Bukefalos 28 år!

"Besviken" på kapsonen

Corminta

Trådstartare
Fick hem den länge efterlängtade kapsonen förra veckan.
Det första som slog mig var den tråkiga finishen med tanke på priset. Tre olika slags beslag (silver, mässing + brons färger) samt att nosjärnet bara är hoptråcklat med dåliga sömmar. dessutom känns inte lädret särskilt kvalitetsmässigt - kort sagt besvikelse vid första ögonkastet.

Det första jag fick göra var att tillverka tio nya hål på varje rem (hänge och skramlade!)
Då jag red på det första gången fick varken jag eller hästen till det. Och först idag (efter en vecka) fick jag någon slags eftergift i nacke, hals och rygg.
Hästen känns mycket "stummare" och jag tycker jag tar betydligt mycket mer än förut!

Jag har fram tills nu ( ca fem månader sen vi började med något AR liknande tänk) ridit på remontnosgrimma som är ganska "stel" i nosen. Kombinerat med först tränsbett och den senaste månaden påbörjat med stång.
Vi jobbar mycket med framåt - nedåt eftersom vi båda haft problem med det tidigare och har lagt in mer och mer sluta/öppna och har sedan senaste kursen (tre veckor sen) lagt in ett par redoutte steg (stavning ?) då och då.

Dessutom provade jag den idag på unghästarna på jobbet (ohanterade treåringar, island) och då jag bad om "eftergift" nedåt drog de bara in nosen mot bringan och kom bakom lod då de "släppte" nacken.

Jag ångrar inte på något sätt köpet men skulle bli glad över lite råd och uppmuntran - det känns ganska hopplöst just nu!

Jag är fullt medveten om att jag måste vänja mig vid det som redskap men inte ens de "lättaste" övningar fungerar - Hjälp!!
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Hur och varför försöker du åstadkomma sökning fram och ner med en kapson?
En kapson använder man för att få till ställningen i nacken, något som man inte kan göra med en stång.

Har man tränsbett så är kapsonen oftast rätt onödig.
Ibland kan det vara motiverat om man har en häst som blivit felriden och därmed kan sina knep för att slippa ifrån en korrekt ställning på ett tränsbett.
Att då använda en kapson kan vara hjälpen ur det problemet i och med att det är en ny upplevelse för hästen som den inte automatiskt försöker komma undan av gammal vana..

Om du får ett motstånd med kapsonen så är det garanterat ett ryttarproblem. Motstånd och oren ställning får man när man inte ger omedelbar eftergift på en kapson.
Rätt använd så är den ett finfint hjälpmedel tills hästen kan böja och ställa för sitsen.

Det enda tillfälle man kan använda kapsonen för sökning fram och ner är om man jobbar hästen från marken. På nära håll genom att plocka fram och ner i kapsonen och på avstånd genom att lätt vibrera i longerlinan.

Om man av någon anledning rider på bara kapson kan man få sökning fram och ner genom att man får en bra ställning i nacken och ren böjning. Men det är mer en effekt av den korrekta böjningen.
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Jag vet att man inte får sökning framåt nedåt på kapsonen och det är därför jag rider på stången. Tränsbettet var för att vi båda skulle komma över den bettskräck hon hade då hon kom (maj) och jag fick under den första tiden innan vi fick hjälp på vägen.

På remonten fick jag en böjning och på så sätt en avslappnad förlängning av överlinjen. Det största felet där var att ställningen inte kom med riktigt, något jag hoppades skulle bli bättre med kapsonen.

Problemet är att istället för att slappna av så fort hon fick en hjälp (låter konstigt men kan inte riktigt förklara) spjärnar hon emot och knäcker av i nacken "åt sidan" dvs likadant som en felaktigt böj på nacken men i ställningsriktningen istället.

Jag har kommit till den punkten att böjningen kommer genom sitsen och jag kan sätta henne i öppna eller sluta med hjälp av sitsen men fortfarande behövs hjälp av kapson ibland. När jag har tränsbettet går hon oftast lugn och nöjd men kan tjafsa om det blir för jobbigt. (Då hon kom hade hon ett plastbett på säkert 2 cm med hårt spänd nosgrimma och näsan i vädret, varje ridtur var ett rent slagsmål (två pass för min del innan bettet for all världens väg och vi fortsatte på nosgrimman ;))

Varje pass börjas med "uppvärmning" med ett par minuter från marken i skritt och trav vilket inte heller fungerar. Från att ha gått avslappnad och i balans till att "ligga i kurvorna".

Jag är som sagt högst medveten om att felet ligger hos mig men hur skolar man om sig på bästa sätt?

/Kajsa, smått desperat
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Har du någon bild på hur kapsonen sitter på henne?

Jag skulle börja om från marken med kapsonen tills både du och din häst kommit på hur det skall vara.

När du tar i kapsonen så håll aldrig fast, även om hon inte ger efter direkt. Ta snabba korta tag i kapsonen, en halv sekund innan du släpper efter räcker. Upprepa, upprepa upprepa tills du får ställning och avslappning.

Med din häst skulle jag gissa att det räcker med att du håller en sekund för länge för spänningar och motstånd skall uppstå.

Jag vet att det är jättesvårt, man tycker att man är så snabb med handen men icke...

Jag lärde mig den hårda vägen med dagligt skäll x antal hästar per dag i ett halvår för att jag var för seg med tygeltagen. ;)
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Förresten, vad är det som händer när du arbetar henne vid handen?

Av din korta beskrivning antar jag att hon ångar på och ignorerar dina förhållningar tills ni är i övertempo och som du skriver "ligger ner i kurvorna"
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Jag kan tyvärr inte lägga upp bilder då jag varken har kamera eller möjlighet att lägga upp dem (stjäl dator på jobbet;))

Vid handen brukar hon vara på "min" sida även om hon lätt blir lite okoncentrerad och spänd. Det räcker med att visa med kroppspråk vilket tempo och samlingsgrad jag vill ha (oftast framåt/nedåt men även en hög form) Inga problem med att gå med i traven även på rakt spår. Syftet är att hon ska hitta en rund och avslappnad form innan jag sitter upp.

Sista veckan lyssnar hon och försöker men det blir iallafall fel. Det är lite svårt att förklara men det känns som om hon istället för att ge en böjning och slappna av spjärnar emot och blir styv i sidan - leder till att volten blir kantigoch hon ligger ner. På rakt spår blir tempot gärna snabbt hon det är svårt att korta in steget. Jag har verkligen försökt göra "som vanligt" men är rädd att jag försöker för mycket.

Likadant med ridningen, tror jag försöker för mycket. Men samtidigt måste jag ju lära mig och resultatet blir lika dåligt (läs konstigt) när jag "släpper" helt och känner som när jag försöker. (luddig beskrivning men hoppas ni förstår)

En halv sekunds förhållning låter mycket i mina öron, försöker att bara ta en kort och mjuk förhållning och ge eftergiften inom ett par hundradels sekund. (Efter att ha ridit enligt "banka på och håll emot" principen i nästan tolv år!!) Håller man längre blir hon väldigt spänd och går tydligt emot handen.

(Jag är expert på att skylla ifrån mig på alla möjliga saker btw. Kankse bara är paranoid men det känns inte bra. Bör kanske tillägga att det här kanske inte är något alls men för mig känns det som en enorm motgång då det hittintils varit så "lätt" att komma så här långt.)
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Det första som slog mig var att du borde har reklamerat produkten du köpte, men nu har du ju använt den så nu blir det nog svårt.

När jag läser det du skriver ser jag ingenting om vad som händer baktill, det du ser framför dig hör ihop med det som sker baktill, så om du vill korrigera framdelen måste du arbeta bakifrån. Nej, jag menar inte att du ska hålla i fram och sparka bak. *ler* Men handen ska ta emot och forma det som kommer bakifrån. Så vad gör bakbenen? Hur vinklar hon höfterna? Tar hon lika långa kliv med bakbenen? Svarar hon på skänkel? Se till helheten, fastna inte i huvudets placering.

Mitt råd ang. utrustning är att om hästen inte går bättre med kapsonen, - d.v.s. du har inte kommit vidare ifrån det du trodde att kapsonen skulle hjälpa till med - så bort med den och rid på något annat. Byt stången mot ett träns, rid på kandar, fortsätt på remontgrimman, rid på grimma, testa ett hackamore, testa ett annat stångbett, byt kinnkedja, ändra kedjans spänning, höj bettet, sänk bettet etc. etc.
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Hon har stora problem med att svinga in bakbenen och det har inte förändrats mycket sen vi "bytte" ridsätt. Hon har alltid varit väldigt jämn i sidorna och för att vara helt ärlig har hon ingen svag eller stark sida utan det skiftar från dag till dag.
Det är lätt att flytta i sidled, oavsett hur mycket eller om det är ytter/inner som bär. Jag kan ändra samlingsgraden från lång och låg till relativt hög, vad jag tycker lätt. det svåra är som sagt att få med eftergiften i huvudet och halsen eftersom hon gärna blir giraff.

Eftersom det är så svårt med insvinget och att få avslappning lägger jag stor vikt vid att ha en rund och välvd överlinje (vem vill inte det...) och ha en ganska låg profil även när jag höjer formen. (det är ytterst liten skillnad så jag hoppas verkligen inte jag höjt henne för tidigt!) Enligt min känsla och tränaren bär hon sig bak även om hon inte svingar särskilt mycket så jag hoppas iaf att det är en utvecklingsfråga. Eftersom hon haft såna problem med ryggen och gått med ett kort och outvecklat steg länge förvånar det mig inte att det är svårt.
Jag upplever det inte som att hon skjuter bakom sig utan steget är bara kort.

Som exempel satt jag igår och skrittade i lång låg form för att samla och flytta i öppna/sluta samt ett par redouttesteg med max fem-sex steg åt gången och därefter "ner" igen. Huvudets position var på slutet inte särskilt varierande medans det kändes stor skillnad i kroppen beroende på samlingsgraden. Steget fram förändras medans steget bak är i princip lika.

Jag har verkligen satsat på att inte forcera något men kan väl (skamset) erkänna att jag lagt stor vikt på framdelens position dvs avslappnat, eftergiven och med ärlig böjning genom hela kroppen.

Muskulärt har det hänt massor. Underhalsen har krupit tillbaka och nu ser man till och med strupen (!!) samt att rumpan har fyllts ut (hon står numera med bakbenen bra mycket längre in under kroppen då hon tex äter eller pysslas om) likadant har manken fyllts ut och jag kan nog ta bort en vojlock snart (rider barbacka med två tjocka schabrak och en fydubbel yllefilt...)
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Christoffer sa att jag skulle rida en "redoutte" volt. Hästen går i sluta med pannan mot mitten av volten. Dvs hästen går helt åt sidan böjd mot (?) rörelseriktningen, fick känslan av en samlad och böjd sidepass.
En annan liknande övning var ett rida på en fyrkant som började i halt - "sidepass" till vänster - ryggning - "sidepass" till höger - fram i samlad skritt - halt.
Redouttesteg hittade jag på själv men det kändes fel att kalla det sidepass. Finns det ett lämpligare namn skulle jag bli tacksam att få veta det.

Det ska hjälpa Beran att sänka sin bakdel och "tvinga" henne att vinkla bakkärran mer, vilket fungerar. Det är väldigt hög samlingsgrad (jämfört med det jag gjort förut) men det är inga som helst problem att få henne till det i en avslappnad form.
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Fattar jag det rätt om jag säger att det blir som en renvers vändning fast med lite större cirkel för frambenen?
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Njaa...
Det blir lätt en bakdelsvendning/framdelsvändning (glömde nog skriva att man rider "likadant" fast med bakdelen "centrerad")
Det skall bli en volt och jag har satt som mål att det ska vara en tiometersvolt när den är "fulländad".

När man gör en bakdels/framdelsvändning (kan inte alla "AR - namn" så jag håller mig oftast till de jag lärt mig tidigare...) tar ju antingen bakdelen eller framdelen en större båge vilket leder till att den centerade delen trampar upp/ner men som jag uppfattat det skall både fram och bak trampa över och även om det är olika storlek på inner vs ytter volt (vägen för fram vs bak) blir skillnaden inte så stor som om den ena är helt cetrerad.

Känns oerhört luddigt mne jag hoppas det kommer fram (?).

jag tycker det känns som att man inte luras till att rida så mycket på framdelen som, särskilt vid framdelsvändning är vanligt. Här måste man istället bära bak efetrsom det är STOR risk att tappa balansen annars.

I vilket fall är det en rolig övning. Känns häftigt att kunna förflytta sig på det viset och i den samlingsgraden på hängande tygel, även om det bara blir ett par steg innan man går ur övningen.
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Jag tror jag är lite för trött just nu för att hänga med på beskrivningen. Ska läsa igenom den imorgon igen och se om jag hänger med på den. :p
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

Jag hänger inte med alls i beskrivningen. Men så är jag ju väldigt trött också.
Jag undrar, när du säger att den är böjd mot rörelseriktningen så menar du från rörelseriktningen eller att den är böjd i rörelseriktningen?
Sluta, som går åt sidan? Åt vilket håll går man åt sidan i förhållande till hästens insida?

Är den böjd bort från rörelseriktningen tycker jag det borde vara tal om skänkelvikning på böjt spår. Inte särskilt samlande, men bra för att få hästen på ytterhjälperna. Och bära mer på yttersidan.

Om det nu verkligen är en fom av sluta så fårstår jag, i mitt förvirrade tillstånd, inte riktigt på vilket sätt man rör sig? Förklara gärna, så jag kan förstå!:)
 
Sv: "Besviken" på kapsonen

När man rider en sluta på rakt spår går ju rupman på ett spår innanför framdelen. Här gör man slutan så "skarp" att fram och bakdelen förflyttar sig lika mycket åt sidan.

Jag använder den faktiskt mestadels på samma sätt som att göra en sluta med mycket tvärning, dvs för att få lydnad och precision hos hästen eftersom hon gärna fuskar och inte vill flytta sig så mycket som jag ber henne om. Men enligt tränaren ska den också vara väldigt samlande och hon sänker faktiskt rumpan betydligt (vi pratar centimeter om inte millimeter här...) mycket mer ju mer jag tvärar. kan vara en illusion men i sådana fall en väldigt övertygande sådan.

Vet inte riktigt om jag blandade ihop det där med mot rörelseriktningen men jag blev tillsagd att rida den slutamässigt eftersom jag då får hästen att trampa in under istället för att flytta benen utanför tyngdpunkten som det blev i öppnamässigt.

Lättare? (Om jag ska vara helt ärlig hade jag inte förstått om jag inte suttit på hästen och kunde vis hur jag förstod det som när jag fick det förklarat för mig...) (Antar att mina luddiga och konstiga språk inte direkt underlättar men det är svårt att skriva ner känsla och tankar.)

Idag gick det förresten bättre att få en mjuk överlinje däremot välte hon in i svängarna så länge jag inte bad om en sluta i alla "kurvor".. Jag är rädd att jag tappat allt vad ridning heter de sista veckorna. (snyft!)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Senast: Cattis_E
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 181
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 066
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp