Bukefalos 28 år!

Bergsåkersincidenten

anhe

Trådstartare
Ni vet säkert vilken aktuell incident jag talar om.

Rätt eller fel bestraffning?

Själv tycker jag det är helt rätt. Så där gör man inte mot en häst, dessutom ser det mycket illa ut.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Rætt! Æven om det kanske inte drabbade hæsten så hårt (sjælvklart tycker jag att det ær fel!) så var det mycket dåligt før travets anseende. Det måste æven sættas en græns før att visa att det hær absolut inte ær acceptabelt!
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Tror inte hästen led särskilt mycket av behandlingen.
Men det är väldigt viktigt att travsporten markerar mot fula tilltag som dessa, och därför förtjänar kusken ett hårt straff.

Nästan två års licensindragning är mycket, men det har han "förtjänat".
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jag tror inte heller att hästen led särskilt mycket, men man gör ändå inte så, någonstans måste gränsen sättas. Även om inte hästen for så väldigt dåligt av det, så tycker jag det är en väldigt onödig behandling av hästen. Jag är mycket mån om att drivningar och annat går snyggt (och vettigt) till så vi inte blir av med körspö i lopp.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Helt klart rätt!!
Men jag tycker inte han skulle fått köra loppet, avstängningen skulle i detta fall ha haft omedelbar verkan.

Sen tycker jag det är synd att de visar sådant i tv. Det är nog illa att publiken på banan ska behöva se elendet, men att visa det för svenska folket är onödigt tycker jag.

Bäst att förklara direkt varför jag tycker det är onödigt att visa det...
Inte för kusken han får de gärna hänga ut, men för travet som sport.
Det är ingen vidare reklam för sporten.

Men å andra sidan så är det ju bra att det visas så att folk kan se att det görs något åt dålig behandling av hästarna.

Kan ju säga att det är tur att "kusken" inte jobbar åt mig!
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jag säger bara ÄNTLIGEN!!!
Har så många gånger sett det djurplågeri som hästar utsätts för både på travet och inom ridsporten och tycker att det är toppen att det äntligen uppmärksammas!
Visst är det synd om travet som sport skadas i anseendet, men jag tycker nog tvärtom, travet AGERAR ju iallafall, det gör inte ridsporten (än iallafall).
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

giffan skrev:
Helt klart rätt!!
Men jag tycker inte han skulle fått köra loppet, avstängningen skulle i detta fall ha haft omedelbar verkan.

Sen tycker jag det är synd att de visar sådant i tv. Det är nog illa att publiken på banan ska behöva se elendet, men att visa det för svenska folket är onödigt tycker jag.

Bäst att förklara direkt varför jag tycker det är onödigt att visa det...
Inte för kusken han får de gärna hänga ut, men för travet som sport.
Det är ingen vidare reklam för sporten.

Men å andra sidan så är det ju bra att det visas så att folk kan se att det görs något åt dålig behandling av hästarna.

Kan ju säga att det är tur att "kusken" inte jobbar åt mig!
Det var väldigt bra att dom visade incidenten på tv, nu fick travsporten chansen att tydligt markera att man inte accepterar sådana behandlingar av djuren. Tidigare har det varit mkt prat om spödrivning och misshandel men ingen har riktigt slagit näven i bordet.
Nu vet hela svenska folket att ngn sådan behandling accepteras inte av varken sporten eller dom aktiva.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Texaz skrev:
Jag säger bara ÄNTLIGEN!!!
Har så många gånger sett det djurplågeri som hästar utsätts för både på travet och inom ridsporten och tycker att det är toppen att det äntligen uppmärksammas!
Visst är det synd om travet som sport skadas i anseendet, men jag tycker nog tvärtom, travet AGERAR ju iallafall, det gör inte ridsporten (än iallafall).
:bow: :bow: :bow:
Håller med helt och hållet!! Bra skrivet!:bow: :bow: :bow:
Väntar med spänning på rubrikerna när nån från ridsporten blir avstängd :devil: Tycker dom ska införa böter på för hård drivning i ridsporten också, eller begränsa drivningen som i travet.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jo jag vet att det är bra att det visas i tv, men det är tyvärr för många som inte ser helheten utan bara ser vad han gjort hästen och inte villket straff han får.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

giffan skrev:
Sen tycker jag det är synd att de visar sådant i tv. Det är nog illa att publiken på banan ska behöva se elendet, men att visa det för svenska folket är onödigt tycker jag.

Tycker straffet var rätt. Även om hästen kanske inte led så mycket (veterinären kunde ju inte bedöma hur mycket den led av sparken) så är det en tydlig markering om att så gör man inte.

Jag håller med dig giffan om det här med TV. Visserligen är det bra som chevan skrev att svenska folket får se att man kan slå näven i bordet, men jag tror ändå att det är många som får vatten på sin kvarn om att travfolk "misshandlar" sina hästar (det finns ju ett antal trådar om det här på buke...) och andra fördomar.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

För hästens del så tror jag att ett piskrapp på rumpan svider mer än en känga i arslet.
Det har hänt att jag gett en känga i drivningssyfte istället för spö. (då jag inte kan hålla rätt på pisken och tömmarna samtidigt)
gulan
 
Sv: Bergsåkersincidenten

gulan skrev:
För hästens del så tror jag att ett piskrapp på rumpan svider mer än en känga i arslet.
Det har hänt att jag gett en känga i drivningssyfte istället för spö. (då jag inte kan hålla rätt på pisken och tömmarna samtidigt)
gulan

Du kan väl endå inte mena att du SPARKAR hästen i drivnings syfte ?:mad: Isåfall drar jag dig över samma kan som den j*dra idioten som trodde att han skulle klara sig en andra gång!!! med MISSHANDEL av djur....


Jag är så glad att det äntligen sätts gränser!:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bergsåkersincidenten

Skulle skicka ett sms till vinnare i söndags, men hann ej... ang den här diskussionen, vad anser ni om Luddes behandling av Gatsby på Åby för snart två veckor sen? Har varit väldigt nyfiken på vad han fick i böter osv för det, enligt mig borde det dömas hårt. :mad:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

PiperGarden skrev:
Skulle skicka ett sms till vinnare i söndags, men hann ej... ang den här diskussionen, vad anser ni om Luddes behandling av Gatsby på Åby för snart två veckor sen? Har varit väldigt nyfiken på vad han fick i böter osv för det, enligt mig borde det dömas hårt. :mad:

Jag läste att Lars tog upp det oxå (artikeln ovan ditt inlägg...)

Vad var det som hände då :confused: har missat helt!
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 192
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 220
Senast: hundtant
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 815
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp