Bukefalos 28 år!

Bestämd och envis ponny

I

isabelle_regina

Vad gör man med en ponny (b-ponny sto på 117cm) som får ryck å tror hon kan göra precis som hon vill...??? :confused:
Det är min lillasysters ponny, hon är väldigt bestämd å stoig av sig och då min lillasyster är väldigt liten å klen så har hon inte så mkt att sätta emot när ponnyn börjar bråka.
Hon är ganska ojämn i tempramentet, ibland kan det gå jättebra men ibland går det inte alls, hon bockar (å det e inte lite) när det inte passar och ibland även stegrar.
Hon har blivit bättre hemma när vi tränar och nathalie har lärt sig att sitta kvar och få henne att lugna ner sig när hon börjar bråka.
På tävlingar är hon jättejobbig på framridningen och väl inne på banan klarar nathalie inte av henne när hon börjar.

Jag har ridit några få ggr hemma på henne och då går det bättre, hon kan börja stegra och bocka då oxå, ofta när man börjar ställa krav på henne....men eftersom jag är större så kan jag rida ur det bättre.
Nathalie har börjat tröttna helt och vill inte ha kvar henne längre, men jag tycker det är så synd att sälja henne för hon kan verkligen bli super bra, bara hon slutar dumma sig.
Frågan är bara hur man ska bära sig åt. :confused:
Nathalie har kämpat länge med henne nu och vi märker ju skillnad men det envisa i henne kommer tillbaka alldeles för ofta.
Jag skulle ju kunna hjälpa henne att rida några ggr i veckan men jag känner mig så stor på henne (jag är ca 160 och väger runt 44kg).
oxå har jag min egna ponny att sköta om, plus att min storasyster har skaffat en ny stor häst nyligen och den har jag tränat och tävlat lite i hoppning för henne.
Tror ni det hjälper om jag rider henne några ggr i veckan och försöker få henne att skärpa sig. det jag är rädd för är att hon inte kommer att lyssna på nathalie sen ändå (att hon vet att hon kan komma undan för henne)????

Hon har inte ont och hon tycker att det är kul att bli riden när det är på hennes villkor (d.v.s när hon kan gå dit hon vill och gå i vilket tempo hon vill o.s.v)
Hon älskar att hoppa och då är hon glad och possetiv men rätt va de e så kan hon bara börja bråka utan anledning.
Vad ska vi göra, jag vill inte sälja henne?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bestämd och envis ponny

Vi lägger ner så himla mycket tid och pengar på våra hästar att ridning MÅSTE vara det roligaste som finns. Så även för lillasyster, så reder hon inte ut ponnyn, även om du gör det så hjälper det ju egentligen inte henne.
Se till att lillasyster även i fortsättningen tycker att ridning är det skojigaste som finns, vilket jag skulle ha svårt att tycka om hästf-n stod på bakbenen och bockade i tid och otid.

Med andra ord, sälj bockponnyn och köp en välupfostrad/skolad ponny innan det är försent och lillasyster vill syssla med kaniner istället för hästar.

Alternativ B - skicka på tillridning och se till att den inte kommer tillbaka om den inte uppför sig klanderfritt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 491
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 865
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp