beslutsångest bil

Subaru legacy -05 har jag. Svindyra delar och ligger på ca 0.78 på det jag kör. Mest småvägar med rödljus. Dyr i försäkring är den med.

På plus har vi saker som att den alltid går fram (fick en snövall av plogbilen på någon meter hög bakom bilen, backade och körde fram några gånger och sen var vi över), säker att köra, rejält rymligt bagage, bekväm också får jag säga. Drar mycket på b-kort.

Minus: dyyyr och miljöbusig.

Skulle vi köpa en annan bil idag blir det en elhybrid då många turer är så pass korta att man kan klara sig långt på elen och då cyklar jag mycket samt åker ofta kollektivt. Det skulle kännas bra för mig.

Annars tror jag att Skoda har ganska bra bilar. Har kört Skoda lite tidigare och upplever den som trevlig. Har en granne med nyare Skoda och är jättenöjd.
 
Nu för tiden är det en skröna att franskt är skit. Den typen av Megane jag har(07, kombi) fick tex högst stjärnor på det dära krocktestet. Meckaren, som jobbar på Volvo och pysslar mest med dem, säger att Renault är bra bilar.

Fördelen med min Megane är billig service, billig i drift, rymlig (får in en dubbel MIM XXL i bagaget), pigg, bra väghållning och den är tyst att åka i. Jag har en diesel, har kört snart tiotusen mil själv i den, så den är snart uppe i tjugotusen mil. Spindelleden fram är bytt, en sensor till turbo-nånting är bytt och kamremmen är bytt. Sen den var ny.
 
Jag har också en Subaru Legacy -01. Älskar den, det är en fantastisk dragbil, drar 1600 på b-kort. Vi har en jättebrant backe upp till stallet, vintertid kommer inte mamma upp med hennes Saab sportkombi då den är för tung i bak (utan släp), medan jag kan dra upp släp på oplogad väg utan problem. Jag brukar bara garva när jag ser ansamlingen av framhjuls/bakhjulsdrivna bilar som står nere vid krönet parkerade, medan jag bara kör förbi.
Det är ingen lyx whatsoever, och den ser anskrämligt ful ut men går att packa in halva lägenheten i och går förbannat bra på vägen. Fyrhjulsdriften ska vara pålitlig och Subaru har många gånger vunnit "mest nöjda bilägare"-tävlingar.

Men den är rätt dyr; en slang till kopplingen sprack i somras. Nästan 600:- kostade 15 cm slang, plus en veckans väntetid då det såklart inte fanns någon i Sverige. Finns kanske max ett bromsbelägg som kan tänkas passa på Biltema, så man kan inte snåla heller.
Rost. Nu vet jag inte helt säkert hur pass pålitlig min sambo är, men som biltokig sedan barnsben kan han väl lite. Hur som helst påstår han att Japanska bilar inte är behandlade på samma sätt i plåten för att klara saltade vägar osv, som tex svenska eller tyska bilar är. Det första vi gjorde när vi köpte min bil var att försöka underredsbehandla.
Det gick inte. Det var för sent.
Nu har det gått ett år och bilen är så rostig att den inte lyfter från backen om man hissar upp den med domkraft. Det bara böjer i golvet..
Kort sagt, min bil ska dö. Den är ful och dyr och sönderrostad, men jag ger mig fan på att jag bara kollar Subaru-annonser nu ändå. Jag har aldrig ägt en så pålitlig och stabil bil förut.
 
Vi hade C5 i tjänsten ett tag, "nyaste" modellen som kom -08 och förstår att den lockar, riktigt komfortabel och mysig. Dock gick min sönder (lite oftare än kollegans) men sista verkstadsbesöket innan jag bytte efter 3år och 14000mil slutade notan på strax över 60000:-, då var det flera "småsaker" så den gick att köra med och var inte krockad eller liknande. Hitta en där mycket redan är bytt är mitt tips kring de franska "storbilarna".

Om ni idag har en Audi A4 från ca -00 så bygger ju samtida Passat på samma chassi men har lite bättre utrymmen. Länkarmar kanske ni har bytt några gånger, i övrigt så är ju dieselmotorerna snåla och bra och övriga byggkänslan tycker jag slår Passaten från -12 som jag kör idag. Komforten slår ex Toyota enligt mig. Apropå utrymmes-mässigt så får min fru in en tunna med häst"nåt" i bagaget, något som inte hade rymts i V70 relativt låga bagage.

Skoda har jag rätt bra erfarenhet av, tror de är lika bra som övriga VAG och dras med samma fel som dem. Hitta ett bra exemplar så lär ni bli nöjda, komfort snäppet under VW men i övrigt mkt bil för pengarna.


Lycka till!
Mvh Thomas
 
Vi har en Ford Focus -10 diesel som vi är väldigt nöjda med. Den rymmer mer i skuffen är vår gamla Saab 9-5 som ju var stor som ett hus. I somras bilade vi 500 mil med fullastad bil och våra två barn (ena i bilstol) och de kändes inte trångt och vi snittade 0,42l/milen. Här hemma där vi kör på små krokiga vägar med mycket inbromsningar och gas drar den 0,48.

Vi har mer eller mindre halverat våra bränslekostnader sedan vi bytte från Saaben (bensinare från 2002). Den är också rätt billig att serva osv. Hur den är att dra med kan jag dock inte uttala mig om för det har jag inte testat.
 
Ja, tyvärr har jag haft franska bilar. Och alla jag känner som har haft det, dom säger också "tyvärr"... Som sagt; det finns en anledning till att de franska bilarna har så dåligt andrahandsvärde.

Du klumpar ihop alla franska bilar i en grupp. Jag skulle kunna hålla med om att Renault inte är någon höjdare, varken när det gäller kvalitet eller komfort. När det gäller Citroen så var t.ex. CX kända för att rosta bort (vi har en 79a som är i stort sett rostfri, man får säga att den är unik, vi har en 85a också som vi fått svetsa en del på), XM hade mycket problem med elfel vilket gjorde att den inte blev så populär som man trott. Tyvärr, då det är en underbar bil i övrigt.

Men då vi får vara lite miljötänkande idag 2014 så skulle jag inte rekommendera någon att köpa någon av dessa modeller som bruksbil, CX slutade tillverkas 1990 och XM år 2000.

De modeller som säljs idag har tagits fram för att attrahera en bred publik. De är inte sämre än andra bilmärken. Tvärtom så får man väldigt mycket bil för pengarna.
 
Just c5 ringer det nån klocka om i bakhuvudet att ffa hundfolk varit nöjda med.. Kan det stämma?
Vad kan den tänkas dra i soppaväg?

Vi har två collies som åker som prinsessor i vår C5 kombi, utrymmet är enormt. Bilen ser tråkig ut (helt vanlig, ju:)), men har fortfarande Citroens underbara komfort.

Jag pendlar knappt 6 mil per dag och då drar den ca 0,6 l/mil (jag kör inte särskilt snällt, vid tillfälle går det ganska fort). Med släp ökar förbrukningen lite.
 
Nu för tiden är det en skröna att franskt är skit. Den typen av Megane jag har(07, kombi) fick tex högst stjärnor på det dära krocktestet. Meckaren, som jobbar på Volvo och pysslar mest med dem, säger att Renault är bra bilar.

Fördelen med min Megane är billig service, billig i drift, rymlig (får in en dubbel MIM XXL i bagaget), pigg, bra väghållning och den är tyst att åka i. Jag har en diesel, har kört snart tiotusen mil själv i den, så den är snart uppe i tjugotusen mil. Spindelleden fram är bytt, en sensor till turbo-nånting är bytt och kamremmen är bytt. Sen den var ny.

Se där :)

Jag har lite fördomar om Renault efter att ha åkt i en hel del dåliga bilar, mest transportfordon dock ska sägas.
Men då jag nästan enbart har åkt Citroen så ör jag oerhört kräsen när det gäller komfort.
 
Se där :)

Jag har lite fördomar om Renault efter att ha åkt i en hel del dåliga bilar, mest transportfordon dock ska sägas.
Men då jag nästan enbart har åkt Citroen så ör jag oerhört kräsen när det gäller komfort.
Våra grannar har en ny C5, den är ju riktigt snygg!
Jag är väldigt nöjd med min Renault faktiskt, men de äldre är nog ingen hit. Min far (som bara kör skrotbilar, oavsett märke) har haft ett par Renault som haft elproblem, det har nog varit ganska vanligt.

Men annars är väl Renault som Citroën, provar lite nya grejer och har mycket finesser.
 
Om jag var ute efter något billigt som drar litet bränsle så skulle jag i dag satsa på doldisarna Skoda och Hyundai.
De är jättebilliga att köpa begagnat och drar litet.
I övrigt så är de som bilar är mest men billigare.
 
Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut mina tankar inför kommande bilköp
Jag har i dagsläget inte en susning och enda kriteriet som är solklart är att det behöver vara en kombi :p

Vi har idag en Audi a4 quattro, helt outstanding och verkligen ett måste de dagar det är snö/is
Har även en v70 som är den som ska bytas ut då den ska lösas in av försäkringsbolag. Tycker väl att den är lite dyr att köra, men skönt med stort bagage

Vi:
* har två barn
* har en hund modell mellan
*har hästar
* bor på landet med 3km till asfaltsväg
*har ca 6mil mestadels motorväg till jobbet enkel väg, är dock mammaledig fn

Bilen behöver :
Vara billig
Vara driftsäker
Gärna gå att dra med ifall audin är på annat håll

Har kollat på v70 (skönt att redan ha utrustning som grindar och solar plexus mm), Octavia, 9-5, fabia
Diesel, bensin eller miljöbränsle?
Har även kollat på lite franskt iom priserna.. Men vågar man det?:nailbiting:

Budget 30000, eller, det är vad jag får ut och helst vill jag inte lägga nåt emellan eftersom bilar är så sjukt tråkigt att lägga pengar på:p

Min Kia Ceed (diesel 1.6 2010) verkar uppfylla kraven, väldigt drift/dieselsnål och har hittils *pepparpeppar* inte haft minsta problem med den. Stark motor och rolig att köra dvs bra pendlings & alltiallo bil, tror även den är miljöklassad. Lagom storlek om man kan tänka sig något mindre än v70-bagage. MYCKET bil för pengarna känner jag och aldrig hört någon klaga på en ceed :) det enda är väl ifall ni vill ha en lite högre bil som suv, denna är ju en vanlig kombi. Jag tänker inte byta bil på länge :love:
 
Nåja, britterna har också en del i bagaget när det kommer till elsystem (Lucas).

Säger den som (o)ekonomiskt drabbas av Range Roverns något udda humor när det kommer till elsystem...

Tursamt nog "dog" Lucas systems nagon gang under 90 talet da de gick ihop med nagot annat bolag ... som raskt skrotade Lucas.:p Tack och lov. De tva sista Brittiska bilar jag haft (inklusive nuvarande Range Rovern) har ett val fungerande elsystem.

/hastflicka som haft en forunderlig karlek till Brittiska bilar, de flesta med elsystem av Lucas, Prince of Darkness/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp