Bukefalos 28 år!

Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Räkna med att hamna på väntelista till i Augusti någon gång.
De söker särskilt många hästar på samma ställe och nära Uppsala för att spara tid.
Och så söker de homozygota individer.

Det senaste är att de är säkra nog för att påstå att alla homozygota Silverhästar får synproblem.
Och det är den information som kommer att gå ut.

?

Fast jag tror inte på att alla silverhästar bär anlaget. Silfurmáni var ju homozygot silversvart och hade inte dålig syn och så många avkommor och barnbarn jag träffat på efter honom så har jag ännu inte sett en enda med dålig syn, fast han alltså alltid lämnade silvergenen till alla sina avkommor! Jag tror att forskningen kommer visa att det är precis som med bukskäckarnas dödliga anlag att bara en del bär anlaget. Och jag tror inte de silvergener som kommer från Silfurmáni bär på det. Och det är den linjen som mina silverfärgade hästar har sin färg från så jag hoppas de inte bär det. I alla fall har ingen visat tendens till att se dåligt ens!

Jag har iofs en silvermusblack som inte har sitt silveranlag från den linjen, en inköpt högblupare. Vi får väl se vad han ger. Han ser i alla fall utmärkt. Fast jag har inte tänkt betäcka mitt silvesvarta sto med honom så det lär inte bli någon homozygot avkomma hos mig efter honom. Jag avlar inte heller på bara färg och silversvart är inte den enda färg jag gillar. Jag är förtjust i gulbrun, musblack, vitblack, silvermusblack, svart mfl färger.

Men det viktigaste för mig är ett gott och samarbetsfullt lynne och lätt för samling och rena grundgångarter och tölt. Har inte hästen de egenskaperna så är den inte intressant om den så skulle vara vackert lila med gyllenorange man så färgerna sprakade om den! Jag letade länge innan jag hittade någon bra silversvart häst och jag hade faktiskt gett upp med att hitta någon när jag snubblade över den bästa häst jag någonsin träffat. Flera var som i så många andra färger, inte av den kvalité jag ville ha. Men fortfarande är den silversvarta hingsten som dog i ekollonförgiftning den bästa häst jag ridit. Detta inte för sin färg, utan för sitt goda lynne, sin snabbhet, sin lättlärdhet, sin samarbetsvilja, sin lätthet för samling och kanonfina gångarter. Och han såg kanonbra på både långt och nära håll och var efter silverhomozygote Silfurmáni.

Så många silverhästar jag haft (ingen med synfel) så är jag sugen på variation. Inte en enda av dem har visat annat än att de haft förträfflig syn i alla fall, men jag har inte ägt någon homozygot men däremot ridit Silfurmáni och det var bra nära jag köpt honom också och jag kan garantera att han hade bra syn in i det sista även som gammal.

Så jag skulle inte gasta för högt innan forskningen bevisat hur det verkligen ligger till och dessutom vet jag att många sk "icke-färgavlare" tryckt på och velat att forskningen skulle komma fram till att silveranlaget gav dålig syn bara för att ha något att anmärka på. De skrönade skadeglatt om den silversvarte Rocky Moutainhingsten som gett flera avkommor med dålig syn och så fort någon silversfärgad häst gjorde något knepigt så berodde det på det men man sade inget om en svart häst gjorde samma sak! Jag är faktiskt väldigt trött på färgrasisterna i båda lägren! En bra häst är bra, oavsett färg och en dålig häst dålig oavsett färg! Och jag har alltid avlat på bra hästar i olika färger, inklusive den vanligaste svarta färgen! Så jag blir så trött när någon kallar mig för "färgavlare"! Jag hade haft samma favorithäst om han varit svart och älskat honom lika mycket och lika gärna velat ha avkommor efter honom! Bara så ni vet det! Jag är förbannat trött på att behöva försvara mitt val bar för att hästen råkade bära ett silveranlag också!

Jag tror att det är som vanligt i naturen. Anlaget har uppstått genom mutation hos en silversvart individ och därför bär avkommor som kan härledas till denna individ på anlaget. Men sannolikheten att samma mutation ska uppkomma hos en annan silversvart individ är försvinnande liten så därför, om det är som jag tror, så finns det blodslinjer med silveranlaget som inte bär på defekten.

Jag avlar vidare på mitt anlag med tilltro att de inte har genen, men jag kommer vara försiktig med att använda hingstar med silvergenen från andra linjer, särskilt de som visat anlaget! Men jag avlar inte heller till andra utan till mig själv. Mitt mål är att få fram hästar som är som min drömhäst var men jag skiter i om de är röda med blå prickar, gröna med gula ränder, silversvarta, svarta eller vad de nu har för färg. Det är den där friska och sunda hästen som är född med fyra rena gångarter, född självbärande och lättsamlad, född vänlig och samarbetsvillig med massor av vilja och energi och bara är underbart rolig, lätt och positiv att ha att göra med i alla lägen och den bästa av ridhästar.

Så var min häst och ingen hade varit avundsjuk och klankat på honom om han varit vanligt svart! Men nu var han dessutom otroligt vacker att se på och sånt föder bara avundsjuka och att folk letar fel. Man blir trött alltså! Och därför har jag dragit mig undan med mina hästar så jag får ha dem för mig själv och njuta av dem utan att någon måste anmärka och pika mig för färgen på min häst! Gud vad vuxna människor kan vara superbarnsliga! Jag blir inte förvånad om det kommer kontraforskning som visar att det är begränsat till vissa blodslinjer som samtidigt bär silvergenen.

Vi får väl se vem som får rätt! I alla fall kan jag garantera att alla mina silverhästar har bra syn och enligt artikeln i islandshästen förvärras det ju inte med åldern utan de föds med defekten, så jag känner mig inte orolig för egen del, men blir irriterad av folks påhopp och överlägsna attityd att mina hästar skulle vara defekta. För det tror jag inte att de är nämligen eftesom inget tyder på det och inget är desutom bevisat så jag tycker folk kan hålla näbb tills de verkligen har fakta och inte dra en massa förhastade slutsatser.

Tack för mig. Har varken har tid, lust eller ork att sitta och tjafsa här. Nu har jag sagt vad jag tror och tycker och så får det vara bra med det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Du får nog nöja dig med det som står i notisen så länge.

Du har fått alla information som finns att få.
Att ringa SLU och störa forskara motverkar bara det som du vill ha.
Varför skulle de koppla fram dig?
Och varför skulle de svara?

De vet ju att de har gått ut med det som finns just nu.
I en notis i Islandshästen.

Vad är det som du vill uppnå?
Det finns inget mera att få.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Håller med andra om att det är jättebra att du kommer ut med den lilla infon som finns att ge ut. Hellre att vi vet lite och får vänta på mer än att inget veta alls.
Kämpa på, vi är många som uppskattar det du gör för oss alla. :) :bow:
Kramar.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

De heterozygota Silverhästarna får inte problem med synen utan det får bara de homozygota.
Och det är inte alls säkert att man upptäcker problemet utan att en veterinär undersöker ögonen på dem.

Vad vi alla hoppas på, forskarna också, är att Silvergenen skall vara så pass separerad från ögondefekten att man skall kunna hitta individer som bara hart färgen men inte defekten.
Men senast som jag talade med dem så var de ganska så missmodiga på den punkten och trodde tyvärr inte att det skulle vara så.

Forskarna är genetiker och har inget som helst eget intresse i denna färgavel - de är intresserade av gener på ett vetenskapligt plan.

Och det som jag berättar här är bara sådant som man säkert vet.
När genen sedan väl är hittad så kommer ju dina hästar att vara intressanta för att kontrollera den genetiska diagnosmetoden.

F.ö. så tycker jag att det är väldigt trist att ni blir så arga.

Det är inte mitt fel.
Och nu är du inte snäll.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jag är inte arg och det är inte riktat mot dig. Du borde vid det här laget veta att jag alltid svarar allmänt. Jag svarade på ditt inlägg men tillrättavisningen var till alla vuxna (annars hade jag specificerat den var riktad till dig) som bara måste klanka på andras hästar och redan för 10 år sen fick jag höra gnäll om just den här ögonsjukdomen från personer i SIFs ledning tillsammans med allt annat dravel om silverhästar så ursäkta om jag är trött på alla alarm och påhopp! Det är lite grann som när jag var med att starta upp Greenpeace Sverige. Man var udda, ansågs oseriös och mindre vetande. Och så har jag blivit bemött så många ggra bara för at mina hästar varit silversvarta så jag har tappat tålamodet helt enkelt!

För den som vill finns det att läsa i sista nr av Islandshästen. Men det är inte klarlagt utan bara indikationer. Men jag har sett så många avkommor efter Silfurmáni, som själv var homozygot, och flera av dem undan silverfärgade ston, och ingen har visat någratendenser till synfel! Och teoretiskt borde ½ av de undan silverfärgade ston och efter Silfurmáni vara homozygota så om han burit anlaget borde det varit en välkänd åkomma bland hans avkommor, men jag har inte hört talas om en enda varken i Sverige eller i Danmark. Så jag är övertygad om att det finns individer som bär silvergenen utan att bära defekten och att det går att separera. Man bör ju givetvis inte avla på defekter. Skimmlar och skäckar får ofta tumörer. Bör vi avla på dem??? Men det har aldrig varit sånt ståhej kring den färgerna som kring silverhästarna. Och det ståhejet tycker jag bara är jobbigt!
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Kanske det jag skrev en officiell bekräftelse, den lila rutan sa inget.
Men SLU är inte bara lika med forskarna finns ju fler som jobba där, dem behöver jag inte prata med direkt. Det går nog få redan en del ändå.
Vi få se om de svara. Prova kan man allt och jag är nästa säker de svara, de har varit mycket tillmötesgående vid tidigare kontakter.
Du verka ju inte förstå mina synpunkter heller.

Infon är jag mycket glad över, sen vill jag bara har den bekräftat.
Om vi kan håller denna rasen så frisk som möjlig är det ju bara positiv.

Jag känner inte dig så varför ska jag lite på dig när du desutom är mot att man vill har mer info och söker kontakt själv. Det är en stor sak du kommer med och som sagt det är en del som jobba på SLU så något kanske man få redan på och som du skrev själv de kanske vill har fler hästar som underlag för forskningen och då är väll kontakten viktig.

Är det då inte naturlig att man vill har reda på mer????
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

De vet ju att de har gått ut med det som finns just nu.
I en notis i Islandshästen.

Men du har gått utt med betydligt mer.
de har bara lämnat ett kanske de vet inte skall undersöka mer, du ger ja alla är sjuka.

/Juliane
Änghaga Islandshästar
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Kan du hitta någon av de förmodade homozygoterna?
Det skulle ju hjälpa att kunna undersöka dem.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

De vet ju mera nu än då.
Så därför kunde jag det.
Informationen här är färsk från igår.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Är det då inte naturlig att man vill har reda på mer????

Jo men man kan inte alltid få som man vill.
Det finns inget mera att få veta.
Inte just nu.

Och märker du inte att andra användare här vet vem jag är och vet att jag går att lita på.
Med 11 år på Bukefalos och över 40 tusen inlägg så hade nog någon vetat om jag var opålitlig.
Tror du inte det?

Just nu så får det vara så att de som vet vem jag är de vet och de som inte vet verkar så arga att jag helst behåller den lilla anonymitet som jag har kvar.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Man måste ju också tänka på att de enda som just nu kan gå ut och säga något är de som har fått sina hästar undersökta.
Forskarna kan inte rent forskningsetiskt lämna ut sina hästägare.
Detta gör att de måste utrycka sig mycket försiktigt.

Jag som hästägare kan däremot berätta vad som har hittats på mina hästar och det som forskarna berättat för mig.
Det är bara för att jag har valt att gå ut med den här informationen som ni kan få den så här pass tidigt.
Om jag hade velat skydda mig själv så hade ni fått lov att vänta på resultatet.

Under den tiden så hade många homozygota silverhästar som inte ser ordentligt ha hunnit med att avlas fram

Hade det varit bättre?

Jag skall gå och lägga mig nu.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

En liten fråga bara.. Måste avkomman vara homozygot för att få sjukdomen? Så det är alltså ingen större risk på en heterozygot avkomma, tex om ett svart sto och en silverhingst skulle få ett silverföl? Eller gäller detta även heterozygota individer?

Tack för upplysninggen förresten :bow:

/Anna

Okej, kan någon förklara skillnaden mellan Homozygot och heterozygot? och vad är det överhuvudtaget för nåt?

har alla silverhästar sämre syn eller vad snackar ni om:p
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Okej, kan någon förklara skillnaden mellan Homozygot och heterozygot? och vad är det överhuvudtaget för nåt?

har alla silverhästar sämre syn eller vad snackar ni om:p

Homozygot innebär att hästen bär på dubbla anlag för något, tex i detta fallet silver. Hästen kommer då alltid att nedärva silveranlag till sin avkomma, eftersom den bär på dubbla anlag.
Heterozygot innebär att hästen endast bär på ett anlag.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Vi hittade detta på mina hästar i November.
I det ögonblicket blev samtliga av dem osäljbara.
Jag har väntat tills nu och kommer att behöva vänta ytterligare en tid på att kunna göra något alls i fallet.
Ögonveterinären som var här då och forskarna kan inte på något sätt garantera att ens de som veterinären inte såg några förändringar på är friska.
Och det vet de nu efter ytterligare studier av annat material.

Om jag har fått vänta i över att halvår så tycker jag nog att du måste kunna tåla dig i någon vecka eller två.
De kommer att komma tillbaka om ett par veckor för att titta på mina hästar igen för att bla.a. kunna svara på frågan om sjukdomen är statisk eller proggressiv.

Man tror att den är helt statisk men säker kan man ju inte vara.

Jag förstår inte heller riktigt.
varför är hästarna osäljbara nu bara för att de "kanske" har denna sjukdomen? om forskningen stämmer och som jag förstått av att läsa mellan raderna så kommer det säkerligen komma ut att alla silverhästar har detta felet, så du menar att ingen silverhäst går att sälja?

Alltså det jag menar är att de har ju klarat sig bra hittils det är ju så extremt små defekter så man t.o.m måste ha en extremt kunnig ögonläkare för att ens se felen??? och hästarna har inte visat några större symtom på detta vad jag hört talas om eller är det vardagsmat att var och varannan silverhäst är blind???

varför blir det sådan hysteri kring detta nu när de klarat sig bra hittils det förstår jag inte riktigt.

de dör väl knappast av sjukdomen?
eller ens får problem av det?

varför uppkommer just de där systorna överhuvudtaget då hur påverkar de ögat att se sämre?

Man börjar ju undra ibland om dessa nu kommer bli osäljbara så förstår jag inte varför eksem och spatthästar går hur bra som helst att sälja konstigt.

Jag hoppas verkligen inte att folk kommer sluta avla på silverhästar nu eller att de kommer bli osäljbara silver är väl en av de allra äldsta färgerna som vi försöker bevara det skulle ju vara åt h*lvete om det ska tas bort eller förbjudas avel på eller nåt sånt löjligt.

om man nu inte får korsa en silver med en silver hur förklarar man då att hästar i vilt tillstånd söker sig/bildar stora flockar där alla har samma färg och givetvis får föl tillsammans, de verkar se rätt bra för de överlever ju så inget rovdjur har ju ätit upp dem...

nej jag tycker detta verkar lite löjligt faktiskt jag hoppas det är lika löjligt som det låter så det inte är något allvarligt.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

nej jag tycker detta verkar lite löjligt faktiskt jag hoppas det är lika löjligt som det låter så det inte är något allvarligt.

Det här är verkligen inget löjligt! Vi måste värna om att hålla rasen så frisk som möjligt. Att en häst blir blind eller ser dåligt är ju mycket allvarligt och viktigt att vi får rätsida på.

Vi är många som har silverhästar som vi älskar och har bra kvaliteter. Hästar vi vill fortsätta att avla på. Då är det ju otroligt viktigt för oss att veta hur vi kan göra och om det över huvudtaget är möjligt.

Jag förstår Valvis till 100% att hon vill och behöver veta mer nu!

Att Inte-Ung så frikostligt går ut och berättar om sina hästar är beundransvärt. :bow: Jag tycker och tror inte att de flesta här lägger skulden på henne eller ilskan. I bland blir det bara lite fel och att det liksom bara finns Inte-Ung här att ställa frågor till. Silverhästägare blir ju oroliga och vill veta MER NU! Även om det i dagsläget inte går så finns ju viljan att få svar.

Mvh Åsa
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Kanske de andra vet vem du är inte jag.

Och jag hoppas att du förstå att man inte är arg på dig som person utan på att en så viktig information inte kan bekräfta men några meningar från officiellt håll. Klart att en forskare in få berätta om hästägarna men du går, jag säger det åter utt men en viktig information som vi dock är glada över ett du informera om som nu måste bekräfta om det så bra är några rader.

Tänk om man gick ut på forumet ja min barn med röd hår är kollade av forskare och de bär på en defekt som alla rödhåriga har, men jag kan inte lämna mer info, inte forskarna eller och för guds skull kontakta inte den institutionen som har kommit fram till resultat. Vad tro du händer då, även om det nu gäller hästar.

Jag är glad över informationen men det behöfs även kött på benen hur jag skall går vidare med de stoet som är betäck som är silverfärgat, ska jag betäcka övriga ston som var planerat till hingsten eller är det bättre att vänta... .
Det blir många följd frågor som är viktiga.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

*kl*

En mycket intressant diskussion detta, som kan få återverkningar inom islandsaveln.
Nu är jag bara hobby-islandsägare, som dessutom inte äger någon silverhäst, men jag vill göra ett inlägg här eftersom denna diskussion är ett exempel på hur svårt det är att kommunicera forskningsresultat till den världen som rörs av resultaten, i detta fall islandshästägare/avlare.

När man arbetar med forskning, så får man lära sig att uttrycka sig mycket försiktigt. En forskningsupptäckt är inte en "vedertagen sanning" förrän efter många års forskning av olika grupper påolika universitet. Det kan vara så att den första studien visar tydliga resultat, men forskarvärlden ser inte det som en sanning förrän det lästs/kritiserats/upprepats/verifierats av andra forskare. Det är liksom en inbyggd mekanism i systemet för att felaktig forskning inte ska komma vidare.

Problem uppstår ofta när forskningsresultat når pressen, kanske en journalist hör talas om något som publicerats av en forskargrupp, det hela blåses upp på förstasidorna. Exempel på detta är det så kallade akrylamid larmet för några år sedan. Först långt senare får man veta att det inte var så farligt som man trodde från början.
Det är MYCKET SVÅRT för forskarna att hantera en situation där de sitter på information som borde nå samhälet så snabbt som möjligt! Det finns ingen tid att gå genom alla kontroller i forskarvärlden.

Det jag vill ha sagt är att man inte går ut med en varning som den i islandshäst om man inte är ganska säker på sin sak! Att forskarna säger "kanske" eller "det kan vara så att" betyder inte att de tror det finns en 50/50 chans att problemet är reelt, utan det betyder att de har starka indikationer på att det är sant! Men att presentera det som en absolut sanning strider mot forskningsetiken.

Dessutom finns det andra komplikationer för forskarna, som till exempel att de inte kan gå ut offentligt med alla resultat på nätet, för att sedan publicera i en vetenskaplig tidsskrift. De måste välja sina kanaler att få ut informationen för att det ska ses som seriöst!

I övrigt tycker jag att vi som hästägare ska uppmuntra all forskning kring sjukdomar eller defekter hos hästar, och uppskatta forskarna och visa förtroende för deras metoder. Vi ska inte skjuta budbärarna som bara gör sitt jobb; nämligen att få fram sanningen, eller i alla fall den mest sannolika förklaringen!

/Elna (som själv arbetar med forskning, dock ej inom genetik)
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det finns en officiell notis om det som är säkert.
Och det som är säkert är att den ögondefekt som hos bl.a. Rocky Mountain Horse är associerade med Silverfärgen även finns på Islandshäst.
Om den så bara finns på 3 st så finns den.

Och det är också helt säkert att om man parar 2 individer med anlaget för denna defekt så får 25% defekten i dubbel upplaga (blir homozygot) vilket ger en svår ögondefekt som med största sannorlikhet gör hästen blind.

Det man också vet säkert är att åtminstone 2 linjer av Silverfärg bär på defekten.
Min hingst har ju fått den från både sin mamma och sin pappa.
Och de är inte besläktade.

Och hur du skall göra med betäckningar kan bara du själv och stoägarna avgöra.
Det finns inga garantier på någonting.

Men att låta bli att betäcka Silverston med en Silverhingst är ju en ganska så enkel säkerhetsåtgärd som inte är så svår att genomföra.
Det finns massor med fina hingstar utan Silverfärg att använda till Silverstona i stället.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Sedan så har du ju den Svenska lågmäldheten i detta också.
Vi Svenskar tenderar att bara antyda även sådana saker som är mycket allvarliga eller viktiga.
Och överdriver sällan.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

varför är hästarna osäljbara nu bara för att de "kanske" har denna sjukdomen?
Mina hästar har ju varit det under den tid som vi inte har vetat hur vi skall hantera informationen.
Jag har ju under den tiden inte kunnat berätta att defekten har hittats och inte heller kan man ju sälja hästar som har en defekt som man inte upplyser köparen om.

Eller hur?


varför blir det sådan hysteri kring detta nu när de klarat sig bra hittils det förstår jag inte riktigt.
Därför att det nu finns så många Silverhästar att risken för parning mellan dem har ökat drastiskt.
Det är ju först när man får en homozygot avkomma som man får en häst med en ordentlig funktionell synskada.

de dör väl knappast av sjukdomen?
eller ens får problem av det?
Att bli blind är ju ett ganska så stort problem för en häst.
Och det är svårt att hålla en blind häst på ett sätt så att den får ett bra hästliv.

om man nu inte får korsa en silver med en silver hur förklarar man då att hästar i vilt tillstånd söker sig/bildar stora flockar där alla har samma färg och givetvis får föl tillsammans, de verkar se rätt bra för de överlever ju så inget rovdjur har ju ätit upp dem...
Det finns inga stora rovdjur på Island.
Och min Silverhingst har haft Lokatten på ryggen.

Men i en flock så klarar sig nog den synskadade hästen ganska så bra till en viss gräns.
Hingsten har sin son som ledsagare när det är mörkt.
I dagsljus så ser han fortfarande tillräckligt för att ta sig runt på egen hand.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Avel Studier har visat att hästar med dubbla skimmelanlag oftare drabbas av melanom. Detta plus att också svartfödda verkar mer drabbade är...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp