Betäckningar 2017

Jag tänkte föreslå baktprov på den lilla om hon inte tog sig på detta försöket heller. Första brunsten var jag helt inställd på att hon skulle gå tom för hon krånglade med brunsten. Andra gången fick vi rätt kass sperma första skicket, sen till andra skicket var kvalitèn bättre men då hade hon redan ovulerat... Så det kan lika gärna vara otur om hon är tom nu också men det känns ändå bra att ha kollat, tänker att risken för infektion borde öka när man seminerar några gånger?

Tysken kollades ju redan första brunsten men det var för att det fanns en konkret anledning, hon gick gall förra året och stod med infektion sista semineringen. Att ta baktprov rutinmässigt omgående är inte standardförfarande hos oss som jag upplever det.
 
Hur många gånger tycker du att det är rimligt att seminera utan att kolla varför det inte tar sig?

I den där frågan finner du svaret på alla andra. Därför att det inte går att svara generellt på den. Om allt ser bra ut - livmodern är fin ett dygn efter seminering, man vet att man seminerat i rätt tid, hingsten har fått dräktigt i hög utsträckning tidigare samma år, skicket såg bra ut, man vet att stoet inte utsatts för stress eller medicinering, man vet att stoet är fertilt, det finns inga andra felfaktorer - ja då skulle jag ta prov efter två omlöp och kanske ett om vi börjar i juni.

Som du säkert förstår är det extremt sällan som alla de där parametrarna stämmer och därför kan man helt enkelt inte svara.

Det finns ingen statistik för varken stationer eller antal brunster per dräktighet för hingstarna så vart du fått ifrån att det inte "ser bra ut" vet jag inte. Vi vill bespara oss så mycket jobb som möjligt och naturligtvis leverera en bra produkt, det finns inte på kartan att man inte gör allt för att stoet ska bli dräktigt direkt!

Vi som följt flera hundra ston (de som hållt på längre än mig - flera tusen) VET att det inte finns självklara svar. Därför är det så tröttsamt när alla andra har lösningar på bekymmer som vi ibland brottas med hela säsongen. Lita på era stationer och om ni inte är nöjda så byt!
 
Kul! Vet du om Cristallo ll kommer stå på Lövsta även nästa år eller om det bara är i år han finns i Sverige?
Jag har ingen aning men eftersom han tävlades förra året och inte ägs av Lövsta så misstänker jag att han är här och gästspelar denna säsongen bara. Men hör av dig och fråga dem? Om intresset för hingsten är stort så ökar chansen att han blir kvar kanske? :)
 
Dolly ultraljudades på 16 dygn idag, men var tyvärr tom. Vi försöker igen, men sen måste jag nog fundera på hingstbyte för den hingst jag betäckt med nu är bara tillgänglig till 15 juni.
 
Mitt sto inseminerades förra veckan och nu har hon rejäla flytningar? Aldrig haft tidigare. Har det blivit infektion?
Ska ringa till dem imorgon.

Känns inte bra alls
 
Idag lämnade jag Celia på Myrsjö. Hon ska kollas i morgon för att se vart i brunstcykeln hon är, hon borde vara på väg in i brunst nu. Hon skulle egentligen ha åkt iväg på förra brunsten men då hade hon boxvila p g a misstänkt hovbensfraktur, tack och lov var det bara en böld, men det gjorde att en brunst missades.
 
Mitt fullblodsto var dräktigt med Kannatol på 16dagarskollen förra veckan! nu håller jag tummarna för att hon fortfarande är dräktig på måndag. :) Hon har krånglat lite, och eftersom att hon var betäckt naturligt tidigare så åkte vi tidigt till stationen i April (misstänkte skräpig livmoder och hade rätt). Det tog sig inte på första försöket. Hon äter även regumate. Är så sjukt nervös inför på måndag att jag knappt kan koncentrera mig på något annat... :bump:
 
Billig tysk idag. Inte nog med att hon vägrade följa med in från hagen av nån underlig anledning, hon vägrar gå in i brunst som hon ska också. Skulle egentligen ha ovulerat på 21 dygn som imorgon men det är inte ens i närheten...
 
Kollat 2 ston idag
Lilja dräktig på första försöket :banana:
Frida tom och på det igen, stod med 4,5cm folikel och bara en denna gång:up: Hoppas att hon tar sig andra gången :laugh:
 
Vi har seminerat två av stona och ett ska köras till semin på söndag Travstoet Otradnoe (Adams Hall - Meadow Road) ska kollas i dagarna och förhoppningsvis dräktig med Muscle Massive.
Emiloma S (Douglas - Libero H) är seminerad med Crusador 1258 och Prizma (Pessoa VDL- Irco Marco) Ska gå till Kannan och körs till semin på söndag. Provar med fryst på två så hoppas det går vägen
 
Billig tysk idag. Inte nog med att hon vägrade följa med in från hagen av nån underlig anledning, hon vägrar gå in i brunst som hon ska också. Skulle egentligen ha ovulerat på 21 dygn som imorgon men det är inte ens i närheten...
Tysk? Är det Escudo-stoet? (för visst har du en Escudo med?) Min är likadan, helt företag att få in från hagen.. När hon väl är fångad går allt bra. Men i hagen är hon en vildhäst...

Ska inseminera Zallie med Orlando imorgon igen, sen har vi två ston som segar med sin brunst som ska kollas på måndag. Vet inte om det är kylan som gjort det, men dom är inte riktigt brunstiga i år.
 
Japp, det är Escudon, har lite olika smeknamn på henne. Hon brukar aldrig krångla i hagen, mer än när hon är missnöjd med nåt. Igår ville hon tala om att jag har slutat stödfodra dem i hagen, trots att det fanns gräs så ville hon påtala att hon vill ha valmöjligheten att kunna äta hö också...
La ut en bale hö igår och idag stod de båda två vid grinden och tittade som små änglar.... :grin: Last Libertyn krånglar aldrig, tvärtom vill hon alltid in oavsett tid på dygnet, så det kanske är ett Escudo-drag?
 
Dalwhinnie har ju betalning på 17 dagar och jag undrar därför när jag borde åka och kolla mitt sto. Räknar jag 17 dagar efter sista seminering eller 17 dagar från när ägget släpps? Vet att jag funderade på samma sist jag betäckte men har såklart glömt sen dess!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 143
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 921
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp