Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2016

Det var därför jag frågade hur många gånger du försökt om det var därför man inte tagit bakterieprov ( alltså om det var några gånger)
Fast själv hade jag begärt bakterieprov direkt om jag startat sent med ett äldre maiden sto .
Sen är det ju Vetrinären som har kunskapen men jag tror också denna vill spara pengar åt storägaren och hade stoet stått utan bakterier så kanske hon tagit sig direkt.
Sen vet man aldrig vad som blir rätt eller fel förrän i slutändan .
Igentligen vill ingen Seminstation stå och hålla på med ett sto och inseminera och inseminera brunst efter brunst ..
Det blir bara mer jobb och de vill få stona dräktiga , vilket är allas mål .
Sen finns det ju mycket bra och sämre Seminstationer .
Jag har inte frågat varför baktprov inte tagits direkt, men när och om jag gör det så är jag övertygad om att jag får en logisk förklaring. Allt har sett bra ut, även vid sköljningen som vi gjorde redan vid första semineringen, så på pappret har det sett helt normalt ut, jag skulle tro att det är därför vi har väntat. Stoet har dessutom andra försvårande faktorer som gör att iaf inte min första tanke var att det skulle handla om infektion utan ha andra förklaringar. Stationen brukar ligga på väldigt hög dräktighet och har gjort över väldigt många år så jag har som sagt inga betänkligheter med att de gör vad de kan. :)
 
Nej, alla seminstationer vill faktiskt ha dräktigt på första brunst (en del verkar tro annat). Det är absolut bäst pengar och minst jobb!

När det gäller bakt prov så är det för det första inte alltid möjligt att ta, åtminstone inte om man inte odlar själv. Vi gör det inte och är därför beroende av posten. Kommer ett sto en från onsdag och framåt kan det vara svårlöst (man får då inget svar förrän tidigast måndag, då kanske man har seminerat redan. Fredagar kan man inte skicka alls).

Sen tycker jag personligen inte alltid de säger så mycket. Vi behandlar ibland ston utan utslag på prov eftersom de löper om. Ibland visar bakt provet ingenting torts att de stått med vätska efter seminering och behövt sköljas osv.

Jag tycker det är minst lika viktigt att man är noga med att kolla hur stoet har reagerat på seminering och andra faktorer. Sen är bakt provet ett komplement. Men att regelmässigt göra det före första brunst skulle vi öht inte ha tid med... det skulle bli betydligt mycket dyrare för stoägarna.

Se till att ni åker till stationer med gott rykte! Fråga runt! Åk hellre lite längre och lägg lite mer pengar från början.

(Blev en lång utläggning som svar till dig @Miaa , sorry ;) )
Tack, du förklarade det väldigt bra. Vi har möjlighet att odla hemma, men som sagt; jag är övertygad om att det finns en förklaring till varför odling inte gjorts innan. Däremot sköljdes hon redan första gången då det var ett "gränsfall" och vi ville ta det säkra före det osäkra, men det såg bra ut.
 
Hon hade dubbelovulerat sen igår kväll. Hon seminerades kl 18 för att tajma in sprutan hon fick för ett par dagar sedan så bra som möjligt och det verkar ha fallit väl ut. Sperman låg på 50% vid koll, både kyld och efter värmning. Hon sköljdes på nytt och det tydligen väldigt bra ut. Koll om 14 dagar, men jag är mest nöjd att vi lokaliserade och förhoppningsvis har fått bukt med infektionen inför nästa säsong.
 
Senast ändrad:
Var iväg för planerad UL i fredags men det hade blivit lite miss i planeringen, jag hade fått tid vid 9 på morgonen av ordinarie veterinär men den tillfälliga veterinären kunde bara kolla vid 8 så det var bara att vända hemåt direkt.
Får se om vi får en ny tid snart, jag spricker ju av nyfikenhet :bump:
 
Mitt sto brunstar.. inte lite heller.. ska till seminstationen imorgon. Men det finns inte en chans att hon är dräktig. Suck nytt försök nästa år. :(
 
Min häst har varit som en halvdöd fisk sen hon ovulerade i lördags. Antingen är hon helt slut efter att ha brunstat som en galning i nästan en vecka eller så kanske det är vädret som påverkar, men det här är första gången jag känt att kanske kanske har hon tagit sig. Koll 9/9, håll tummarna.

Tråkigt @oanki men vi får hoppas på att hon ändå har en liten knodd i magen trots allt!
 
Kan ha fått en förklaring till varför Escudon inte tagit sig. Hon stod med bakterier i livmodern och behandlas nu för det. Hon var på väg in i brunst i söndags men jag sa då att jag la mig för säsongen.
Sen hade vi rätt många kunder som trillade in för dräktighetskoll under kvällen varav några var tomma. De ägarna valde trots allt att fortsätta en sista gång så då valde jag att fråga om råd vad fasen jag skulle göra.

Stallägaren gav mig bra input och tyckte att jag har ju lagt ut pengarna oavsett, och visst, jag kommer inte kunna betäcka om nästa år men det finns inga garantier för att det går lättare då heller även om jag börjar i mars, då är stoet dessutom ett år äldre och fortfarande maiden-sto... Hade hon varit 7 år hade jag inte känt likadant.

Däremot kände jag att jag vill inte betäcka om med vilken hingst som på denna märren då hon är så bra, men dagen efter kom jag att tänka på att Fetcher tappas "nästgårds" (typ 30 minuter bort), och han är en favorit hos mig. Han har slutat tappas för säsongen men ägarna var jättegulliga och ställde upp ändå, han har dessutom bara dräktighetsavgift.

Så till slut blev det ändå så att vi tog baktprov i måndags, som visade sig vara positivt och nu behandlas hon. Hon seminerades med färsk sperma i onsdags och hon stod kvar idag.

Över lag känns stoet mycket mer till freds denna brunsten då hon nu bara går på bete med gårdens urgamla ponny. Hon brunstar _satan_ för honom, till ingen nytta. Har aldrig sett henne tokbrunsta så...Så han kanske har positiv effekt på henne kan man ju hoppas. Det finns absolut inga garantier för att hon tar sig denna gången heller men då har vi iallafall hittat orsaken förhoppningsvis och kan börja om på ny kula nästa säsong.
Jag har ju en superfin Fetcheravkomma så jag hoppas verkligen hon tar sig!
 

Liknande trådar

Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Fria betäckningar, stipendium och presentkort. De bästa stona i Breeders kommer att uppmärksammas på flera sätt.
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 072
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Sara Algotsson Ostholt delar ett klipp på Instagram med Reality som hon red i OS i Rio 2016. Men det är inte hon som...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp