Bukefalos 28 år!

Bergsåkersincidenten

Sv: Bergsåkersincidenten

När jag läser en del av vad du skrivit så låter det som han inte gör annat än går runt och misshandlar:confused: Det är synd att det uppfattas så om du inte menar så....
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Jag bara undrar en sak, som inte har med just detta att göra, MEN, var det ngn som såg travet igår?
V65 från Dannero med inslag från Frankrike eller ngt land. Tycker det är konstigt att ingen får fram ett ord om dom drivningarna, det var tamejfaaan enbart enhandare som delades ut där. Såg allt annat än bra ut.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Visst är det mycket som går att kritisera i utlandet, men hur uppfattade du nu detta som hände på Bergsåker?
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Det har jag aldrig skrivit. Jag har bara skrivit att jag sett det hända förut, inget annat. Jag står fast vid att om man kan misshandla en häst, nu talar jag generellt (busligan, frankrike you name it) inte endast detta fallet, offentligt, på banan då är man ganska avtrubbad.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Om du inte kan göra det på en tävlingsdag så har du gått för långt. Då vet du inte hur man utbildar hästar... enligt min mening är det just sånna människor som borde ha hästförbud!
Men jösses vad du tar i......
Ja det är ju tur att"enligt din mening" inte gäller. Att det inte är du som bestämmer vem som ska ha häst och inte. Vad är det som säger att du är bättre på det än......jag tex? Tycker du att du är så fullkommlig att du kan bestämma det?
gulan
ps. jag tar dina inlägg mer seriöst om du uppför dig mer kontrollerad.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Bor du fortfarande utomlands?
Isf. hur är drivningarna hos er?
Kanske något för en ny tråd, eftersom Cismon tog upp just detta...:angel:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Självklart inte... Men vi har en djurskyddslag i Sverige som gäller, som tur är :devil: Det är den jag rättar mig efter!
 
Sv: Bergsåkersincidenten

gulan skrev:
Så vad skriker du åt mig för då?
gulan

Skriker? Jag tycker det är hemskt med folk som misshandlar sina djur och andvänder sparkar som träningsmetod... Jag skulle gärna se hårdare koll och straff på det! :mad:
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Nja, jag tänkte mest bara på att Sverige mer än gärna apar efter allt i frankrike, så snart är nog sådana drivningar sånt vi får vänja oss vid.
Undrar just bara vad såna som ni säger då. Ni kommer ju få dåndimpen o dö på stället.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Kommer svensk travsport börja tillåta flertalet enhandare och andra överdrivna tilltag för att driva hästen, så kommer jag sluta med trav. Det handlar inte om att vara extrem naturist i någon form, men jag tycker det är fullständigt onödigt, oetiskt och grovt, både som man har i Frankrike och USA.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Är det fördommar du kommer med?
"Ni kommer ju få dåndimpen o dö på stället."

Jag tror inte att jag kommer att dö i fall det skulle bli som i F eller USA. Men jag skulle finna än mindre motivation att fortsätta med sporten.

Den dagen den sorgen, säger jag.

Varför svarar du inte istället på hur du som "vet" vad som hände på Bergsåker, uppfattade situationen?? ;)
 
Sv: Bergsåkersincidenten

BRA att sporten tar ställning. Det såg inte vackert ut och givetvis ska den aktuella kusken ha ett straff...

Däremot vill jag inte ta ställning till om det är för långt eller inte... Jag var, uppenbarligen till skillnad från de flesta andra här:smirk: , inte på plats, och hade jag varit det hade jag hållt koll på min häst och inte på den aktuella hästen... SÅ, ni som uppenbarligen höll stenhård koll på värmningen av det aktuella ekipaget, vad hände ett varv innan den aktuella händelsen? Försökte hästen slänga sig av banan då? Kan reaktionen från kusken kommit av att han hindrade en farlig situation som kunde ha inträffat INNAN den inträffade? Man ser inte alltid om hästen håller på att tjura ihop, detta känner dock en skicklig kusk... Jag säger inte att det var så, jag har aldrig hört talas om personen ifråga, men det KAN ha varit så...

Har ni som är så rutinerade aldrig kört en häst som drar sig mot utgången av banan? Ska man isåfall bara låta den springa ut då, för att vara rädd för att bli kallad misshandlare om man drar till den i arslet? Själv har jag sett en hel del hästar, företrädelsevis yngre och orutinerade, som varje gång vid utgången sackar, drar sig utåt eller till och med skiter i att fortsätta springa. Kör jag själv en sådan vinklar jag ut spöt, är på med tömmen lite extra.. Hjälper inte det gör jag en ännu tydligare markering nästa gång, hjälper inte den varningen, då smäller det (dock har jag inte sparkat någon häst). Jag vill sitta bakom en säker häst på banan, och det handlar inte om att jag springer runt och misshandlar dem i tid och otid som säkerligen vissa här kan få det till, däremot daltar jag inte med dem...

Visst kan man dra in djurskyddslagen i sådana här frågor, dock vet jag att en del (ingen nämnd) här på forumet har brutit mot den själv då denna kört/ridit en häst i lopp med besvärande armbågsinflammation eller vad det var enligt gammal tråd för längesedan... Som kusk/ryttare har man ett ansvar att tala om sådana grejer för veterinären så denna kan undersöka om hästen ska starta... Men hur många kuskar/ryttare gör detta?? Nej, för man vill ha styrningen, särskilt om det är en lite mer orutinerad kusk eller ryttare... Tråkigt men så är det... Och tråkigt nog är det så i alla hästsportgrenar...

Jag tycker som sagt det är helt rätt att kusken ska ha sitt straff, travet är bra så att det INTE respekterar denna typ av behandling, om det är för långt eller inte vet jag som sagt inte, jag var inte där, jag har inte sett hela värmningen, jag vet inte lynnet på hästen och jag har aldrig träffat kusken. Däremot tycker jag att det är fel med den lynchstämning som råder och har blivit... Finns mååånga, inom alla hästgrenar (jodå, till och med inom så kallad NH, western och AR) som är rötägg och som skulle behöva få samma typ av straff... Inte bara (ursäkta uttrycket) en sketen lärling från Norrland.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

he he he....

Nä jag var inte på plats, jag såg filmen från upploppsrakan. Visst hästen kanske bröt ut men om kusken hållt en töm i varje hand och kanske använt sidostängerrna aller i alla fall hållt fötterna plats i i fotstöden i stället för att sparka hästen i arslet så kanske han kunnat parera en ev. utbrytning bättre. Nu var jag elak och menar inte seriöst att det var en orsak till att hästen sprang ut. Jag vet att denna kusk är mycket skicklig men ditt inlägg var lite....ja idiotförklarande.

Jag förstår vad du menar, att det blivit lynchstämmning, men så tenderar det att bli när något uppmärksammas i media, det är det jag försökt förklara i tidigare inlägg. Det handlar egentligen inte om detta aktuella fallet utan om daltandet med alla andra fall av drivning/ misshandel etc som förekommer och jag hoppas att man efter flera uppmärksammade domar nu vågar ta tag i även "de stora grabbarna". Som någon tidigare sa, man kanske skulle döma till spöförbud i ett antal månader. Travfolk här på forumen är också ganska snabba med att dra till med "det finns rötägg i alla sporter" argumentet så fort någon gjort nåt som uppmärksammas. Bara det att det finns ganska många rötägg i ganska många sporter och hur länge ska man bara skylla på rötäggen istället för att ta tag i ev. problem från start. Läs Rikkans inlägg igen om hennes upplevda "råhet" i stallarna. Jag tror det är fler an jag som känner igen mig i det. Man borde kanske stävja beteendet redan där, förytsatt att man tycker att det är ett problem, tycker man inte det så finns alltid rötäggen att skylla på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bergsåkersincidenten

Men vad hände då varvet innan?? Jag smäller till mina hästar om de gång på gång försöker springa ut, det är jag verkligen inte sen att erkänna... Tro mig, man är inte så jävla kaxig när man sitter bakom en häst som har lärt sig att det bara är att vind för våg springa av banan när den känner för det för att kuskar och tränare har daltat med den tidigare... Finns en del sådana hästar, om det sedan är travtränarens uppgift är en annan sak, det finns fortfarande sådana hästar och jag som kusk måste få korrigera dem, annars blir de farliga både för mig själv, för publiken och för andra ekipage (sedan är det kanske lite väl grovt att sparka till en häst på det sättet).

Och hade du läst varje ord av vad jag skrev så hade du sett att jag tycker det är bra att travet tar ställning, däremot vet inte jag (eller du) om straffet är i längsta laget, vi var ju inte där, vi har inte sett hela situationen (vilket inkluderar HELA värmningen), eller hur?

Att dela ut spöförbud är jag inte riktigt med på, har blivit väldigt luttrad över hur det ser ut med drivningar i Norge, defenitit inte vackert det heller... Och där får man inte använda spö... Då är det bättre att dela ut lagomt vettiga straff efter situationens art, INTE bara för att det spelats i TV.

Och jag har själv jobbat i travstall, och galoppstall, och hoppstall... Inom alla dessa stall har jag sett mycket negativt, men jag har också sett mycket hästar som skiner i pälsen, som regelbundet fått gå till veterinär, hovslagare, fått bra, analyserat foder, fått så mycket foder de har behövt för att klara sitt jobb, blivit borstade och pysslade varje dag, till skillnad från många hästägare som tror de är djurens bästa vän och sedan varken analyserar fodret eller går och kollar upp hästen regelbundet hos en veterinär... Tycker det är mycket tråkigt att vissa bara har varit med om negativa saker och det BARA inom travbranschen, för det är inte så som varken jag eller mina bekanta har uppfattat det...
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Tro mig, man är inte så jävla kaxig när man sitter bakom en häst som har lärt sig att det bara är att vind för våg springa av banan när den känner för det för att kuskar och tränare har daltat med den tidigare...
Jag har aldrig varit med om att en häst som: behandlas väl, är ämnad för sig uppgift, får den mat och träningen den behöver, och inte har ont eller på annat sätt är sjuk, eller har en kusk som begriper detta, springer av banan bara för att jävlas.
Därför resonerar jag som jag gör.

Finns en del sådana hästar, om det sedan är travtränarens uppgift är en annan sak, det finns fortfarande sådana hästar och jag som kusk måste få korrigera dem, annars blir de farliga både för mig själv, för publiken och för andra ekipage (sedan är det kanske lite väl grovt att sparka till en häst på det sättet).
Vem bär ansvaret för att en sådan häst överhuvudtaget ska ut på en bana och tävla bland andra ekipage?

Tycker det är mycket tråkigt att vissa bara har varit med om negativa saker och det BARA inom travbranschen, för det är inte så som varken jag eller mina bekanta har uppfattat det...
Ja, det är så himla tråkigt. Jag håller med dig!! Så tråkigt att jag inte har samma intresse för travet längre. Och jag har bara jobbat innom travet, så jag har inget annat att jämföra med. JA, det ska va ridskolan man red på som barn, och det var ingen vacker syn där heller, men jag anser inte det jämförbart. :cry:
Positivit är väl att den gamla generationen dör ut och den nya, som kan bringa positivitet i sporten tar vid. Jag känner mest till dom äldre, -därför min syn på saken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bergsåkersincidenten

Men jag skrev ju att det är travtränarens uppgift, men lik förbenat finns det hästar som vill springa av... Jag som kusk MÅSTE FÅ korrigera dem då, de blir farliga annars, likaväl som att det är jag som kusk som MÅSTE våga avsäga mig min styrning om jag vet med mig att hästen inte är fräsch (offtopic kanske, men det hör även det till reglementet, eller hur?)... Eller ska jag som kusk tänka "aj fan, den här hästen vill springa av, jaja, hoppas den inte springer över någon unge på vägen och hoppas att jag själv får stopp på den eller landar mjukt"?

Om du har jobbat i så grisiga stallar som du uppenbarligen har, då måste du väl ha sett en häst som har dragit sig mot utgången av banan??

Som sagt, visst sjutton ska det delas ut straff för sådana saker som nu skedde, men, och det måste du väl ändå hålla med om, inte ska de straffen delas ut för att det gått på TV?? De ska väl tilldelas i alla fall? Och eftersom vi inte sett hela situationen så ska vi väl inte sitta och dömma längden? Jag vill verkligen inte gå i god för människan, kom den här sparken helt utan anledning då är det en sak, har hästen hållt på att tjura ihop för att slå (vilket man som åskådare inte alltid ser) eller försökt bryta ut varje varv innan, tja, då kanske det skulle kunna finnas förmildrande omständigheter till längden på straffet... Sedan att en häst kanske inte skulle göra det om denna är ämnad för sin uppgift, det är en annan sak, men då har det blivit ett ägar- och tränaransvar istället, INTE en sak som helt och hållet ska gå ut över en lärling, som i bästa fall har hästen som passhäst, i sämsta fall inte känner den överhuvudtaget.

Mina nuvarande hästar springer inte av, bortsett från en då (men den är också såld som ridhäst nu), däremot tycker jag det är ganska ofta som hästar drar sig mot utgången, likaväl som det är ganska ofta som en häst är piggare på vägen hem till stallet än när man red ut...
 
Sv: Bergsåkersincidenten

Men jag skrev ju att det är travtränarens uppgift, men lik förbenat finns det hästar som vill springa av...
Jag vet att du skrev det...Jag förstår vad du menar.
Jag som kusk MÅSTE FÅ korrigera dem då, de blir farliga annars,
Det jag ifrågasätter är om en tävlingsdag är rätt tillfälle för en sådan korrigering? En häst som mår bra och tycker att livet som travhäst är kul har ingen anledning att uppföra sig som en "gris".
likaväl som att det är jag som kusk som MÅSTE våga avsäga mig min styrning om jag vet med mig att hästen inte är fräsch (offtopic kanske, men det hör även det till reglementet, eller hur?)...
Inte ofta man ser det. SHJ körde ut varvet kvar med en häst som han han ansåg sakna ork att fullföra. Det tyckte jag var bra gjort. :bow: Hur många är så ärliga?
Ägaren ifrågasatte givetvis kuskens beslut på ett mycket negativt sätt, och menade att hans häst var stark, men med facit i hand så tror jag även att ägaren insåg att kusken hade fattat ett riktigt beslut. (Eftersom det var en sprinter som gick i ett 3140 lopp och hade varit borta från tävling under en lång period.)

Eller ska jag som kusk tänka "aj fan, den här hästen vill springa av, jaja, hoppas den inte springer över någon unge på vägen och hoppas att jag själv får stopp på den eller landar mjukt"?
Hur kuskar tänker är för mig ett mysterium, med tanke på alla märkliga incidenter som sker. Ibland undrar jag om dom inte tänker.

Om du har jobbat i så grisiga stallar som du uppenbarligen har, då måste du väl ha sett en häst som har dragit sig mot utgången av banan??
Klart att jag har. Och även kört sånna. Körde t o m en som lade sig ner...sånna som sprungit ner på innerplan osv. Det är allt annat än kul. Då såg jag inte saker på samma sätt som i dag. Jag hade inte förståelse för hästen. Det vara bara rekord och pengar som gällde, tyvärr.

Det jag försöker säga är:
att dom hästarna som jag sett, som vill ut, har alla haft goda anledninger till detta. Jag kan inte komma ihåg att jag sett en lycklig, fräsch travare i toppform som springer ut från banan.

Som sagt, visst sjutton ska det delas ut straff för sådana saker som nu skedde, men, och det måste du väl ändå hålla med om, inte ska de straffen delas ut för att det gått på TV??
Det tror jag inte har så stor betydelse, eftersom banveterinären och andra såg vad som hände och rapporterade detta. Att det sedan blev ett media uppbåd är en annan femma.

De ska väl tilldelas i alla fall? Och eftersom vi inte sett hela situationen så ska vi väl inte sitta och dömma längden?
Nej, det sköter STC och banan.

Sedan att en häst kanske inte skulle göra det om denna är ämnad för sin uppgift, det är en annan sak, men då har det blivit ett ägar- och tränaransvar istället, INTE en sak som helt och hållet ska gå ut över en lärling, som i bästa fall har hästen som passhäst, i sämsta fall inte känner den överhuvudtaget.
Så en körkåt lärling, som inte reflekterar över vad han sitter upp bakom ska inte behöva ta något ansvar, utan det faller enbart på tränaren/ägaren?

Näe, jag menar att kusken bör vara så kapabel att denne kan göra bedömning om hästen är i skick och fason för att tävla, och råder det tvivel så bör inte hästen delta, även om kusken gärna vill köra lopp.

Bör inte lärlingen veta skicket på hästen, om han har hästen i pass eller om den står i samma stall? Och om inte, så har väl människna mun, ögon, öron och en intuition som kan hjälpa denne, eller hur funerar en människa.
 
Sv: Bergsåkersincidenten

I mångt och mycket tycker vi lika även om det inte är i samma ord... Jag anser i och för sig att det inte finns som alternativ att som kusk stryka en häst som vill bryta ut, detta kan lika gärna var en ovana för att det lyckats en gång (som sagt, många hästar väljer även att takta på väg hem från ridturen utan att det för den sakens skull betyder att de inte är ämnade för ridning).

Och visst, det kanske inte ska ske under en tävlingsdag, å andra sidan, om kusken aldrig kör hästen i övrigt? Ska han bara låta hästen springa av då?

Och med det att man ska avsäga sig en styrning/ritt, där är jag helt med dig och anledningen till att jag tog med den jämförelsen är att även det står i reglementet och alltså ska följas, kan vara svårt eftersom kuskar som sagt ofta inte känner sina hästar men jag vet också lärlingar som kört sina passhästar med inflammationer och vetat om det, DÅ tycker jag kusken ska klara av att säga ifrån... Personligen tycker jag det är värre att en sådan häst körs ett helt lopp än att en kusk korrigerar en häst för att springa ut... Tyvärr, tyvärr fungerar det inte så om man VILL köra lopp och så som du skrev, då är man så illa tvungen att ta de styrningar man får... Tyvärr... Att det sedan, egentligen, är brott mot både reglemente och djurskyddslag, tänker nog inte de flesta på...

Jag såg senast på banan igår en häst som tjänat 700.000 som försökte springa av banan, denna startar regelbundet, är hos en proffstränare som jag personligen aldrig hört något illa om, ser fräsch och fin ut, jag tvivlar på att den skulle tjäna pengar i varje start om den inte mådde bra, ändå försöker den springa av när den är ensam på banan...

Och tyvärr tror jag att straffet blev förlängt mycket av att det visades så mycket på TV, och folk reagerade... Annars tror jag tremånaders straffet som var från början skulle varit kvar...
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
990
Senast: Lingon
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 802
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
15 854
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp