Bukefalos 28 år!

Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Kanske det jag skrev en officiell bekräftelse, den lila rutan sa inget.
Men SLU är inte bara lika med forskarna finns ju fler som jobba där, dem behöver jag inte prata med direkt. Det går nog få redan en del ändå.
Vi få se om de svara. Prova kan man allt och jag är nästa säker de svara, de har varit mycket tillmötesgående vid tidigare kontakter.

Tycker att du ska kontakta SLU, forskare blir normalt inte bli arga eller irriterade, snarare glada att det finns intresse! De forskar ju för att de tycker ämnet är intressant och brukar tycka att det är kul att prata om det ;) Du måste bara hitta de personer som håller på med just detta. Ett tips är att kolla på www.hgen.slu.se
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Och här finns en ganska så nyligen publicerad artikel.
Tyvärr på Engelska då, men det är så som det är.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2653074

Här finns också både bilder och en bra beskrivning av själva syndromet.

I den så står det att man ännu inte hittat abnormiteten på Islandshästar.
Och det som är skillnaden nu är då att man har det.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Problemet är väl att om man ignorerar detta och fortsätter avla hej vilt på silversvart så kommer framtidens hästar att få ännu mer problem.Sånt här måste noga utredas och sen måste rekommendationerna följas så att vi har friska hästar i framtiden.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

*kl*


När man arbetar med forskning, så får man lära sig att uttrycka sig mycket försiktigt. En forskningsupptäckt är inte en "vedertagen sanning" förrän efter många års forskning av olika grupper påolika universitet. Det kan vara så att den första studien visar tydliga resultat, men forskarvärlden ser inte det som en sanning förrän det lästs/kritiserats/upprepats/verifierats av andra forskare. Det är liksom en inbyggd mekanism i systemet för att felaktig forskning inte ska komma vidare.
.........

Dessutom finns det andra komplikationer för forskarna, som till exempel att de inte kan gå ut offentligt med alla resultat på nätet, för att sedan publicera i en vetenskaplig tidsskrift. De måste välja sina kanaler att få ut informationen för att det ska ses som seriöst!


......

Det är nästan lite roligt att se reaktionen när man framför kritik av "överhögheten" både islandshästförbundet och forskaren på SLU. Är det symptomatiskt för hästmänniskor, detta förbund eller forskare eller kanske SLU, intressant..... tål att forskas på kanske ??? Det måste vara beteendevetenskap eller ?

Allt jag skrev var i princip samma som ovan citerade meningar från LillaMy. Det kan ses som föga seriöst tillvägagångsätt av alla tre parter i den artikeln. Om forskaren har tillräckligt att göra med exemforskningen så kanske hon ska hålla sig till den några år, sen börja med nästa projekt som säkert kan få pengar från landet island och islandshästvänner. Kanon, lysande det är nog egentligen så att hästforskningen är ganska eftersatt om man jämför med pengar som lagts ned på friidrott etc..... då är väl hästar roligare tycker jag ...

Jag känner inte Inte_ung och 40000 inlägg är ganska mycket att läsa för att lära känna någon. Min teori är att Inte_ung är fyrtiotalist, detta är en teori och framförs härmed som sanning utifrån några inlägg av Inte_ung . ( Nu kommer jag få berättigade påhopp vad det har med saken att göra, och det kan jag berätta över en kopp kaffe någon gång om det skulle vara intressant, vilket det egentligen inte är... ;.) ) . Yes, jag är anonym på Bukefalos, det är min teori... Frågan är är det sant ? Kan någon sponsra mig med några miljoner så kan jag forska på dessa viktiga frågeställningar i några år .....

Jag kan tycka att Sambaengi har vettiga åsikter, men väldigt långa, man måste ju se till individen är det en bra frisk häst så avlar man med en bra frisk häst. Hoppas verkligen den där hingsten är skuren ordentligt nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Tycker att du ska kontakta SLU, forskare blir normalt inte bli arga eller irriterade, snarare glada att det finns intresse! De forskar ju för att de tycker ämnet är intressant och brukar tycka att det är kul att prata om det ;) Du måste bara hitta de personer som håller på med just detta. Ett tips är att kolla på www.hgen.slu.se

Jag har mailat, få jag inget svar så ringer jag på måndag.
Om inget annat så behövs det ju säkert mer hästmaterial för att säkerställer deras resultat,fler hästar ger ju mer signifikanta utslag
Och då min vet inte kan utföra denna undersökning så hoppas jag att de kan rek. veterinär som kan. Jag vill kolla min hästar här hemma.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Nu svara jag på mitt eget inlägg men följden av att man måste avla på bra friska hästar är egentligen att det här systemet med att Blup-hingstar och obedömda hästar får betäckas kan ifrågasättas.

Det landet island och dess underbara hästar har givit Häst-Sverige är en viss frihet, lite mer amerikanskt, lite roligare, lite annorlunda, lite showigare. Inte att allting måste vara 100% kontrollerat av överheten som är klassikt från tidigare avel i Sverige. Att då vissa gener har överlevt är lite roligt. För jag är nästan löjlig, men det är något otroligt estetiskt vackert i just silverhäst-kombinationen, vit man och svart kropp. Alla människor ser inte färger på samma sätt, det måste det finnas forskning på, färgblindhet är väl relativt utforskat. Naturligtvis har en bra häst ingen färg, jag vet .......
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

KL

Lite sjukt att skjuta budbäraren faktiskt. Jag tycker att IU gör ett jättejobb som sitter här och informerar SAMTIDIGT som hon är drabbad av sorg för att hon har flera sjuka hästar.

Det kommer att skrivas om detta mycket i fortsättningen men det tar ju lite tid att få fram det resultat som ska redovisas.

Det är ju också lätta att skydda sig genom att låta bliatt betäcka silverston med silverhingst.:idea:

Och äger man en avkomma som har två silverföräldrar så får man väl låta undersöka denna.

Och innan folk vet och kanske har det hela klart för sig så skulle iallfall jag om jag hade en silverhingst låta undersöka denna.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Om forskaren har tillräckligt att göra med exemforskningen så kanske hon ska hålla sig till den några år, ....
Det blir nog klart om några veckor och då kommer ögonen att få tid.
Ögon veterinären presenterar just i dag sina fynd på Islandshäst på en Ögon-Veterinärs konferens i Köpenhamn, Danmark.

Min teori är att Inte_ung är fyrtiotalist,
Fel, 60-talist.
Men jag förstår hur du tänker.

Hoppas verkligen den där hingsten är skuren ordentligt nu.
Varför det?
Den ger inte värre ögonproblem än sin pappa eller Silverfärgade halvsyskon på mödernet bara man inte betäcker ett silverfärgat sto.

Dessutom så kan han nog inte leva som blind särskilt länge.
Han kan redan nu dongla i träd som han inte ser.
Jag måste ta upp detta med veterinären nästa gång.
Hur länge det är etiskt ut djurskyddssynpunkt att ha honom kvar.

Mera information om defekten.

http://www.eye-vet.com/silverdapple/
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det blir nog precis som med OLW hästarna.
Att det är frid och fröjd så länge som man inte parar två hästar med anlaget.
Annars så skulle ju hela Rocky Mountain Hästaveln fått läggas ner.
Och det har den ju inte gjort.

Så jag tror inte att det spelar någon roll om man undersöker hingstarna.
Utan att det som spelar roll är att precis som i trådrubriken - inte betäcka ett Silversto med en Silverhingst.

Skall det vara så svårt att låta bli det under en avelssäsong?
Bara för säkerhets skull.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jag tror du har precis rätt.
Jag menar bara att OM man har en silverhingst kan det vara skönt att bevisa att allt är grönt.Även om man med liet logik förstår att det är det om hingsten inte har två silverföräldrar.
Jag menar det är ju inget nytt under solen som kommer att hända med rykten och vilda spekulationer och massor med experter.
Vi har ju sett det förut.

Det borde verkligen inte vara svårt att avstå under en säsong,nej.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det blir nog precis som med OLW hästarna.
Att det är frid och fröjd så länge som man inte parar två hästar med anlaget.
Annars så skulle ju hela Rocky Mountain Hästaveln fått läggas ner.
Och det har den ju inte gjort.

Så jag tror inte att det spelar någon roll om man undersöker hingstarna.
Utan att det som spelar roll är att precis som i trådrubriken - inte betäcka ett Silversto med en Silverhingst.

Skall det vara så svårt att låta bli det under en avelssäsong?
Bara för säkerhets skull.

Fast visst är det krav på att hingstar med Overogen-färg SKALL testas för OLW gene eller ???

Så jag tror nog det kan vara krav på att silverhingstar skall testas för att få anvädas i aveln och det tycker jag är bra om det blir så.
egentligen bord eju stona oxå testas men det är nog för många för att det skall gå att genomföra.

Såvida inte det blir sponsrat....
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Även om man med liet logik förstår att det är det om hingsten inte har två silverföräldrar.

Det är okej även om hingsten har 2 föräldrar som är silver, samt är homozygot för silver och dessutom håller på att bli blind.
Bara man inte betäcker ett Silversto.

På 3 av hingstens avkommor såg man vid första undersökningen inga förändringar i ögonen även om de måste vara genetiska bärare av defekten då hingsten är homozygot på den.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Så jag tror nog det kan vara krav på att silverhingstar skall testas för att få anvädas i aveln och det tycker jag är bra om det blir så.

Men för att kunna göra det så måste man ju först hitta genen.
Vilket är vad den här forskningen går ut på.
När genen väl är hittad så kommer det väl att kosta några hundralappar att testa för den så som det gör med färgerna.

Men om det visar sig att det är själva färggenen i sig som ger defekten så blir det ju besvärligt.
Och onödigt.

I det läget så kommer man att vara tvungen att fatta ett beslut om hur man skall göra.
Och att bara se till att låta bli att para 2 Silverhästar med varandra kan ju då bli lösningen.

Men det kan vi ju då se till att göra redan nu - det kan ju inte vara så svårt?
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jag har mailat, få jag inget svar så ringer jag på måndag.
Om inget annat så behövs det ju säkert mer hästmaterial för att säkerställer deras resultat,fler hästar ger ju mer signifikanta utslag
Och då min vet inte kan utföra denna undersökning så hoppas jag att de kan rek. veterinär som kan. Jag vill kolla min hästar här hemma.

Jag försökte också ringa i morse på telefontiden och ingen svarade. (Dock i ett helt annat ärende) Till slut fick jag tag på en assistent nu vid 13-tiden. Alla är lediga där idag. Men jag vet att ditt mail har kommit :-D
Detta för att jag också mailat och hon frågade om jag var du. Så mycket för att man presenterar sig ;) Hon sa att de tar alla mail på måndag. Om det betyder svar vet man ju däremot inte.

/Åsa
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

*kl*

Precis som Inte_Ung nämner så hålls det denna vecka en konferens i veterinär optamologi (stavning?) på KVL i Köpenhamn. Enligt konferensprogrammet hålls ett kortare föredrag (15 min) av en B. Ekesten, med titeln:
"MULTIPLE CONGENITAL OCULAR ABNORMALITIES IN ICELANDIC HORSES"
Eftersom de presenteras så antar jag att de känner sig säkra på resultaten.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det resultat som man är helt säker på är ju att defekten finns på Islandshäst.
Det behöver man ju bara hitta en häst för att verifiera.
Och det är det som är nyheten.
Att defekten även finns på Silverfärgade Islandshästar.
Man trodde ju inte att den fanns.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Men jag har sett så många avkommor efter Silfurmáni, som själv var homozygot, och flera av dem undan silverfärgade ston, och ingen har visat någratendenser till synfel! !


Man ser inte synfelen, och graden av besvär varierar väldigt, en homozygot behöver inte ha märkbara besvär.

Det du oftast kan se om du är observant är att homozygoterna oftare har en lite bredare vit kant runt ögat och att deras ögonglob buktar aningen mera. Oftast ser ögonen bara "vackra" ut.

Det kräver en specialkunnig veterinär för att upptäcka de här ögondefekterna, det är inget man kan utesluta som lekman.

Och som sagt - problemen gäller ALLA silverhästar, de drabbade homozygoterna har olika stam.

Men det betyder inte att någon enda heterozygot är i riskzonen.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Abstract 37 i följande dokument sammanfattar det föredrag som hålls vid konferensen i Köpenhamn
www.wiley.com/legacy/wileyblackwell/vop_711_Oral_Rev1.pdf

Vad jag läser mig till ger det inte några nya svar, men är en bekräftan på att samma problem som finns hos Rocky Mountain horses finns hos Islandshästen. Dock är det statistiska underlag som presenteras litet (antar att det är Inte_Ungs hästar).
Det verkar ju vara något på spåret, men tiden får väl utvisa hur allvarligt det är.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jag tror du har precis rätt.
Jag menar bara att OM man har en silverhingst kan det vara skönt att bevisa att allt är grönt.Även om man med liet logik förstår att det är det om hingsten inte har två silverföräldrar..

Det enda man behöver göra om man har en silverhingst är att låta bli att betäcka silverston, och avråda fuxston med silverförälder.

Kanske 3-5% av islandshästarna är silverfärgade så det är ingen stor förlust för hingstägaren, man vinner säkert mer i goodwill än man förlorar på en enstaka språngavgift.

Det spelar ingen som helst roll om hingsten har ett eller två silveranlag, han kan inte lämna vidare mer än ett :idea: Det som spelar roll är att BÅDA föräldrarna inte har det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Avel Studier har visat att hästar med dubbla skimmelanlag oftare drabbas av melanom. Detta plus att också svartfödda verkar mer drabbade är...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp