Bukefalos 28 år!

Bekantas hundar hoppar på mig!!

Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

*kl*

Ni som tycker det är okej att era hundar hoppar på andra och förväntar er att dessa andra bara ska acceptera det, vad har ni för storlekar på era hundar?

Att låta sina hundar hoppa på folk är inte okej såvida man inte sedan tidigare vet att den aktuella personen själv tillåter det. Och har man inte sån koll på sin hund att den inte gör det så får man nog tåla att den personen som blir hoppad på säger till hunden. Alternativt så får man i förväg säga till personer man möter att de går fram på egen risk eftersom hunden kan hoppa.

Nej fy, hoppande hundar är nog bland det värsta jag vet. Det kanske är för att jag alltid har haft väldigt stora hundar omkring mig och där funkar det inte att ha hundar som inte kan hålla sig på backen.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Varför är det ägarens ansvar hur hunden hälsar om de blir hälsade på? Snarare besökarens ansvar att hålla käft om den inte vill ha en hund på sig.

Nej, vad hunden gör är alltid hundägarens ansvar oavsett om det sker i det egna hemmet. Strikt hundägaransvar gäller även där.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Nej, vad hunden gör är alltid hundägarens ansvar oavsett om det sker i det egna hemmet. Strikt hundägaransvar gäller även där.

Fast nu hänger jag nog inte med. Om en kompis/bekant/whatever kommer hit och jag talar om att ignorera hundarna för annars hälsar de överdrivet och de ignorerar vad jag säger får de faktiskt skylla sig själva om de får en hund i knät. Att dra upp strikt ägaransvar tycker jag är lite smålöjligt.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Greyhounds, schafer, catahoula (tank pitbull i storlek), nagon form av collie/sheltie korsning, bordercollie/catahoula korsning, pb-greyhound-catahoula korsning, jack russel, greyhound-catahoula korsning.

For att oversatta

en hel hog STORA hundar, och 3 medel, 1 liten.

Och nej,
sager de inte at mig att de inte vill ha hundarna i huset nar de kommer och de dar till beter sig dumt.. sa far de skylla sig sjalva. De som har problem med vara hundar umgas med oss pa andra stallen. Samma galler de som har allergier.

Vart hus, vara hundar, vara regler. Bryter man umgangesreglerna med hundarna sa kan man rakna med att det ar 2beningen som far sig en avlusning, inte hunden.

Vara hundar beter sig som de blir bemotta. -Mina- hundar ska inte behova fa skit for att en 2bening inte klarar av att lyssna.

Det ar, trotts allt, de tvabenta som ska ha den storre hjarnan.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

*kl*

Ni som tycker det är okej att era hundar hoppar på andra och förväntar er att dessa andra bara ska acceptera det, vad har ni för storlekar på era hundar?

Att låta sina hundar hoppa på folk är inte okej såvida man inte sedan tidigare vet att den aktuella personen själv tillåter det. Och har man inte sån koll på sin hund att den inte gör det så får man nog tåla att den personen som blir hoppad på säger till hunden. Alternativt så får man i förväg säga till personer man möter att de går fram på egen risk eftersom hunden kan hoppa.

Nej fy, hoppande hundar är nog bland det värsta jag vet. Det kanske är för att jag alltid har haft väldigt stora hundar omkring mig och där funkar det inte att ha hundar som inte kan hålla sig på backen.

Vi har en del problem med våran som blir helt över exalterad när det kommer folk, just nu löser vi det med att han får gå undan och inte hälsa förrens han är lugn. Men vi har några som det helt enkelt inte är någon idé att ens säga åt honom. Ett exempel är min mamma, hon pratar med en hög röst och hela hennes kropps språk bjuder in till lek även om hon inte själv förstår det. Sen har vi ytterligare en vän som älskar hundar, han har alltid godis i fickorna och matar och uppmuntrar till bus konstant. När han kommer så säger jag inte ett ord till hunden, kompisen vet vad han har gett sig in i och tycker att det är helt okej.
Men med övriga vänner så har de och hunden lärt sig att hålla sig på backen och hälsa även om det blir lite högt i energi ibland.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har en ridgeback och en aussie. Det är aussien som kan hoppa.
Hon är dessutom väldigt ofta smutsig.

Som sagt så försöker jag se till att det inte händer. Men jag uppskattar inte att andra ska försöka "uppfostra" mina hundar.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Nej, vad hunden gör är alltid hundägarens ansvar oavsett om det sker i det egna hemmet. Strikt hundägaransvar gäller även där.

Nu är det ju lite konstigt att dra upp strikt ägaransvar i den här diskussionen. Det är ju inte så att det är ett brott att ha en hund som hoppar på folk.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast nu hänger jag nog inte med. Om en kompis/bekant/whatever kommer hit och jag talar om att ignorera hundarna för annars hälsar de överdrivet och de ignorerar vad jag säger får de faktiskt skylla sig själva om de får en hund i knät. Att dra upp strikt ägaransvar tycker jag är lite smålöjligt.

Jag drog det mest till sen spets för att väga upp inläggen där det verkar som att folks hundar ska minsann få hoppa om de vill och blir man hoppad på så ska man bara gilla läget och hålla käften.

Nej, har man blivit informerad om att hundarna kommer hoppa och man hälsar överdrivet och man ändå gör det så tycker jag inte man gnälla allt för mycket. Själv har jag varit med ett antal gånger att hundar har tagit sats, hoppat upp i ansiktet och knockat mig på näsan trots att jag alltid ignorerar hundar. Så står man där med näsblod och ägaren bara garvar och säger att hunden är såååå snäll och bara vill hälsa. Snäll, säkert men jag är inte ett dugg intresserad av att få skitiga kläder och boxarnäsa för att folk inte har koll på sina hundar eller inte bryr sig om hur de beter sig mot andra människor än dem själva. Eller inte har någon som helst insikt i att andra kanske inte uppskattar att kramas med deras hundar.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Exakt, 2-beningen har större hjärna och ska styra läget men i min värld är hundägaren en 2-bening också och borde ha kontrollen över sina 4-beningar.

Nej, i någons hem är det de reglerna som finns i hemmet som gäller, det kan jag hålla med om. Precis som om någon med hoppiga hundar skulle komma hem till mig så skulle de få veta att det beteendet inte är okej i mitt hem.

Men om jag möter en hund på neutral mark, så att säga, så kommer jag tillrättavisa den om den hoppar på mig oavsett vad ägaren säger. Min personliga sfär - mina regler.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Delvis KL

Jag blir lite irriterad på folk som anser sig ha rätten att knäa och knuffa andras hundar bara för att dom inte beter sig efter vad dom tycker är rätt.
Om jag vill låta min hund hoppa så ska ingen utifrån komma och knäa till henne för det. Punkt. Jag hade utan att blinka knäat tillbaka. Det är helt och hållet min uppgift att avgöra vad som är ok för min hund och inte. Däremot är det helt och hållet deras val att inte komma hem till mig när hunden är hemma helt enkelt.

Nu tillåter inte jag min hund att hoppa/tigga/skälla osv så det problemet är inte särskilt vanligt. Men jag tål inte attityden "vad ska jag gör med hennes hund".

Om min väns ungar skriker, kan jag ryta till/knuffa till på dom då? Torde ju vara samma sak?

Om min väns ungar är mig och skriker och klänger så avlägsnar jag de om jag inte vill leka, dvs lyfter ner, puttar undan lugnt.

Om en hund är på mig så puttar jag undan den, måste få freda mig själv. Dock ej slå, men sätta upp ett knä som en barriär är, enligt mig, inte att bruka våld, däremot att lyfta knät i magen när hunden redan är uppe är våldsamt.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Nu är det ju lite konstigt att dra upp strikt ägaransvar i den här diskussionen. Det är ju inte så att det är ett brott att ha en hund som hoppar på folk.

Som jag svarade en annan nyss så skrev jag det mest för att dra det till sin spets och väga upp de konstiga åsikterna om att hundarna minsann ska få göra som de vill så länge deras ägare tycker att det är okej.

Tja, brott och brott. Om hunden skadar den som hunden hoppar på så kan hundägaren hållas ansvarig för de eventuella skador på personen eller dennes tillhörigheter kan tänkas få på grund av det.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har en ridgeback och en aussie. Det är aussien som kan hoppa.
Hon är dessutom väldigt ofta smutsig.

Som sagt så försöker jag se till att det inte händer. Men jag uppskattar inte att andra ska försöka "uppfostra" mina hundar.

För mig handlar det inte om att försöka uppfostra andras hundar utan om att värja mig själv och inte vilja ha rivmärken från klor, knockad näsa eller skitiga kläder. Och kan inte hundägaren se till att inte det händer så kommer jag själv göra det.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Bast ar dock att upplysa agaren och om det behovs korrigera pa ett snyggt satt. Jag ar inte frammande fran att ta tag i hundars halsband och hjalpa dom lugna sig - sa lange man ar medveten om vilka signaler man sjalv skickar ut.

Nu ar jag i de flesta fall "hundvanligt kladd" 24/7, skulle jag bara nagot icke-hundvanligt, som strumpbyxor, sa undviker jag de platser dar jag vet att det finns losa hundar, och de hundar jag kanner som garna "klappar" mig med tassen.

Overlag ser jag, oavsett var vi ar, min relation till hundagaren som viktigare an mina klader. Hundagaren kan man, pa sikt, hjalpa om hunden ar en hysterihoppare, om man bibehaller en bra relation till den 2benta individen. Det ar lite svart om man tjongar till deras hund utan forvarning.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har som oftast också på mig kläder där det egentligen inte gör något att hundar hoppar på så skitiga kläder är egentligen inget stort problem för mig heller. Och jag har inget som helt problem med att låta hundar hoppa upp på mig när man gett dem tillåtelse att göra så. Jag kramas gärna med hundar på ett kontrollerat sätt där jag bestämmer att det är okej för hunden att göra så. Men de hälsningshysteriska hundarna som antingen knockar mig eller klättrar på mina ben kan jag vara utan. Jag har som sagt haft grand danois tidigare och med såna hundar så funkar det inte om man inte lär hundarna att hålla sig på backen. Det funkar inte att ha en hund som väger 60 + och låta dem hoppa på andra även om jag tycker det är okej att de hoppar på mig.

Jag har full förståelse att vissa hundar är svårare att lära sig att hålla sig på alla fyra än andra hundar, jag har även full förståelse att det kan hända ibland att en hund hoppar. Det jag inte har förståelse för dock är vissa hundägares nonchalans inför hur deras hundar beter sig mot andra människor.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag skriver under på att jag avskyr hundar som hoppar, men med lite modifiering.

1. Tjoar och tjimmar jag trots förvarning att hunden kan hoppa får jag skylla mig själv.
2. Om jag ignorerar hunden och den hoppar i alla fall har jag rätt att freda mig själv genom att putta ner den eller hålla fram ett knä. Våld är däremot absolut uteslutet.
3. Jag varken vill eller ska behöva uppfostra andras hundar, men samma här, jag har ändå rätt att freda mig.
4. Jag håller med om att jag inte vill att andra ska uppfostra min hund, bättre att dom säger till mig då.
5. Man har som hundägare ansvar att informera om hoppande hund och ha en dialog med besökarna om hur dom ska bete sig.
6. Av respekt får man acceptera att alla inte vill ha hundar på rena kläder, i ansiktet, bli rivna av klor, få blåmärken (jag får det jättelätt) eller till och med bli knockad. Då får man ha dialog även här och stänga undan hundarna vid besök. Klart besökare ska respektera att ni har hundar och vissa regler i erat hem men det betyder inte att det ska inkräkta på besökarnas personliga sfär eller förstöra kläder.

Mötas halvvägs och att kommunicera är väl egentligen bäst! Det är väl det jag försöker komma fram till.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har som oftast också på mig kläder där det egentligen inte gör något att hundar hoppar på så skitiga kläder är egentligen inget stort problem för mig heller. Och jag har inget som helt problem med att låta hundar hoppa upp på mig när man gett dem tillåtelse att göra så. Jag kramas gärna med hundar på ett kontrollerat sätt där jag bestämmer att det är okej för hunden att göra så. Men de hälsningshysteriska hundarna som antingen knockar mig eller klättrar på mina ben kan jag vara utan. Jag har som sagt haft grand danois tidigare och med såna hundar så funkar det inte om man inte lär hundarna att hålla sig på backen. Det funkar inte att ha en hund som väger 60 + och låta dem hoppa på andra även om jag tycker det är okej att de hoppar på mig.

Jag har full förståelse att vissa hundar är svårare att lära sig att hålla sig på alla fyra än andra hundar, jag har även full förståelse att det kan hända ibland att en hund hoppar. Det jag inte har förståelse för dock är vissa hundägares nonchalans inför hur deras hundar beter sig mot andra människor.


Ja visst, kommer någon med finkläder så stänger jag in hundarna så länge om risken får stoj finns. Och varje gång någon kommer hem så platsar jag hundarna och sen säger till personen att inte ge hundarna någon uppmärksamhet för då blir de jobbiga. Jag vill inte ha en massa stimm och stoj oavsett om hundarna hoppar eller inte. Så därför tränar jag på det. Men bryter någon mot det jag säger och hunden lämnar platsen så får personen skylla sig själv, då den dessutom har förstört en hel del träning.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Det jag inte har förståelse för dock är vissa hundägares nonchalans inför hur deras hundar beter sig mot andra människor.

Visst onskar man att man ibland fick sla en bok i huvudet pa folk?

min make sa en gang nagot valdigt bra gallande djurtraning.

Om immigranten inte forstar engelska och jag slar honom - lar han sig fortare da?
Det var gallande att korrigera en hund fysiskt som inte vet battre, inte har lart sig.

En hund som inte vet vad "nej" betyder kan man vrala pa bast man vill, den forstar inte och blir stressad - vilket troligen kommer oka beteendet.

Samma risk finns om man korrigerar en hund som hoppar och den inte forstar eftersom mycket hoppande har "fjask" som grund i en osaker hund.

..hundens hoppande i sadana situationer ar bara ett symptom i en storre bild, dar hundagarens bristande respekt for bekantens/vannens onskningar ar det underliggande problemet. Da kanske man ska fraga sig om hunden fortjanar ett kna i brostkorgen for att dess agare ar ignorant. Och varfor man fortsatter behalla en van som uppenbarligen inte bryr sig ett smack om ens tankar eller vilja eller onskningar.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

De hundar som kommer hoppandes och farandes mot mig brukar jag alltid sätta ner och när de sedan lugnat ner sig så säger jag "hej" i sansad ton och sen är det färdighälsat. Och så länge de är på mig så fortsätter jag sätta dem ner. Det är bara i extremfall som jag satt upp ett knä för att skydda mig själv, inte för att fostra eller göra hunden illa.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag tycker det hor till vanlig sketen hyfs att inte stissa igang hundar.

Jag har inte sagt att man ska stissa igång hundar, jag har sagt att tål de inte en vanlig hälsning som, hej hunden utan att hoppa på den som säger hej hunden så får ägaren ta lite ansvar och ha koll på sin hund så den inte hoppar upp på och skitar ner , kanske förstör andras kläder- har aldrig påstått att man ska"ååååhhhhhh helle dossinnngen, en sååååån liiiten tööötnos, kom kom kom osv osv, utan ett hej, precis som jag hälsar på andra familjemedlemmar.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Varför är det ägarens ansvar hur hunden hälsar om de blir hälsade på? Snarare besökarens ansvar att hålla käft om den inte vill ha en hund på sig.


Skitsnack, är hunden så ouppfostrad att det krävs att man håller helt käft för att den inte ska hoppa ska man nog se över sin hundhållning eller ha den i koppel om det kommer folk, du vet KOPPEL.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 617
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 339
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp