Bukefalos 28 år!

Bergaritten 9 April

Sv: Bergaritten 9 April

Det brukar inte vara ngn större fara även då de har övningar i närheten. Hästarna är så fokuserade på sin uppgift när de är på tävling.
 
Sv: Bergaritten 9 April

Jag tror faktiskt inte heller att hästarna bryr sig öht, även om de aldrig hört gevärsskott förut.
En annan sak vore om någon stod bredvid och sköt, men på ett avstånd av bara några hundra meter har ljudet redan blivit så svagt att jag inte tror att det är skrämmande för hästarna. Reagerar kanske det gör, men mag skulle bli väldigt förvånad om någon häst faktiskt blev rädd för ljudet. Det lär inte störa själva tävlingen iaf, tror jag.
 
Sv: Bergaritten 9 April

jag har sett vissa hästar på Bergaritten som tvärnitat framför skjutbanan och vägrat gå framåt - tills vi kommit pinnande och då har de hängt med. Mina hästar bor på landet så de är vana vid jaktsäsongen som pågår här :D
 
Sv: Bergaritten 9 April

Jag funderar på att rida Bergritten men har inte bestämmt mig än. Har ju ridit den tre år irad så lite av tradition men samtidigt så är ju hästen, 23-årig fjording, inte supertränad för stunden. Han är mest riden i skogen just nu. Dock så är det ju lite tråkigt att rida själv.
 
Sv: Bergaritten 9 April

Kanske en lite konstig fråga men...
Om jag har förstått rätt så ska man ha Grönt kort även om man "bara" rider PP. Då jag inte kommer hinna få/ta grönt kort innan anm. tiden går ut (kanske inte ens innan tävlingsdagen) så kan jag inte vara med...
Och nu till frågan: kan man anmäla sig bara till bangenomgången, bara för att lära sig hur det går till? :confused: Vad gör man på bangenomgången?
Det kanske låter fånigt men eftersom jag aldrig ens har varit "publik" vid en tävling och dessutom rider barfota, så är det ju så mycket som man behöver lära sig och ännu mera att tänka på...
Eller det kanske inte är en så stor grej som jag tror, det här med bangenomgång, kanske inte är något som man behöver fundera så mycket på. Eller???
Mycket tacksam för svar

//movgli
 
Sv: Bergaritten 9 April

Om du inte har möjlighet att rida så tycker jag att det är bra om du bara åker och tittar. Så gjorde jag första gången jag var på distanstävling. Då kan man gå runt och titta på tävlingsområdet, se hur det går till i sekritariat och vid veterinärkontrollen och även vid bangenomgången och starten. Man behöver ju inte heller vara uppjagad av tävlingsnerver eller släpa runt på en häst och det kan ju också kännas skönt första gången.
 
Sv: Bergaritten 9 April

Precis! All publik är välkommen och självklart får man lyssna på bangenomgång , titta på veterinärbesiktning osv som besökare. det är bara kul för ryttarna om det kommer lite folk och tittar.
Välkommen!
 
Sv: Bergaritten 9 April

Om du tar det lungt och fint går det säkert alldeles utmärkt, även om hästen är äldre. Det är ju en Cr så tempot är ju inte så högt. (förhoppningsvis)

Har själv en häst som för tillfället ser ut som en BOLL och jag funderar verkligen hur det kommer att se ut när vi RULLAR iväg...:rofl:
 
Sv: Bergaritten 9 April

Jaha, då börjar det närma sig...ska bli jätteskoj! Det var VÄLDIGT MÅNGA starter!!!:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Bergaritten 9 April

Jag är redan nervös, tur att Nariaat har bättre tävlingsnerver än mig, och jag ska inte ens rida! Min tå är trasig så snälla Camilla Nordström ska genomföra ritten på honom, och skönt att de får starta tidigt. Vad heter pållen som du ska rida?
 
Sv: Bergaritten 9 April

Jag rider Racer Tilly som är min. Nu måste jag passa på att fråga...Naariat...är den efter Notariat?
Jag såg att Notariat skulle starta samtidigt som Din häst. Jag är så sugen på att se honom för jag har en 2-åring här hemma som är efter honom. Tänkte att det kanske är ett halvsyskon som du har??

/Maria
 
Sv: Bergaritten 9 April

Ååå det ska bara bli jätteroligt det vet du!!! :) Jag är jätteglad att jag får låna honom ! :bump:
 
Sv: Bergaritten 9 April

Ja, va kul! Då kanske vi kan reda ut släktförhållandena?? Min lilla unghäst är jag så himla glad åt. Hon är supergullig, smart, nyfiken och testar gränser för tillfället...:love: :love:
 
Sv: Bergaritten 9 April

Nu får väl Björkis rätta mig, men nej, Naariat är inte efter Notariat.
Däremot är båda efter Garanti, har jag för mig?
 
Sv: Bergaritten 9 April

Cetzy skall grooma åt en kompis!, skall bli så kul !!
Jag har tältet med mig så ni RKRKáre är varmt välkomna att "boa" med oss !! Jag hämtar flaggan mm och vattenkar finns i tältet som räcker till alla !
Cetzy
 
Sv: Bergaritten 9 April

Japp, helt rätt, båda hästarna är e.Garanti
Ska bli kul o se Notariat, och jämföra med Nariaat.
 
Sv: Bergaritten 9 April

Ang Tält.

Hm det är fortfarande snö på marken... och ridbanan har rejäla snövallar runt kanterna så det kommer bli lite ont om plats i viloområdet. Framridning där kan ske i begränsad omfattning i år, men de flesta kan ju skritta i starten några minuter och ändå hinna inom tidsramen så vi hoppas att det inte ska bli några prolem.

Vi får alla hjälpas åt och lämna plats för de som skall starta att i första hand befinna sig inne kring startområdet.

Madde
 
Sv: Bergaritten 9 April

Nu är det visserligen några dagars töväder (hoppas jag) kvar tills Bergaritten, men hur verkar vägarna vara där omkring?
Är det brodd som gäller eller tror du att man kan ta av dem?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Miingla
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: linlar1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 325
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 015
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp