Bukefalos 28 år!

Bergsåkersincidenten

Sv: Bergsåkersincidenten

knapplån.

ja såg de på tv o tyckte de såg väldigt illa ut.
men 2 års avstängning var alldeles för hårt.

Tycker de e jättebra att dom reagerar på detta beteende men tog i lite väl hårt.
skullle man jämföra med ridsporten så är travet betydligt hårdare.
för i ridsporten finns de ju en del som skulle behöva tas ner på jorden igen.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Krims skrev:
Han är nog inte ensam. Det har du rätt i. Men är det ett skäl att inte skärpa bestraffningen. Denna kusk har misshandlat hästar både på och utanför banan så jag tycker inte straffet är för hårt. Ditt resonemang är som att säga: "Det är så många som mördat förut och gjort om det igen så det är ingen idé att vi straffar den här mördaren för det hjälper ändå inte."


Mord och en smäll och spark med pisken är lååångt ifrån samma saker, så nu är du helt ute och cyklar tycker jag.
Jag har aldrig sett honom vart dum med en häst innan detta hände.
Har heller aldrig hört ngt om det.
Och som på alla travbanor så sprids rykten välödigt fort, så det är tveksamt att jag skulle ha missat just detta isåfall.

Och även om ngn har vart dum med hästar på banan förr, eller utanför banan, så ska inte det väga in vad straffet blir för den aktuella incidenten.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Ja, och det är därför som jag ser det som rättvist, att denne lärlingen faktiskt får vänta tills 2008, istället för att bara få ett par månaders avstängning, innan han återtar en tävlingsbana igen, om han nu kommer tillbaka.
Om det Cimson säger stämmer, att killen är jätte snäll och aldrig gjort någon häst något ont, så skulle det väl knappat stå i tidningarna att killen tidigare fått böta för oregelmässig drivning?
Eller ljuger journalisterna i sin jakt på nyheter?
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Det står i tidningen Dagbladet, att hästen kollats upp och inte hade några "fel" efter incidenten. Hur mycket ska hästarna behöva utstå på en tävlignsbana, undrar jag.
Jag undrar om journalisten i vanliga fall skriver om bilar?
 
Sv: Bergsåkersincidenten

men vem vet vad som hände innan? Hästen kan ju lika gärna hållt på med nå sattyg, innan det där.
Men vems ansvar är det ifall hästen håller på med "sattyg", som du själv säger?

Vems ansvar är det att man följer reglementet och håller sig innanföra dom regler som gäller, ifall man vill slippa ramaskri, avstängning eller böter?
 
Sv: Bergsåkersincidenten

NÄR och VART skrev jag att han är jättesnäll och aldrig har gjort ngn häst ngt ont?
Har jag inte sagt, jag sa att jag aldrig sett honom gör ngt, det innebär inte att han inte gör ngt när andra ögon inte ser.
Men tyvärr, jag har inte den uppfattningen om honom, att han är en hästmisshandlare, för det är ju det ni andra vill få det att framstå som.

För övrigt så tror jag att i princip alla med körlicens i sverige, som kör lopp, någon gång åkt dit på felaktig drivning. Med böter eller avstängning som bestraffning. Eller kanske både och.
Visst, det kanske finns såna som klarat sig undan, men som sagt, jag tvivlar på att det är spec många.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Rikkan skrev:
Men vems ansvar är det ifall hästen håller på med "sattyg", som du själv säger?

Spelar det ngn roll i detta sammanhang igentligen?
Står hästen hos ett proffs, och har en skötare som har ca 7 hästar till att sköta, så tvivlar jag på att det är spec mkt NH och annan dylig hantering som kommer ifråga.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Cismon skrev:
Jag har aldrig sett honom vart dum med en häst innan detta hände.
Har heller aldrig hört ngt om det.
Och som på alla travbanor så sprids rykten välödigt fort, så det är tveksamt att jag skulle ha missat just detta isåfall.

Och även om ngn har vart dum med hästar på banan förr, eller utanför banan, så ska inte det väga in vad straffet blir för den aktuella incidenten.
Det var detta som jag reagerade på. Att du menade att bara för att du inte hört eller sett att killen använt sig straff, eller hört rykten, så behöver det inte betyda att killen aldrig straffat hästar på ett sätt som anses oacceptabelt innom sporten.

Där tycker vi olika, serru. :D
Jag tycker att man bör ta i aktning om personen tidigare varit "vårdslös", precis som man gör på andra ställen.

Jag menar att det spelar roll vad en Lärlig väljer att göra med en häst på en travbana under en tävlingsdag.
Och jag menar att om killen tidigare varit dömd så har det väl skett på banan i tävlingssammanhang även det.

Om människorna sedan privat misshandlar i skymundan är lika vidrigt, men inte synligt på samma sätt. Det skadar inte travsportens hänseende på samma sätt som en incident under en TV- sändning gör. TV är reklam för sporten. Och då vill man inte visa det som uppfattas som negativt.

Om han utanför tävlingarna håller på med NH eller slår sina hästar, så är det något som han själv måste stå till ansvar för, men under en tävlingsdag så är det regelmentet som gäller.

Jag tar upp det journalisterna valt att skriva om killen. Det jag läst. Och jag ifrågasätter även vad vissa av dom dessa fackmänniskor skrivit.:crazy:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jag menar att det är tränaren och kusken som ansvarar för att hästen som släpps ut på banan är i kondition, både fysiskt och psykiskt, att genomföra sin uppgift.

Att på tävlingsdagen köra ut på värmningen och korrigera eller bestraffa hästen är för mig inte rätt tillfälle. Och absolut inte rättvist mot hästen. Då är det tävling som gäller, inget annat.
:smirk:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

ang. "L" och Gatsby. (ur min synvinkel). Hästen blev het i starten, slängd sig i galopp, L fick ej stopp på onom utan hängde raklång en bit utanför/bakom klungan (var precis med i bild hela tiden). Efter knappt ett halvt varv tröttnar han på det och sågar järnet i stackars pållens mun (varför inte bara köra upp mot reklamen???), i överdrivet lång tid... Får ner hästen till trav, genom 2:a sväng är han fortfarande kvar i bild, då ser man hur han smäller upp hästen (som han ju precis fått ner i trav... ), med både töm och spö i typiska "Ludde-drivningar"... Sen försvinner han ur bild...

förreszten, var på travsport hittar man böter?
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jag tror på vad jag ser inte vad jag hör. Jag har jobbat med personen i fråga, för många år sen.

Min poäng om bestraffning gick dig helt förbi eftetrsom jag tog mord som jämförelse, du kunde inte hantera den skillnaden. Jag försöker igen.

Många som misshandlar människor gör det ofta om och om igen, är det då ett skäl att inte skärpa straffet för misshandel? Jag menar folk gör det ju ändå så då är det ju löjligt att straffa?
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Att bli avstäng ifrån travet och att bli dömd i domstol, är helt skilda ting.
Nu blev han av med licensen i 2(?) år för osportsligt uppträdande, mer än så kan travet inte göra förutom att bötfälla. Å egntligen vill jag inte se det som en bestraffning, utan som en konsekvens. Följer man inte reglerna får man inte vara med.
Sen är det upp till domstolarna om han ska straffas.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Krims skrev:
Jag tror på vad jag ser inte vad jag hör. Jag har jobbat med personen i fråga, för många år sen.

Min poäng om bestraffning gick dig helt förbi eftetrsom jag tog mord som jämförelse, du kunde inte hantera den skillnaden. Jag försöker igen.

Många som misshandlar människor gör det ofta om och om igen, är det då ett skäl att inte skärpa straffet för misshandel? Jag menar folk gör det ju ändå så då är det ju löjligt att straffa?

Jodå, nog kan jag hantera skillnaden, men jag tycker att det den mest dumma jämförelsen nån öht kunde komma med.

Och ja, jag tror på vad jag ser, och jag har också jobbat med personen ifråga, och har då aaaldrig sett ngt sådant.
Klappa till en häst som tex biter en eller sparkar en, ja det kan jag ärligt säga att det gör jag också, så det räknas inte.
För vi är då inte ensamma om det heller. till "djurmisshandel"

Sen tycker jag inte att det där han gjorde räknas till misshandel heller.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Sen tycker jag inte att det där han gjorde räknas till misshandel heller.
Vad anser du att det var han gjorde?
Har du och banveterinären så olika uppfattning?
(Jag var inte där, har inte sett TV bilderna, utan bara läst vad tidningarna skrivit. Så jag vill gärna höra en kommentar från någon som "vet" vad som hände.) :smirk:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

gladys skrev:
Hur hjälper det då?? :confused:
i drivande syfte. Hästarna reagerar lika om du lägger pisken på ryggen allternativt smäller till den. En del drar sina hästar i munnen ochså, det verkar ochså drivande. Att sitta och gunga och smälla med tömmarna är ochså drivande. Att boxa sin häst på rumpan är ochså drivande. Att peta med spöets baksida mot rumpan är ochså drivande. (Detta är inte tillåtet i lopp eftersom man då kan misstänka att hästarna får ström.)
gulan
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jag såg det och jag kan inte tycka att det var grov misshandel.
Vad anser du att det var han gjorde?
Tar mig friheten och svarar. Jag tror att han var förbannad på hästen för den inte uppförde sig/gjorde som han ville/förväntade sig, och lät sin ilska gå ut över den.
Det är givetvis ingen ursäkt och det ser fruktansvärt illa ut. Men.....en häst kan behöva "läxas" upp ochså, men inte på under en tävlingsdag.
gulan
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jag såg det och jag kan inte tycka att det var grov misshandel.
Menade inte ban. vet. att det är sällan att det blir ränder när man korrigerat en häst med piskan? Eller blandar jag ihop fallen???
Tar mig friheten och svarar.
Visst, bara intressat att höra vad alla tycker. Det är en het potatis.:smirk::bow:

Jag tror att han var förbannad på hästen för den inte uppförde sig/gjorde som han ville/förväntade sig, och lät sin ilska gå ut över den.
Det är givetvis ingen ursäkt och det ser fruktansvärt illa ut.
Kanske inget en lärling bör ägna sig åt ifall han vill fortsätta innom sporten?

Men.....en häst kan behöva "läxas" upp ochså, men inte på under en tävlingsdag.
Det är upp till var och en att bedömma, så länge man håller sig innom regelboken, anser jag.
;)
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Cismon skrev:
Sen tycker jag inte att det där han gjorde räknas till misshandel heller.
Då är det ingen idé att vi diskuterar mer eftersom våra värderingar skiljer sig markant i grunden.
/Krims
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Ber djupast om ursäkt för att jag rörde till begreppen. Jag trodde att poängen gick fram ändå. Men den försvann i ordmärkeri.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 192
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 220
Senast: hundtant
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 815
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp