid och dessutom tycker jag det är ägarens ansvar?

Det är klart att det är ägarens ansvar.

Jag gillar inte heller hoppande hundar- det är ett ofog, och det är upp till ägaren att säga till och se till.

Jag skulle trycka min fot på hundens baktass,när den står upp och är i hoppande ställning;), här kan du säga till ägaren först, nästa gång , om den hoppar, så kommer jag att.......
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

När en av mina bästa vänner skulle köpa sin första hund så pratade vi innan om lite hunduppfostran (jag är uppvuxen med hundar). När jag sa att jag skulle sätta upp ett knä om hunden hoppar på mig så sa hon förfärat: "Du får ju inte SPARKA hunden!!!" Det skulle aldrig falla mig in att sparka en hund (om det inte var för att skydda livet) men om jag sätter upp ett knä som hunden väljer att hoppa in i, då får den lära sig den läxan. Om folk inte kan uppfostra sina hundar så får de räkna med att jag skyddar mig själv, för det är vad det handlar om. Idag är den hunden fem år gammal och jag är den ENDA han inte hoppar på.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Knapp.
Min hund har faktiskt lyckats uppfostra min sambo till att sluta framkalla tokskällande när sambon kommer hem. I början blev han sur på hunden och skulle skälla på honom, samtidigt som han innan hunden började skälla hälsade med ett "Nej men tjeenare gosse!" till en redan exalterad hund. Jag sa ifrån när han tänkte skälla på honom och sa åt honom att ignorera hunden istället. I början tyckte han att det gav inte någon effekt alls, men nu har han börjat ignorera "förebyggande" och får hälsa på en lugn hund som lägger sig på rygg när han kommer ("Klia min mage :love:" inte undergivenhet på grund av "dominans"-metoder från oss).

Det jag vill säga är att fundera lite på hur du förhåller dig till hunden, inte bara hur hunden förhåller sig till dig. Kanske klarar inte hunden av att du hälsar på den direkt när ni möts, utan h*n kanske måste vänja sig vid din närvaro först och hinna lugna sig lite.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

En hund som hälsar överdrivet kan ha viss social osäkerhet, och att knäa och ryta till hjälper ju inte hunden att få goda minnesbilder av folk. Risken är tvärtom att den hälsar med ökad intensitet nästa gång, eller rentav visar andra icke önskvärda beteenden.

Jag hade pratat med ägaren om att detta är ett problem, att du inte vill hälsa på om hunden ska hoppa. Hon får väl koppla den om den inte går att kontrollera på annat sätt. En snabblösning på problemet kan vara att kasta ut en näven godis på marken innan hunden hunnit hoppa. Förhoppningsvis gör detta att hunden glömmer bort att hoppa och skapar en förväntan på att "när jag står med alla 4 benen i marken så händer det trevliga saker".
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Visserligen, men det är ju inte TS problem, det r hundägaren som skall hålla ordning/uppfostra sin gullegris.
TS kan ju börja skicka kemtvättnotor till hundägaren:devil:
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Visserligen, men det är ju inte TS problem, det r hundägaren som skall hålla ordning/uppfostra sin gullegris.
TS kan ju börja skicka kemtvättnotor till hundägaren:devil:

Kemtvättnota var en bra idé :D. Och nej det är inte TS problem, men det är ju synd om hunden om den ska fara illa för att matte inte har koll på den.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Tyvärr är en del människor som så, "att min hund hoppar, jag låter den göra det, och passar det inte, så behöver du inte komma/hälsa på hunden"

Jag vet en människa som resonerar så, tack och lov ingen jag behöver umgås med!
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Tyvärr är en del människor som så, "att min hund hoppar, jag låter den göra det, och passar det inte, så behöver du inte komma/hälsa på hunden"

I vissa fall så resonerar jag så med. Jag har en granne som för inte så länge sedan dök upp från ingenstans och med pipig gullig röst och yvigt kroppsspråk började locka på min unghund (som var i kort koppel medan jag höll på att låsa dörren). När hunden sedan hade mage att sätta tassen på hans byxben så blev han arg och började fya henne. Vid det tillfället hade jag lust att säga att om han inte vill ha något mer än tassavtryck på byxorna så är det ett hett tips att ge fan i att börja tjoa och tjimma med min hund för att sedan fya henne när hon svarar på inviten. Lite vett i huvudet får ju folk faktiskt ha.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

*kl*

mina hundar hoppar. Heck, de flesta vet vad orden "Give me a hug" betyder. Men de hoppar inte med full kraft utan snarare staller sig upp och tar vikten pa bakbenen och bara "vilar" framtassarna pa mina axlar/knan/armar (beroende pa storlek pa hund).

men har vet ocksa alla att man halsar -sansat- pa hundarna, eller ignorerar tills man satt sig och jag slapper fram hunden. Tjoande och tjimmande hor inte hemma nar man halsar, vilket resulterar i att vi har hundar som trotts att de FAR hoppa - inte gor det sa lange det inte bes om eller triggas igang.

tja... helt kallt, vara djur bor har, vi har husregler, de far vara gaster snallt folja. Daremot en helt annan sak om hundarna ar i koppel och vi ar ivag, da ser jag helst att det inte halsas ALLS. For vi jobbar alt. tranar. Da vill jag inte ha nagon som snuttigossar med hundarna. Koppel pa - nagon form av jobb.

En vans aussie hoppar garna pa mig, han hoppar inte pa nagon annan och han har faktiskt fatt sig ett kna i brostkorgen. Sa halsar vi fint nar han lugnat sig :) hon ar okey med det, jag hade inte brytt mig sa namnvart om det inte var for att med aussien kommer oftast 3-4 andra hundar samtidigt och ska halsa och borjar han skutta sa blir de yngre hundarna sa triggade.. och det blir lite kaos. Klader kan man tvatta. Det ar det svart att gora med relationer...
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

*kl*
Men de hoppar inte med full kraft utan snarare staller sig upp och tar vikten pa bakbenen och bara "vilar" framtassarna pa mina axlar/knan/armar (beroende pa storlek pa hund).

tja... helt kallt, vara djur bor har, vi har husregler, de far vara gaster snallt folja. Daremot en helt annan sak om hundarna ar i koppel och vi ar ivag, (klipp).

Jag resonerar likadant. Kommer folk hem till mig så får dom respektera hur mina hundar beter sig. Hundarna får såklart inte bete sig hur som helst. Min gamle hoppar inte och min yngre ställer sig likt bewans beskrivning. Träffar vi någon vi känner på annan mark så får han inte hoppa om han inte bjuds in till det.

Numera umgås jag iofs bara med hundfolk och ingen verkar se beteendet som ett problem, men om någon nu gör det så vill jag hellre att dom säger till mig än att börja "uppfostra" mina hundar.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast jag tror inte bara att det är ägarens fel om hunden hoppar.. vi har fått uppfostra vartenda en av våra bekanta att det INTE är ok att hälsa på hunden om hon inte är jättelugn och att inte klappa/prata med henne så länge hon är uppe i varv. T.o.m vana hundägare kommer hem och beter sig så att hunden går upp i varv och vi får varje gång säga till att de ska sluta, så fort dom slutar så går hunden och lägger sig. Vår hund hoppar aldrig så länge någon bara är lugn när den kommer hem till oss.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 262
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 609
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 236
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp