Bukefalos 28 år!

Besiktning av ombud?

L

Lettiedettie

Pratade med en vetrinär idag, och hon hade för sig att om man ska försäkra en häst för upp till 30 000kr, så räcker det med att ett försäkringsombud kommer ut och kollar hästen, alltså ingen vet. besiktning är nödvändig. Kan detta stämma?:confused:
 
Sv: Besiktning av ombud?

japp.. jag gjorde det då jag försäkrade mitt föl men när det sedan visade sig att hon var tvungen att opereras några veckor senare så täckte ej försäkringen för att då var ej ombudets "besiktning" ej giltig...:confused:
 
Sv: Besiktning av ombud?

333 skrev:
japp.. jag gjorde det då jag försäkrade mitt föl men när det sedan visade sig att hon var tvungen att opereras några veckor senare så täckte ej försäkringen för att då var ej ombudets "besiktning" ej giltig...:confused:
Det skulle jag inte accepterat. Försäkringsbolaget har accepterat ett avtal med dig och det måste de stå för.
 
Sv: Besiktning av ombud?

Gjorde också så EN gång och aldrig mer.
Jag köpte en fd galopphäst, billigt, och ombudet lovade att försäkringen gällde bara han kom o kollade. Jag var inte så intresserad av att försäkra hästens värde, men ville ha veterinärvårdsdelen, eftersom hästen var ur form vid köpet.
Det var bara det att fyra månader efteråt kom ett brev från försäkringsbolaget att hästen hade reservation på alla fyra benen!
En fd löphäst(trav el galopp) måste alltid besiktas av veterinär för att få full försäkring.
Hästen hade bara gått och skrotat länge när jag köpte den, så den var omusklad och allmänt kantig. Jag hade satt igång hästen och det är ju ganska lätt att den visar lite på böjprov och har lite småkänningar, om den har stått mycket innan i sina dagar, även om man försöker vara försiktig när man tränar upp den. Det är ju skillnad på att besikta vid köp, och att göra det fyra månader efteråt... Jag tyckte att jag hade blivit lurad av ombudet, och då sa bolaget "ja, det var ju synd."
Då var jag rätt sur på min hovslagare/ombud, men sen fick han till hovarna så bra på hästen, och hela den blev med tiden fantastiskt fin, så det gick över! :D
 
Sv: Besiktning av ombud?

Håller med de andra här, passa dig för att endast ta ut ombud!
Blir det sedan fråga om stora ersättningsbelopp så krånglar bolagen garanterat. Det kostar en slant med veterinärintyg men det är det vär i a f.
 
Sv: Besiktning av ombud?

*KL*

Mina är inte ens ombudsbesiktade. Bor man långt från ära och redighet så blir f-bolagen lata nämligen.

Valackenf örsäkrades in i 20 000 kr på telefon. Höjdes efter några år till 30 000 kr på telefon. Inga vetintyg. Höjdes sen igen till 40 000 kr med hjälp av vetintyg.

Bolaget har betalat ut MASSOR med pengar i vetvård för honom, och även ganska snart efter han införsäkrades. Aldrig minsta tjafs eller trassel. Och när han stod i 30' så betalade de på ett år ut nästan 25 000 kr i vetvård. De krånglade inte minta när han dömdes ut och livförsäkringen löste ut pga en hasledsdefekt heller.

Min fd nordistravare försäkrades också in på telefon, 25 000 kr, höjdes aldrig men aldrig minsta lilla krångel med ersättning. Hon var 15 år gammal när honf örsäkrades första gången.

Kele försäkrades in i 10 000 kr via telefon som två dygn gammal fölis. Hon är tre år idag, och har kostat bolaget mer än 5 gånger sitt livvärde i veterinärvård. De har inte krånglat med ersättningen.

Så jag har inte haft minsta problem, trots att mina alltså inte ens ombudsbesiktigats, utan de enbart gått på mina telefonuppgifter.
 
Sv: Besiktning av ombud?

Vi har försäkrat föl som varken veterinär eller ombud ens sett! De kan egentligen inte ens vara säkra på att det ens finns en häst.
 
Sv: Besiktning av ombud?

Samma här, trots att jag bor centralt. Ingen som ville titta på honom. Hade iofs hysfat nya vet.papper pga han importerades ju, men jag skulle ju lätt kunne trixa med det om jag ville. Det är tydligen inte så noga..
 
Sv: Besiktning av ombud?

Försäkrade våran numer 3-åriga ponny första gången då hon var ca 10 månader för 5000 kr över telefonen. Höjde henne till 15000 över telefon strax efter det. Höjde till 30000 för bara någon vecka sedan och då var ombudet här och klappade henne lite:smirk: , men det var nog mest för att vi bokat tid för stallbesiktning. (För att få ytterligare rabatt på försäkringen)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 744
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 384
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp