Bukefalos 28 år!

Bergsåkersincidenten

Sv: Bergsåkersincidenten

Själv tycker jag att det var helt rätt straff! En människa som utsätter hästen för våld ska inte ha någonting med hästar att göra!
Vad tror ni han fått för straff om han sparkat på en människa?
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Då skulle det inte vara många kvar i detta land som skulle få hålla på med hästar.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Cismon skrev:
Då skulle det inte vara många kvar i detta land som skulle få hålla på med hästar.


Jag syftar på ONÖDIG våld! vilket det i det här fallet var!
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Kanske lika bra det, för hästaras skull? ;)
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Highmountain skrev:
Vad är det som säger att inte hästen for illa?.....Den där idioten skulle inte få vistas på en travbana, varken som kusk eller besökare......vilken dåre.....

Den kommentaren verkar lite hård tycker jag (även om jag kan förstå den till viss del).

Jag känner personen i fråga o jag har aldrig uppfattat honom som våldsam mot hästarna förut. Visst kan han bli irriterad o upprörd på dem, men inte mer än någon annan. Han har jobbat med trav i 20 år o det klarar man inte om man inte är djurvän i grunden. Dessutom skulle han inte få jobb någonstans om han var känd för att vara våldsam o stygg med hästarna. Ingen tränare vill ha en sån person i stallet.

Jag blev chockad över händelsen. För det första trodde jag inte han var kapabel till detta o för det andra tycker jag han var väldigt osmart. Jag menar: Vem är så dum att man gör något sådant när man vet att det är tv-sändningar på banan? Högst ointelligent!

Straffet tycker jag dock är helt riktigt. Men arbeta o besöka travet ska han väl få göra?! Bra att travet tar ställning! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Visst kan han bli irriterad o upprörd på dem, men inte mer än någon annan.
Han har jobbat med trav i 20 år o det klarar man inte om man inte är djurvän i grunden. Dessutom skulle han inte få jobb någonstans om han var känd för att vara våldsam o stygg med hästarna. Ingen tränare vill ha en sån person i stallet.
:bow:

Det är, enligt mig, människan som bär ansvaret över hästen, och resultatet av vårat tänkande och agerade finner vi i hästens välmående och uppförande.

Varför är det då så att människan ska behöva bli irriterad och upprörd över ett beteende hos hästen, som den själv varit med att skapa? Var tar då djurvännen vägen?
Jo, den lämnar hästen i sticket, men säg mig varför?
:angel: :confused:
Jag menar att det många gånger är en bladning av människans bristande självkännedom, kontrollbehov (egoism) och ansvar mot djuren, som gör vissa människor till idioter bland hästar.

Jag vet människor som hållit på med hästar i över 20 år, ja, t o m hela sitt liv, som fortfarande anser att det är deras fulla rätt att misshandla sina tävlingshästar. För att deras inställning är att hästen inte gör sitt bästa.
Hur vet dom det, undrar jag. Det är ju en omöjlighet att veta att man själv bär på den enda sanningen så längre det är fler än en involverad i situationen!
Givetvis är det bristande ansvar som får en människa att vräka ur sig en sådan sak. För om människan tar ansvar, så utsätter man inte sin häst för situationer som man vet att den inte klarar av.

Många skyller fortfarande sina egna brister, elakheter, på hästen eller tog den åsikten med sig i graven.
Så, att kunna se hästen och ta sitt ansvar som en mogen och insiktsfull människa handlar inte om hur många år man hållit på med hästar, utan hur mycket insikt och ödmjukhet man skaffat sig under den tiden man hållit på, anser jag.
:bow:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

:bow:
Kan bara hålla med.

Jag blir så less på "men alla har väl klappat till en häst..." resonemanget.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Förtjänar NÅN att bli uthäng på det viset??????? kolla busligan varje år!!!!! finns ingen rim å reson i det hela!!???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bergsåkersincidenten

Krims skrev:
:bow:
Kan bara hålla med.

Jag blir så less på "men alla har väl klappat till en häst..." resonemanget.

ursäkta.... du kastar aldrig sten i glashus va????
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bergsåkersincidenten

Men tycker inte du att det är dags att det börjar hända saker, för att tydligt visa att det finns gränser?
Att det blir tydligt vad som accepteras och ikke? :smirk:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Hur menar du nu?
Jag har slagit hästar, jag var nog till och med riktigt elak som yngre. Men för många år sen kom jag till en punkt då jag insåg vad fan jag höll på med. Jag skäms något enormt över de gånger jag flätat till en häst över nosen för att den "inte lyder" eller "var dum". Jag tror de flesta av oss gjort det, det har jag också redan sagt. Men det finns en stor skillnad på de som insett vad problemet är och jobbar på det och de som fortfarande anser att det är helt ok och "inte så farligt". Vad jag menar är att bara för att 1000 människor före mig buksparkat en häst så är det inte ok att jag gör det i alla fall. Allt jag gör, och allt jag jobbar för nu kan inte rättfärdiga den häst jag rappade till för att den var istadig. Men det rappet gör inte allt jag gör och jobbar för nu värdelöst och falskt. Läs Rikkans inlägg igen utan att vara i affekt så förstår du nog vad vi menar.

Har man kommit så långt att man tycker det är så ok att man kan göra det i riks-TV, då har man tappat ganska mycket av känslan tycker jag. Om det sen är så att avstägningen blev så lång för att TV var på plats så är det pinsamt. Alla som gör liknande saker ska ha kännbara åtgärder oavsett TV eller inte. Men att tidigare förselser daltats med anser jag inte vara skäl att sänka detta straff.

Om du sen kallar dett kasta sten i glashus, be my guest om du mår bättre av det. Mina åsikter står fortfarande fast.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jag har slagit hästar, jag var nog till och med riktigt elak som yngre. Men för många år sen kom jag till en punkt då jag insåg vad fan jag höll på med.
Jag skäms något enormt över de gånger jag flätat till en häst över nosen för att den "inte lyder" eller "var dum". Jag tror de flesta av oss gjort det, det har jag också redan sagt. Men det finns en stor skillnad på de som insett vad problemet är och jobbar på det och de som fortfarande anser att det är helt ok och "inte så farligt". Vad jag menar är att bara för att 1000 människor före mig buksparkat en häst så är det inte ok att jag gör det i alla fall.

När jag började med trav, -för mååååånga herrans år sedan. :D DÅ var det helt ok att vara tuff och kaxig. Det var alla i stallet.
Slå hästarna var något alla gjorde, så fort dom rörde på sig på ett sätt som man inte gillade. Helt idiotiskt, faktiskt. :eek:

Jag hade chansen att förklara detta för en tränare förra året. Han förstod inte varför en av hans hästar var så avig att hålla på med, framförallt att leda ut och in.
Jag förklarade att hästen varit skött av människor som inte tänker på hur dom påverkar djuren. Detta var en smart häst, som hade anammat människans beteende och gav igen på det enda sätt som han hade lärt sig; genom att vara tuff, elak och kaxig, precis som människan.
När hästen fick chansen att inse att jag inte var där för att spöa honom, skrika åt honom eller dra i kedjegrimskaftet när han busade snällt (utan att vara elak) osv. så lugnade han ner sig.

Jag såg mitt eget patetiska beteende i hästen. Allt jag fick lära mig som ung. Så skulle man hantera travare. Och detta ifrågasattes aldrig.

Lyckligtvis har jag lärt mig, av hästen.
Men jag träffade några av dom stora tjejerna, från min ungdom, och dom håller fortfarande på med sin hårda och kaxiga attityd. Det ska smällas och slås, skrikas och hållas på.
Hästarna stänger av, blir odrägliga eller föraktar dessa tjejer, som nu vuxit upp och blivit kärringar, och fortfarande inte insett att dom håller på med djur och inte leksaker.:bump:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Har läst allt du skrivit i tråden och kan inte annat än hålla med dig.

Har själv jobbat lite inom travet, verkligen härliga hästar, men det är ju en massa gapande och skrikande, såg till och med hästar som fick stryk i skymundan. Det är något jag aldrig gjort visst har hästen bitet så har jag knäppt till den lät på mulen, eller bitit tillbaka.

Men vilken orespekt det finns mot djur där ute.

Denne dom mot kusken är ett steg i rätt riktning.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jo visst jag håller med dig. Ville bara tala om att just denna person inte är känd för att tappa humöret. Jag har i alla fall aldrig sett honom göra det. Har varit mindre förvånad om det varit någon annan.. finns ju de som satt det i system. Men tyvärr är de så smarta att det bara gör det när ingen ser :-(

Jag tycker det är helt riktigt att STC bestraffar händelsen ordentligt. Det kanske får folk att tänka till lite..

Kan ju berätta att där jag jobbar förekommer inget sådant o skulle det göra det skulle nog vederbörande få sparken..
 
Sv: Bergsåkersincidenten

gulan skrev:
Men.....en häst kan behöva "läxas" upp ochså, men inte på under en tävlingsdag.
gulan

Om du inte kan göra det på en tävlingsdag så har du gått för långt. Då vet du inte hur man utbildar hästar... enligt min mening är det just sånna människor som borde ha hästförbud!









"Där konsten slutar tar våldet vid."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bergsåkersincidenten

Oj vad jag känner igen det du skriver. Jag började extrajobba i travstall som 15 åring och det var precis den där råa attidyden.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Absolut ska han ha sitt straff! Men tycker att det är alldeles för mkt lynchstämning över det hela:crazy: Fö. så har jag aldrig upplevt det som att man går runt och slår hästarna i ett travstall.. Trist att du har råkat ut för det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bergsåkersincidenten

En människa gör misstag och att anta att han inte lärt sig tycker jag är att sätta sig lite väl över... Klart att sporten ska reagera och att han ska ha sitt straff är självklart, men mobben han utsetts för i vanliga livet förtjänar han inte, tycker jag!
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Ambra skrev:
En människa gör misstag och att anta att han inte lärt sig tycker jag är att sätta sig lite väl över... Klart att sporten ska reagera och att han ska ha sitt straff är självklart, men mobben han utsetts för i vanliga livet förtjänar han inte, tycker jag!

Vem har antagit att han inte lärt sig??
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 294
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 693
Senast: hundtant
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 892
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp