Bukefalos 28 år!

Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det är inte bara I_U:s hästar.

Det är silverhästar av olika stam, och fler ska undersökas.

/Tim - som raggar upp dem åt forskarna.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det kräver en specialkunnig veterinär för att upptäcka de här ögondefekterna,...

Och inte ens den kan se om anlaget för defekten finns där eller inte.

Den snart blinda homozygota hingsten ger ju med 100% säkerhet vidare anlaget till alla sina avkommor.
Och ändå så kunde inte Ögonveterinären se några förändringar på 3 av hingstens 4 avkommor.

Detta kommer att följas upp med nya undersökningar om ett par veckor.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det är nog bara jag som har givit klartecken till att gå ut med resultaten.
Även om jag eller hästarna inte namnges så kommer det fram ganska så fort vilka hästar som det handlar om.

Ilskenivån i den här tråden kan ju lätt förklara orsaken till det.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

En undran..

Eftersom det är du som nu ska informera om detta, så undrar jag om du bara gör det via buke?
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jag fick svar från SLU och de var glada att jag hörde av mig för att kolla så allt var rätt, och förstod min oro och mina tvivel och frågor.

Jag få gärna höra av mig en gång för mycket om jag hade fler frågor.

De hjälper mig dessutom att hitta en vet i närheten som kan kolla hästarna.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Den ögonveterinär som kommer att titta på mina hästar har absolut fullt schema så du måste hitta någon annan om du har bråttom.
.

Väldigt förvånad över ett sånt här svar. För det tycker jag veterinären får avgöra själv om den har tid eller inte.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Så bra!
Då finns det snart ännu flera hästar som är undersökta.
Men kom ihåg att bara för att ingenting syns i ögonen på de heterozygota hästarna så betyder inte det att det inte finns där.
Så det blir inte säkert att para Silver med Silver för det.

När jag letade runt om information så kunde jag läsa att många hade gjort ögon-kontroller på sina Rocky Mountain Hästar.

Vi kan väl få veta hur det går?
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Väldigt förvånad över ett sånt här svar. För det tycker jag veterinären får avgöra själv om den har tid eller inte.

Varför det?
Om jag vet att det är lång kö på dessa undersökningar och att Veterinären har ett oerhört fullt schema så vet jag ju det.
Man "avgör" inte om man har tid.
Är alla tider upptagna så är de ju det.

Uppföljning på mina hästar är prioriterat för att få veta om förändrimgarna missades på de 3 där de inte hittades förra gången.
Och för att få veta om sjukdomen är progressiv.
Och ändå är det jättesvårt att sy ihop en tid.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Eftersom det är du som nu ska informera om detta, så undrar jag om du bara gör det via buke?

Det är bara jag som får informera mera ingående.
Forskarna måste hålla på sin etik så de får inte avslöja sina källor.

Information har gått ut som en officiell notis i Tidningen Islandshästen nr 4.
Jag har på telefon pratat med både Göran Häggberg och avelsutskottets ordförande Arne Rulander så att de kan hantera hur informationen går ut.
Det kommer att komma ytterligare information på andra platser inom kort.

Se detta som en lovlig läcka av förhandsinformation.
Bukefalos brukar ha en enorm förmåga att få ut information dit där den behövs.
Jag lägger dessutom ut spår till den här tråden på platser där jag tycker att informationen skall vara.

Jag tror dessutom att jag nu kan räkna in att alla som det var viktigt att nå ut till har skrivit i tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Varför det?
Om jag vet att det är lång kö på dessa undersökningar och att Veterinären har ett oerhört fullt schema så vet jag ju det.
Man "avgör" inte om man har tid.
Är alla tider upptagna så är de ju det.

Uppföljning på mina hästar är prioriterat för att få veta om förändrimgarna missades på de 3 där de inte hittades förra gången.
Och för att få veta om sjukdomen är progressiv.
Och ändå är det jättesvårt att sy ihop en tid.

Kanske för det hela tiden blir två tydligt, det ska fås mer material att forska med men man få enligt dig inte kontakta SLU eller denna veterinär.
Det finns ju fler veterinärer, men de är inte lätta att hitta, men SLU kan hjälpa till då de oftast vet flera veterinärer, så denna ena veterinären som håller i forskningen kan delegera undersökningarna till sina kollegor i andra delar av Sverige
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jo om ett par veckor så kommer de att ha tid.
Men det är bra att låta dem göra klart eksemstudien först.
Och att låta dem hinna komma hit en gång till.

För då så får du veta mera än om du stör dem nu.
Deras önskan.

Ibland så måste man vänta på saker och ting här i livet.
Det går inte pressa fram mera svar nu.

Är det så omöjligt för dig att låta bli att betäcka Silverston med Silverhingsten för säkerhets skull under en avelssäsong?
 
Senast ändrad:
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Men herregud människa! Om du nu har så himla bra kontakt med forskarna så tipsa dem om att leta efter de avkommor efter Silfurmáni som också är undan silversvarta ston! Det finns worldfengur och det finns betäckningsrapporter! Det är ju välkänt att han var homozygot och att han betäckte många ston så de kan väl inte var mer handikappade än att de kan söka själva! Jag håller inte koll på andras hästar och äger ingen homozygot själv! Forskarna har nog mer resurser och befogenheter att hitta dem än både du och jag! :cool:
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jag tror att Thorvaldur Arnason kan klara av att komma på den lösningen alldeles själv utan min hjälp.
Tror inte du det?
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Sedan så har du ju den Svenska lågmäldheten i detta också.
Vi Svenskar tenderar att bara antyda även sådana saker som är mycket allvarliga eller viktiga.
Och överdriver sällan.

Knappast när det gäller attracka på silverhästar i Sverige! Det vet du lika bra som jag!

Är du 100 % säker på att mamma och pappa inte är besläktade långt bak? Jag är faktiskt också mer insatt än du anar eftersom jag känner en hingstägare vars hingst fått en homozygot avkomma med sjukdomen. Men jag vet också att det finns misstankar om att fler pålagrade anlag kan vara bärare av sjukdomen. Jag vet tex att den hingst jag tänker på också bär på splaschgenen/enkelt bukskäcksanlag och jag vill minnas att homozygoten efter honom gör det också och det gör väl pappan till din hingst också, eller hur? Splaschgenen ger ju ofta blå ögonen och det är egentligen en genetisk defekt. Funderingar finns om alla de pålagrade anlag som påverkar ögats färg kan vara bärare av anlaget. Som sagt jag fick höra om denna sjukdom för flera år sen, närmare bestämt 1998. Och så fort en silverfärgad häst var oroligare/hetare/känsligare än genomsnittet så antydde man att detta vara orsaken. Däremot sade man inget om en svart häst betedde sih likadant eller värre...

Silverfärgade hästar syns mer i mängden och avundsjukan är stor och man letar fel. För min del skulle det inte förvåna om det är kombinationen med splaschgenen som är den avgörande orsaken till att sjukdomen utvecklas. Dessutom blir jag lite förvirrad när du säger att endast 1 av 4 avkommor efter din hingst har sjukdomen och i nästa andetag att endast homozygota drabbas. Är alla dessa avkommor homozygota???
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Som sagt, Silfurmáni har betäckt så många silverfärgade ston och hälften av dem borde teoretiskt sett ha fått en homozygot avkomma. Men jaghar inte hört talas om en enda! Och eftersom inte alla homozygoter verkar besvärade måste det finnas ytterligare anlag med i bilden som gör att det utvecklas. Och jag undrar om det är splaschgenen tex. Länge ttrodde man att den dödliga defekten som en del bukskäckar bär på inte heller fanns bland islandshästar men den finns ju också. Den är ju värre för här överlever inte fölen.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Men vad bra du kom till samma slutsats som jag! Det var därför jag undrade varför jag skulle spåra upp dem! Hallå! Någon hemma idag? :grin:
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Väldigt förvånad över ett sånt här svar. För det tycker jag veterinären får avgöra själv om den har tid eller inte.

Jag håller med. Att göra sig till andras talesman över deras tid är att göra sig märkvärdig...
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Knappast när det gäller attracka på silverhästar i Sverige! Det vet du lika bra som jag!

Är du 100 % säker på att mamma och pappa inte är besläktade långt bak? Jag är faktiskt också mer insatt än du anar eftersom jag känner en hingstägare vars hingst fått en homozygot avkomma med sjukdomen. Men jag vet också att det finns misstankar om att fler pålagrade anlag kan vara bärare av sjukdomen. Jag vet tex att den hingst jag tänker på också bär på splaschgenen/enkelt bukskäcksanlag och jag vill minnas att homozygoten efter honom gör det också och det gör väl pappan till din hingst också, eller hur? Splaschgenen ger ju ofta blå ögonen och det är egentligen en genetisk defekt. Funderingar finns om alla de pålagrade anlag som påverkar ögats färg kan vara bärare av anlaget. Som sagt jag fick höra om denna sjukdom för flera år sen, närmare bestämt 1998. Och så fort en silverfärgad häst var oroligare/hetare/känsligare än genomsnittet så antydde man att detta vara orsaken. Däremot sade man inget om en svart häst betedde sih likadant eller värre...

Silverfärgade hästar syns mer i mängden och avundsjukan är stor och man letar fel. För min del skulle det inte förvåna om det är kombinationen med splaschgenen som är den avgörande orsaken till att sjukdomen utvecklas. Dessutom blir jag lite förvirrad när du säger att endast 1 av 4 avkommor efter din hingst har sjukdomen och i nästa andetag att endast homozygota drabbas. Är alla dessa avkommor homozygota???

Pratade lite med den jag känner och det svenska forskare kommit fram till är att alla homozygoter av pålagrade färger kan ge den här sjukdomen så det är inte begränsat till silvergenen men man är inte färdiga med forskningen och får alltså inte publicera detta. Se det som en förhandsinfo om vad som kommer. Man ska undvika homozygotavel av pålagringar, något som jag fick höra redan för 40 år sen, isabell betäcker man inte med isabell tex, det var en dödssynd bland "vanliga" hästar men det gör man bland islandshästar... Och enda anledningen att avla fram en homozygot är ju att tjäna pengar på tex hingst för att man alltid kan garantera att hästen lämnar färgpålagringen till avkomman. Någon annan anledning finns ju inte. En silversvart är lika vacker om den har enkelt anlag. Möjligen kan man tänka sig att dubbelt anlag bleker hästen än mer precis som isabellanlaget/gulanlaget och istället minskar kontrasterna.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Usch då, det här låter riktigt otäckt och trist :( Men vilka "pålagringar" är det du menar? Räknas även black tex? För isf borde det ju vara väldigt vanligt bland fjordingar, eller?
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Ja enligt de uppgifter som jag har fått i morse.
Och alla Silverhästar anses bära anlaget.


Var han verkligen Homozygot?

Ja han var homozygot. Alla föl, även fuxarna fick vid en viss ålder de typiska "silverränderna" på hovar och trots alla avkommor med ston i olika färger så har alla med svart som basfärg blivit silverfärgade. Det finns alltså inga bruna eller svarta avkommor efter honom utan alla med svart som basfärg är silverfärgade. Statistiken är så stor och utan undantag så man kan se det som bevisat att han var homozygot och det har tom stått i Eidfaxi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Avel Studier har visat att hästar med dubbla skimmelanlag oftare drabbas av melanom. Detta plus att också svartfödda verkar mer drabbade är...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp